Примусова евакуація – випробування для водіїв
Після рясних снігопадів
у великих містах України знову гостро постало питання примусового доставляння автомобілів
на штрафмайданчики. Раніше туди забирали лише машини, які перешкоджали дорожньому
руху. Нині це стосується автомобілів, що заважають техніці прибирати сніг із вулиць
і площ. Та поки що незрозуміло: примусова евакуація сприятиме наведенню ладу на
вулицях міст чи виявиться іще одним здирництвом із водіїв?
Авто під арештом
Уряд підготував проект змін до Кодексу про адміністративні правопорушення
(КпАП), який запроваджує правила вилучення транспортного засобу у власника, розширюючи
можливості ДАІ. Якщо цей законопроект ухвалять, то процедура «ув’язнення» автомобілів
може істотно спроститися.
Наразі у другій частині статті 265 КпАП України міститься уточнення,
що представники Державтоінспекції можуть забрати автомобіль на штрафмайданчик
за умови, «...якщо розташування транспортного засобу істотно заважає дорожньому
руху». Саме це формулювання пропонують вилучити. Експерти переконані, що нове правило
хочуть запровадити для того, аби «розв’язати» руки інспекторам. Адже співробітники
ДАІ тепер на власний розсуд вирішуватимуть: блокувати автомобіль чи одразу відправляти
його на спеціальний майданчик.
Законопроект ще тільки передано до профільних комітетів, але
новина про можливі зміни збурила автомобілістів. На форумах у мережі Інтернет можна
прочитати чимало коментарів про нові свавілля інспекторів дорожнього руху. Адвокати радять не перейматися
завчасно й найперше озброїтися правовими знаннями на випадок, якщо авто все-таки
потрапить під статтю. Насправді перелік порушень правил дорожнього руху, через які
автомобіль можуть «ув’язнити», не такий уже й великий. Це насамперед виявлення технічних
проблем, особливо несправність гальмівної системи автомобіля, його кермового управління,
а також інші технічні несправності, через які експлуатацію авто можуть заборонити.
Також якщо номери кузова чи двигуна не відповідатимуть зазначеним у технічному паспорті,
то це може означати, що автомобіль викрадено або він перебуває у розшуку. Відтак
до з’ясування усіх обставин його можуть евакуювати на штрафний майданчик.
Забрати автомобіль також матимуть право і у разі, якщо водій
перебуває у стані алкогольного сп’яніння або виявиться плутанина в документах:
немає реєстраційних документів, посвідчення водія тощо. Деякі підстави стосуються
специфічних порушень, таких як перевезення небезпечних вантажів або обладнання
авто для транспортування мігрантів.
Якщо ж ці порушення можна усунути на місці, то забирати автомобіль
на штрафмайданчик узагалі немає підстав. Тим часом на практиці – забирають, не завжди
дотримуючись законних прав водіїв.
Якщо раптом виникне така ситуація, то експерти радять не панікувати,
не пропонувати готівку автоінспектору, а простежити, аби все відбувалося цивілізовано,
без жодних порушень із боку ДАІ.
За законом, автомобіль мають транспортувати на штрафмайданчик
у такій послідовності: черговий підрозділу ДАІ викликає евакуатор, складає протокол
про евакуацію за участю двох свідків, документ підписують інспектор ДПС, водій
евакуатора, два свідки й водій автомобіля. До протоколу бажано додати фотографію
ТЗ, перелік речей, які в ньому залишаються.
Та чи завжди працівники ДПС дотримуються цих правил? За свідченнями
водіїв, яким доводилося пройти через це жахіття, – практично ніколи. Траплялися
випадки, коли інспектори ДАІ змушували водія власноруч відганяти свою автівку
на штрафмайданчик або самі сідали за кермо чужого автомобіля і транспортували
його за десятки кілометрів від місця порушення.
Евакуатори-махінатори
Суперечки щодо законності примусової евакуації автомобілів тривають
кілька років поспіль. Уперше працівники ДАІ дістали право евакуйовувати автомобілі
порушників іще восени 2002 року. Було видано навіть відповідне розпорядження Київради.
Згодом столична прокуратура звернулася до одного з районних судів із заявою визнати
це рішення незаконним і скасувати його. Суд тривав майже три роки, але таки задовольнив
позов і визнав примусове переміщення транспортних засобів протиправним. А влітку
2006 року Вищий адміністративний суд повернув евакуатори на столичні вулиці, визнавши
їх роботу цілком законною.
Однак деякі юристи порівнюють діяльність евакуаторів зі своєрідним
рекетом. Вони пояснюють, що зазвичай саме водії евакуаторів, а не працівники ДАІ
чи представники МНС, вирішують, яке авто забирати. Доволі часто насправді вони не
мають наміру це робити, а чатують поблизу, очікуючи на реакцію водія. Відтак після
сплати «відступного» повертають автомобіль власникові. При цьому вони поводяться
наче герої, бо ж водій втратив лише дві-три сотні гривень, а це, на їхню думку,
ніщо порівняно з тим, якби йому довелося виручати залізного друга безпосередньо
зі штрафного майданчика.
У більшості випадків, вважають водії, «евакуйовані» автомобілі
не створюють жодних перешкод дорожньому руху, а просто стоять у забороненому місці.
Безперечно, це порушення, та реагувати на нього мають працівники Державтоінспекції
і в жодному разі не комунальні «розбійники» – евакуатори, які займаються неприхованим
заробітчанством. Фактично вони крадуть приватне майно, недоторканність якого гарантується
Конституцією України.
Звісно, ніхто не заперечуватиме, що трапляються випадки, коли
послуги евакуатора щодо примусового переміщення автомобіля доречні. Скажімо, якщо
водій, поспішаючи у справах, залишив авто на перехресті або припаркувався просто
на зупинці громадського транспорту.
