Що рік навчальний нам готує?
1 вересня українські дітлахи
підуть до школи. І хоча цього року День знань припадає на неділю, урочистий дзвоник
традиційно пролунає саме першого вересневого дня. А от, власне, заняття для школярів
розпочнуться з наступного. «Профспілкові вісті» дізнавалися про підготовку дітей
до школи, особливості вступної кампанії 2013, а також цьогорічні нововведення для
школярів і студентів.
ДО ВИШІВ – НА ДРУГИЙ КУРС
Нинішнього року майже 700 тис. українських абітурієнтів подали
свої заяви до вишів. За даними на кінець липня, таких заяв було подано майже 2
млн. А в серпні українські вищі навчальні заклади оприлюднили накази про зарахування
студентів до своїх лав.
Чим же відрізнялась нинішня вступна кампанія від попередньої?
Зокрема, не було такого ажіотажу і гонитви за кількома вишами, як раніше. Адже,
по-перше, завдяки підключенню до Єдиної електронної бази з питань освіти документи
можна було подати в Інтернеті. По-друге, незважаючи на те, що кожен абітурієнт мав
право подати 15 заяв (на три спеціальності в п’яти вишах), жоден із випускників
не скористався цим правом повною мірою. Ажіотаж минулих років, коли абітурієнти
подавали документи до якомога більшої кількості закладів, минув.
Ще одна суттєва відмінність цієї вступної кампанії – вишам дозволили
приймати абітурієнтів одразу на другий курс. Згідно з наказом Міносвіти, йдеться
про тих, хто отримав повну загальну середню освіту, тобто закінчив 11 класів. Їх
прийом відбувався на конкурсній основі.
Нинішня вступна кампанія виявила вподобання української молоді.
За словами міністра освіти і науки Дмитра Табачника, головною ознакою є помітне
переважання інтересу до природничо-математичних та інженерно-технічних спеціальностей.
Так, порівняно з 2012 роком зросла кількість заяв за такими напрямками, як «Хімія»,
«Геологія», «Фізика», «Прикладна фізика», «Прикладна математика», «Інформатика»,
«Системний аналіз», «Комп’ютерні науки», «Комп’ютерна інженерія», «Програмна інженерія»,
«Мікро- і наноелектроніка», «Радіотехніка» та «Автомобільний транспорт».
За результатами вступної кампанії склався й антирейтинг вишів
– навчальних закладів, до яких не захотів вступати жоден абітурієнт. Це ТОВ «Поліцейська
фінансово-правова академія», ПВНЗ «Міжрегіональна академія бізнесу та права ім.
Кручиніної», Південнослов’янський інститут вищого навчального закладу «Київський
славістичний університет», коледж «Слов’яно-грецький колегіум» ВНЗ «Київський славістичний
університет» та Севастопольський економіко-правовий коледж приватного ВНЗ «Кримський
інституту економіки та господарського права». І це тільки перша п’ятірка. Загалом
у переліку кілька десятків навчальних закладів-невдах. У міністерстві на такі виші
дивляться скоса. Міністр Д. Табачник уже пообіцяв звернутися до Державної інспекції
навчальних закладів, аби та перевірила діяльність вишів із «чорного списку». Якщо
виявиться, що подібна ситуація у них повторюється з року в рік, то державна акредитаційна
комісія може позбавити їх ліцензії.
ХОЧЕШ – МАТЕМАТИКУ, ХОЧЕШ – МОВУ
Певні зміни відбудуться й у загальноосвітній школі. Міністерство
ініціює проведення масштабної реформи, в рамках якої буде введено так звану профільну
освіту. Наприкінці серпня затверджено «Концепцію профільної школи», яка передбачає
суттєві зміни в структурі загальної середньої освіти. Заступник міністра освіти
і науки України Борис Жебровський зазначає, що профільна освіта може змінити сам
зміст процесу отримання знань. «Замість 16 навчальних предметів обов’язковими
для вивчення будуть шість-вісім, причому з 36 годин на тиждень 18 присвячуватимуться
вивченню профільних дисциплін. У разі ж, якщо учень не визначився з напрямом або
в навчальному закладі виникають труднощі із запровадженням нових підходів, існує
можливість залишити все без змін», – заявив заступник міністра.
На практиці це відбувається
так. Наприклад, дитина в старших класах визначилася, що буде гуманітарієм. У десятому
класі вона має можливість обрати загальний напрям з обов’язковими предметами гуманітарного
циклу. А половину предметів обирає сама. На думку прихильників такої освіти, самостійний
вибір предметів дозволить старшокласникам розкрити свій потенціал, зосередитися
на головному, добре підготуватися до вступу в обраний виш і не витрачати зусилля
на предмети, які їм ніколи не знадобляться. Експерти запевняють, що це сприятиме
появі фахівців значно вищої кваліфікації та рівня професійних знань.
