« на головну 17.07.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1253)
20
Червень
 
Інтерв’ю
 
СЕРГІЙ БИЗОВ: «МИ ПРАЦЮЄМО НАД ЗРОСТАННЯМ АВТОРИТЕТУ ПРОФСПІЛОК У СУСПІЛЬСТВІ»

СЕРГІЙ БИЗОВ: «МИ ПРАЦЮЄМО НАД ЗРОСТАННЯМ АВТОРИТЕТУ ПРОФСПІЛОК У СУСПІЛЬСТВІ»


РУБРИКИ


Передплата





Статті Тема номера

Примусова евакуація – випробування для водіїв

Примусова евакуація – випробування для водіїв

 Після рясних снігопадів у великих містах України знову гостро постало питання примусо­вого доставляння автомобілів на штрафмай­данчики. Раніше туди забирали лише машини, які перешкоджали дорожньому руху. Нині це стосується автомобілів, що заважають техніці прибирати сніг із вулиць і площ. Та поки що незрозуміло: примусова евакуація сприятиме наведенню ладу на вулицях міст чи виявиться іще одним здирництвом із водіїв?

 Авто під арештом

Уряд підготував проект змін до Кодек­су про адміністративні правопорушення (КпАП), який запроваджує правила ви­лучення транспортного засобу у власни­ка, розширюючи можливості ДАІ. Якщо цей законопроект ухвалять, то процеду­ра «ув’язнення» автомобілів може істот­но спроститися.

Наразі у другій частині статті 265 КпАП України міститься уточнення, що представники Державтоінспекції мо­жуть забрати автомобіль на штрафмай­данчик за умови, «...якщо розташування транспортного засобу істотно заважає дорожньому руху». Саме це формулю­вання пропонують вилучити. Експерти переконані, що нове правило хочуть за­провадити для того, аби «розв’язати» руки інспекторам. Адже співробітники ДАІ тепер на власний розсуд вирішува­тимуть: блокувати автомобіль чи одразу відправляти його на спеціальний май­данчик.

Законопроект ще тільки передано до профільних комітетів, але новина про можливі зміни збурила автомобілістів. На форумах у мережі Інтернет можна прочитати чимало коментарів про нові свавілля інспекторів дорожнього руху. Адвокати радять не перейматися завчас­но й найперше озброїтися правовими знаннями на випадок, якщо авто все-таки потрапить під статтю. Насправді перелік порушень правил дорожнього руху, через які автомобіль можуть «ув’язнити», не такий уже й великий. Це насамперед виявлення технічних про­блем, особливо несправність гальмівної системи автомобіля, його кермового управління, а також інші технічні не­справності, через які експлуатацію авто можуть заборонити. Також якщо номери кузова чи двигуна не відповідатимуть зазначеним у технічному паспорті, то це може означати, що автомобіль викраде­но або він перебуває у розшуку. Відтак до з’ясування усіх обставин його можуть евакуювати на штрафний майданчик.

Забрати автомобіль також матимуть право і у разі, якщо водій перебуває у стані алкогольного сп’яніння або вия­виться плутанина в документах: немає реєстраційних документів, посвідчення водія тощо. Деякі підстави стосуються специфічних порушень, таких як пере­везення небезпечних вантажів або об­ладнання авто для транспортування мі­грантів.

Якщо ж ці порушення можна усунути на місці, то забирати автомобіль на штрафмайданчик узагалі немає підстав. Тим часом на практиці – забирають, не завжди дотримуючись законних прав во­діїв.

Якщо раптом виникне така ситуація, то експерти радять не панікувати, не пропонувати готівку автоінспектору, а простежити, аби все відбувалося цивілі­зовано, без жодних порушень із боку ДАІ.

За законом, автомобіль мають тран­спортувати на штрафмайданчик у такій послідовності: черговий підрозділу ДАІ викликає евакуатор, складає протокол про евакуацію за участю двох свідків, до­кумент підписують інспектор ДПС, во­дій евакуатора, два свідки й водій авто­мобіля. До протоколу бажано додати фо­тографію ТЗ, перелік речей, які в ньому залишаються.

Та чи завжди працівники ДПС дотри­муються цих правил? За свідченнями во­діїв, яким доводилося пройти через це жахіття, – практично ніколи. Трапляли­ся випадки, коли інспектори ДАІ змушу­вали водія власноруч відганяти свою ав­тівку на штрафмайданчик або самі сіда­ли за кермо чужого автомобіля і тран­спортували його за десятки кілометрів від місця порушення.

Евакуатори-махінатори

Суперечки щодо законності примусо­вої евакуації автомобілів тривають кіль­ка років поспіль. Уперше працівники ДАІ дістали право евакуйовувати авто­мобілі порушників іще восени 2002 року. Було видано навіть відповідне розпоря­дження Київради. Згодом столична про­куратура звернулася до одного з район­них судів із заявою визнати це рішення незаконним і скасувати його. Суд тривав майже три роки, але таки задовольнив позов і визнав примусове переміщення транспортних засобів протиправним. А влітку 2006 року Вищий адміністратив­ний суд повернув евакуатори на столич­ні вулиці, визнавши їх роботу цілком за­конною.

Однак деякі юристи порівнюють ді­яльність евакуаторів зі своєрідним реке­том. Вони пояснюють, що зазвичай саме водії евакуаторів, а не працівники ДАІ чи представники МНС, вирішують, яке авто забирати. Доволі часто насправді вони не мають наміру це робити, а чату­ють поблизу, очікуючи на реакцію водія. Відтак після сплати «відступного» по­вертають автомобіль власникові. При цьому вони поводяться наче герої, бо ж водій втратив лише дві-три сотні гри­вень, а це, на їхню думку, ніщо порівня­но з тим, якби йому довелося виручати залізного друга безпосередньо зі штраф­ного майданчика.

У більшості випадків, вважають водії, «евакуйовані» автомобілі не створюють жодних перешкод дорожньому руху, а просто стоять у забороненому місці. Без­перечно, це порушення, та реагувати на нього мають працівники Державтоін­спекції і в жодному разі не комунальні «розбійники» – евакуатори, які займа­ються неприхованим заробітчанством. Фактично вони крадуть приватне майно, недоторканність якого гарантується Конституцією України.

Звісно, ніхто не заперечуватиме, що трапляються випадки, коли послуги ева­куатора щодо примусового переміщення автомобіля доречні. Скажімо, якщо во­дій, поспішаючи у справах, залишив авто на перехресті або припаркувався просто на зупинці громадського тран­спорту.

Якщо ж ДАІ дістане право забирати автомобіль на штрафмайданчик без ві­дома водія за найменшого порушення правил зупинки чи паркування, то воді­ям буде непереливки. Поза всяким сум­нівом, у столиці та інших великих міс­тах, що потерпають від дефіциту парку­вальних місць, запровадження нових правила перетвориться на спільний біз­нес ДАІ і приватних структур. Адже штрафмайданчики, принаймні в Києві, не належать ні ДАІ, ні державі – їх «три­мають» приватні структури, а отже, там панують свої правила, свої закони, свій прейскурант послуг.

Штрафмайданчик чи примусовий ломбард?

Комерційні штрафмайданчики, по­слугами яких віднедавна користується державна патрульна служба, виклика­ють чимало нарікань у водіїв. Претензії передусім матеріальні, адже за свої по­слуги вони деруть утридорога. За добу перебування машини «в ув’язненні» її господар має викласти 150 (!) гривень.

Автостоянка в Україні коштує від 10 до 20 грн на добу. Тоді чому на спеціаль­ній стоянці, себто приватизованому штрафмайданчику, правлять півтори со­тні? Втім, і автоперевізники встановлю­ють захмарні ціни. Вони «врахують» усе до копійки: і виклик евакуатора, і піді­ймання авто на платформу, ви мусите за­платити за кожні п’ять кілометрів доро­ги, і за бензин, і… ще знайдеться за що. Якщо раптом автомобіль «ув’язнили» на­передодні вихідних чи святкових днів, то доведеться викласти ще кілька со­тень, аби охорона пропустила на терито­рію штрафмайданчика. І водії приста­ють на будь-яку пропозицію, бо у них просто немає вибору. Наразі в Україні не залишилося жодного державного штраф­ного майданчика, де за охорону автомо­біля брали б 20 чи 30 гривень. До якої го­дівниці стікаються штрафні гроші – пи­тання риторичне.

На так званих штрафмайданчиках, куди працівники ДАІ нерідко доправля­ють незаконно вилучені автомобілі, про­цвітає заробіток на власниках тран­спортних засобів, переконують ті, хто мав нещастя визволяти з полону влас­ний автомобіль.

Про моральні аспекти говорити мар­но. А на яких підставах у водіїв вима­гають сплатити за «послуги» евакуато­ра та охорону авто на штрафмайданчи­ку, якщо він їх не замовляв і яких не потребував? Таке нав’язування послуг, стверджують експерти, заборонено За­коном України «Про захист прав спо­живачів». До того ж такі дії підпадають під одну із статей Закону України «Про захист від недобросовісної конкурен­ції». Тож за такі порушення їх органі­затори можуть і мають нести відпові­дальність.

Гроші, які вимагають із водіїв, жод­ним чином не стосуються штрафних санкцій за адміністративне порушення. Загалом викликає сумнів законність та­кої дії, як вилучення транспортного за­собу, нехай і тимчасового, без судового рішення. Статтю Конституції про захист приватної власності поки що ніхто не скасовував. Фактично так утискають права власників транспортних засобів. Адже автомобіль вилучають протиправ­но й примусово, проти доброї волі влас­ника. Відтак він позбавлений можливос­ті користуватися і розпоряджатися тран­спортним засобом. Загалом, як ствер­джують експерти, приватні штрафмай­данчики, котрі використовують для «від­стою» автомобілів-порушників – частина корупційної схеми заробітку на пересіч­них водіях. З них вимагають гроші за по­слуги, які законодавство визнає безкоштовними.

 Як цивілізовано визволити автомобіль із полону

 Якщо ваш автомобіль усе-таки потрапив на штрафний майданчик, то приготуйтеся не лише до неочікуваних витрат. Поради експертів, як по­вернути з такої стоянки авто та як діяти, якщо з салону зникло майно чи інші цінні речі, стануть вам у пригоді.

Забрати свій автомобіль зі спеці­ального майданчика ви зможете тільки після того, як усунете при­чини, через які його забрав еваку­атор. Відтак вам треба сплатити штраф і оплатити послуги стоянки. Якщо ви робите це не через банк, а безпосередньо на стоянці, то обов’язково вимагайте касовий чек. Не зважайте на жодні відмов­ки охорони. Не буде зайвим узяти у працівників штрафмайданчика рахунок-фактуру із зазначенням усіх наданих послуг.

Вам знадобиться також дозвіл на видачу «арештованого» автомобі­ля, що отримують в інспектора, який ініціював затримання тран­спортного засобу. На бланку на­правлення, який оформляли рані­ше, неодмінно має бути підпис працівника інспекції та печатка. Тільки після дотримання цих фор­мальних процедур вам треба на­писати розписку й після цього за­брати свій автомобіль. Ретельно й прискіпливо огляньте його, оскіль­ки у тексті розписки зазвичай міс­титься пункт, що у власника авто­мобіля до працівників і керівни­цтва майданчика претензій немає. Цей пункт зазвичай друкують дуже дрібним шрифтом.

У разі, якщо ви не знаходите яки­хось речей у салоні, помітили «чужу» гуму на колесах, брак пального чи інші «невідповіднос­ті», за жодних обставин не підпи­суйте документ, що не маєте пре­тензій.

Не варто висувати претензії до працівників штрафмайданчика. Слід запросити представника пра­воохоронних органів і скласти акт про викрадення майна.

Якщо ви переконані, що працівни­ки ДАІ порушили процедуру ева­куації авто на штрафмайданчик, то ви можете ініціювати притягнення винних до відповідальності. Мож­на спробувати стягнути збитки, унаслідок яких ви не мали можли­вості користуватися транспортним засобом. Та зазвичай на радощах, що авто, нарешті, на волі, водії геть забувають про свої права.

03.04.2013



ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

10.07.2024 21:02

08.07.2024 20:16

08.05.2024 21:25

08.05.2024 21:01

05.04.2024 21:44

22.03.2024 19:35

15.03.2024 18:49

15.03.2024 18:46

10.02.2024 18:02

10.02.2024 18:01

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання