День тривалістю у рік
20 лютого Україна
відзначатиме День соціальної справедливості. Як і все прогресивне людство. Та
для нашої держави весь 2013 рік має стати роком соціальної справедливості. В
усякому разі, так заявив Президент України Віктор Янукович. Підставою для такої
оптимістичної заяви виявилися сподівання глави держави, що «ефект від реформ та
економічних досягнень має перетворитися на реальний фінансовий захист наших
громадян». Чи всі поділяють такий оптимізм, з’ясовували «Профспілкові вісті».
ІСТОРІЯ ПИТАННЯ
У 2007 році на черговій сесії Генеральної Асамблеї ООН
ухвалено резолюцію, що передбачає відзначення 20 лютого, починаючи з 2009
року, Всесвітнього дня соціальної справедливості. Цей документ, підтриманий
більшістю держав світу, мав стати важливим кроком для вирішення таких
наболілих проблем, як ліквідація злиденності та бідності, забезпечення повної
зайнятості, гідної праці, соціального добробуту та справедливості для всіх.
Іншими словами, має існувати відповідність між соціальним статусом і реальним
становищем, працею і винагородою за неї тощо. Вічне й законне прагнення
кожної людини, незалежно від того, в якому суспільстві вона живе.
Федерація профспілок України з надією сприйняла ініціативу
ООН. Однак знадобилося три роки, перш ніж профспілкові лідери «достукалися» до
влади. Колишньому президентові Віктору Ющенку ідея відзначати в Україні День
соціальної справедливості видалася дріб’язковою. На пропозицію запровадити
щорічне відзначення в Україні 20 лютого Всесвітнього дня соціальної справедливості
відгукнувся у листопаді 2011 року Віктор Янукович.
Що означає відзначення такого дня на державному рівні?
Найперше – привернути увагу суспільства, органів державної влади, громадських
організацій до вирішення питань соціальної справедливості, окреслити стратегію
на її забезпечення. Однак усе це гарно в теорії. На практиці проблем набагато
більше. Українська система соціального захисту має безліч проблем. Недостатній
рівень захищеності з боку держави, недостатність, а почасти й відсутність
культури соціальної відповідальності у великого капіталу, себто роботодавців. І
байдужість людей, нездатних до самоорганізації та боротьби за свої законні
права. Проблеми ускладнила й світова економічна криза, і невміння населення
пристосуватися до нових ринкових умов. Відтак рівень і якість життя пересічних
українців стрімко знижується, за межею бідності опинилася більша частина населення.
Розпочаті соціально-економічні реформи, зокрема адміністративна,
податково-бюджетна, пенсійна, поки відчутно не поліпшили життя та добробут
населення. От і виходить, що у нас поняття соціальна справедливість асоціюється
швидше з несправедливістю. Хоча перше – одвічне прагнення людини, а друге –
реальний стан речей.
Якщо людина працює з повною віддачею, з високою продуктивністю,
то вона має отримувати належну заробітну плату. Це соціально справедливо, й у
правових демократичних державах підтверджується практикою,
соціально-економічними показниками, життєвими реаліями. Ми ж, виходить, лише на
шляху до цього. І тільки зараз начебто починаємо розуміти, що низька зарплата
– це демотивація до активної продуктивної праці, поступове знищення трудового
потенціалу. Політика «дешевої праці» вже призвела до руйнації трудового потенціалу
України, нечуваної еміграції, тінізації зайнятості, а в результаті – до
масштабного зубожіння народу.
НЕДОСЯЖНА МРІЯ
Як власне українці відповідають на запитання «Чи є у нас
соціальна справедливість?». Якщо говорити в цілому, то результати невтішні.
Більшість схиляється до думки, що соціальна справедливість є, але ми її не
відчуваємо. Певна категорія громадян вважає, що ми тільки на початку шляху до
соціальної справедливості, однак чимало громадян налаштовані вкрай
категорично, бо вважають, що у нас немає соціальної справедливості. Для
переважної частини українського суспільства це недосяжна мрія.
Експерт з економічних досліджень Руслан Титов зауважує:
«Людям відчутно бракує головного – соціальної справедливості. Вона є, але не
у нас, в Україні, а за кордоном. Це в європейських країнах узяли всі кращі
соціальні досягнення радянських часів і використали на благо людей. Так, у
Швеції, Австрії, Фінляндії, Франції, Німеччині діють соціальні програми, які
у нас запроваджувались іще в 70-ті роки. На Заході їх зуміли поєднати з ринковою
економікою і дістали результат. А ми не можемо створити елементарних умов, у
яких має жити цивілізована людина».
Найбільше пересічні громадяни нарікають на несправедливість
в оплаті праці та пенсійному забезпеченні. Не може людина, яка працювала все
життя, отримувати 1000 гривень пенсії, тоді як хтось за якісь примарні заслуги
отримує в 30–40 разів більше. І в цьому – наочний вияв соціальної
несправедливості.
Профспілкові активісти закликають до відновлення
справедливості в зарплатах, пропонуючи закладати в них ціну людської праці, а
не економічні показники виробництва; у пенсіях, які шалено різняться у
пересічного пенсіонера й колишнього високого чиновника.
Прості українці мають своє уявлення про соціальну
справедливість. Приміром, мешканець Запоріжжя Микола Пасічник вважає:
«Справедливість – це коли на кожному підприємстві сформовано повний пакет
соціальних гарантій. Але в Україні поки що такого не спостерігається. Депутати,
чиновники отримують зарплати, яких немає в жодній тарифній сітці, мають пільги
на лікування. А ми на Запорізькій АЕС, якщо людина потребує серйозного
лікування, пускаємо шапку по колу. Не бачу справедливості ні в пенсійній реформі,
ні в єдиному соціальному внеску».
