Нововведення від ДАІ: чи буде безпечніше на дорогах?
Цього року на автолюбителів
очікують чергові зміни до Правил дорожнього руху. У ДАІ стверджують, що їх буде
запроваджено для підвищення безпеки на дорогах. Водії, своєю чергою, нарікають,
що в такий спосіб дають зелене світло для додаткових штрафів і поборів. Схоже, і
ті, й ті мають рацію.
ЗЛІТ ЛЮБИТЕЛІВ ЛІТНЬОЇ
ГУМИ СКАСОВУЄТЬСЯ
На початку зими в Інтернеті надзвичайно популярною виявилася
картинка: у сніжний кювет потрапило одразу п’ять чи шість авто. Дотепник додав іще
й до знімку текст: «Щорічний зліт любителів літньої гуми». Якщо раніше учасники
такого «зльоту» могли нарікати тільки на себе за необачність, то нині доведеться
платити штраф. Адже нові правила передбачають санкції за використання шин, що не
відповідають сезону. Начальник Центру безпеки дорожнього руху департаменту ДАІ
Сергій Будник так коментує цю новацію: «Ми вважаємо, що ПДР мають містити таку
норму. Інспектори зупинятимуть автомобілі у разі порушення водіями правил дорожнього
руху й водночас звертатимуть увагу на шини автомобіля». Тож тепер водії будуть
зобов’язані залежно від сезону змінювати гуму. В іншому разі їх буде покарано.
Поки що інспектор ДАІ обмежиться попередженням. У майбутньому планується запровадження
штрафів за використання несезонних шин.
Здавалося б, вимога цілком закономірна. Однак саме це нововведення
спричинило справжню бурю нарікань. Начальник ДАІ МВС України Валерій Лозовий
зізнався, що у Державтоінспекції не очікували на таку реакцію. Пояснення, що зміна
гуми – справа виключно добровільна, видається трохи наївним. Так само, як і аргумент,
що два комплекти шин – для літньої та зимової їзди – це велика розкіш для пересічного
автомобіліста. Посадовець пропонує поглянути на проблему з точки зору водіїв, для
яких зміна гуми відповідно до сезону вважається нормою: «Чому інші водії повинні
страждати? Якщо не хочеш міняти літню гуму на зимову, тоді – не виїжджай. Зрештою,
ніхто ж не змушує виїжджати взимку».
Хоча, як зазначає очільник ДАІ, за використання несезонних шин
санкцій поки що не передбачено. Перший час водіїв будуть просто попереджати про
ймовірну небезпеку.
На думку голови Всеукраїнської громадської організації «Громадський
комітет транспортної безпеки» Юрія Папірового, внесені пропозиції цілком виправдані.
«Проте зміни мають бути чітко регламентовані, щоб інспектори ДАІ не зловживали,
зупиняючи автомобілі під приводом огляду шин. Потрібно також конкретизувати сезонний
час: коли їздити на зимовій, а коли – на літній гумах», – вважає громадський діяч.
СВІТИТИ ВСІМ! І БАЖАНО ЗАВЖДИ
Ще одна ініціатива Державтоінспекції чітко регламентує порядок
руху автомобілів поза населеними пунктами. З 1 жовтня до 1 травня на всіх механічних
транспортних засобах мають бути ввімкнені ходові вогні, а якщо в конструкції авто
їх не передбачено, то ближнє світло фар. Ходові вогні – це зовнішні освітлювальні
прилади, призначені не для освітлення дороги перед автомобілем, а для покращення
видимості авто для інших учасників дорожнього руху. Однак такими спеціальними пристроями
обладнані тільки найсучасніші автомобілі. Тож ті, хто позбавлений такого привілейованого
«додатка», мають вмикати ближнє світло фар. У департаменті ДАІ стверджують, що
користь від такої ініціативи – очевидна. Тим часом автомобілісти зовсім не у захваті.
Які «мінуси» вбачають водії у такому нововведенні? По-перше, цілодобове навантаження
на генератор спричинить додаткові витрати на пальне. Експерти підрахували, що залежно
від моделі авто й об’єму двигуна витрати пального у разі використання ближнього
світла зростуть на 1–2%.
