« на головну 25.11.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1261)
24
Жовтень
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Тема номера

Закон про зайнятість є, зайнятості бракує

Закон про зайнятість є, зайнятості бракує

На початку 2013 року набув чинності Закон України «Про зайнятість населення». І робото­давці, й здобувачі пристойного робочого місця сподівалися, що запропоновані нововведення кардинально змінять ситуацію із зайнятістю населення. Однак революції не відбулося. За­бракло підзаконної нормативно-правової бази та поряд­ку застосування цих змін. Відтак спрогнозувати, як по­значаться новації на вітчизняному ринку праці, беруть­ся тільки відчайдушні експерти. Наше видання виріши­ло прислухатися до їхніх прогнозів.

ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ПІДХІД ТА УКРАЇНСЬКА СПЕЦИФІКА

Свого часу закон про зайнятість нази­вали епохальним проривом у законодав­стві про працю. Головний ідеолог доку­мента Сергій Тігіпко авторитетно заяв­ляв, що «новий закон про зайнятість про­понує європейські підходи до подолання безробіття». Однак експерти вбачають у низці положень закону відвертий попу­лізм. Насамперед тому, що ці положення не забезпечено ні фінансуванням, ні про­зорими механізмами впровадження.

Заступник голови Комітету ВР з пи­тань соціальної політики і праці Павло Розенко, може, й занадто категоричний, але його думка збігається з позицією ба­гатьох дослідників ринку праці: «Закон не містить жодного реального механіз­му, який допоможе створити нові робочі місця. Безумовно, для кожної людини питання роботи дуже важливе. Але про­

блема полягає в тому, що ринок праці є, але люди в основному працюють у тіньо­вому секторі. Це пов’язано з корупцією, тиском на бізнес з боку державних орга­нів контролю і перевірки, а також неви­правдано високими ставками податків. І доки всі ці чинники існують, доти не­можливо забезпечити умови для того, щоб бізнес працював комфортно, у ле­гальному секторі, й створювати нові ро­бочі місця».

Експерт оприлюднює результати до­сліджень комітету, який він очолює, про те, що закон навряд чи виконає своє завдання стабілізувати ринок праці за справ­ді європейськими стандартами. Він не в змозі подолати системні проблеми цього ринку: безробіття, зарплати у конвертах і дисбаланс у стосунках «роботодавець – найманий працівник». Тільки розв’язавши ці глобальні проблеми, можна спо­діватися на позитивні зрушення на ринку праці. Бо решта бід, з якими намагається боротися держава, є похідними від них. Тож спершу слід ліквідувати причини, а наслідки зникнуть самі по собі.

Чому експерти так недовірливо нала­штовані до нового документа? Якими ар­гументами вони оперують? Найперше – зарплата у конвертах перекреслює будь-які спроби соціального захисту найманих працівникам. Адже всі виплати нарахо­вуються з розміру офіційної, тобто так званої «білої» зарплати, яка приблизно у три-чотири рази нижча від реальної.

Далі. Створення нових робочих місць – до чого заохочує новий закон, на думку експертів – зі сфери фантастики. Бізнес не створює нові робочі місця не тому, що не хоче. Він просто не може цього роби­ти. Через негативний бізнес-клімат, про­блеми з власністю, невиправдані пере­вірки з боку органів контролю. Малий бізнес таких ризиків просто не витримує. Врегулювати ситуацію можна лише тоді, коли в країні, нарешті, буде подолано таке ганебне явище, як корупція. Однак прогнозів, коли це станеться і чи ста­неться взагалі, жоден експерт не дає.

Цікаво, що міжнародні експерти ви­знають, що цей закон – один із найсучас­ніших у Європі. І навіть пропонують ін­шим країнам ознайомитися з підходами українського уряду до розв’язання про­блем із безробіття. Вітчизняні фахівці зазначають: те, що на папері, й те, що на­справді – це дві великі різниці.

БАЛАНС ЧИ ДИСБАЛАНС?

