Країна сповзає у яму
90% доріг в Україні
потребують капітального ремонту. Таку статистику оприлюднили експерти.
Нинішньої зими утворилося майже півтора мільйона квадратних метрів суцільних
ям. Появу цього лиха спричинили не тільки об’єктивні причини на кшталт складних
погодних умов, а й суб’єктивні – неякісне виконання робіт із будівництва та
ремонту. Профільне міністерство говорить про причини, однак українцям
хотілося б дізнатися: як позбутися згаданих проблем? «Профспілкові вісті»
також зацікавились, як Укравтодор планує втілювати в життя плани реконструкції
вітчизняних доріг.
Зима, що «злизує»
асфальт
Чому вітчизняні дороги зникли разом із снігом і наразі
виглядають так, ніби країна щойно пережила війну? Чи можна убезпечити
асфальтне покриття від різких перепадів температури? Ці запитання були темою
окремого засідання уряду. Прем’єр Микола Азаров наголосив, що «нинішня зима
остаточно доконала багато кілометрів доріг і вулиць», відтак очільник уряду
розуміє обурення водіїв та пішоходів. Перший віце-президент Федерації
автомобілістів України Віктор Янукович-молодший катастрофічну ситуацію на
українських дорогах теж воліє пояснювати «звичайним фізичним ефектом, коли лід
просто розриває дороги».
Та не всі схильні звинувачувати зиму, хоча аномальні
снігопади таки позначились на якості дорожнього покриття. У Міністерстві
інфраструктури підрахували, що впродовж нинішнього зимового сезону температура
перетинала нульову позначку – від плюса до мінуса – 26 разів. І це спричинило
руйнацію дорожнього полотна. Простіше за все, стверджують експерти, перекласти
відповідальність на матінку-природу. Однак чи такою вже незвичною була нинішня
зима? Чим вона відрізнялась від кліматичних умов наших найближчих європейських
сусідів? Практично нічим, хіба що незначним коливанням температур. А от порівнювати
стан доріг в Україні, Польщі чи Німеччині – справа дуже невдячна, хоча й
корисна. Бо вона висвітлює головну проблему: в Україні технології прокладання
доріг не дотримуються, подекуди взагалі ігноруються. Головний редактор
журналу «Автоцентр» Сергій Матусяк в ефірі Радіо Свобода намагався з’ясувати,
чому дороги, які прокладають у Західній Європі й Україні, так разюче різняться.
«Якби будували дороги так, як у Західній Європі, вони були б такими ж, як і
західноєвропейські. Що роблять дорожники, щоб дороги були в такому стані, я
не знаю. Пояснити цього не може навіть голова Укравтодору», – наголосив
експерт.
Дорожники латають вибоїни й ями, як уміють, у сніг і дощ.
Замість шару в 5 см
укладають лише 2, а решту «заощаджують». Тонкий, майже паперовий асфальт
пропускає воду, яка під час морозів замерзає, а з потеплінням руйнує покриття.
Такого висновку дійшли в Генеральній прокуратурі України, яка теж зацікавилась
суто українським винаходом – ямковим ремонтом. Натомість перший заступник
голови Укравтодору Микола Мездрін запевняє: «На сьогодні в умовах міжсезоння
проводяться роботи із застосуванням холодних асфальтобетонних сумішей згідно з
технологіями, розробленими для застосування в зимових умовах. Для ліквідації
ям повністю укомплектовані необхідним обладнанням понад 300 спеціалізованих
бригад». З іншого боку, фахівці наголошують, що нині вкрай несприятливі умови
для повноцінного ремонту дорожнього покриття. І краще якісніше підготуватись
до планових ремонтів і розпочати їх, тільки-но дозволять погодні умови. Та чи
згодні чекати автомобілісти, котрі продовжують нівечити свої автівки, стрибаючи
з однієї ями до іншої? Іншої можливості в них просто немає, адже в Україні, як
з’ясували експерти, стандартам відповідають менше 1,5% доріг.
«Не зробите дороги – поламаємо вам ноги»
Гнів та обурення автовласників сягнули межі – ще трохи і не
виключено, що країну охоплять масові мітинги протесту. Перші акції уже
відбулися під стінами Укравтодору. Водії прихопили з собою «документальне
підтвердження» вкрай незадовільного стану вітчизняних шляхів – бампери, відбиті
фари, пошматовані покришки, погнуті диски. Гасла, що їх автомобілісти тримали
у руках, далекі від делікатних. З плакатами «Укравтодор, будь мужиком!
