Доживемо до пенсії?
21 грудня 2010 року Міністерство соціальної політики
оголосило про початок громадських обговорень проекту закону «Про заходи щодо
законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи».
Майже півтора місяця міністр соціальної політики Сергій
Тігіпко та його численні заступники мандрували Україною, роз’яснюючи громадянам
положення законопроекту та переконуючи у необхідності його прийняття. От
тільки громадського, власне, обговорення, на думку профспілок, насправді не
відбулося. Про спробу долучитися до громадського обговорення як громадянина
України та про враження профспілкових лідерів від цього процесу читайте по
порядку.
ПРОФСПІЛКИ – ПРОТИ
Упродовж минулих двох місяців у профспілках України
прокотилася хвиля обговорень реформи пенсійної системи. До редакції «ПВ»
надійшла велика кількість повідомлень про проведення нарад, круглих столів
та зустрічей з урядовцями у рамках громадського обговорення пенсійної реформи.
Ми дуже вдячні всім, хто надав нам таку інформацію, адже завдяки цьому ми змогли
зробити деякі узагальнюючі висновки. Серед ініціатив Уряду, спрямованих на
значне погіршення пенсійних прав громадян, профспілки відзначають такі:
– підвищення пенсійного віку для жінок до 60 років та
окремими законодавчими актами для чоловіків до 62 років;
– збільшення тривалості страхового стажу, необхідного для
призначення пенсії за віком, на 10 років (до 30 та 35 років для жінок і чоловіків
відповідно);
– застосування показника середньої заробітної плати за три
роки, що передують призначенню пенсії, а не за один;
– проведення перерахунку пенсії пенсіонерам, що працюють,
лише з урахуванням стажу роботи після призначення пенсії і середньої
заробітної плати, яка враховувалася під час призначення або попереднього
перерахунку пенсії.
Найбільше обурює профспілки те, що цей законопроект
виноситься на розгляд Верховної Ради без попереднього обговорення з
соціальними партнерами, що є прямим порушенням Генеральної угоди. Викликає
подив таємничість та поспіх, з яким було розроблено ці нововведення, адже
профспілки повинні були брати участь у цьому процесі саме на етапі розроблення,
а не обговорення вже створеного документа. До того ж проект закону не
відповідає Концепції подальшого проведення пенсійної реформи, яка була
схвалена Кабміном у 2009 році.
УРЯДОВЕЦЬ У ФПУ
Під час презентації урядових ініціатив щодо реформування
пенсійної системи у ФПУ 31 січня Сергій Тігіпко здебільшого оперував
статистичними даними соціологічних досліджень стосовно тривалості життя
українців, кількості пенсіонерів, що припадає на працююче населення, та пенсіонерів,
які перебувають на межі виживання. Урядовець зазначив, що запропонована
реформа необхідна для скорочення частки пенсійної системи у ВВП і розрахована
на перспективу – 7–10 років, а у разі її запровадження дефіцит бюджету
Пенсійного фонду істотно скоротиться вже цього року – від 34,4 до 19 млрд грн.
Сергій Тігіпко переконаний, що бюджетне фінансування дефіциту Пенсійного фонду
призведе до краху економіки, і в цьому профспілки з ним цілком погоджуються.
Одним із шляхів збільшення надходжень до ПФ віце-прем’єр вважає підвищення
зарплат у державному секторі. За висновками досліджень Інституту демографії,
результатом такого кроку вже через кілька місяців обов’язково буде підвищення
зарплат у приватному секторі й, відповідно, збільшення відрахувань до ПФ.
Стосовно громадських обговорень очільник Мінсоцполітики
повідомив, що всіляко сприятиме відтермінуванню парламентських слухань
законопроекту до повного вивчення громадської думки, яке має тривати до кінця
лютого. Досить дивна заява з вуст можновладця з огляду на те, що дата
парламентських слухань уже призначена – 16 лютого, а в суспільстві активно
пропагується введення у дію нової пенсійної системи вже навесні.
