На початку 2013 року набув чинності Закон України «Про зайнятість
населення». І роботодавці, й здобувачі пристойного робочого місця сподівалися,
що запропоновані нововведення кардинально змінять ситуацію із зайнятістю населення.
Однак революції не відбулося. Забракло підзаконної нормативно-правової бази та
порядку застосування цих змін. Відтак спрогнозувати, як позначаться новації на
вітчизняному ринку праці, беруться тільки відчайдушні експерти. Наше видання вирішило
прислухатися до їхніх прогнозів.
ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ПІДХІД ТА
УКРАЇНСЬКА СПЕЦИФІКА
Свого часу закон про зайнятість називали епохальним проривом
у законодавстві про працю. Головний ідеолог документа Сергій Тігіпко авторитетно
заявляв, що «новий закон про зайнятість пропонує європейські підходи до подолання
безробіття». Однак експерти вбачають у низці положень закону відвертий популізм.
Насамперед тому, що ці положення не забезпечено ні фінансуванням, ні прозорими
механізмами впровадження.
Заступник голови Комітету ВР з питань соціальної політики і
праці Павло Розенко, може, й занадто категоричний, але його думка збігається з позицією
багатьох дослідників ринку праці: «Закон не містить жодного реального механізму,
який допоможе створити нові робочі місця. Безумовно, для кожної людини питання роботи
дуже важливе. Але про
блема полягає в тому, що ринок праці є, але люди в основному
працюють у тіньовому секторі. Це пов’язано з корупцією, тиском на бізнес з боку
державних органів контролю і перевірки, а також невиправдано високими ставками
податків. І доки всі ці чинники існують, доти неможливо забезпечити умови для того,
щоб бізнес працював комфортно, у легальному секторі, й створювати нові робочі
місця».
Експерт оприлюднює результати досліджень комітету, який він
очолює, про те, що закон навряд чи виконає своє завдання стабілізувати ринок праці
за справді європейськими стандартами. Він не в змозі подолати системні проблеми
цього ринку: безробіття, зарплати у конвертах і дисбаланс у стосунках «роботодавець
– найманий працівник». Тільки розв’язавши ці глобальні проблеми, можна сподіватися
на позитивні зрушення на ринку праці. Бо решта бід, з якими намагається боротися
держава, є похідними від них. Тож спершу слід ліквідувати причини, а наслідки зникнуть
самі по собі.
Чому експерти так недовірливо налаштовані до нового документа?
Якими аргументами вони оперують? Найперше – зарплата у конвертах перекреслює будь-які
спроби соціального захисту найманих працівникам. Адже всі виплати нараховуються
з розміру офіційної, тобто так званої «білої» зарплати, яка приблизно у три-чотири
рази нижча від реальної.
Далі. Створення нових робочих місць – до чого заохочує новий
закон, на думку експертів – зі сфери фантастики. Бізнес не створює нові робочі місця
не тому, що не хоче. Він просто не може цього робити. Через негативний бізнес-клімат,
проблеми з власністю, невиправдані перевірки з боку органів контролю. Малий бізнес
таких ризиків просто не витримує. Врегулювати ситуацію можна лише тоді, коли в країні,
нарешті, буде подолано таке ганебне явище, як корупція. Однак прогнозів, коли це
станеться і чи станеться взагалі, жоден експерт не дає.
Цікаво, що міжнародні експерти визнають, що цей закон – один
із найсучасніших у Європі. І навіть пропонують іншим країнам ознайомитися з підходами
українського уряду до розв’язання проблем із безробіття. Вітчизняні фахівці зазначають:
те, що на папері, й те, що насправді – це дві великі різниці.
БАЛАНС ЧИ ДИСБАЛАНС?
Пригадуєте вислів: «Якщо ви вважаєте, що ви нам платите, то
думайте, що ми вам працюємо»? Можна було б посміятися з дотепності жартівника,
але… У багатьох регіонах країни ситуація з працевлаштуванням є украй критичною,
відтак ті, хто потребують роботу, ладні пристати на будь-які умови, зокрема погодитися
на нелегальну чи напівлегальну роботу. Ці чинники унеможливлюють створення омріяного
балансу між усіма учасниками ринку праці. Цьому заважає тотальна залежність працівника
від роботодавця. А такий дисбаланс має свої негативні наслідки. Найголовніший
– він жодним чином не сприяє підвищенню продуктивності праці. Бідні, голодні й
сердиті працівники аж ніяк не схильні
до творчої праці. Навпаки
–вони працюють з-під палиці або через безвихідь. Аналіз розвитку міжнародної європейської
спільноти доводить, що творча праця вільних людей значно ефективніша, тож немає
чого дивуватись, що показники ефективності праці наших громадян набагато нижчі,
аніж середньоєвропейські.
Експерти стверджують, що жодне положення закону про зайнятість
не змінює існуючого балансу інтересів у бік позитиву. Вони переконані, що новації
стосуються лише роботодавців. Адже їм буде компенсовано податкові зобов’язання,
вони дістануть право зменшувати їх на власний розсуд. Для великих підприємств це
немалі суми.
Не можна обійти ще одну проблему. Насправді на ринку праці пропозиція
значно перевищує попит. Тож роботодавці й замовляють музику, і змушують танцювати
під неї. Вони не хочуть брати на роботу тих, кому за сорок, не кажучи вже про старших
людей, вигадують для них безліч додаткових умов до вакансії. Відтак – відмовляють
претендентам на цілком законних підставах.
Ті, хто вивчає ринок праці, мають чимало запитань до багатьох
положень закону. Особливо щодо розроблення державних цільових програм для створення
нових робочих місць. Поки що ефективність такого інструменту досить примарна.
Адже не розроблено порядку, розміру компенсації єдиного внеску, який би сприяв
створенню нових робочих місць. Не визначено і так званих підйомних для молодих
фахівців, котрі поїдуть працювати в село. Немає відповідної постанови з переліком
спеціальностей для молоді, а «підйомні» у 8 тисяч гривень аж ніяк не вирішать проблем
охочих змінити місто на село. До того ж у бюджеті Міністерства соціальної політики
на цей рік не передбачено коштів ні на задекларовану перекваліфікацію, ні на виплати
молодим спеціалістам. Тоді кого насправді стимулює й захищає закон?
ПАСТКА ДЛЯ ПРЕТЕНДЕНТІВ
Експерти виявили ще одну ваду в новому законі. І застерігають,
що це пастка для тих, хто шукає роботу. Йдеться про кадрові та рекрутингові агенції,
які начебто покликані реально допомагати тим, хто потребує роботи. Не секрет, що
на ринку працевлаштування діють відверто шахрайські схеми виманювання у людей грошей.
Відтепер кадровим агенціям заборонено брати з громадян гроші за послуги з пошуку
праці. Натомість гонорари за працевлаштування мають платити виключно роботодавці.
Тим часом спритники швидко знайшли вихід, як не втратити «дармових» коштів: закон
не забороняє кадровим агенціям надавати інформаційні послуги. Звісно, за гроші,
однак формально це не вважається платою за працевлаштування клієнта. Тож з набуттям
чинності нового закону про зайнятість кадрові агенції торгуватимуть адресами вигаданих
роботодавців і жодної відповідальності не нестимуть. А обдурені претенденти не
зможуть висунути жодних претензій до кадрових аферистів, бо все відбувається на
законних підставах. Адже угоди не містять жодного слова про працевлаштування,
тільки про надання інформаційних послуг. А дістала роботу людина чи ні – це кадрові
агенції не обходить.
Тож статтю закону, де йдеться про стягнення штрафу з кадрових
агенцій у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, якщо вони братимуть
із громадян гроші, можна легко й безкарно обійти.
Працівник столичної кадрової агенції Іван Шевченко не приховує,
як діє схема: «Раніше охочий працевлаштуватися укладав з кадровою агенцією дві
угоди: одну – за надання послуг (пошук роботи), другу – за інформаційно-консультативні
послуги. Відтепер агенціям зручніше укласти одну угоду – про консультації, переклади
чи інші послуги, за які можна законно стягати плату. Отож кадровим агенціям і рекрутинговим
компаніям доведеться змінювати політику». Й схоже, уже змінили. Винахідливості
вітчизняних посередників немає меж.
Не варто сподіватись на удачу й тим, хто згідно із законом має
додаткові гарантії щодо працевлаштування. Тим більше, що віднині список таких громадян
відчутно розширено. Крім інвалідів, тепер перелік містить сиріт, молодь (при першому
працевлаштуванні) та осіб, які звільнилися після відбуття покарання чи примусового
лікування. Щодо останніх експерти одностайні: поки що немає жодного роботодавця,
котрий би добровільно зголосився взяти у свою компанії людину, котра мала проблеми
з законом, попри усвідомлення важливості й необхідності її соціальної адаптації.
У питанні працевлаштування інвалідів також навряд чи щось зміниться. Лише небагато
компаній реально залучають інвалідів до праці. Як правило, у штаті значиться необхідна
кількість інвалідів, котрі реально жодного разу не переступили поріг підприємства.
Вони зазвичай отримують 400–500 гривень у конверті лише за те, що формально вважаються
працевлаштованими. Не виключено, що нові категорії пільговиків братимуть на роботу
за старими, але випробуваними схемами.
А ось порада тим, хто мріє підзаробити за кордоном. Не варто
довіряти посередникам, які обіцяють золоті гори за «пристойну» платню. Здебільшого
посередники уникають офіційно оформляти охочих поїхати на роботу до Європи. Наслідки
таких вояжів геть невтішні. Зазвичай із закордонних заробітків українці повертаються
мало не каліками. Розраховувати на якусь компенсацію їм не доводиться.
У новому законі вперше закріплено поняття «рекрутинг», «аутстафінг»,
«аутсорсинг». Експерти переконані, що це ще більше заплутає пересічних громадян,
які хочуть працювати, прагнуть знайти роботу й зовсім не бажають поповнювати лави
безробітних.
У 2013 році безробітних
буде на 5,3 млн більше
Такі дані наводить Міжнародна організація праці у своєму звіті
про світові тренди зайнятості у 2013 році. Документ називає такі світові тенденції:
1. Безробіття у світі зростає, а кількість вакансій – скорочується.
У 2012 році кількість безробітних у світі становила 197,7 млн осіб. МОП очікує,
що цього року цей показник зросте ще на 5,3 млн осіб.
2. Зростає дисбаланс між вимогами роботодавців і кваліфікацією
претендентів. У різних країнах світу цей показник невідповідності варіюється від
5 до 30%. І це – одна з найголовніших причин довгострокового безробіття. Відтепер
для того, аби знайти роботу, іноді доводиться кардинально змінювати сферу діяльності,
і для більшості людей це великий стрес.
3. Усі країни світу констатують значне зростання безробіття
серед молоді – у середньому до 12,6%.
4. Тільки 60,3% працездатного населення у різних країнах світу
– працює. За даними МОП, це найнижчий рівень із 1991 року. Причина – світова криза,
що забрала 67 мільйонів робочих місць, які так і не було відновлено.
5. Продуктивність праці зменшується. У всьому світі продуктивність
праці зросла лише на 1,9% у 2012 році. Для порівняння, в 2011 році цей показник
становив 2,9%, а у передкризові роки в середньому продуктивність праці у світі
зростала на 2,3%. Не відчули цього уповільнення лише Північна Америка та деякі
африканські країни.
6. Знизився відсоток бідності серед працюючих в усьому світі.
При цьому зросла кількість «майже бідних» працівників (які живуть на суму від
2 до 4 доларів США на день), яких зараз налічується 25,2%. Водночас збільшується
частка так званого «середнього класу» серед працівників, які живуть на суму від
4 до 13 доларів США на день.
Щодо Східної Європи фахівці Міжнародної організації праці вважають,
що головний негативний фактор у регіоні – це «сіра» зайнятість. Майже в усіх країнах
регіону спостерігається зростання цього показника за останні 10 років. За оцінкою
МОП, в Україні цей показник становить трохи менше 10%, в Росії – близько 15%, у
Білорусі – близько 40%.