Підсумки другої сесії ВР: зроблено багато, але далеко не все
Попри труднощі й
протистояння у парламенті, друга пленарна сесія завершилася. За словами Голови
Верховної Ради Володимира Рибака, загалом за час роботи сесії ухвалено 82
закони, а у першому читанні схвалено 28 законопроектів. Велику увагу під час минулої
сесії депутати приділяли соціальним законопроектам, що регулюють державну
політику в цій сфері. Своєю чергою, представники Федерації профспілок украй
уважно стежили за депутатською діяльністю та вносили свої пропозиції до низки
законів. Відрадно, що більшу частину з них депутати врахували.
Візит до стоматолога відкладається
Якось на шпальтах нашої газети депутат Ярослав Сухий влучно
зауважив: «Нам украй потрібно ухвалити Трудовий кодекс. Бо реформування
соціально-трудових відносин – те саме, що й візит до стоматолога. Це
обов’язково має статися. І що довше затягувати, то страшнішими виявляться наслідки».
Натомість опозиція вважає своїм здобутком, що на другій
сесії Верховної Ради у депутатів не дійшли руки до розгляду цього насущного
питання. Хоча, на думку розробників Трудового кодексу Ярослава Сухого та
Олександра Стояна, усі зауваження, подані свого часу профспілками та роботодавцями,
було враховано, компроміс знайдено. І все йшло до того, що вже цього літа
кодекс буде ухвалено.
Нагадаємо, що профспілки дотримувалися принципової позиції
не допустити звуження змісту й обсягу прав працівників і профспілок. Відтак у
проекті Трудового кодексу збережено соціально спрямовані норми чинного КЗпП і
повноваження профспілок у сфері захисту трудових прав працівників. Профспілки
зацікавлені в ухваленні цього документа у чинній редакції. Звісно, певні
перестороги існують. Надто, якщо зважити, що депутатський корпус представляють
роботодавці, а в ході проекту не виключені поправки не на користь працівника.
Великі надії профспілки покладають на свого представника у
Верховній Раді Олександра Стояна. Після численних консультацій йому
запропоновано під час доопрацювання законопроекту внести зміни щодо збереження
чинного порядку погодження виборним органом первинної профорганізації актів,
що ухвалюють роботодавці, погодження з профорганами застосування надурочних
робіт і залучення працівників до роботи у святкові та вихідні дні, збереження
порядку прийняття рішення комісією з трудових спорів, як це передбачено у чинному
Кодексі законів про працю.
Словом, документ досконально обговорювався на всіх рівнях,
але поки що до схвалення у ВР справа не дійшла. Експерти сподіваються, що доля
проекту з’ясується на наступній, третій сесії парламенту. Політолог Вадим
Карасьов поділився власними прогнозами: «Проект візьмуть, якщо переконають
комуністів і позафракційних. Загалом він має великі шанси. Можуть прийняти до
кінця цього року».
Натомість перший заступник голови фракції Партії регіонів у
ВР Михайло Чечетов стурбований діями депутатів з інших фракцій. На його
думку, «було б ідеально прийняти ТК у першому читанні до літа, а остаточно – до
кінця року, але це важко, напевне, надійде багато поправок і зауважень». Але що
зроблено, те зроблено. Очевидно, що ухвалення нового кодексу відбудеться не
раніше наступної сесії.
Кому, коли і скільки?
Серед переліку соціальних законів, у яких враховано
пропозиції профспілок, чимало тих, що стосуються найбільш уразливої категорії
українців. Насамперед, депутати підтримали пропозицію уряду щодо збільшення
надбавки для догляду за дітьми-інвалідами та внесли відповідні зміни до
закону.
До сьогодні розміри надбавки на догляд і, відповідно,
державної соціальної допомоги жодним чином не залежали від ступеня втрати здоров’я
дитини-інваліда, тож усі отримували однаково. Профспілки запропонували
диференціювати розмір надбавки залежно від ступеня втрати здоров’я дитини та
потреби в постійному сторонньому догляді. Відтак закон передбачає збільшення
розміру надбавки на догляд за дитиною-інвалідом (підгрупи А) з 50 до 75%
прожиткового мінімуму.
Досі спостерігалися деякі неточності при наданні соціальної
допомоги сім’ям, які взяли на виховання
дитину-сироту. Раніше
така сім’я отримувала допомогу на рівні двох прожиткових мінімумів – 2420
гривень. Якщо родина виховує дитину-інваліда, то отримує допомогу 894 гривні.
Проте, якщо дитина є одночасно і сиротою, і інвалідом, то отримує ті самі 2420
гривень, які вже враховують 894 гривні допомоги з інвалідності. Завдяки активній
позиції профспілок цей недолік вдалося усунути. Віднині кожна дитина
отримуватиме щомісяця 2800–3300 гривень допомоги, тож матиме більше можливостей
для лікування та реабілітації.
«Це стосуватиметься приблизно 1500–1600 таких дітей, вони
отримуватимуть допомогу незалежно від того, мають допомогу з інвалідності чи
ні. Це ще додатково 894 гривні у сім’ї, котрі взяли під опіку
дітей-інвалідів», – наголосила перший заступник глави АПУ Ірина Акімова.
Крім того, депутати підтримали пропозицію призначати пенсії
за особливі заслуги перед Україною батькам, які виховали п’ять і більше дітей.
Досі таке право мали лише матері. Також відтепер іще один закон захищатиме
права татусів: одинокі батьки нарівні з одинокими матерями матимуть право
звертатися до суду, якщо їм раптом відмовили у прийомі на роботу чи
першочерговому отриманні житла.