Пригадуєте вислів: «Якщо ви вважає­те, що ви нам платите, то думайте, що ми вам працюємо»? Можна було б посміяти­ся з дотепності жартівника, але… У бага­тьох регіонах країни ситуація з працевлаштуванням є украй критичною, від­так ті, хто потребують роботу, ладні при­стати на будь-які умови, зокрема погоди­тися на нелегальну чи напівлегальну роботу. Ці чинники унеможливлюють створення омріяного балансу між усіма учасниками ринку праці. Цьому заважає тотальна залежність працівника від ро­ботодавця. А такий дисбаланс має свої негативні наслідки. Найголовніший – він жодним чином не сприяє підвищен­ню продуктивності праці. Бідні, голодні й сердиті працівники аж ніяк не схильні

 до творчої праці. Навпаки –вони працю­ють з-під палиці або через безвихідь. Аналіз розвитку міжнародної європей­ської спільноти доводить, що творча пра­ця вільних людей значно ефективніша, тож немає чого дивуватись, що показни­ки ефективності праці наших громадян набагато нижчі, аніж середньоєвропейські.

Експерти стверджують, що жодне по­ложення закону про зайнятість не змі­нює існуючого балансу інтересів у бік позитиву. Вони переконані, що новації стосуються лише роботодавців. Адже їм буде компенсовано податкові зобов’язання, вони дістануть право зменшува­ти їх на власний розсуд. Для великих підприємств це немалі суми.

Не можна обійти ще одну проблему. Насправді на ринку праці пропозиція значно перевищує попит. Тож робото­давці й замовляють музику, і змушують танцювати під неї. Вони не хочуть брати на роботу тих, кому за сорок, не кажучи вже про старших людей, вигадують для них безліч додаткових умов до вакансії. Відтак – відмовляють претендентам на цілком законних підставах.

Ті, хто вивчає ринок праці, мають чи­мало запитань до багатьох положень за­кону. Особливо щодо розроблення дер­жавних цільових програм для створення нових робочих місць. Поки що ефектив­ність такого інструменту досить при­марна. Адже не розроблено порядку, роз­міру компенсації єдиного внеску, який би сприяв створенню нових робочих місць. Не визначено і так званих підйом­них для молодих фахівців, котрі поїдуть працювати в село. Немає відповідної по­станови з переліком спеціальностей для молоді, а «підйомні» у 8 тисяч гривень аж ніяк не вирішать проблем охочих змі­нити місто на село. До того ж у бюджеті Міністерства соціальної політики на цей рік не передбачено коштів ні на за­декларовану перекваліфікацію, ні на ви­плати молодим спеціалістам. Тоді кого насправді стимулює й захищає закон?

ПАСТКА ДЛЯ ПРЕТЕНДЕНТІВ

Експерти виявили ще одну ваду в но­вому законі. І застерігають, що це паст­ка для тих, хто шукає роботу. Йдеться про кадрові та рекрутингові агенції, які начебто покликані реально допомагати тим, хто потребує роботи. Не секрет, що на ринку працевлаштування діють від­верто шахрайські схеми виманювання у людей грошей. Відтепер кадровим аген­ціям заборонено брати з громадян гроші за послуги з пошуку праці. Натомість гонорари за працевлаштування мають платити виключно роботодавці. Тим ча­сом спритники швидко знайшли вихід, як не втратити «дармових» коштів: за­кон не забороняє кадровим агенціям на­давати інформаційні послуги. Звісно, за гроші, однак формально це не вважаєть­ся платою за працевлаштування клієн­та. Тож з набуттям чинності нового за­кону про зайнятість кадрові агенції тор­гуватимуть адресами вигаданих робото­давців і жодної відповідальності не не­стимуть. А обдурені претенденти не змо­жуть висунути жодних претензій до ка­дрових аферистів, бо все відбувається на законних підставах. Адже угоди не міс­тять жодного слова про працевлашту­вання, тільки про надання інформацій­них послуг. А дістала роботу людина чи ні – це кадрові агенції не обходить.

Тож статтю закону, де йдеться про стягнення штрафу з кадрових агенцій у десятикратному розмірі мінімальної за­робітної плати, якщо вони братимуть із громадян гроші, можна легко й безкарно обійти.

Працівник столичної кадрової аген­ції Іван Шевченко не приховує, як діє схема: «Раніше охочий працевлаштува­тися укладав з кадровою агенцією дві угоди: одну – за надання послуг (пошук роботи), другу – за інформаційно-консультативні послуги. Відтепер аген­ціям зручніше укласти одну угоду – про консультації, переклади чи інші послу­ги, за які можна законно стягати плату. Отож кадровим агенціям і рекрутинго­вим компаніям доведеться змінювати політику». Й схоже, уже змінили. Вина­хідливості вітчизняних посередників немає меж.

