Працівники можуть втратити «соціалку»
Указ Президента про
зміни в частині адміністрування єдиного внеску викликав бурхливу реакцію і у
профспілок, і у Федерації роботодавців, і у пересічних громадян, які відтепер
можуть не отримати соціальної страхової допомоги. Якщо перші намагаються переконати
владу в недоцільності порушення існуючого порядку адміністрування внеску,
останнім лишається тільки сподіватись, що протест проти страхового Указу матиме
бодай якийсь результат.
Реформа чи імітація?
І профспілки, і роботодавці загалом не проти реформ.
Згадаймо, як впроваджували єдиний соціальний внесок. За всіма ознаками це був
майже революційний крок. Бо раніше із зарплати здійснювали відрахування до
Пенсійного фонду та ще трьох соціальних фондів – страхування на випадок
безробіття, із тимчасової втрати працездатності та від нещасних випадків на
виробництві. Наскільки незручною була ця система, відомо лише роботодавцям.
Треба було стати на облік в усіх чотирьох фондах, вчасно здійснювати
відрахування, заповнювати звітність для кожного фонду, стежити за термінами
подання необхідних документів. Запровадження єдиного соціального внеску –
тільки до Пенсійного фонду – істотно полегшило бухгалтерську звітність.
Учетверо скоротився обсяг роботи. Адже відтоді обов’язкова частина до ПФ та
трьох фондів соцстраху сплачувалася єдиним податком.
На сьогодні, за оцінками експертів, загальний обсяг коштів
соціальних фондів складає 180 млрд гривень. Це страхові внески роботодавців і
підприємств, пені, штрафи, благодійні внески, інші кошти цільового страхового
призначення. Якщо й траплялись якісь непорозуміння, то вони мали виключно
локальний характер. Масових порушень, на які натякають деякі експерти, не
було. Це
можуть документально
підтвердити в Пенсійному фонді.
Щойно всі зацікавлені сторони звикли та пристосувалися до
цієї системи, пропонуються нові зміни. Відповідно до Указу Президента функції
адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне
страхування буде передано від Пенсійного фонду до новоствореного Міністерства
доходів і зборів.
Першими забили на сполох профспілки. На думку представників
Федерації профспілок України, такий крок призведе до того, що працівників буде
позбавлено соціальної допомоги. Свою думку вони висловили на нещодавньому засіданні
парламентського Комітету з питань соціальної політики та праці. Голова
Спільного представницького органу Всеукраїнських профспілок і профспілкових
об’єднань, заступник Голови ФПУ Григорій Осовий та заступник Голови ФПУ Сергій
Українець заявили, що подібне нововведення може порушити вже налагоджену
систему, а також значно ускладнюватиме обчислення страхового стажу й розміру
страхової виплати.
Такої ж думки дотримуються представники Федерації
роботодавців України. Керівники Спільного представницького органу роботодавців
звернулися до міністра соціальної політики України Наталії Королевської. Перший
заступник голови СПО роботодавців Дмитро Олійник зазначив: «Реформування системи
соціального страхування є невідкладним завданням, яке потребує окремих
серйозних консультацій між владою, роботодавцями та профспілками. Тому
роботодавці звертаються до влади з пропозицією якнайшвидше провести такі
консультації». І заразом переконати, що перекладання функцій адміністрування
єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, чим
займатиметься нове Міністерство доходів і зборів, наразі користі не принесе.
Реально працюючий
механізм
Чому профспілки і роботодавці ризикнули публічно не
погодитись із страховим документом, підписаним Президентом напередодні нового
року? Пояснення досить просте й прозоре: не можна одним розчерком пера
порушувати механізми, які ефективно працюють впродовж десятиліть.
«Таке кардинальне втручання в роками відшліфовану систему
збору та обліку внесків на соціальне страхування може призвести до
катастрофічних наслідків і повністю зруйнувати один з небагатьох реально і
надійно працюючих механізмів соціального захисту громадян», – наголошують у
Федерації роботодавців України. До слова, проти новацій виступив і профільний
Комітет Верховної Ради. Бо, на думку його представників, це пряме порушення
національного законодавства. Так, голова Комітету Петро Цибенко прямо заявив,
що відповідний Указ Президента може призвести до затримки пенсійних виплат у
державі.
«У нас кілька років тому виникала проблема, коли пенсії
виплачувалися із затримкою у 6–8 місяців. Маю великі побоювання, щоб
передавання функцій адміністрування до міністерства не закінчилось
повторенням цього негативного досвіду в частині всіх соціальних виплат. Тому я
хочу привернути увагу і уряду, і представника Президента до цієї важливої
проблеми», – зазначив пан Цибенко.
Профспілкові лідери, коментуючи новацію, звертають увагу,
що новація додасть непорозумінь у здійсненні Міністерством соцполітики нагляду
в цій сфері. Більш того, може автоматично призвести до зменшення надходжень
страхових коштів, а існуючу звітність для суб’єктів господарювання, навпаки,
розширить. І на додачу, кажуть експерти, з поверненням податку на додану
вартість неодмінно виникнуть проблеми.
Чи почують в уряді аргументи профспілкових лідерів, поки що
незрозуміло.
Бо вже котрий рік поспіль ведуться дискусії про
необхідність зменшення навантаження із сплати єдиного соціального внеску, а
віз і нині там. І роботодавці неодноразово порушували цю проблему,
аргументуючи тим, що надмірне навантаження із сплати єдиного податку є
причиною тінізації трудових відносин, приховування заробітної плати. Це питання
уже не з розряду етичних, а більшою мірою – економічних. Адже зменшується
фонд оплати праці і, як наслідок, надходження до фондів соціального
страхування.