Якщо ж ДАІ дістане право забирати автомобіль на штрафмайданчик
без відома водія за найменшого порушення правил зупинки чи паркування, то водіям
буде непереливки. Поза всяким сумнівом, у столиці та інших великих містах, що
потерпають від дефіциту паркувальних місць, запровадження нових правила перетвориться
на спільний бізнес ДАІ і приватних структур. Адже штрафмайданчики, принаймні в
Києві, не належать ні ДАІ, ні державі – їх «тримають» приватні структури, а отже,
там панують свої правила, свої закони, свій прейскурант послуг.
Штрафмайданчик чи примусовий ломбард?
Комерційні штрафмайданчики, послугами яких віднедавна користується
державна патрульна служба, викликають чимало нарікань у водіїв. Претензії передусім
матеріальні, адже за свої послуги вони деруть утридорога. За добу перебування машини
«в ув’язненні» її господар має викласти 150 (!) гривень.
Автостоянка в Україні коштує від 10 до 20 грн на добу. Тоді чому
на спеціальній стоянці, себто приватизованому штрафмайданчику, правлять півтори
сотні? Втім, і автоперевізники встановлюють захмарні ціни. Вони «врахують» усе
до копійки: і виклик евакуатора, і підіймання авто на платформу, ви мусите заплатити
за кожні п’ять кілометрів дороги, і за бензин, і… ще знайдеться за що. Якщо раптом
автомобіль «ув’язнили» напередодні вихідних чи святкових днів, то доведеться викласти
ще кілька сотень, аби охорона пропустила на територію штрафмайданчика. І водії
пристають на будь-яку пропозицію, бо у них просто немає вибору. Наразі в Україні
не залишилося жодного державного штрафного майданчика, де за охорону автомобіля
брали б 20 чи 30 гривень. До якої годівниці стікаються штрафні гроші – питання
риторичне.
На так званих штрафмайданчиках, куди працівники ДАІ нерідко доправляють
незаконно вилучені автомобілі, процвітає заробіток на власниках транспортних засобів,
переконують ті, хто мав нещастя визволяти з полону власний автомобіль.
Про моральні аспекти говорити марно. А на яких підставах у водіїв
вимагають сплатити за «послуги» евакуатора та охорону авто на штрафмайданчику,
якщо він їх не замовляв і яких не потребував? Таке нав’язування послуг, стверджують
експерти, заборонено Законом України «Про захист прав споживачів». До того ж такі
дії підпадають під одну із статей Закону України «Про захист від недобросовісної
конкуренції». Тож за такі порушення їх організатори можуть і мають нести відповідальність.
Гроші, які вимагають із водіїв, жодним чином не стосуються штрафних
санкцій за адміністративне порушення. Загалом викликає сумнів законність такої
дії, як вилучення транспортного засобу, нехай і тимчасового, без судового рішення.
Статтю Конституції про захист приватної власності поки що ніхто не скасовував. Фактично
так утискають права власників транспортних засобів. Адже автомобіль вилучають протиправно
й примусово, проти доброї волі власника. Відтак він позбавлений можливості користуватися
і розпоряджатися транспортним засобом. Загалом, як стверджують експерти, приватні
штрафмайданчики, котрі використовують для «відстою» автомобілів-порушників – частина
корупційної схеми заробітку на пересічних водіях. З них вимагають гроші за послуги,
які законодавство визнає безкоштовними.
Як цивілізовано визволити
автомобіль із полону
Якщо ваш автомобіль усе-таки
потрапив на штрафний майданчик, то приготуйтеся не лише до неочікуваних витрат.
Поради експертів, як повернути з такої стоянки авто та як діяти, якщо з салону
зникло майно чи інші цінні речі, стануть вам у пригоді.
Забрати свій автомобіль зі спеціального майданчика ви зможете
тільки після того, як усунете причини, через які його забрав евакуатор. Відтак
вам треба сплатити штраф і оплатити послуги стоянки. Якщо ви робите це не через
банк, а безпосередньо на стоянці, то обов’язково вимагайте касовий чек. Не зважайте
на жодні відмовки охорони. Не буде зайвим узяти у працівників штрафмайданчика рахунок-фактуру
із зазначенням усіх наданих послуг.
Вам знадобиться також дозвіл на видачу «арештованого» автомобіля,
що отримують в інспектора, який ініціював затримання транспортного засобу. На бланку
направлення, який оформляли раніше, неодмінно має бути підпис працівника інспекції
та печатка. Тільки після дотримання цих формальних процедур вам треба написати
розписку й після цього забрати свій автомобіль. Ретельно й прискіпливо огляньте
його, оскільки у тексті розписки зазвичай міститься пункт, що у власника автомобіля
до працівників і керівництва майданчика претензій немає. Цей пункт зазвичай друкують
дуже дрібним шрифтом.
У разі, якщо ви не знаходите якихось речей у салоні, помітили
«чужу» гуму на колесах, брак пального чи інші «невідповідності», за жодних обставин
не підписуйте документ, що не маєте претензій.
Не варто висувати претензії до працівників штрафмайданчика. Слід
запросити представника правоохоронних органів і скласти акт про викрадення майна.
Якщо ви переконані, що працівники ДАІ порушили процедуру евакуації
авто на штрафмайданчик, то ви можете ініціювати притягнення винних до відповідальності.
Можна спробувати стягнути збитки, унаслідок яких ви не мали можливості користуватися
транспортним засобом. Та зазвичай на радощах, що авто, нарешті, на волі, водії геть
забувають про свої права.
03.04.2013
|