У черзі за життям
З 1 березня набуває чинності обов’язкове ліцензування
імпорту медичних препаратів. Однак досі ні в уряді, ні у фармацевтичних
компаніях, ані в аптечних мережах не можуть чітко пояснити порядок надання
ліцензій. Поки що жодної ліцензії не видано. В очікуванні нових правил гри
оптовики намагаються зосередити великі запаси ліків на складах, аптеки спішно
підвищують ціни, а пересічні українці панічно шикуються у черги. Чому закон,
який ухвалено ще півроку тому, спричинив такий резонанс саме зараз – дізнавалися
«ПВ».
ХОТІЛИ ЯК КРАЩЕ
Автори закону стверджують, що керуються інтересами
споживачів. Адже вони хочуть убезпечити українців від ввезення в країну
фальсифікату. Міркуйте самі: нині в Україні налічується близько 14 тисяч
найменувань лікарських препаратів. Це на 3–4 тисячі більше, ніж у розвинених
європейських країнах. Відповідно, як стверджують експерти, кілька тисяч
медикаментів – банальні фантоми. Тож гіпотетично можна припустити, що
скандальний закон має на меті не допустити на національний ринок
препарати-фантоми. І саме ліцензія має створити надійні перепони для ліків
низької якості. Це аномально, коли на полиці наших аптек потрапляють неякісні
препарати з сумнівною лікувальною дією, але з високою ціною. Як наслідок, це
істотно знижує доступність лікування, та ще й загрожує здоров’ю, а іноді й
життю пацієнта. Відтепер, запевняють автори закону, якщо посередник матиме
ліцензію, то відповідальність за якість ввезених препаратів одразу підвищиться.
Очевидно, щоб отримати ліцензію, дистриб’ютор, який
співпрацює із закордонним підприємством, має бути впевнений, що завод
гарантує йому якість препарату. Якщо раптом ліки виявляться неякісними чи
виготовленими з порушенням стандартів, споживач напевне знатиме, на якому саме
підприємстві препарат вироблено. Тож відповідатиме або завод-виробник, або
імпортер, котрий дістав ліцензію на ввезення імпортних ліків. Не секрет, що
нині в Україні спостерігається велика кількість ліків невідомого походження.
Тож з упровадженням ліцензії можна буде відстежити, звідки та яким шляхом до
України ввозиться фальсифікат.
Прем’єр-міністр Микола Азаров сподівається, що набуття
чинності норм закону про ліцензування імпортних ліків наведе лад на
фармацевтичному ринку країни й створить комфортні умови для пацієнтів.
Прихильники закону мотивують його впровадження відповідністю європейським
нормам і підвищенням безпеки лікарських препаратів. Однак його опоненти,
детально проаналізувавши документ, стверджують: запропонований варіант
ліцензування імпортних препаратів жодним чином не вплине на якість ліків, а
лише зробить їх значно дорожчими. Тоді про який комфорт для споживача йдеться?
У Державній службі з лікарських засобів стверджують, що
подібне ліцензування ліків – загальноприйнята міжнародна норма і що процедура
оформлення ліцензій не позначиться ні на асортименті, ні на ціні препаратів.
Прес-секретар служби Олена Ліцоєва так коментує ситуацію на фармацевтичному
ринку: «Сьогодні ми маємо близько 400 постачальників імпортних препаратів, але
п’ять із них контролюють 90% ринку. Всі решта – дрібні структури-посередники».
То, може, саме вони так переполошилися, адже новий закон
вимагає, щоб постачальники ліків укладали договори напряму із
заводами-виробниками, а не так, як нині – через треті, п’яті чи десяті руки,
коли до кожної долоні прилипає частка вартості імпортних препаратів.
А от Міністерство охорони здоров’я закон про ліцензування
імпортних ліків,
що має набути
чинності вже за тиждень, загалом не підтримує. Радник міністра Ольга Баула
заявила журналістами, що «у МОЗ не розуміють, навіщо набуває чинності цей
закон. У нас в країні немає критичної ситуації з якістю імпортних ліків».