Відремонтуй дороги», «Я плачу! Де мої дороги?», «Не зробите дороги –
поламаємо вам ноги», «Я ненавиджу Укравтодор» сотня пікетників чекали пояснень
від державних мужів. Коли чиновники не чують – люди виходять на вулицю. Отже,
їм уже допекли. Щодня тисячі автомобілістів у всій Україні виїжджають з
гаражів, гадаючи, яким сюрпризом – пробитим колесом, погнутим диском чи
відірваним бампером – обернеться подорож. Голова Київського міського осередку
партії «Демократичний Альянс» Максим Панов бідкається, що суму збитків взагалі
не можна підрахувати. Бо автомеханіки на СТО надто не церемоняться, називаючи
вартість ремонту. І не приховують, що нинішня зима «дала їм підзаробити».
Справді, поміняти колесо коштує 2–3 тис. гривень. А якщо доводиться робити це мало
не щомісяця, влітає в добру копієчку. Хто компенсує незаплановані витрати?
Певна річ, що до пікетувальників ніхто з чиновників
Укравтодору не вийшов. Чи то не було бажання спілкуватися з розгніваним
натовпом, чи немає чого
сказати на
своє виправдання обуреним власникам автомобілів. Ті ж бо не вимагали чогось
надзвичайного. Лише ліквідувати дорожні пошкодження, а для цього оприлюднити
графіки виконання робіт. Ще одна законна вимога – дотримуватись процедури
складання протоколів про ДТП у випадку пошкодження автомобіля через поганий
стан дорожнього покриття. Бо інакше відсудити в Укравтодору збитки за шкоду,
якої завдали автiвцi ями на шляхах, практично неможливо. Тож протестувальники
вимагають покінчити з практикою відмови у складанні таких протоколів.
Учасники перших акцій протесту кажуть, що відповіді на свої
законні вимоги вони так і не отримали. Тим часом влада запевняє, що ями вже
латає, гроші на ремонт шукає, асфальтні заводи відкриває, тисячі робітників на
ремонт доріг споряджає… А між тим, у соціальних мережах щодня з’являється
безліч ілюстрацій того, наскільки жахливі й небезпечні дороги в містах і
селах. Навіть у столиці, яка мала б бути взірцем, нинішньої зими дороги
перетворились на суцільні ями та вибоїни. «Дороги зникли, їх немає. За що ж
ми, автовласники, платили дорожній збір?! Хай або повернуть нам гроші, або,
врешті-решт, візьмуться за ремонт», – ось думка практично кожного другого
учасника акції. У разі ігнорування вимог водії обіцяють масові акції протесту
в Києві та регіонах із застосуванням тисяч одиниць техніки, повідомили в
прес-службі громадянського руху «Спільна справа».
Автомобілісти й автоперевізники звернулися до керівництва
України з листом, в якому вимагають до 15 березня оприлюднити план ліквідації
аварійного стану автодоріг і невідкладно розпочати такі роботи по всій країні
за рахунок вже акумульованих коштів. А Укравтодор, найімовірніше, чекають
численні судові позови від власників понівечених автомобілів.
Закопування грошей
Про нецільове використання бюджетних коштів для ремонту
вітчизняних автошляхів говорять скрізь і багато. Днями прокуратура оприлюднила
інформацію, що на ремонтах дорожники поклали до кишені майже 177 млн гривень.
А за даними Державної фінансової інспекції, на латанні ям «зникло» ще 225 млн.
Завищення обсягів і вартості робіт – традиційне порушення. Та от яка цікава
арифметика: реальної вартості зведення одного кілометра дороги достеменно не
може назвати ніхто.
«Кілометр звичайної автодороги на дві смуги коштуватиме 4–6
млн грн», – розповідає заступник керівника Служби автомобільних доріг Львівщини
Петро Шпитак. У самому Львові озвучували ціну від 10 до 18 млн грн за кілометр
дорожнього покриття. Укравтодор і Міністерство інфраструктури неодноразово
називали зовсім інші цифри: 5 млн американських доларів за кілометр дороги на
чотири смуги. А то й дорожче. Оперуючи такими розрахунками, чиновники зазвичай
наводять як аргумент, що в світі дороги коштують ще дорожче.