Не варто сподіватись на удачу й тим, хто згідно із законом має додаткові га­рантії щодо працевлаштування. Тим більше, що віднині список таких грома­дян відчутно розширено. Крім інвалідів, тепер перелік містить сиріт, молодь (при першому працевлаштуванні) та осіб, які звільнилися після відбуття покарання чи примусового лікування. Щодо останніх експерти одностайні: поки що немає жод­ного роботодавця, котрий би добровільно зголосився взяти у свою компанії люди­ну, котра мала проблеми з законом, по­при усвідомлення важливості й необхід­ності її соціальної адаптації. У питанні працевлаштування інвалідів також на­вряд чи щось зміниться. Лише небагато компаній реально залучають інвалідів до праці. Як правило, у штаті значиться необхідна кількість інвалідів, котрі ре­ально жодного разу не переступили поріг підприємства. Вони зазвичай отримують 400–500 гривень у конверті лише за те, що формально вважаються працевлаштова­ними. Не виключено, що нові категорії пільговиків братимуть на роботу за ста­рими, але випробуваними схемами.

А ось порада тим, хто мріє підзароби­ти за кордоном. Не варто довіряти посе­редникам, які обіцяють золоті гори за «пристойну» платню. Здебільшого посе­редники уникають офіційно оформляти охочих поїхати на роботу до Європи. На­слідки таких вояжів геть невтішні. За­звичай із закордонних заробітків україн­ці повертаються мало не каліками. Роз­раховувати на якусь компенсацію їм не доводиться.

У новому законі вперше закріплено поняття «рекрутинг», «аутстафінг», «аут­сорсинг». Експерти переконані, що це ще більше заплутає пересічних громадян, які хочуть працювати, прагнуть знайти роботу й зовсім не бажають поповнюва­ти лави безробітних.


 У 2013 році безробітних буде на 5,3 млн більше

Такі дані наводить Міжнарод­на організація праці у своє­му звіті про світові тренди зайнятості у 2013 році. Доку­мент називає такі світові тенденції:

1. Безробіття у світі зростає, а кіль­кість вакансій – скорочується. У 2012 році кількість безробітних у світі становила 197,7 млн осіб. МОП очікує, що цього року цей по­казник зросте ще на 5,3 млн осіб.

2. Зростає дисбаланс між вимога­ми роботодавців і кваліфікацією претендентів. У різних країнах сві­ту цей показник невідповідності варіюється від 5 до 30%. І це – одна з найголовніших причин дов­гострокового безробіття. Відтепер для того, аби знайти роботу, іноді доводиться кардинально зміню­вати сферу діяльності, і для біль­шості людей це великий стрес.

3. Усі країни світу констатують зна­чне зростання безробіття серед молоді – у середньому до 12,6%.

4. Тільки 60,3% працездатного на­селення у різних країнах світу – працює. За даними МОП, це най­нижчий рівень із 1991 року. При­чина – світова криза, що забрала 67 мільйонів робочих місць, які так і не було відновлено.

5. Продуктивність праці зменшу­ється. У всьому світі продуктив­ність праці зросла лише на 1,9% у 2012 році. Для порівняння, в 2011 році цей показник становив 2,9%, а у передкризові роки в серед­ньому продуктивність праці у світі зростала на 2,3%. Не відчули цьо­го уповільнення лише Північна Америка та деякі африканські країни.

6. Знизився відсоток бідності се­ред працюючих в усьому світі. При цьому зросла кількість «май­же бідних» працівників (які жи­вуть на суму від 2 до 4 доларів США на день), яких зараз налічу­ється 25,2%. Водночас збільшуєть­ся частка так званого «середнього класу» серед працівників, які жи­вуть на суму від 4 до 13 доларів США на день.

Щодо Східної Європи фахівці Між­народної організації праці вважа­ють, що головний негативний фак­тор у регіоні – це «сіра» зайня­тість. Майже в усіх країнах регіону спостерігається зростання цього показника за останні 10 років. За оцінкою МОП, в Україні цей показ­ник становить трохи менше 10%, в Росії – близько 15%, у Білорусі – близько 40%.

07.03.2013


Раїса ЧИРВА, «ПВ»

ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

11.11.2024 21:24

11.11.2024 21:23

25.10.2024 21:44

11.10.2024 22:50

10.10.2024 22:03

08.09.2024 21:09

23.08.2024 22:29

23.08.2024 22:00

10.07.2024 21:02

08.07.2024 20:16

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання