Швидка, ще швидша
Топ-тема першого
місяця року очікувано торкнулася буквально кожного українця. Йдеться про реформування
служби швидкої і невідкладної медичної допомоги, яке стартувало в країні з
першого січня, відколи запрацював Закон «Про екстрену медичну допомогу».
Єдине, що збагнули пересічні українці з нового документа, так це те, що
відтепер «швидка» доїжджатиме до пацієнта за 10 хвилин у місті і за 20 – у
сільській місцевості. Що криється за цими показниками і в чому головна суть
реформи, аналізували «Профспілкові вісті».
СТРІЛОЮ ДО ХВОРОГО
Новий часовий норматив викликав найбільше нарікань,
насамперед у медиків. Вони наголошують, що виконати його просто нереально. Тож
пацієнтам запасатись секундомірами поки що не слід. А якщо це основна мета
реформи галузі, то, кажуть медичні працівники, гріш їй ціна. Голова вільної
профспілки медпрацівників, у минулому лікар-хірург Олег Панасенко, посилаючись
на власний досвід, розповідає: «У цій реформі невірно розставлені пріоритети.
Виділяються шалені кошти на створення диспетчерських центрів замість того,
щоб приділити увагу тому, хто найбільш корисний в цій системі – лікарю,
фельдшеру, санітару, бригаді».
Диспетчерські центри, згідно з новаціями, приймають виклики
від пацієнтів, «сортують» їх залежно від того, екстрені вони чи можуть
зачекати, передають дані бригадам «швидкої», котра перебуває поблизу
необхідної адреси. Карета обладнана спеціальним маячком, тож диспетчер на
моніторі відстежуватиме весь шлях до хворого. Попри такі нововведення вкладаються
у норматив не всі і не завжди. Хоча чиновники наполегливо радять звикати до
них, аргументуючи тим, що такими є європейські стандарти. І коли ми прагнемо
жити за ними, треба докласти трішки зусиль. Але! Якщо ми хочемо жити за
європейськими стандартами, чому ніхто не говорить про виділення окремих
дорожніх смуг для спецмашин? Чому, порушуючи питання приїзду «швидкої» протягом
10 хвилин, замовчується проблема жахливого стану автошляхів, зношеного
медичного автотранспорту, заторів на дорогах, відвертого хамства з боку інших
учасників дорожнього руху? Лікарі нарікають і на інші незручності, що
заважають вкластись у відведений норматив. Нумерація будинків – окрема тема.
Не на кожному будинку вказано номер і навіть назва вулиці. Якщо ж врахувати, що
багато з них, особливо у великих містах, мають додаткові літери і дроби, можна
блукати під стінами помешкання, де чекає хворий, не те що 10 хвилин, а годину
й більше.
Поглянемо на проблему з іншого боку. Вимога будь-що виконати
норматив змушує водіїв спецмашин везти хворих розбитими дорогами з шаленою
швидкістю. І тоді вже настає час іншого «нормативу» – довезли чи не довезли?
Нещодавно водій карети «швидкої» порушив правила дорожнього руху і спричинив
ДТП. Як потім пояснив, він перевозив хворого в тяжкому стані, і йому неодмінно
хотілося врятувати життя пацієнту. Та замість того, аби терміново
госпіталізувати людину, спецмашина чекала, коли на місце пригоди прибудуть
експерти ДАІ.
Каретам «швидкої» не хочуть поступатись інші учасники руху.
Немає значення, сигналізує вона чи ні. Нині запроваджено відповідний штраф,
однак поки що ніхто не може сказати, як це відбуватиметься насправді. А
головне – коли цю норму узаконять. Поки що спецмашинам на наших дорогах
поступається один серед 20 водіїв.
СИНДРОМ КАРЛСОНА
Чимало нарікань, здебільшого в населення, викликало ще одне
нововведення – розмежування викликів на екстрені та
такі, що не потребують негайного приїзду «швидкої». Такий поділ,
між іншим, давно є міжнародною нормою, але до нас прийшов із великим запізненням.
А між тим, ідея розумна. Є приводи для негайного виїзду швидкої допомоги,
зокрема ДТП, серцеві напади, гострі захворювання, що загрожують життю
пацієнтів, а є випадки, коли питання вирішити під силу дільничному сімейному
лікареві, який випише лікарняний, скоригує лікування чи виміряє тиск.
У багатьох громадян проявляється «синдром Карлсона», коли їм
здається, що вони тяжко нездужають. Певна категорія хворих телефонує
диспетчеру і свою історію хвороби завершує словами «я помираю». На виклик мчить
«швидка». На місці з’ясовується, що в літньої людини незначне підвищення тиску
через зміну погоди. І це в той час, коли поряд людина страждає від інфаркту,
потрапила в ДТП чи стікає кров’ю від ножового поранення.
Директор центру екстреної медичної допомоги та медицини
катастроф Міністерства охорони здоров’я Володимир Юрченко сподівається, що
громадяни врешті-решт звикнуть до цієї новації: «Я глибоко переконаний у тому,
що суспільство мусить зрозуміти: машина швидкої допомоги вартістю 800 тис. грн
наразі не може їхати на виклик за хворобою, яка не потребує 10-хвилинного
приїзду. Це неправильно». Чиновник наводить статистику: з 11 млн випадків
наданої на місці медичної допомоги більше половини належать до компетенції
сімейного лікаря. Водночас в Україні щороку реєструють 93 тис. гострих
інфарктів, 257 тис. інсультів, 821 тис. травм і отруєнь. Це випадки, котрі
потребують негайної медичної допомоги.
Говорячи про європейські стандарти, не зайве поцікавитись
досвідом Німеччини. Якщо підстав для виклику не було, пацієнту виставлять
рахунок, щоб відшкодувати витрачені кошти на медикаменти, робочий час
фахівців, пальне тощо. Тож удруге турбувати лікарів бажання не виникатиме. У
нас такої норми немає, тож пересічні українці будуть просто підганяти свої
скарги під вимоги екстреної допомоги. Бо їм не захочеться чекати, щоб до них
приїхали в другу чи третю чергу. Так стверджують диспетчери. Навіть зараз у
половині викликів йдеться про те, що пацієнт перебуває на межі життя і смерті,
а насправді в нього заболіло горло.
Однак на практиці трапляється й таке, коли диспетчер на
власний розсуд негайний виклик заносить до розряду таких, що можуть зачекати.
Хоча в Міністерстві охорони здоров’я стверджують, що всі фахівці центру
екстреної медицини з фельдшерською освітою і досвідом роботи, помилки все ж
трапляються. Нещодавно в Київській області літня жінка померла від нападу
гострого панкреатиту, так і не дочекавшись медичної допомоги. Диспетчер не
розпізнав, екстрений це виклик чи не дуже… Що вже казати про пересічних
громадян?
Фахівці пояснюють: до екстрених належать випадки, коли
людина знепритомніла, блює кров’ю, у неї сильні судоми, раптово сталися
зовнішня кровотеча, передчасні пологи, розлад дихання, вона відчуває гострий
біль у ділянці серця або черевної порожнини, є ознаки гострого психічного
розладу, що загрожує життю хворого чи його оточенню. Екстреними також уважають
звернення, зумовлені всіма видами травм: поранення, перелом, вивих, опік,
травма голови, ураження електричним струмом, блискавкою, тепловий удар, потрапляння
сторонніх предметів у дихальні шляхи. Також бригади «швидкої» виїжджатимуть
за повідомленнями про утоплення, укуси тварин.
Якщо в хворого висока температура, сильний біль у горлі та
кашель (тобто підозра на грип), або «зашкалює» кров’яний тиск, у такому разі
допомогу мають надавати сімейні лікарі. До категорії неекстрених належать
також головний біль, запаморочення, біль у попереку та суглобах, посилення
больового синдрому в онкологічних хворих, а також важкий перебіг алкогольного
чи наркотичного станів.
КАДРОВИЙ ДЕФІЦИТ
Чи працюватиме новий закон на реформу медичної галузі
загалом, покаже час. Однак найдосвідченіший диспетчер не може зарадити ще одній
проблемі: нестача кваліфікованих кадрів, покликаних обслуговувати центри
швидкої медичної допомоги. Практично скрізь в Україні відбувається процес
постійного відтоку кваліфікованих кадрів. Причини банальні: умови праці з
кожним роком усе важче й гірше, зарплата жебрацька, молодого спеціаліста жодним
калачем не принадиш, досвідчені лікарі й фельдшери за першої-ліпшої нагоди
переходять до більш спокійних і краще оплачуваних місць у приватних клініках.
Через це підрозділи «швидкої» укомплектовані лише на 70%. Та й цей показник,
кажуть експерти, завищений.
Згідно з українськими медичними нормами до складу кожної
бригади мають входити лікар, фельдшер, санітар та водій. Проте на утримання
санітарів бракує коштів, лікарів немає, бо через погані умови праці не всі
погоджуються працювати на «швидкій», тож основна робоча одиниця – це
фельдшери. От і виходить, що на виклики почасти виїжджають неукомплектовані
бригади. Проблема ще більше загостриться вже нинішнього року. Особливо з огляду
на позицію керівників медичної галузі, згідно з якою в бригаді повинен працювати
спеціаліст медицини невідкладних станів, а не кардіолог, педіатр чи інший
фахівець. У всій Україні сьогодні працюють 3600 бригад медиків. Чи можливо за
короткий час підготувати більше 3 тис. фахівців екстреної медичної допомоги?
