В Україні запрацював новий
земельний кадастр. Його ініціатори стверджують, що цей документ – найсучасніший
з-поміж усіх у Європі, адже в ньому враховано позитивний міжнародний досвід. Та
чи всі поділяють такий оптимізм?
КОМУ ПОТРІБЕН КАДАСТР?
Хоча термін «кадастр» має давню історію, однак у широкому вжитку
він з’явився не так давно. Пересічний громадянин навіть не підозрює про його існування.
Однак лише доти, доки він не розпочинає оформляти документи на право власності
на ділянку землі, на дачну садибу, на батьківський спадок чи на пайову частку
колишньої колгоспної чи радгоспної землі. Ось тоді загадковий термін «кадастр»
з’являється у його лексиконі, а разом із ним і головний біль та кількарічні клопоти.
Віднині з 1 січня 2013 року значно спрощується реєстрація прав
власності на землю. В усякому разі, так обіцяють у Держземі та Держреєстрі, на яких
покладено ведення державного земельну кадастру. Експерти запевняють, що таке двовладдя
управлінню не зашкодить: земельна профільна агенція виконуватиме функцію державної
реєстрації земельної ділянки як об’єкта нерухомості, а Укрдержреєстр здійснюватиме
державну реєстрацію прав на земельні ділянки.
Та найвагоміша новація полягає в тому, що відтепер земельний
кадастр є відкритим, тобто прозорим. За словами президента асоціації «Земельна спілка
України» Андрія Кошиля, це багатьом піде на користь. Пересічному громадянину, напевне, не варто
заглиблюватися в термінологію, якою рясніє новий документ. Йому слід лише добре
знати процедуру присвоєння земельній ділянці кадастрового номера. Кадастровий номер
– це своєрідний індивідуальний цифровий код, що не повторюється на всій території
України. Номер присвоюється під час державної реєстрації земельної ділянки та зберігається
за нею упродовж усього періоду існування. Від цього виграють як власники землі,
так і потенційні покупці. В уряді обіцяють, що завдяки цьому з 1 січня 2013 року
покупцю та продавцю земель несільськогосподарського призначення достатньо буде
лише укласти угоду та завірити її у нотаріуса. Фахівці запевняють, що відтепер
одні не ризикуватимуть купити «кота в мішку», а інші матимуть змогу уникнути всіх
неточностей і пересвідчитись, де конкретно розташований їхній земельний наділ.
Державний акт на землю віднині не видаватимуть.
На цей час населення має на руках три види державних актів, виданих
на різних етапах упровадження земельної реформи: жовто-червоного кольору – без кадастрових
номерів, зелені та сині – із зазначеними кадастровими номерами. Незалежно від кольору
всі державні акти вважаються чинними. Земельні акти, які не мають кадастрових номерів,
тобто видані до 2003 року, також є дійсними. Присвоювати їм номер – не обов’язково.
Але якщо ділянка не має номера, то ви не зможете отримати витяг із реєстру земельних
ділянок під час оформлення спадщини, заповіту, у разі її дарування чи продажу.
І ще на один момент слід звернути увагу: якщо впродовж року з
дня державної реєстрації земельної ділянки майнове право на неї не зареєстровано
з вини заявника, то державна реєстрація земельної ділянки скасовується.
ЗЕМЛЯ В РЕЖИМІ ОН-ЛАЙН
В Україні з’явився довгоочікуваний власний електронний земельний
кадастр. Це один із документів, яким давно послуговуються майже в усіх європейських
країнах, але не в Україні. Європейська практика засвідчує, що для реалізації прав
та інтересів фізичних і юридичних осіб, вкладення інвестицій в економіку країни
суттєве значення має прозорість інформації про земельні ділянки. Закритість такої
інформації є однією з основних причин корупції у земельній сфері. І це добре знають
наші співвітчизники. Останні роки навколо теми землі точилося чимало суперечок,
аж до баталій у Верховній Раді. Тож віднині не тільки депутати й чиновники, а всі
громадяни України отримали доступ до загальнонаціональної бази даних. Голова Державного
агентства земельних ресурсів Сергій Тимченко запевнив: «Віднині кадастр публічний.
Україна відкрила інформацію про всі земельні ділянки. Кожна людина через Інтернет
зможе вільно користуватися ним».
Публічна кадастрова карта – це елемент Національної кадастрової
системи. База містить дані про десятки мільйонів земельних наділів у межах країни.
Це й аграрні землі, які не підлягають купівлі-продажу, і ділянки для особистого
користування на території населених пунктів і за їх межами.
Державний земельний кадастр, що працюватиме в он-лайн режимі
на сайті Держземагентства, матиме деякі особливості. Зокрема, частина інформації
буде безкоштовною та відкритою, як-от кадастрові номери ділянок, межі, цільове
призначення, форма власності, обмеження у використанні, відомості про кількісний
та якісний облік земель. Експерти запевняють, що цю інформацію можна буде не тільки
легко знайти й переглянути, й безкоштовно скопіювати
та роздрукувати. До речі, жодних персональних даних власників або орендарів земельної
ділянки у загальному доступі не буде. На думку експертів, це суперечить закону
про захист персональних даних.
Проте деяка інформація виявиться платною і матиме обмежений доступ.