Насправді громадяни України хочуть не так вже й багато.
Тільки те, на що мають право, що гарантує їм Конституція. Право на місце
роботи та заробітну плату, можливість навчатися, лікуватися, відпочивати, мати
пристойне житло. Виключно те, що передбачено в Основному Законі держави. І щоб
решта законів основному не суперечили, а лиш утверджували ці права. Цього для
соціальної справедливості цілком достатньо.
РЕВОЛЮЦІЯ ЧИ СОЦІАЛЬНИЙ ДІАЛОГ
Зростаюча соціально-економічна нерівність і поширення
бідності в суспільстві, пов’язані з нерівномірним розподілом здобутків від
економічного зростання, відсутність справедливості в політиці перерозподілу
доходів – головні проблеми, що турбують профспілкових активістів. До того ж
існує реальна загроза подальшого посилення цих негативних процесів. Зупинити
тенденцію можна – вважає Федерація профспілок України. Потрібно лише, аби
реально запрацював соціальний діалог.
Для чого він потрібен – соціальний діалог? Чому це
словосполучення іноді спричиняє шквал критики? Насамперед через те, що багато
хто просто не розуміє, що означає це поняття. Воно сприймається швидше як
змова, своєрідна капітуляція перед роботодавцями, примарне бажання виконувати
будь-які вимоги великого бізнесу в обмін на лояльність чи персональні
преференції.
Насправді за участі трьох сторін – роботодавців, органів
влади та профспілок можна багато чого досягти. Найперше – визначити й узгодити
рівень життя населення, вартість робочої сили в Україні, зайнятість, рівень
оплати праці, низки питань, що стосуються життя, здоров’я людей, їхніх прав і
свобод. І найголовніше – відповідальність кожного учасника тристоронньої угоди
про відповідальність за її виконання.
До нинішнього Дня соціальної справедливості мають підписати
тристоронню Генеральну угоду. З урахуванням усіх розбіжностей між позицією
Міністерства соціальної політики та профспілками. Керівник міністерства Наталія
Королевська переконує, що таких розбіжностей можна уникнути або знайти
компромісні рішення. З ініціативи Міністерства соціальної політики створено
Науково-експертну раду з розроблення Концепції соціального розвитку на
2013–2023 роки. До складу ради ввійшли й профспілкові діячі. Наприкінці січня
обговорювалися ключові пріоритети, що будуть внесені до проекту концепції. І
серед них – головна теза – подолання соціальної несправедливості. За нею йдуть
тези про підвищення рівня і якості життя населення, сприяння сталому
соціально-економічному зростанню та посилення соціальної безпеки держави.
Голова ФПУ Юрій Кулик акцентував увагу учасників засідання, що подолання
соціальної несправедливості треба розпочинати з утвердження гідної праці. У
цьому сенсі Федерація профспілок має намір долучитися до розроблення проекту
Концепції у найактивніший спосіб. І це має стати противагою гарячим головам,
котрі підбурюють профспілки «піднімати народ до боротьби за рівність».
Здається, щось схоже вже в історії було.
КОМЕНТАР ГОЛОВИ ФЕДЕРАЦІЇ
ПРОФСПІЛОК УКРАЇНИ ЮРІЯ КУЛИКА
Відзначення Дня
соціальної справедливості на державному рівні – це ще один інформаційний
привід привернути увагу українського суспільства, органів державної влади та
місцевого самоврядування, суб’єктів господарювання, громадських організацій до
вирішення питань соціальної справедливості та необхідності консолідації
зусиль, спрямованих на розбудову в Україні суспільства соціальної
справедливості.
Наразі маємо два шляхи захисту прав та інтересів людей праці
– це переговори або масові акції протесту. Але наш пріоритет – соціальний
діалог. Профспілки разом із владою та роботодавцями мають зробити все, щоб
привернути увагу громадськості до необхідності побудови в Україні суспільства
соціальної справедливості та активного впровадження в життя політики й
стратегій, спрямованих на скорочення масштабів бідності та злиднів, зменшення
розшарування населення за доходами та рівнем життя, забезпечення можливості
розширеного відтворення робочої сили за рахунок підвищення частки оплати
праці в структурі витрат на виробництво.
На виконання рішень Ради ФПУ профспілки розпочинають роботу
з розгортання масового навчання своїх представників для забезпечення кваліфікованого
контролю за дотриманням роботодавцями законодавства з охорони праці. І не лише
контролю, а й проведення консультативно-дорадчої роботи, особливо на
підприємствах малого й середнього бізнесу, де реєструється найбільше порушень
трудового законодавства. У цьому збігаються інтереси всіх трьох сторін
соціального діалогу: роботодавців, держави і профспілок.
Ми також пропонуємо нашим колегам по соціальному діалогу
спільними зусиллями створити в регіонах консультативно-методичні центри з
охорони праці для надання допомоги представникам підприємств і профспілок щодо
впровадження систем управління охороною праці з електронними базами
законодавчих та інших нормативно-правових актів, інформацією про позитивний
досвід і т. ін.
Маю відзначити, що великі надії ми покладаємо на реалізацію
завдань Загальнодержавної соціальної програми поліпшення умов і гігієни праці
на 2014–2018 роки, куди ввійшла переважна більшість пропозицій профспілок,
спрямованих на поліпшення стану охорони праці на робочих місцях, удосконалення
реалізації державної політики у цій сфері діяльності. Уряд її вже схвалив.
Тепер справа за Верховною Радою.
16.02.2013
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|