ЗНО: умови стабільні, незмінні й зрозумілі
Зовнішнє незалежне
оцінювання – уже звична для нашої країни форма вступних випробувань. І хоч
проблем вистачає – і недостатнє фінансування, і необхідність удосконалення як
змісту тестів, так і процедури їх проведення, – кардинальних змін у ЗНО–2013 не
передбачається. То чому ж тоді переймаються і батьки, і випускники нинішнього
року? «ПВ» намагалися з’ясувати, що саме спричинило несподіваний ажіотаж.
Революційні новації відміняються
Перше, що цього року стало на заваді абітурієнтам –
безпрецедентні для березня снігопади. Адже пік негоди припав саме на 23-те –
день проведення ЗНО, тому чимало охочих фізично не змогли дістатися до пунктів
складання тестів.
Представники Міністерства освіти з розумінням поставилися до
цієї ситуації і призначили день для повторного складання ЗНО. Всі, хто не зміг
зробити цього 23 березня, склав тести 6 квітня.
Ситуацію навколо зовнішнього незалежного оцінювання збурила
заява першого віце-спікера Верховної Ради Ігоря Калетника. Він виступає за
скасування незалежного оцінювання, бо воно, на його переконання, погіршило
якість освіти. На думку чиновника, треба терміново повертатися до колишніх
правил гри на освітянській ниві. Його висловлювання спричинили шквал критики
серед учителів середньої школи, керівників вишів, соціологів і чиновників
профільного міністерства. Вони одностайно заявляють: політики не розуміють
ролі ЗНО, а отже, не замислюються над наслідками, якщо раптом «гарячі» голови
на законодавчому рівні скасують чинну систему тестувань. Практично в усіх цивілізованих
країнах діє система зовнішнього оцінювання, котра так чи інакше свідчить про
якість освіти. Тож скасування ЗНО може зіпсувати імідж України.
Опоненти Ігоря Калетника вважають, що його аргументи –
непрофесійні, а маніпуляції зі статистичними даними, на які спирається нардеп,
свідчать про те, що треба негайно захищати зовнішнє оцінювання та організувати
широку професійну дискусію.
Комітет Верховної Ради з питань науки та освіти ухвалив
рішення провести комітетські слухання про законодавче забезпечення вищої освіти
в Україні, де окремим і практично головним пунктом буде питання про роль і
розвиток ЗНО. Представники комітету вважають, що зовнішнє оцінювання – це один
із небагатьох успіхів нашої держави, тож про його скасування говорити зайве. Слід
вести мову лише про його подальший розвиток і вдосконалення.
Директор фонду «Демократичні ініціативи» Ірина Бекешкіна
свою позицію обстоює виключно за результатами соціологічних досліджень. Вони
засвідчують, що більшість українців підтримує систему вступу до вишів за
результатами ЗНО. «Основні позитиви, – наголошує пані Бекешкіна, – полягають у
тому, що саме ЗНО ставить усіх у рівні умови, обдаровані діти дістають змогу
вступити до будь-якого вишу, крім того, знижується рівень корупції під час вступу.
І з року в рік цей позитив зростає, тому що люди бачать конкретні наслідки
впровадження ЗНО».
Тоді чому цей позитив муляє тим, хто прагне скасувати
незалежне оцінювання? Відповідь напрошується одна: рівний доступ до освіти не
подобається багатьом. Адже ЗНО зламало колишні схеми корупції під час вступу
до вишів і кардинально змінило систему, коли на багато років наперед було
розписано, куди підуть навчатися діти й онуки можновладців.
Директор Центру освітнього моніторингу Павло Полянський
категорично стверджує: «Заяви про скасування ЗНО і повернення до звичної
системи вступних іспитів мали б зумовити наступний логічний крок – передачу
питань вступу до Міністерства доходів і зборів. Тоді це було б принаймні
чесно».
Насправді ЗНО призвело до втрати з боку зацікавлених осіб
значної частини прибутків у вигляді хабарів за вступ. Ті, хто прагне будь-що
повернути систему вищої школи на старі рейки, прорахувалися. Громадськість
висловилася за діючу систему ЗНО і готова відстоювати її. Справедливості заради
треба сказати, що тільки завдяки широкій громадській підтримці ЗНО все ще
існує.