У свою чергу, профспілки наполягають на тому, що нині є всі
підстави для ліквідації дефіциту Пенсійного фонду та запровадження другого
рівня пенсійного страхування без внесення антисоціальних змін до законодавства.
У своїй промові заступник Голови ФПУ Сергій Українець зазначив, що Україні не
можна орієнтуватися на західні показники частки пенсійної системи у ВВП,
адже в жодній країні світу немає такого обсягу тіньового ВВП, як у нас. Тіньова
зарплата становить близько 50% її офіційної виплати. На думку пана Українця,
відсутність державного регулювання у сфері оплати праці та зайнятості призвела
до тих жахливих наслідків, які ми маємо нині. Адже ніхто в країні не знає,
скільки у нас робочих місць, скільки насправді тих, хто працює, та безробітних.
– Принциповою помилкою розробників є те, – вважає Сергій
Українець, – що вони вже вкотре вдалися до обмеження можливостей росту пенсій
основної маси пенсіонерів в умовах нестачі фінансового ресурсу замість того,
щоб знайти шляхи збільшення самого ресурсу, тобто фонду оплати праці.
Водночас зовсім незрозумілим, нелогічним є прагнення швидко
підвищити пенсійний вік жінкам на 5 років, не підготувавши ринок праці. Це
забезпечить економію пенсійних коштів лише 1–1,5 млрд гривень на рік.
Міністерство праці та соціальної політики перед новим роком
надало пояснення. Виявляється, це питання перебуває виключно в площині
гендерної рівності. Може, ми не знаємо, що під Міністерством соціальної
політики кожного дня мітингують жінки і просять підвищити їм пенсійний вік? Також
проектом реформування декларується, що жінки отримуватимуть більшу пенсію,
якщо виходитимуть на неї пізніше. Але розрахунки фахівців Донецької ФПО доводять,
що це не так.
Зусилля Уряду мають бути спрямовані саме на легалізацію
заробітної плати та створення нових робочих місць, а питання про підвищення
пенсійного віку має розглядатися, коли будуть виконані підготовчі заходи щодо
збільшення попиту на ринку праці, забезпечення зайнятості осіб
передпенсійного віку та молоді.
Тож після проведення громадських обговорень позиція
профспілок така: відкликати законопроект із Верховної Ради, провести його
всебічне обговорення в рамках тристороннього соціального діалогу, спільно
підготувати законопроект, який ґрунтуватиметься на уже затвердженій Урядом
Концепції подальшого проведення пенсійної реформи.
- ХОЧУ ПОДАТИ ПРОПОЗИЦІЮ, АБО ПИШІТЬ ЛИСТИ
28 січня під час відеомосту «Київ – Донецьк – Львів – Полтава
– Харків» Сергій Тігіпко зазначив, що Уряд розглядає можливості реалізувати деякі
пропозиції, що надійшли від громадян. Я спробувала подати на розгляд урядовців власну
пропозицію щодо реформування пенсійної системи. Зателефонувавши за номером урядової
гарячої лінії, зазначеним на сайті міністерства, я запитала дівчину-оператора, як
швидко моя пропозиція, надіслана електронною поштою, потрапить на очі повноважної
особи. І чи є шанс, що її взагалі хтось побачить? Оператор дуже чемно повідомила,
що хоча пропозицій надходить дуже багато (близько 500 на день), але всі вони належним
чином реєструються і кожна обов’язково вивчатиметься. А от моє прохання повідомити,
як я можу безпосередньо долучитися до процесу обговорення моєї пропозиції під час
наступної зустрічі, дівчину трохи спантеличило. Вона відповіла, що не знає, де і
коли відбуватиметься наступна зустріч у рамках громадського обговорення. А от листа
надіслати я можу. Тільки у мене з’явилися сумніви щодо доцільності цього, адже
якщо за час громадських обговорень надійшло близько 20 тис. листів із пропозиціями
від громадян, то не варто сподіватися, що саме мою Уряд уважно розглядатиме. Та
у будь-якому разі, радує активна громадянська позиція наших співвітчизників, які
все ж таки не байдужі та надсилають листи Уряду.