Тоді чому раптом такий шалений ажіотаж? Хто сіє нестримну
паніку, що з початком весни з аптек зникнуть імпортні ліки, а пацієнти не
просто потерпатимуть від їх нестачі, а почнуть масово вимирати?
ПОТЕНЦІЙНІ ЖЕРТВИ НОВИХ ПРАВИЛ
Невизначеність ситуації спровокувала довжелезні черги до
аптек. Адже незабаром без ліцензії ліки вже не завозитимуть, тим часом самі
ліцензії поки що не видають. Також не має уповноваженого органу, що видаватиме
такі дозволи. Достеменно невідомо, скільки це коштуватиме і який час
займатиме. Однак третина ліків, які сьогодні споживають українці, – іноземного
виробництва. Відтак набуття чинності нового закону може стати смертельним
вироком для багатьох, чиє життя буквально залежить від закордонних ліків.
Практично всі препарати, які закуповують для лікування
онкологічно хворих дітей, – це імпорт. Сто відсотків недужих на СНІД,
гепатит, туберкульоз потребують ліків закордонного виробництва. 96% людей, що
страждають на діабет, споживають інсулін закордонних виробників. Цей перелік
можна продовжувати. Кожен, хто вишикувався «у чергу за життям» на знак
протесту, може розповісти свою історію хвороби. Особливо стурбовані батьки,
адже багато тяжких дитячих хвороб потребують лікування виключно імпортними
препаратами. Більшість українців переконана, що новий закон не поліпшить
життя простих громадян, а на руку лише чиновникам і структурам, які
видаватимуть
uaліцензії. Якщо
компаніям буде невигідно платити за ліцензії, то вони просто згортатимуть
виробництво й продаж та шукатимуть інший бізнес. Численна армія пацієнтів, чиє
життя залежить від імпортних препаратів, залишиться сам на сам зі своєю бідою.
Постраждають і національні програми, за якими імпортні
препарати ввозяться до України за найнижчими цінами. Відповідно з 1 березня,
якщо закон почне діяти, все, що купують чи отримують у лікарнях пенсіонери та
діти, зникне.
Розмови про необхідність налагодження власного виробництва
поки що – з розряду фантастичних. Навряд чи у найближчому майбутньому
три-чотири вітчизняних заводи замінять усі підприємства світу, що
спеціалізуються на виготовленні лікарських препаратів.
Представник благодійної організації «Консультативна рада
спільнот із питань доступу до лікування» Дмитро Шерембей розповідає, що поки
що протести українців результатів не дали. «18 провідних пацієнтських
організацій в Україні заявили: пацієнтам цей закон не потрібен. І якщо в
Україні існує хоч одна організація, яка стверджуватиме, що закон потрібен, ми
хочемо її знати з єдиної причини: подорожчання лікарських засобів на 10–15%
означатиме, що 10–15% людей позбавлять можливості вижити», – ділиться Дмитро Шерембей
. А виконавчий директор пацієнтської організації UCAB Ольга Стефанидина
проблему окреслила досить лаконічно: «Зникнення імпортних ліків – це
катастрофа для кожного українця».
ХТО ВИГРАЄ У КІНЦЕВОМУ ПІДСУМКУ?
Б’ють на сполох також імпортери та виробники ліків. Чому
закон, який запроваджує ліцензування, депутати ухвалили ще 4 липня, а нову
редакцію ліцензійних умов на сайті Міністерства охорони здоров’я спромоглися
опублікувати лише в середині січня? Аби спрацював ще один закон – негласний:
«Хто не встиг, той запізнився»? Виконавчий директор асоціації виробників
інноваційних ліків «АПРАД» Юрій Савко вважає, що «такі ліцензійні умови
неможливо виконати протягом одного місяця, більше того – навіть упродовж
одного року. Запропонованим у проекті вимогам не відповідає жодна юридична
особа в Україні».
Голова Державної лікарської служби Олексій Соловйов не
приховує, що «є ризики, що певною мірою ця норма не почне працювати з 1
березня».