Відповіді поки що немає. Вища школа ще не відреагувала на проблему: лікарів
медицини невідкладних станів, що їх готують кафедри терапевтичного профілю,
катастрофічно бракує. У сусідній Польщі медики вважають за честь мати
сертифікат невідкладної медицини. Там ця професія є доволі престижною. Та
Польща – справді європейська країна, де поступаються кареті «швидкої» на
дорогах, де спецавтомобіль обладнано за сучасними вимогами, а інтерни прагнуть
будь-що набратися досвіду саме в бригадах екстрених викликів.
У нас ситуація дещо інша. Ті, хто закінчує медичні вузи на
платних факультетах, з доброї волі нізащо не погодяться йти на «швидку». Бо
кошти, вкладені в навчання, на такій роботі не відпрацюєш, «лівих» грошей не
заробиш. Із зарплатою в 2 тис. грн молодій людині не позаздриш. Лише через 7
років стажу на «швидкій» державою передбачено надбавку в 60%.
Чиновники стверджують, що вже у недалекому майбутньому
зарплату лікарям, котрі працюють у системі екстреної медичної допомоги, буде
підвищено на 40%. Про це нещодавно повідомив заступник міністра охорони
здоров’я України Олександр Толстанов: «Якщо ми уважно прочитаємо закон, то там
чітко сказано про те, що держава збільшить зарплату тим лікарям, які працюють у
системі екстреної медичної допомоги. Підвищення буде загалом на 40%. Для цього
потрібні 410 млн грн. Це чималі кошти, але на останньому засіданні уряд
підтримав таку пропозицію».
На позитивні зрушення після підвищення зарплати лікарям у
системі екстреної допомоги сподіваються і на станціях швидкої допомоги в усіх
містах України. Як зазначив головний лікар Київської міської станції швидкої
допомоги Анатолій Вершигора, повернути лікарів, котрі мають відповідну освіту,
але працюють у приватних клініках, можна за умови суттєвого підвищення
зарплати: «Сьогодні, щоб отримувати нормальну зарплату, молодий фахівець
повинен відпрацювати на «швидкій» 7–10 років. У приватних клініках лікарі
одержують не менше 6000 грн, а наші спеціалісти – 4276 грн. Базова ж зарплата
для тих, хто працює на «швидкій», має бути 8000 грн».
Та поки що підвищення зарплати не відбулося. Керівництво
медичної галузі просить поставитись до цього з розумінням. Кажуть, на втілення
нововведень знадобиться певний час. Не проґавити б його! Бо тоді латинське
прислів’я «двічі допоміг той, хто швидко допоміг» втрачає сенс.
Як
з’явилася швидка допомога
Виникнення інституту швидкої допомоги пов’язане з 1881
роком, коли сталася страшна трагедія: у будівлі Віденської комічної опери виникла
пожежа. Загинуло 479 людей, кілька сотень були поранені і понад добу не
отримували жодної медичної допомоги. Це спонукало хірурга Яроміра Мунді
створити Віденське добровільне рятувальне товариство. У перший рік свого
існування ним було врятовано 2067 постраждалих. У Російській імперії служба
швидкої допомоги виникла 1897 року у Варшаві. Згодом подібні служби з’явилися
в Лодзі, Вільно, Києві, Одесі, Харкові, Санкт-Петербурзі та Москві.
Сучасна швидка допомога, звичайно, дуже відрізняється від
свого прототипу двохсотрічної давнини. Наприклад, на Заході вона виконує переважно
функції транспортування. Викликати бригаду медиків, аби вони зробили укол від
підвищеного тиску, в Німеччині чи США не можна. Машина примчить у тому
випадку, якщо людина постраждала в ДТП та не може самостійно пересуватися,
або якщо в неї на вулиці сталися серцевий напад, внутрішня кровотеча тощо. У
будь-якому іншому разі допомогу надає сімейний лікар. До речі, саме він ухвалює
рішення про доцільність виклику «швидкої».
10.02.2013
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
Коментарі
#2 12.04.2013 19:00 добавил: 123 | додати коментар"Замовна" і непрофесійна маячня! Ви хочаб поцікавились у яких фахівців дізнавались інформацію. . .
|
| #1 12.04.2013 18:52 добавил: 123 | додати коментар"Замовна" і непрофесійна маячня! Ви хочаб поцікавились у яких фахівців дізнавались інформацію. . .
|
|
|