В’ЯЧЕСЛАВ БУРАТИНСЬКИЙ, ГОЛОВА ФПО, ОДЕСА
– У нас на обговорення зібралося близько тисячі людей – були
присутні представники Херсонської, Миколаївської, Одеської областей. Особисто
мені сподобався спіч Сергія Тігіпка. Він говорив про те, що грошей не вистачає,
дуже велика різниця між надходженнями та витратами Пенсійного фонду. Робив наголос
на тому, що подобається це чи ні, а реформу проводити треба, інакше бюджет не витримає.
Але все ж таки, на мою думку, те, що зараз відбувається – це не реформа, а певні
дії, спрямовані на порятунок ПФ, спроба залатати бюджетні дірки. Загалом я задоволений
намаганням влади вести дискусію з громадськістю, проте нам здається, пропоновані
дії не матимуть належного ефекту.
ІГОР БАСЮК, ГОЛОВА ФПО, ІВАНО-ФРАНКІВСЬК
– Під час нашого обговорення законопроекту були присутні представники
чотирьох областей. Приблизно 95% залу складали працівники держустанов, а саме
управління Пенсійного фонду, служби соціального забезпечення. Зустріч мала відбутися
в режимі обговорення, але насправді цього не було. Упродовж півтори години представники
Уряду на чолі із заступником міністра соцполітики Віталієм Мущиніним переконували
нас, що немає іншого шляху, окрім реформи. У своєму виступі я висловився за недопущення
впровадження цього законопроекту. Наші проблеми необхідно вирішувати за допомогою
створення нових робочих місць, а у політики пана Тігіпка немає перспективи.
ЄВГЕН ШЕНДРИК, ЗАСТУПНИК ГОЛОВИ ФПО, ДОНЕЦЬК
– Перший заступник міністра соцполітики Василь Надрага намагався
провести громадське обговорення у формі семінара-презентації. У ній варто було приділити
більше уваги питанням, які можуть спричинити соціальний вибух. Це стосується не
лише підвищення пенсійного віку, а й перерахунку та стажу для нарахування пенсії.
Нам не надали доказової частини, розрахунків, конкретики. Голова ФПО Володимир
Пастушенко спромігся виступити з трибуни лише під тиском залу. Він сказав, що
підрахунки наших фахівців демонструють мінімальний ефект від пропонованих Урядом
заходів, на що пан Надрага дуже образився, проте іншого фінансового обґрунтування
так і не запропонував.
НАДІЯ КАЗЬМІНА, ГОЛОВА ФНПК, СІМФЕРОПОЛЬ
– На засіданні щодо пенсійного реформування обговорення законопроекту
не відбувалося. Перший заступник міністра соцполітики Василь Надрага провів презентацію,
але попередньо узгоджені доповідачі з боку профспілок слова так і не отримали.
Ми провели опитування з метою визначити думку громадськості з приводу реформування
пенсійної системи і зробили висновок, що законопроект у такій редакції не підтримує
більшість громадян, тож він потребує доопрацювання. Ми звернулися до Кабміну,
Мінсоцполітики, народних депутатів України з пропозицією не приймати законопроект.
Окремі його норми спрямовані на погіршення соціального забезпечення громадян.
ВІТАЛІЙ ДУБІЛЬ, ГОЛОВА ФПО, ДНІПРОПЕТРОВСЬК
– Під час наради, що проводилась у рамках всеукраїнського обговорення
реформування пенсійної системи, Cергій Тігіпко розповів про основні його напрямки,
зазначивши, що влада, приймаючи важливі для громадян рішення, буде дослухатися
до думки громадськості, в тому числі профспілок. Профспілки акцентували увагу насамперед
на необхідності під час реформи здійснити заходи щодо збільшення наповнення Пенсійного
фонду за рахунок підвищення рівня зарплати (зокрема в бюджетній сфері, де вона
фактично «заморожена») і виведення її з «тіні», скорочення незайнятого населення.
Ми вважаємо, що такі реформи мають проводитися не за рахунок громадян.
03.02.2011
Наталія ЛЕВІНА, «ПВ»
|