У СПО роботодавців наголошують на ще одній обставині:
існуючий профіцит (майже 2,5 млрд грн принаймні двох фондів соціального
страхування – Фонду страхування з тимчасової втрати працездатності та Фонду
страхування на випадок безробіття) свідчить про наявні резерви для зменшення
єдиного соціального внеску.
І профспілки, і роботодавці готові до соціального діалогу з
владою і не бояться змін. Але тільки за умови, що зміни будуть на краще. І в
інтересах простих громадян. Бо зруйнувати дощенту працюючу систему легше, ніж
створити нову. Реконструкція заради реконструкції чи краще заради справи?
Якщо гроші підуть не за призначенням
Дехто вбачає в передаванні функцій новому міністерству
певний позитив. Провідний науковий співробітник Інституту демографії та
соціальних досліджень НАН України Лідія Ткаченко посилається на міжнародну
практику, а відтак сподівається, що нововведення «безумовно поліпшить платіжну
дисципліну з надходження страхових коштів. Це цілком логічно, адже ЄСВ
належить до обов’язкових платежів, так само як і податки, хоча це й страхові
кошти».
Але ж фахівцям такого поважного інституту має бути відомо,
що внески на соціальне страхування сплачують роботодавці та наймані
працівники, тож держава до них не має жодного відношення. Певною мірою
страхові внески – це заощадження громадян на випадок безробіття, втрати
працездатності, нещасних випадків на виробництві тощо. Чому раптом внески
працівників та роботодавців до фондів соціального страхування мають
сплачуватись до установи, яка не має нічого спільного із соціальним
страхуванням? А це не сотні, не мільйони, а мільярди гривень. Можна, певна
річ, дослухатись до міжнародної практики, але треба зважати й на практику національну:
в даному випадку у виконавчої влади виникатиме спокуса «латати дірки» в
бюджеті за рахунок цих мільярдів. А це пряма загроза, що працівник не зможе
вчасно отримати допомогу у випадку захворювання, безробіття, травмування. Про
те, що він може розраховувати на санаторно-курортне лікування чи інші види
допомоги і послуг можна, напевне, забути.
Та коли вже посилатись на міжнародний досвід, не зайве
навести приклад Російської Федерації, де на початку 2000-х років також відбулась
централізація збору внесків на соціальне страхування. Однак ні поліпшення в
системі соціального страхування, ні очікуваного полегшення пересічним
громадянам це не принесло. Подібну ініціативу росіяни благополучно відкинули.
То чи варто нам наражатись на ті самі граблі?
Коли верстався
номер...
Стало відомо, що на
черговому засіданні 23 січня Кабінет Міністрів України погодив проект Указу
Президента України щодо передання функцій адміністрування єдиного внеску на
загальнообов’язкове соціальне страхування від Пенсійного фонду до
новоствореного Міністерства доходів і зборів. Найближчим часом схвалений
проект Указу буде передано на підпис Президенту України.
-
Коментар Григорія
Осового, заступника Голови ФПУ
Обґрунтування своєї
позиції з приводу можливих нововведень ми виклали в листі до Прем’єр-міністра
Миколи Азарова. Слід зазначити, що в цьому питанні ми маємо підтримку інших
представницьких органів та профільного Комітету Верховної Ради. Як на мене, в
намаганні підпорядкувати всі збори і податки одному відомству було обрано дещо
механічний підхід, без урахування специфіки соціального страхування. Адже це
не стільки податок, скільки відкладена заробітна плата працівника, яку або
роботодавець, або сам працівник перераховує до відповідних фондів. Для
профспілок дуже важливо, аби страхові кошти потрапляли до фондів соціального
страхування. Тому наша позиція і позиція наших соціальних партнерів була
однозначною: передавати функції Пенсійного фонду до Міністерства доходів і
зборів недоцільно. Принаймні, в такий технічний спосіб, який викликає безліч
питань.
Наприклад, не зрозуміло, як розв’язувати проблему персоніфікації.
На кожну особу збираються персональні дані щодо пенсійного забезпечення. Існує
небезпека, що Пенсійному фонду доведеться робити подвійний облік. Або свій реєстр
буде вести нове міністерство, а ПФ здійснюватиме лише обрахування розміру
пенсій та виплачуватиме їх. Міністр соцполітики пообіцяла зустрітися з
керівником ПФ і розібратися з цим питанням. Думаю, якщо керівництво фонду доведе
помилковість і необґрунтованість такого рішення, це буде вагомим аргументом
на користь його перегляду.
Є ще один момент. Президентський указ, яким адміністрування
єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування
переходить від Пенсійного фонду до Міністерства доходів і зборів, є лише першим
кроком до остаточного передання функцій. Адже все, що стосується страхових
внесків, визначається законами України. Тож якщо доцільність цього рішення буде
підтверджено, буде підготовлено законопроект про внесення змін до базових законів,
і лише тоді ці зміни набудуть чинності.
Але головне – це ідеологія цього питання. Одержавлення
соціального страхування означає повернення до радянських часів, коли держава
збирала внески, сама визначала розмір виплат і за все відповідала. А щоб ця
система працювала ефективно, потрібна беззастережна довіра до держави, якою,
на жаль, ми зараз не можемо похвалитися. І з поверненням до такої системи застраховані
особи, чиї інтереси обстоюють профспілки, втратять своє представництво.
24.01.2013
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|