Те, що існує у нас, дрогами назвати важко. Головною причиною
жахливого стану дорожнього покриття, на думку більшості експертів, є банальна
жадібність підрядників і будівельників. Експерт громадської організації
«Європатруль» В’ячеслав Коновалов розповідає: саме підрядники з року в рік
завищують ціни на створення якісного полотна, а потім з’ясовується, що через
недотримання технологій воно руйнується протягом кількох місяців. «У кінці
90-х вартість будівництва 1 км
траси перебувала в межах 1,5 млн доларів, на початку 2000-х раптом стало 3 млн,
а нині називають суму в 10 млн», – зазначає експерт. І запитує чи то себе, чи
чиновників: невже останніми роками в Україні була така потужна інфляція?
Ні, просто апетити підрядників і будівельників непомірно
зросли. Такої ж думки дотримується і нардеп Андрій Іллєнко: « У бюджеті є
гроші на дороги: на це закладаються мільярди. Просто їх безсоромно й безкарно
розкрадають. І їх не вистачає навіть на те, щоб принаймні тримати автошляхи в
задовільному стані, на «трієчку». Насправді наявних грошей достатньо, щоб підтримувати
нормальний стан доріг. Але нині після латання доріг за кілька днів вони знов
розбиті. Тому що латають «пластиліном», а не тим, на що виділені гроші».
Підтримують народного депутата й інші експерти: в країні, де ціна бітумного
«пластиліну» відповідає або й перевищує вартість якісних європейських
матеріалів, грошей бракуватиме завжди. То, може, є сенс дослухатися до
громадських активістів, котрі ініціюють створення інституту так званих
транспортних прокурорів, основним завданням яких буде жорсткий контроль
дотримання належного будівництва і ремонту доріг?
Необхідність створення такого інституту стане очевидною вже
дуже скоро. Укравтодор планує завершити ямковий ремонт доріг країни приблизно
до 1 травня нинішнього року. І мало хто здивується, коли вже влітку
українські дороги знову зарясніють вибоїнами…
Коментар
Починати розмову про якість
доріг потрібно не з того, що гроші «закопують» в асфальт, а з тотального недофінансування.
Та сума, яка сьогодні виділяється на ремонт доріг, у 30 разів менше необхідної.
Більше того: з виділених коштів лише 15% ідуть власне на ремонт. Решта спрямовуються
на погашення кредитів, які дорожники брали раніше, коли держава не виділяла грошей.
Тобто ми зараз перебуваємо в суцільній «ямі» – в прямому і переносному сенсі.
Останніми роками держава фактично не займалася дорогами. Проводилися
самі лише ямкові ремонти. За оцінками різних спеціалістів, 90% українських доріг
удвічі або втричі перевищили терміни своєї експлуатації. За минулі роки було відремонтовано
близько 3,6 тис. км доріг, при тому, що потрібно зробити капітальний ремонт 170
тис. км.
Дорожників звинувачують, що вони «крадуть» гроші. Але давайте
розберемося: від них вимагають виконання робіт у великих обсягах без покриття витрат
відповідними коштами. Тобто працівники мусять ремонтувати кілька десятків кілометрів
доріг на гроші, які передбачають ремонт, скажімо, одного кілометра. От і виходить,
що економлять на глибині дорожнього покриття, його якості тощо. Крім того, далеко
не всі дороги ремонтують працівники Укравтодору. Фактично, їхні функції звелися
до прибирання сміття з доріг, а тендери (і не завжди прозоро) виграють інші організації.
Саме автодорівці забезпечували проходження автотранспорту під час зимових заметів.
Це при тому, що їм постійно затримують зарплату: профспілки ледве домоглися погашення
заборгованості дорожникам за 2012 рік. Але ж за січень їм так і не заплатили! А
вже лютий закінчується.
Особливо гостро питання доріг постало нинішньої зими, багато
в чому завдяки громадським організаціям. Тож сьогодні потрібно сідати за стіл переговорів
і домагатися прозорості в усіх питаннях: як фінансується ремонт доріг, хто виграє
тендери й отримує підряди, скільки доріг потребують ремонту. Потрібна також ґрунтовна
програма щодо створення нормальних доріг. Вже й так водії з інших країн намагаються
об’їхати Україну – і через погані дороги, і через ускладнення процедури під час
проходження державного кордону. Отже, якщо ми не наведемо лад у цьому питанні, можна
надовго забути про наближення до цивілізованих країн.
28.02.2013
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|