До того ж імпортери вже мають клопоти через те, що до 15 лютого
мали підготувати заявки на отримання додаткових сертифікатів якості, без яких
цього року в Україні вже не можна буде продавати ліки. Експерти вважають, що
чимало неузгоджених моментів закону тільки сприятимуть появі нових корупційних
схем. Голова правління ГО «Центр протидії корупції» Віталій Шабунін переконаний:
«Цей закон – примітивна схема монополізації українського фармринку з єдиною
метою: отримати надприбутки за рахунок українських пацієнтів. Аргументи про
підвищення контролю за якістю ліків – брехня: згідно з чинними підзаконними
актами один і той самий препарат проходить контроль якості вже тричі».
Якщо якість ліків від цього не покращиться, тоді навіщо
потрібна додаткова ліцензія? Чи не для того, аби збільшити витрати
постачальників, які потім перекладуть на плечі пацієнтів?
Виявляють занепокоєння і закордонні виробники, котрі свого
часу погодились обслуговувати український фармацевтичний ринок. Президент
Американської торгової палати в Україні Хорхе Зукоські закликає чиновників
прискіпливіше опрацювати закон про ліцензію: «Ми не вимагаємо неможливого, не
говоримо про повну відмову від контролю і регулювання сфери обігу ліків. Ми
лише закликаємо до здорового глузду: система контролю має бути виправданою, а
умови функціонування ринку – справедливими для всіх його учасників».
А от основні імпортери лікарських препаратів висловили
готовність до впровадження ліцензування з 1 березня. На нещодавній нараді за
участю п’яти основних імпортерів ліків і представників провідних виробників
іноземних препаратів вони заявили, що «процедура ліцензування імпорту ліків
для них цілком зрозуміла та прийнятна, оскільки давно діє на території Європейського
Союзу, а питання отримання цієї ліцензії в Державній службі України з
лікарських засобів цілком зрозуміле та просте». Якби ж то решті все було таким
зрозумілим, простим і прийнятним.
Коментар
Ліцензії на імпорт ліків допоможуть захистити український фармацевтичний
ринок від фальсифікатів. 4 липня минулого року Верховна Рада України ухвалила закон
«Про внесення змін до деяких законів України щодо ліцензування імпорту лікарських
засобів і визначення терміна «активний фармацевтичний інгредієнт». Цей закон Президент
України В. Янукович підписав 26 липня 2012 року. Згідно з вимогами пункту 3 розділу
I цього закону, норми якого набувають чинності з 1 березня ц. р., на територію
України дозволятиметься ввезення лікарських препаратів, зареєстрованих у країні,
лише за умови наявності сертифікату якості серії лікарського препарату, виданого
виробником лікарського засобу, що імпортується, і ліцензії на імпорт лікарського
засобу, яку імпортер отримує (виробник або особа, що представляє виробника лікарського
засобу на території України) в порядку, встановленому нашим законодавством.
Сьогодні Кабінет Міністрів України розробляє порядок видачі
ліцензії, але вже зараз я можу сказати, що видаватимуть її дійсно в Україні. Нині
імпорт лікарських засобів не ліцензується. Імпортери працюють за оптовою ліцензією,
яка дозволяє дистриб’юторові купувати за кордоном імпортні ліки не тільки у їх
виробників, а й у посередників, і не обов’язково в країні-виробнику. Це призводить
до того, що, наприклад, білоруські препарати завозяться в Україну через Ямайку.
Тому й маємо такі ціни на лікарські засоби. При оптовій ліцензії оптовика не перевіряють
походження товарів, їх якість. Саме у ланцюжку посередників на ринок викидається
фальсифікат. Якби у нас діяло ліцензування імпорту лікарських засобів окремим
видом, а не частиною оптової ліцензії, то власник ліцензії на імпорт зобов’язаний
би був укладати прямі контракти з виробниками.
Нове ліцензування дозволить встановити прямі контракти з виробником,
що істотно вплине на ціну препаратів, а також виключить ризик ввезення лікарських
препаратів невстановленого походження і фальсифікату, оскільки придбати ліки у
посередників виявиться неможливим, адже в ланцюжку поставок братимуть участь тільки
виробник та імпортер.
Ліцензування імпорту ліків – це світова практика. Європа
захищає свої ринки від фальсифікату, що імпортується. Україна досі чомусь не використала
таку можливість.
24.02.2013
|