Ставлення до ввімкнених фар ближнього світла серед білого дня
полярно відрізняється. Одні пропонують не іронізувати, а дотримуватися «нормальних
європейських правил, що працюють роками». Водії зі стажем наводять приклади, коли
на трасі зустрічаються «вельми ощадливі» автолюбителі, які навіть у темний час доби
намагаються зекономити світло чи пальне.
Правозахисник Олексій Святогор нагадує, що цілодобове денне
світло автомобілів уже якось намагалися запровадити, але скасували після протестів
водіїв: вони просто забували вдень при зупинці вимикати фари, а потім не могли
завести машину через розряджений акумулятор. Така новація, на його переконання,
тільки посилить корупцію на дорогах: забув водій увімкнути фари – заробив штраф.
Або шукатиме спосіб, як відкупитися від інспектора.
У прес-службі управління ДАІ враховують усі зауваження і не
відкидають, що в нові правила можуть внести зміни. В рамках компромісу вже скоротили
терміни руху з увімкненими фарами – не до 1 травня, а до 1 квітня. Також у ДАІ
обіцяють поки що не штрафувати, а тільки попереджати, якщо водії нехтуватимуть такою вимогою.
«Якщо транспортний засіб рухається з увімкненим ближнім світлом
фар у світлу пору доби, то відстань упевненого його виявлення, за певних швидкостей,
може збільшуватися до тисячі метрів», – пояснює начальник відділу профілактичної
роботи департаменту ДАІ МВС України Олександр Губенко.
І ще про світлові ефекти. Для повної комплектації автомобіля,
окрім аптечки, знака аварійної зупинки та вогнегасника, потрібно буде придбати
сигнальний жилет. Інакше авто не можна експлуатувати. Аргумент на користь такого
одягу простий: у разі аварійної зупинки на дорозі вночі водій має одягнути сигнальний
жилет. Уже є чіткі розпорядження, яким має бути спеціальний одяг: помаранчевого
кольору зі смужками з матеріалу, що відбиває світло, без будь-яких написів і розпізнавальних
знаків, які стосуються оперативних, дорожньо-експлуатаційних чи комунальних служб.
Відсутність жилета буде достатньою підставою для накладення штрафу.
Поки що водії обурені новими вимогами «світитись самому», але в департаменті ДАІ
переконують, що це запровадження відповідає європейським стандартам. Олександр
Губенко пояснює: «Водій, який ремонтує авто на узбіччі траси, має більше шансів
вижити, якщо одягне спеціальний жилет і буде помітним для інших учасників руху».
«Світитися вночі» можуть зобов’язати не лише водіїв, а й пішоходів.
Внесення змін до правил дорожнього руху передбачає наявність у піших спеціальних
наліпок, що світяться у темряві. Якщо до одягу пішохода прикріплений стікер, що
відбиває світло, то водій може побачити його на відстані щонайменше 400 метрів і вчасно зреагувати,
тим самим уникнувши дорожньо-транспортної пригоди. Спеціальні елементи, які відбивають
світло, можуть бути прикріплені не тільки до одягу, а й взуття чи на сумки перехожих.
Головне, щоб їх було помітно. У департаменті ДАІ переконані, що це допоможе змінити
на краще сумну статистику: торік під колеса потрапили понад 8 тисяч пішоходів,
а майже півтори тисячі – загинули.
ТЕПЕР ВІЗЬМУТЬСЯ ЗА РЕМІНЬ
Починаючи з січня нинішнього року інспектори ДАІ суворо стежитимуть
за використанням водіями пасків безпеки. За невиконання цієї елементарної вимоги
передбачено штраф у розмірі 51–85 гривень. Відомо, що і раніше водіїв зобов’язували
їздити пристебнутими, однак, як зауважив один із працівників ДАІ, «багато водіїв
нехтують цією вимогою. А інспектори вважають за краще не відволікатися на такі
«дрібниці». Ми домагатимемось дотримання цього правила, допоки це не стане традицією,
елементарною звичкою».
Виявляється, із десяти водіїв лише один пристібається паском
безпеки. Але й це вони часто роблять це лише для того, аби уникнути штрафу, якщо
їх зупинить інспектор. Однак аналіз автомобільних аварій доводить, що найчастіше
водії та пасажири отримують тілесні ушкодження саме через те, що нехтують найпростішим
способом убезпечити себе й пасажира. Статистика свідчить, що близько 70% смертей
під час ДТП сталося через те, що люди не скористалися пасками безпеки.
Експерти вважають, що саме пасок безпеки дає змогу уникнути удару
об кермо, панель приладів, не вилетіти через вітрове скло. В іншому разі це матиме
погані, часом непоправні наслідки. А ще, згідно із законами фізики, запобігти удару
об кермо силою рук можна лише при зіткненні на швидкості близько 6 км/год. Але це вже – зі сфери
фантастики.
Чому наші автомобілісти ніяк не візьмуть за звичку користуватися
паском? На те, вважають фахівці, є три причини. Перша – люди не вірять, що з ними
може статися ДТП. Друга – пасок обмежує рухи, мне та бруднить одяг. І третя – у
разі пожежі чи ДТП украй важко залишити авто, якщо ти пристебнутий. Що стосується
перших двох пунктів, то тут усе зрозуміло. Однак краще виявитися у зім’ятому одязі,
але живим, аніж навпаки. Щодо третьої причини небажання пристібатися паском безпеки,
то в цьому є доля істини. Існує ймовірність, що замки пасків може заклинити. Та
найчастіше, як стверджують експерти, усе виходить навпаки, адже автомобіль спалахує
зазвичай унаслідок серйозної аварії. Тож у такому разі ймовірність того, що водій
буде поранений і не зможе вчасно залишити авто, набагато більша.
Погодьтеся, людське життя, яке може врятувати простий ремінь
безпеки, набагато дорожче, ніж будь-який штраф…
ШТРАФИ ЗАДЛЯ ШТРАФІВ
У спальному районі Києва
встановили світлофор. Саме біля податкової інспекції Оболонського району. Водії
зазвичай розвертали свої автомобілі, щоб дорогою назад заїхати у двори одного з
трьох дев’ятиповерхових будинків. Та одного дня раптом усе змінилося: якоїсь ночі
з’явився знак, котрий забороняв це робити. З яких причин – невідомо. Після цього
концентрація автоінспекторів на цій ділянці стрімко збільшилася. Даішники знають,
що у водіїв є велика спокуса не їхати на розворот 100 метрів, а перетнути подвійну
суцільну смугу. Це, як відомо, серйозне правопорушення, за яке карають істотним
стягненням. Тих, хто ігнорує «приватизований» знак, щодня виявляється близько
30 осіб. Інспектори таким чином не тільки виконують, а й перевиконують план зі
стягнення штрафних санкцій. От тільки водіям незрозуміло: чому при під’їзді до водного
комплексу «Акваріум» на тій самій Оболоні подвійну суцільну лінію «скасували»,
зробивши там офіційний розрив для заїзду? Чи не через те, що до басейну прямують
надто круті іномарки?
Штрафи заради штрафів, усупереч усякій логіці, – явище повсюдне.
Скажімо, кілька місяців тому межі населеного пункту Вишгород було розширено на кілька
кілометрів. Про це свідчили знаки з написом на білому фоні. Ініціатива ДАІ проста.
Більшість водіїв за звичкою «топить» на трасі під 100 кілометрів, не звертаючи
уваги на нові знаки. Інспектори з невимовною радістю зупиняють порушників швидкісного
режиму, який, як відомо, у межах населених пунктів становить 60 км на годину.
Нинішньої зими даішники заходилися перевіряти стан державних
номерних знаків. Для чого? Як вони самі кажуть, для порядку. Бо номер має бути чистим,
добре читатися, на ньому не можуть бути сторонні предмети на зразок наклейок,
сіточок, плівок тощо. Номери, звісно, варто тримати в чистоті, але за нинішніх
погодних умов зберегти їх первозданний вигляд практично неможливо. Каша зі снігу
та бруду не дозволяє цього зробити. Навіть начищена до блиску табличка з номерними
знаками вже через якихось 10–15 метрів забризкується зимовим місивом. І такі номери
вважаються «проблемними». А це тягне за собою штраф – від 170 до 255 гривень. Це
як кому пощастить.
То чи можна вимагати від водіїв цілковитої поваги до стражів
порядку на наших дорогах, якщо самі вони ввели традицію не поважати, а тільки
карати автомобілістів? Особливо тоді, коли для штрафу, по суті, немає жодних законних
підстав.
01.02.2013
|