Тестів вистачить на всіх
Щорічне проведення ЗНО – випробування для батьків і
вступників до вишів. Нинішня кампанія якимись революційними новаціями не
позначена. Як заявив очільник профільного міністерства Дмитро Табачник,
головною ознакою ЗНО 2013 року є стабільність. Жодних разючих змін не
очікується. Усі вищі навчальні заклади прийматимуть документи впродовж 31 дня,
з 1 до 31 липня. При вступі будуть ураховуватися результати трьох тестувань,
за якими теоретично можна набрати 600 балів, плюс документ про середню освіту.
У міністерстві освіти
і науки пояснили, що нинішнього року ЗНО проводитимуть із 11 предметів:
української мови та літератури, історії України, математики, фізики, хімії,
географії, всесвітньої історії, світової літератури, іноземної мови (на вибір –
англійської, німецької, французької, іспанської), біології та російської мови.
Кількість тестів із деяких предметів зменшили. Однак не тому, що не вистачає
власне тестів. Директор Українського центру оцінювання якості освіти Ірина
Зайцева пояснює, що кількість тестів скорочено задля підвищення їх якості.
«Зменшено кількість завдань, де можливе вгадування відповідей, шляхом
розвантаження цієї частини тесту від завдань, що потребують громіздких
обчислень», – наголосила пані Ірина.
Новинка цьогорічного ЗНО – тести з предмета «Світова
література». Їх можна складати за бажанням вступника. Скажімо, вступаючи на
напрям підготовки «Реклама і зв’язки з громадськістю» (спеціальність
«журналістика та інформація»), абітурієнт подає сертифікат ЗНО з української
мови та літератури, історії України й на його вибір – з іноземної мови чи
світової літератури.
Якщо говорити про зміни у змістовій частині тестів, то вони
не надто радикальні. Дещо змінилися тести з історії України та всесвітньої
історії, зменшиться кількість завдань – із 60 до 55. Водночас скоротився час на
їх виконання. Якщо раніше на це відводилося 150 хвилин, то нинішнього року
треба впоратися за 135.
Як і минулого року, абітурієнти мають право складати тести з
чотирьох навчальних предметів. Під час реєстрації вступникові запропонують
зазначити, чи потрібний йому переклад при складанні тестів. Так, окрім тестів
з іноземних мов і з української мови й літератури, решта можуть бути
перекладені російською, румунською, польською, молдовською, угорською і
кримськотатарською мовами, тобто мовою, якою учень навчався в загальноосвітньому
навчальному закладі. Якщо раніше абітурієнт отримував два зошити – українською
та мовою нацменшин, то у 2013 році абітурієнт отримує зошит лише тією мовою,
яку він замовив.
А загалом, пояснюють у профільному міністерстві, цього року
наголос зроблено на завданнях у відкритій формі. Тобто не на таких, де потрібно
елементарно вгадувати, а над якими доведеться помізкувати. Фахівці вважають,
що це підвищить якість тестів і піде на користь як абітурієнтам, так і вищим
навчальним закладам.
Мобільний у шкарпетках
На жаль, залишається відкритим питання: як боротись зі
спритниками, що намагаються обдурити систему? Нинішнього року мають намір
удосконалити застосування металошукачів і відеокамер, яке виправдало себе на
минулорічних тестуваннях. У 2013 році збільшиться кількість пунктів, де їх
застосовуватимуть. Загалом у перспективі металошукачі й відеокамери планують
встановити у всіх без винятку вищих навчальних закладах, однак допоки це
неможливо суто технічно. Фахівці переконані: виш має бути зацікавлений, аби
набрати «якісних» абітурієнтів.
Нинішнього року планують запровадити більш жорстку систему
контролю за дотриманням регламенту проведення ЗНО. Йдеться про унеможливлення
використання будь-якої допоміжної техніки, перш за все – мобільних телефонів.
З цією «бідою» борються впродовж останніх п’яти років. У разі виявлення
мобільного телефону абітурієнта виганяють із тестування і він вважається
таким, що не здав ЗНО. Однак навіть таке суворе покарання чомусь не є уроком
для молодих людей. Мабуть, у наших абітурієнтів доволі специфічна життєва
філософія. Або ж вони впевнені: їм усе минеться і неприємність станеться з
будь-ким – лише не з ними.
