Збільшення мінімальної зарплати – перевага для працівників та економіки
У редакції газети
«Профспілкові вісті» відбувся круглий стіл з питань мінімальної зарплати в
2014 році. Профспілковці, урядовці, науковці та журналісти намагалися відповісти
на запитання: яким має бути розмір мінімальної зарплати в Україні і чому її
підвищення так важливе не лише для економіки, а й для збереження генофонду
країни?
АКТУАЛЬНА ТА БОЛЮЧА ТЕМА
Учасників круглого столу було запрошено не випадково. Адже
для того, щоб виробити найкраще рішення, потрібно дізнатися думку як
зацікавлених сторін, так і експертів. Профспілкову сторону представляли
заступник Голови Федерації профспілок України Сергій Кондрюк та завідувач
відділу оплати праці департаменту виробничої політики та
колективно-договірного регулювання Олена Морозова. Від уряду була присутня
начальник відділу Департаменту з питань зарплати та умов праці Міністерства
соціальної політики Неля Синько. Науковців представляли завідувач кафедри
економіки підприємства та економічної теорії Академії праці і соціальних
відносин ФПУ, доктор економічних наук, професор Марія Коденська та доцент
кафедри економіки підприємства та економічної теорії АПСВ, кандидат економічних
наук Інна Шевченко. Федерація роботодавців України пообіцяла надіслати
письмові відповіді на поставлені запитання. Після надходження цих відповідей
редакція газети обов’язково надрукує їх.
Готуючись до зустрічі, оглядачі «Профвістей» підготували
низку запитань для запрошених. Перше стосувалося нових підходів, які
запропоновано для визначення розміру мінімальної заробітної плати в 2014 році
під час переговорів між соціальними партнерами. Друге запитання порушувало
проблему сімейної складової при нарахуванні мінімальної зарплати. Адже згідно
із Конвенцією МОП № 131 «Про встановлення мінімальної заробітної плати з
особливим врахуванням країн, що розвиваються» при визначенні мінімальної
заробітної плати належить враховувати, крім іншого, потреби сім’ї працівника.
І нарешті, сторони визначали, що, власне, потрібно зробити, щоб мінімальна
зарплата в Україні забезпечувала нормальне відтворення робочої сили? Які
першочергові заходи потрібно для цього провести?
Усі ці питання було ретельно опрацьовано, діалог виявився
жвавим та конструктивним, і, схоже, зусиллями всіх сторін проблема підвищення
зарплати зрушить з мертвої точки.
ПРАЦЮЮТЬ, АЛЕ БІДУЮТЬ
За 22 роки незалежності України нам так і не вдалося вийти
на показники хоча б радянських часів. Ані за тривалістю життя, ані за обсягами
виробництва, ані за рівнем зарплат та пенсій. Крім того, ми катастрофічно
відстали від інших країн, з якими після розвалу СРСР були майже на рівних
умовах, зокрема Польщі й Угорщини. А проблема в тому, що наші співвітчизники
не отримують належної винагороди за свою працю. Між тим, ще класик економічної
теорії Адам Сміт стверджував, що недоплата навіть одного цента зарплати
перетворить навіть найбагатшу країну на злиденну.
Саме з цього твердження розпочав свій виступ заступник
Голови ФПУ Сергій Кондрюк. «Ми мали ввійти до п’ятірки найпрогресивніших країн
Європи, а наразі пасемо задніх, конкуруючи хіба що з Молдовою. Але ми вже
переконалися, як багато залежить від рівня життя, що забезпечується гідною
заробітною платою. Саме через низьку зарплату ми лідируємо в світі за
наявністю «соціальних» хвороб, таких як туберкульоз. Якщо цей процес не
зупинити, то кількість людей за межею бідності зростатиме», – зазначив він.
Найголовніше, що багато бідних серед тих, хто працює.
Особливо це стосується працівників бюджетної сфери. Аби заробити мінімальну
пенсію, людина має отримувати зарплату щонайменше 2200 грн. А це майже вдвічі
більше, ніж сьогоднішня мінімальна зарплата. То що ж робити бюджетникам –
лікарям, вчителям та іншим? Їхня праця матеріально знецінена, і немає жодного
стимулу виконувати свою надважливу
роботу якісно і фахово.
Те саме стосується і працівників на виробництві. Голодний робітник,
який не в змозі забезпечити ані себе, ані родину, не спроможний виробляти якісну
конкурентоспроможну продукцію. Адже якщо в розвинених країнах частина зарплати в
собівартості продукції становить 50–60%, то у нас – близько 7–9%. І роботодавці
не поспішають змінювати цей показник у бік зростання.
ЩО Ж РОБИТИ?
У Міністерстві соціальної політики, схоже, добре розуміють проблему.
І намагаються її вирішувати. За словами Нелі Синько, за останній рік міністерству
вдалося вийти за межі інфляційного показника при підвищенні мінімальної зарплати.
«При прогнозному індексі інфляції 4,8% ми зробили крок і підвищили
мінімальну зарплату на 7,9%. Наразі ми розробляємо план наступних дій, аби не
втрачати позитивну динаміку. Ми керуємося Конвенцією МОП № 131, чинним національним
законодавством. Зважаючи на те, що існує стратегічний план України щодо євроінтеграції,
ми маємо привести законодавчі норми, в тому числі з оплати праці, до європейських
стандартів. Нещодавно були оприлюднені прогнозні показники, з урахуванням яких
ми маємо намір підвищити заробітну плату більше, ніж на індекс інфляції, як пропонують
роботодавці», – зазначила Неля Синько.
У профспілок є два варіанти, як розв’язати цю проблему. Один
– радикальний, інший – поетапний. Сергій Кондрюк зазначає, що революційний метод
хоча й справить ефект холодного душу, але така шокова терапія піде економіці лише
на користь. «Для української економіки підвищення зарплати в 2–2,5 раза протягом
року є не просто нешкідливим, а й навпаки, корисним за всіма економічними показниками.
І бюджет виграє: з кожної підвищеної гривні зарплати до бюджету країни надійде
1,2–1,3 грн. Однак з огляду на колосальну протидію бізнесменів, які представлені
у Верховній Раді, потрібні поетапні дії», – зазначив він.
Це підтверджують і економісти. На думку Марії Коденської, розвиток
української економіки дозволяє суттєво збільшити розмір мінімальної зарплати. «Потрібно
підвищити зарплату на той рівень, який дозволяє розвиток економіки. Розмір нашого
ВВП дозволяє її підвищення не на десятки, а на сотні гривень. І ми можемо це зробити.
В такий спосіб ми стимулюватимемо розвиток зайнятості і виробництва», – заявила
експерт.
Як повідомила Олена Морозова, «поміркований» план від ФПУ передбачає
підвищення розміру мінімальної заробітної плати в чотири етапи протягом трьох наступних
років. Адже саме на три роки плануються усі макропоказники. У межах першого етапу
мінімальна зарплата має відповідати фактичному прожитковому мінімуму, визначеному
Міністерством соціальної політики, з урахуванням податку на доходи фізичних осіб.
Другий етап передбачає, що мінімальна зарплата з урахуванням податку на доходи
фізичних осіб відповідатиме фактичному прожитковому мінімуму, в складі якого вартість
продуктів харчування повинна складати 40–45%. На третьому етапі мінімальна зарплата
має включати в себе сімейну складову, щоб працівник мав можливість забезпечити не
тільки себе, а й членів своєї родини. Нарешті, на четвертому етапі працівник має
заробляти достатньо, аби інвестувати кошти – в освіту, медицину, житло тощо. Етапність
таких кроків повинна визначатись динамікою прогнозних макропоказників, зокрема
зростанням або падінням ВВП. Розмір мінімальної заробітної плати не повинен виходити
за межі 45–50% середньої зарплати для забезпечення мотивації до кваліфікованої
праці.
У ФПУ говорять про існуючі позитивні тенденції. Адже Мінсоцполітики
є надійним партнером профспілок: разом з міністром Наталею Королевською вони готують
модернізацію базових соціальних стандартів. Аби прожитковий мінімум, до якого
прив’язується мінімальна зарплата, був не злиденним, а враховував цивілізаційні
вимоги.
За словами Сергія Кондрюка, хоча останні переговори із соціальними
партнерами дещо тривожать, але надію на покращення ситуації не втрачено. «Ми провели
цикли переговорів щодо бюджету на 2014 рік. Поки що рекомендації роботодавців
такі: мінімальна зарплата має підвищитися тільки на рівень інфляції. Тобто заморожена,
бо українці не зможуть споживати більше», – зазначив заступник Голови ФПУ.
За його словами, надія покладається на гаранта Конституції –
Президента, який спроможний вийти із вагомими соціальними ініціативами. І що при
формуванні Державного бюджету на 2014 рік влада віднайде можливість почути профспілки.
Нехай і не за радикальним, а за «поміркованим» сценарієм.
ВЕЛИКА БРЕХНЯ ПРО МАЛЕНЬКУ
ЗАРПЛАТУ
Питання підвищення мінімальної
заробітної плати часто торпедують керівники підприємств. При цьому слід зазначити,
що частина українського бізнесу є соціально відповідальною, сплачуючи своїм працівникам
досить високу тарифну ставку, а також різного роду надбавки. Проте на більшості
підприємств працівники перебувають на правах мало не кріпаків. Аби вимагати від
них якнайбільше, а платити щонайменше, роботодавці йдуть на різного роду хитрощі,
наприклад вишукують надумані приводи для звільнення або переводу на неповний робочий
день. Один із способів – людину оформляють на буцімто чотири години на місяць.
З відповідною платнею. При цьому вона працює по 10 годин на день. Тобто не лише
приховуються податки, а й експлуатуються працівники.
У небажанні підвищувати заробітну плату працівникам роботодавці
скаржаться на велике податкове навантаження фонду оплати праці. Але ж вони «забувають»
зазначити, що всі ці витрати потім закладаються у собівартість продукції і впливають
на її кінцеву ціну. Крім того, кожен споживач, купуючи товар, обов’язково сплачує
ПДВ, який згодом відшкодовується підприємцям.
Окрема порція неправди надходить і з Верховної Ради. Депутати
маніпулюють із прожитковим мінімумом, від якого залежить розмір мінімальної зарплати,
штучно в кілька разів занижуючи його порівняно із загальноприйнятними сучасними
вимогами. Крім того, народні обранці «забувають», що за рекомендаціями МОП, розмір
мінімальної зарплати має складати 2,5 прожиткового мінімуму, а не один.
Нарешті, ще одна велика брехня, яку поширюють опоненти підвищення
мінімальної заробітної плати. Мовляв, українці так мало заробляють, бо не вміють
працювати. Але ж продуктивність праці можна вирахувати за простою формулою. Якщо
порівняти, скільки виробляється ВВП на гривню української зарплати, а скільки
– на долар чи євро, то виявиться, що наш працівник виробляє в середньому в 3–7
разів більше, ніж його колега в тій же Польщі або Німеччині. А отже, за нинішньої
продуктивності праці в Україні середня зарплата має бути вищою в 2–2,5 раза.
Відтак, настав час припинити міфотворення і навести лад у соціальній
сфері, де останні 20 років панує справжній хаос.
09.06.2013
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|