Міністерству соцполітики, роботодавцям і профспілкам
нарешті вдалося порозумітися у питанні, яке обговорювали майже десять років:
чи зараховувати декретну відпустку до страхового стажу? Парламент вніс
відповідні зміни до пенсійного законодавства, тож віднині декретна відпустка
зараховуватиметься до страхового стажу під час призначення пенсії.
Також урегульовано виплати пенсій унаслідок втрати
годувальника дітям, що досягли 18-річного віку. Тепер вони отримуватимуть
виплати не тільки в період навчання, а й під час канікул.
Тож можна стверджувати, що в питаннях пенсійного
забезпечення окремих категорій населення пропозиції профспілок у цілому були
враховані.
З прицілом на майбутнє
Парламентські комітети працюють над основними напрямами
бюджетної політики на наступний рік. Головне завдання профспілок на цьому
етапі – своєчасно внести всі пропозиції до головного документа – Держбюджету.
Заступник Голови ФПУ Григорій Осовий на одному із засідань зазначив, що
профспілки мають у цьому питанні неабиякий досвід. Приміром, минулого року з
12 пропозицій ФПУ у проекті Основних напрямів бюджетної політики було враховано
10. Це означає, що профспілки мають і надалі докладати всіх зусиль, аби їхні
пропозиції сприяли підвищенню рівня соцстандартів і забезпеченню соціальних
гарантій громадян.
Зокрема, абзац десятий розділу «Основні завдання бюджетної
політики» ФПУ наполягає викласти у такій редакції: «Встановлення мінімальної
заробітної плати як державної соціальної гарантії з оплати праці у розмірі не
нижче фактичного прожиткового мінімуму та забезпечення подальшого її зростання
до рівня реальної вартості робочої сили, з урахуванням податку на доходи фізичних
осіб та сімейного навантаження».
Профспілки виступають за скасування розриву між розмірами
мінімальної заробітної плати та тарифної ставки (посадового окладу) працівника
I тарифного розряду Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати
праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної
сфери зі встановленням рівності зазначених показників у 2014 році та
обстоюватимуть цю позицію на засіданнях парламентських комітетів.
Серед питань, за вирішення яких боротимуться профспілки,
зокрема, забезпечення умов праці, охорона праці, вдосконалення механізмів
співіснування роботодавців і працівників. Щодо останнього, то профспілкові
активісти внесли кілька пропозицій і висловили чимало побажань, спрямованих на
стимулювання роботодавців щодо створення нових робочих місць. Це, на думку
профспілкових діячів, сприятиме не тільки зниженню рівня безробіття в країні,
а й допоможе тим, кому на ринку праці особливо важко: інвалідам, молоді без
досвіду роботи, ветеранам.
Профспілки наполягають, аби врахували їхню вимогу щодо
конкретизації поняття «прожитковий мінімум». Відтак відповідний абзац
пропонують викласти у такій редакції: «Встановлення прожиткового мінімуму для
основних соціальних і демографічних груп населення на підставі оновлених
наборів продуктів харчування, непродовольчих товарів і послуг, суми податку на
доходи фізичних осіб та індексу споживчих цін».
А також доповнити його абзацом: «Забезпечення застосування
базового державного соціального стандарту – прожиткового мінімуму при
визначенні розмірів соціальних виплат і допомог».
Вищевказані та низку інших пропозицій ФПУ надіслано до
відповідних парламентських комітетів. Тож сподіваємося на розуміння і плідну
співпрацю.
Домашнє завдання на
літо
Проект Закону України
«Про внесення змін до деяких законів України щодо безпеки продукції» після
розгляду на засіданні Комітету з питань підприємництва, регуляторної та
антимонопольної політики поки що відкладено. Депутати вирішили, що над ним
треба ще попрацювати, аби врахувати пропозиції і зауваження усіх зацікавлених
сторін. Звісно, що профспілкові активісти осторонь не залишаться. Тим більше,
що вже давно назріла потреба підвищити відповідальність за реалізацію
забороненої чи неякісної продукції. Відтак актуальним лишається завдання внести
зміни до Закону України «Про захист прав споживачів». У майбутньому ці зміни
мають працювати на підтримку самих споживачів.
Відповідні служби зобов’язані належним чином стежити, аби
неякісну чи небезпечну для здоров’я громадян продукцію вилучали з обігу, а не
переправляли на сумнівне перероблення для подальшої реалізації. Тож завдання
експертів – перекрити всі можливі канали маніпулювання з харчовими продуктами.
Для цього зміни до законопроекту мають чітко розмежовувати такі поняття, як
обіг, перероблення, утилізація, знищення або подальше використання неякісної
та небезпечної продукції.
Профспілки занепокоєні позицією Міністерства економічного
розвитку, яке пропонує усунути фахівців Держспоживінспекції України від
покладених на них обов’язків захисту прав споживачів. У такому разі, наголошують
профспілкові активісти, державній споживчій політиці буде завдано великої
шкоди. Про ефективне регулювання питань у сфері споживання можна буде забути.
Споживачі не зможуть обстояти свої права за допомогою звичних правових, адміністративних
та економічних інструментів.
Тож нині актуальним залишається питання – доопрацювати
проект закону, аби в ньому знайшлося місце для ефективної діяльності
Державної споживчої інспекції країни, аби й надалі її представники оперативно
реагували на скарги споживачів у всіх регіонах і в повному обсязі виконували
покладені на них функції. Адже цей орган стоїть на сторожі інтересів не окремих
чиновників, а всіх без винятку громадян.
18.07.2013
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|