Безпека небезпечних виробництв
Усі вітчизняні підприємства, які працюють із старим обладнанням,
потребують посиленого контролю й догляду. Небезпека наростає – і техногенна, й
екологічна. Загрози, ризики збільшуються. Великий бізнес просто зобов’язаний зробити
свої виробництва безпечними. Це йому під силу. Однак у гонитві за надприбутками
гарантування безпечності виробництва для довкілля та високого рівня техніки безпеки
на самих підприємствах залишається другорядним питанням. Чи здатне суспільство вплинути
на ситуацію, з’ясовували «Профспілкові вісті».
НАШАТИРНИЙ ПРИСМАК КАТАСТРОФИ
Горлівка й досі не може оговтатись від трагедії, яка нещодавно
сталася на заводі ПАТ «Концерн Стирол». Тоді загинули п’ятеро людей, ще один постраждалий
помер згодом у лікарні. На лікарняних ліжках перебувають ще два десятки людей.
У робітників, які опинились у зоні ураження, практично не було шансів вижити. Викид
аміаку, кажуть експерти, можна порівняти з хімічною атакою, коли газ випалює дихальні
шляхи.
Уже напевне відомо, що аміак потрапив назовні через шпарину
в трубопроводі, уразивши людей, котрі проводили ремонт. Якщо буде доведено, що
відповідальні особи проігнорували вимоги безпеки, їм світить позбавлення волі
на 8 років. Розслідуванням причин аварії займаються компетентні органи. Яким буде
їхній висновок, невдовзі дізнаємось, але вже через кілька хвилин після надзвичайної
події віце-прем’єр-міністр Юрій Бойко зазначив, що «аварія на «Стиролі» є однією
з найтяжчих, що сталися останнім часом у хімічній галузі». І доручив розробити
новий технічний регламент роботи підприємств підвищеної небезпеки.
Наразі слідство перевіряє низку версій. Перша – порушення правил
експлуатації та утримання обладнання. Друга – недбалість обслуговуючого персоналу.
Третя – порушення правил безпеки під час ремонту. Не відкидають і жалюгідний стан
інфраструктури на хімічному підприємстві. Концерн «Стирол» – один з найбільших вітчизняних
виробників хімічної продукції.
За іронією долі останнє повідомлення на сайті Донецької облдержадміністрації
перед гарячими новинами з Горлівки було про те, що кількість травмувань на виробництві
в області знизилась. І того ж таки тижня на виробництвах Донеччини загинули 13 і
постраждали 42 людини. Шестеро на «Стиролі», решта – на інших
підприємствах. Голова ОДА Андрій Шишацький
закликав перевірити умови праці на підприємствах, аби не допустити в подальшому
«таких диких випадків».
Але в РНБО за кілька років до горлівської катастрофи попереджали,
що «в Україні величезна кількість зношених інфраструктур», а тому можливі «техногенні
катаклізми». Не на одному чи двох підприємствах, а на сотнях. Як стверджує керівник
Центру політичного аналізу «Пента» Володимир Фесенко, «ми увійшли в період зносу
інфраструктур, побудованих за радянських часів. Відтак подібні аварії, на жаль,
будуть повторюватись. Ризики існують на багатьох об’єктах».
А директор Київського еколого-культурного центру Володимир Борейко
налаштований ще більш песимістично, вважаючи, що ризики не тільки залишаться,
а й зростатимуть. Та навіть якщо зібрати докупи всі найгірші варіанти, виробництво
того ж аміаку не зупиниться. Ніхто використовувати труби для його транспортування
не припинить.
ВТОМА МЕТАЛУ?
Керівники «Стиролу» посилаються на «втому металу» і заявляють,
що виплатять сім’ям загиблих по мільйону гривень компенсації. Також завод зобов’язується
оплатити лікування і реабілітацію усіх постраждалих працівників та надасть їм
посильну матеріальну допомогу. Допомога потерпілим, звісно, вкрай потрібна. Але
виникає питання дещо іншого порядку. Якщо це так звана «втома металу», то чому цього
не помітили вчасно, не оцінили ризики і не замінили? Міністр екології та природних
ресурсів України Олег Проскуряков,
uaякий побував на місці
горлівської трагедії, повідомив, що товщина стінок трубопроводу, яким перекачували
аміак, значно менша, ніж це передбачено технологічними стандартами. За паспортом
ця труба повинна мати товщину 5
мм, але комісія з розслідування трагедії констатувала, що
навіть візуально вона виглядає менше 2–3 мм. До того ж, трубопровід навіть не перевіряли,
коли бралися за ремонтні роботи. Чому? Пояснення доволі просте: за інструкцією
він підлягав перевірці лише в наступному, 2014, році.
Голова Донбаського регіонального відділення Міжнародної академії
наук екології та безпеки життєдіяльності Володимир Мартовицький упродовж десятків
років переймається питаннями безпеки праці на небезпечних підприємствах. Його
думка така: «Їм вигідніше дочекатись, коли щось десь трапиться, ніж завчасно інвестувати
в безпеку праці. Їм простіше в разовому порядку сплатити мільйони замість наперед
вкладати кошти у розумну модернізацію виробництва».