Так чи інакше, але цього року металошукачі
використовуватимуть практично на всіх пунктах тестування. Нині активно
обговорюється ця процедура, бо використання металошукача потребує обережності
й чіткого нормування. Не кожен нейтрально реагує на такий собі «обшук». Хтось
ставиться до цього спокійно, а інший кілька хвилин після того не може зосередитись
і розпочати виконання завдань. Представники профільного міністерства обіцяють,
що діятимуть так, аби не зашкодити дітям. Адже завдання полягає не перелякати
випускника, а забезпечити на тестуванні рівні умови для всіх без винятку. Той,
хто нехтує вимогами, має відповідати за свої вчинки. Адже важко повірити, що
після мінімум трьох нагадувань про заборону користуватися засобами зв’язку,
абітурієнт елементарно «забув» викласти мобільний телефон перед початком
тестування.
Минулого року траплялися випадки, коли абітурієнт, не
змигнувши оком, викладав свій телефон перед контрольним пунктом, і ще один чи
два пристрої ховав у шкарпетках. Тож не допустити використання абітурієнтами
мобільних телефонів чи інших пристроїв для зчитування інформації – завдання
доволі складне. Якщо минулого року було проконтрольовано 30% пунктів тестування,
то нинішнього року цей показник має збільшитися до 70%. А повністю обладнати
пункти тестування металошукачами вдасться, ймовірно, вже наступного року. Адже
їх використання передбачено в нормативних документах.
Тим часом абітурієнтам постійно нагадують, аби залишали
мобілки вдома. Тож скарги батьків, чиї діти проігнорували ці вимоги, навіть не
розглядаються. Відтак абітурієнт сам «програмує» рік відпочинку до наступного
тестування.
Розповідають, що минулого року один з абітурієнтів намагався
виправдати свій вчинок тим, що хтось непомітно засунув мобільний телефон у
його шкарпетки. Цього року він навряд чи відважиться на такий «жарт»…
Коментар екс-міністра освіти і науки України Станіслава
Ніколаєнка
Зовнішнє незалежне
оцінювання назвати панацеєю від усіх бід не можна. Але воно, без сумніву, має
одну неоціненну перевагу – рівність перед оцінюванням усіх без винятку
абітурієнтів. Окрім того, це мінімізує корупційну складову при вступі до вишів
і сприяє об’єктивній перевірці знань.
Якщо ж цілеспрямовано шукати недоліки в ЗНО, то вони,
безперечно, є. Незалежне оцінювання не враховує, як кажуть, «живих очей» юнака
чи дівчини, рівня творчості, індивідуальність дитини. Та найголовніше, що його
результати не залежать від товщини гаманця батьків абітурієнта. І лише за це
можна вибачити всі інші недоліки.
Звісно, ЗНО – це не найдосконаліша форма оцінювання знань.
Як на мене, найкраще – це жива бесіда з людиною. Але якщо ми говоримо про
використання зовнішнього незалежного тестування при вступі до університету,
то на сьогодні, на мій погляд, кращої альтернативи немає. І всі розмови, що
університету потрібен «свій» абітурієнт чи студент – від лукавого. Просто
виші втратили півторамільярдні надходження хабарів від батьків. Тепер цей
корупційний ринок вимагає свого насичення, звідси й розмови про недосконалість
ЗНО.
Якщо ЗНО таке неефективне, то чого ж тоді 75% абітурієнтів
вважають, що це об’єктивна перевірка знань? А більш як половина населення
визнають такий спосіб оцінювання знань – чесним. Тому моя думка така: ЗНО
потрібно не дискредитувати, а удосконалювати. Адже чому виникли підстави для
критики? Бо економлять на всьому. Міносвіти нині не бореться за те, аби ЗНО
проводилося так, як належить. Часто скасовують відкриту частину тестування.
Наприклад, у роботі з математики, крім запитань, що потребують відповіді «так»
або «ні», має бути ще відкрита частина – комплекс запитань із геометрії. Або
тест з української мови, у відкритій частині якого передбачається твір. Як
його можна скасувати? Але проблема в тому, що такі роботи має перевіряти три
вчителі, а на це не виділяють коштів. Тому об’єктивність ЗНО зменшується.
Також не оновлюється база, необхідна для забезпечення ЗНО. Я пішов із
міністерства шість років тому, й відтоді все залишилося на тому самому рівні.
Як повідомила керівник ЗНО Ірина Зайцева, уже готовий проект нового
приміщення, виділено земельну ділянку. Але ж цим треба займатися, а не давати
підстави непорядним людям дискредитувати ЗНО, сподіваючись, що у вищу освіту
повернеться корупція.
11.04.2013
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|