А поки профільна освіта ще очікує на своє втілення в життя, нинішні
п’ятикласники вже стикнулися зі змінами. Цього року в п’ятому класі вводяться нові
предмети – друга іноземна мова та інформатика. Отже, щоб полегшити процес адаптації
школярів, Міносвіти рекомендувало не виставляти учням п’ятих класів оцінок протягом
першого семестру.
ДОРОГІ НАШІ ПЕРШОКЛАСНИКИ
Цього року традиційно подорожчало екіпірування школярів. Щоб
спорядити шестилітню дитину до школи, батькам довелося викласти щонайменше 2 тис.
грн. Цифра, кажуть експерти, дуже і дуже приблизна. Бо в столиці вона сягнула
5–6 тис.
Щоб вивести середню арифметичну вартість, треба зважати не тільки
на якість чи бренди товарів для першокласників, а навіть на місце розташування
торгових яток. Чим ближче до престижних місць, тим дорожче на 20, а то й на 50
грн. Якщо орієнтуватися на звичайні торгові ряди звичайних ринків, можна зекономити
до 200–300 грн. Найбільше з батьківських гаманців потягли шкільні форми та взуття.
Ціни, кажуть продавці, залежать виключно від якості тканини та виробника. Орієнтовно,
285–600 грн. У столичному «Дитячому світі» костюми для хлопчиків коштували від
600 до 1,5 тис. грн. Для дівчаток – дорожче. Сорочку можна було придбати за
100–150 грн, блузку – близько 200 грн, залежно від якості й, знову ж таки, виробника.
Батьки переконані, що на одязі та взутті економити не варто.
Обравши дешеві кросівки чи кеди, через місяць-другий доведеться купувати ще одну
чи дві пари взуття. Отже, туфлі для першокласників обійшлися батькам у 100–150
грн, якщо це замінник шкіри, а от шкіряні – від 300 грн і вище. Кросівки не поступаються
ціною туфлям – 180–300. А ще хлопчикам потрібен ремінь для штанів, а це додатково
30, 80 або й 120 грн. Отака несподівана палітра цін. Навіть бантики для дівчаток
можна купити за 16, 30, 60 і навіть 75 грн. Продавці вихваляють товар, знаючи,
що батьки для свого чада не пошкодують грошей.
Ранці – ще одна стаття витрат. Пропонують модні ортопедичні,
із світловідбивним ефектом, стилізовані, розцяцьковані. Ціни коливаються від
150 грн за дешевий китайський до… Тут навіть важко вивести оте середнє арифметичне.
Найдорожчі сягають 730 грн. А на столичному ринку «Петрівка» можна було купити
взагалі за 50 грн.
Отже, щоб зібрати дитину до першого класу, батькам довелося викласти
2–5 тис. грн залежно від регіону, ступеня заможності батьків та забаганок самих
шестиліток.
-
12-річне навчання: так
чи ні?
1999 року Міносвіти України
ухвалило рішення про перехід на 12-річну систему шкільної освіти. Але на впровадження
освітньої реформи так і не знайшлося коштів. І 2010 року Верховна Рада ухвалила
перехід до 11-річної системи навчання. Але й досі думки різняться з приводу того,
чи потрібно українським школярам вчитися 12 років, чи достатньо 11.
Прибічники 12-річної системи наводять приклад Європи, де в середньому
термін шкільної освіти коливається в межах 12–14 років. Крім того, за даними ООН,
збільшення терміну навчання в країні на рік забезпечує 10% приросту ВВП. Деякі
фахівці стверджують, що лише за 12-річного навчання, коли на старшу школу припадають
три роки, можна запровадити якісну й ефективну профільну освіту. Між тим, у Міносвіти
розводять руками: економічні умови не дозволяють перейти на 12-річну систему шкільної
освіти, адже для того, щоб залишити 12 клас у школах, у 2012 році державі потрібно
було додатково виділити 7 млрд грн.
Крім того, в міністерстві стверджують, що українські школярі,
які навчаються 11 років, аж ніяк не можуть бути дискриміновані з боку Європи. МОН
робило спеціальний запит до Ради Європи з цього приводу й отримало відповідь,
що кожна країна має право сама визначати термін шкільного навчання. Головне, щоб
були отримані знання. Тому не було жодного випадку, щоб український атестат не прийняли
тільки тому, що дитина вчилася 11, а не 12 років. Але головний аргумент, який
наводять супротивники 12-річної системи, це те, що проти неї висловлюються більшість
українців. Діти не хочуть витрачати зайвий рік у школі. А вчителям важко впоратися
з 18-річними школярами. Прихильники ж закидають Міносвіти, що відсутність 12-річного
навчання не відповідає принципам Болонського процесу, до якого 2005 року приєдналася
Україна. Між тим, у МОН стверджують, це жодним чином не суперечить Болонській системі.
Адже крім 11 років у школі українські діти мають провчитися рік у рамках обов’язкової
дошкільної освіти. А отже, разом і виходить 12 років, як того вимагає згадана
система.
31.08.2013
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|