Більшість вітчизняних експертів наголошують, що гроші в модернізацію
небезпечних виробництв бізнесмени вкладають дуже неохоче. Відтак ситуацію на «Стиролі»
вони вважають цілком закономірною для українського виробництва загалом. І документально
підтверджують, що Україна готова до такого роду ризиків. Експерт з національної
безпеки Тарас Жовтенко вважає помилкою економічну зацікавленість бізнесової еліти
експлуатувати старе й зношене обладнання. За його словами, ніхто не усвідомлює
ризиків, бо не хоче їх помічати.
А між тим, наростання небезпеки техногенних аварій має економічне
підґрунтя. Бізнес не поспішає та й не бажає модернізувати свої підприємства, оскільки
він досі отримував надприбутки, експлуатуючи ще радянську матеріально-технічну
базу підприємств. З іншого боку, представники політичної еліти теж не сприяють тому,
щоб ризик техногенних аварій знижувався. Вони мають досить тісний зв’язок із бізнесом,
тож вважають зайвим підказувати, що треба робити. Від такого пасивного споглядання
негативні тенденції тільки посилюються.
ЩОБ МІНІМІЗУВАТИ РИЗИКИ
Чому ми так детально зупинилися на горлівській трагедії? Тому
що аварія на «Стиролі» – випадковість, яка відображає закономірність деградації
системи управління безпекою на державному рівні. Така прикрість може трапитись
буквально на кожному підприємстві хімічної, та й не тільки, галузі. Доцент кафедри
землезнавства та геоморфології КНУ ім. Шевченка Юрій Костюченко вважає, що для мінімізації
ризиків необхідно здійснювати моніторинг об’єктів, що перебувають в незадовільному
стані, аварії на яких можуть завдати найбільшої шкоди. От тільки кому здійснювати
такий моніторинг? На думку багатьох експертів, чиновники та бізнесмени не надто
розуміються на питаннях виробничої безпеки. Їх цікавлять тільки прибутки і надприбутки.
Зробила свою недобру справу і ліквідація Міністерства з надзвичайних
ситуацій. Система контролю за шкідливим впливом виробництва на довкілля розпорошена
та нівельована. Належного нагляду за цим практично немає. З ліквідацією Міністерства
з надзвичайних ситуацій пішли в небуття і територіальні управління Мінприроди,
які гірше чи краще, але стежили за дотриманням екологічної безпеки.
Про відповідальність бізнесу можна тільки мріяти. Таку думку
висловив голова Національного екологічного центру Ярослав Мовчан. На його переконання,
щоб бізнес був відповідальним, він має бути культурним і цивілізованим. «Український
бізнес – дикий. Він виріс із совка, відчув запах грошей, і він поки не розуміє,
що світ не закінчується сьогодні, що планета має жити далі і треба думати про
те, що буде завтра. І для цього мають працювати закони, мають працювати люди, має
бути громадянське суспільство, яке б контролювало і допомагало бізнесу вести свою
діяльність цивілізовано», – наголосив Ярослав Мовчан.
Щоб мінімізувати ризики небезпечних виробництв, деякі об’єкти
треба консервувати доти, доки не знайдуться кошти на глибоку модернізацію. Держава
володіє достатнім обсягом повноважень, аби змусити власників підприємств дбати
про безпеку так, як належить. Як прийнято в усьому цивілізованому світі.
Суспільство, своєю чергою, повинне вимагати гарантування безпечності
підприємств для довкілля та високого рівня техніки безпеки на самому виробництві.
А це великому бізнесу цілком під силу.
-
Коментар
Василя Мойсюка, голови
Профспілки
працівників
хімічних та
нафтохімічних галузей промисловості
України
Наша профспілка завжди тримає питання безпеки праці на підприємствах
на контролі. Чергове засідання з цього приводу відбудеться на початку вересня,
зокрема перевірятиметься виконання галузевих угод. Ми вважаємо, що подібні випадки
трапляються через те, що роботодавці не приділяють достатньо уваги модернізації
підприємств. Ми намагаємося вести діалог з власниками великих підприємств і вже
налагодили зворотний зв’язок. Але більшість із них скаржаться, що на ремонт та
модернізацію немає коштів. І це при тому, що на підприємствах зношені труби, каналізація,
застаріле обладнання. Хоча, якщо взяти «Стирол», то на цьому заводі традиційно
виділяється багато коштів на профілактику нещасних випадків на виробництві.
Для нас як галузевої профспілки це питання дуже болюче. Ми порушуємо
його щонайменше двічі на рік, на засіданнях президії. І дійшли висновку, що потрібно
в будь-який спосіб посилювати відповідальність роботодавців та держави за те, що
відбувається на підприємствах. Профспілки посідають тут активну позицію: за ініціативи
ФПУ лише протягом 2012 року здійснено понад 5,5 тис. перевірок дотримання роботодавцями
законодавства з охорони праці. 85% виявлених порушень вдалося усунути.
Я вважаю, що для посилення відповідальності всіх сторін за безпеку
праці необхідні відповідні законодавчі зміни. Спільними зусиллями ФПУ та соціальних
партнерів розроблено та подано на розгляд Верховної Ради законопроект «Про затвердження
Загальнодержавної соціальної програми поліпшення стану безпеки, гігієни праці
та виробничого середовища на 2014–2018 роки».
Ми не можемо залишатися осторонь такої гострої проблеми, як безпека
праці. Бо, на жаль, зволікання та байдужість у цьому питанні загрожують великими
трагедіями – каліцтвом та загибеллю працівників.
27.08.2013
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|