Йдеться про інформацію, що необхідна банкам, нотаріату та землевпорядним організаціям.
Розробники нового документа стверджують, що інтерфейсом електронної
карти керувати доволі легко. Представники Центру земельного кадастру пояснюють:
«Ми готували цю карту для того, щоб нею міг користуватися кожний громадянин України.
В її інтерфейсі немає жодних складних переходів і складних дій, які необхідно робити
оператору».
Все було б добре, якби не одна обставина. Більшість власників
земельних ділянок чи паїв – люди похилого віку. Важко уявити, як у пошуках свого
наділу в електронній системі, вони орудують мишкою. Рівень користування мережею
Інтернет у такої категорії людей далекий від загальноєвропейського.
Про те, що електронна система може дати збій, знають не тільки
пересічні громадяни, а й фахівці. Тож не варто одразу панікувати, якщо після введення
кадастрового номера у пошукову систему власник не знайде своєї ділянки, або вона
виявиться не в тому місці, де насправді розташована. Перш ніж бігти до суду, слід
з’ясувати причини помилки, серед яких можуть бути й несумлінні дії чиновників, і
непрофесійні розрахунки землевпорядних організацій.
ЗА ПРИНЦИПОМ «ЄДИНОГО ВІКНА»
Отримати кадастровий номер на земельну ділянку тепер буде простіше.
В усякому разі, так чиновники пояснюють: на базі місцевого відділення Держкомзему
діє «єдине вікно», куди може звернутися місцевий мешканець – власник землі – і
зареєструвати свою ділянку. Оформити право власності на неї буде значно простіше,
ніж колись, з огляду на скасування державних актів і чітке визначення термінів
реєстрації земельної ділянки і прав на неї. Максимальний термін оформлення документів
тепер становитиме 14 днів. Експерти переконані, що це позбавить людей необхідності
багато годин стояти в чергах, чим грішила колишня система. Маючи під рукою усю
електронну інформацію про земельні ділянки, відповідальні за надання кадастрового
номера на ділянку мусять звикати обслуговувати клієнтів швидко та якісно. Крім
того, люди зможуть отримати більшість довідок чи витягів того ж дня. Адже система
електронна, база єдина, відтак кадастровий реєстратор за заявкою без проблем зможе
видрукувати її з єдиної бази. І вже не буде спокуси відмовити, мотивуючи тим, що
бракує відповідного бланка чи підпису високого начальства. Дії реєстратора персоніфіковані:
він матиме власну печатку та електронний підпис, а також нестиме персональну відповідальність
за правильність введення та видачі інформації у визначені терміни. За їх порушення
чи неправильну інформацію з реєстратора стягуватиметься штраф від 20 до 50 неоподатковуваних
мінімумів, а якщо він помилиться впродовж року вдруге, то штраф зросте у десять
разів. У земельному відомстві впевнені, що завдяки автоматизації процесів буде
мінімізовано особисте спілкування громадянина та чиновника, а отже, це зведе нанівець
і корупційну складову.
«За рахунок запровадження суперсучасної системи, яка функціонуватиме
в автоматичному режимі, можна буде забезпечити комфортне обслуговування громадян
та уникнути черг у територіальних органах Держземагентства, з’ясувати, де саме
сталася помилка», – запевняють експерти. І застерігають, що помилки є і будуть.
З огляду на нещодавні часи земельного безладу, коли панували не тільки законні,
а й протизаконні схеми заволодіння землями державної та комунальної власності, проблеми
ще попереду. Адже загальновідомо, що в багатьох районах Київської області на одні
й ті самі земельні наділи претендують кілька власників, кожен із яких має на руках
абсолютно законні державні акти на землю. Не обійдеться і без «боротьби за межу»,
прогнозують фахівці земельного фонду. Адже низька якість геодезичних робіт під
час розпаювання земель і видачі державних актів призвела до накладок та зміщення
меж таких ділянок.
Про що можна дізнатися, звернувшись до «єдиного вікна»? Номер
ділянки, її межі, інформацію про власника (користувача, орендаря), цільове призначення,
якість ґрунту, координати, грошову оцінку, історію земельної ділянки тощо.
Тож сподіватимемося, що виконання Закону України «Про Державний
земельний кадастр» не зіпсує загального позитивного враження про майбутні перспективи
обліку та реєстрації земель в Україні.
ПАСПОРТ ДЛЯ ЗЕМЕЛЬНОГО
НАДІЛУ
Кадастр містить 18 мільйонів державних актів на 36 мільйонах
сторінок. Крім того, у межах адміністративно-територіальних одиниць в електронному
вигляді показано 40 тисяч об’єктів.
З початку першого тижня ц. р. паспортами земельних наділів зацікавилися
близько 120 тисяч осіб. А рекорд цих днів побили 60 тисяч одномоментних переглядів.
Аби Національна кадастрова система запрацювала, Держземагентство
провело колосальну роботу. Так, у рамках співпраці України зі Світовим банком розроблено
й впроваджено надсучасне програмне забезпечення, закуплено спеціальне обладнання
і техніку, оцифровано картографічну інформацію, збудовано два потужних центри
опрацювання даних тощо.
Отож державний земельний кадастр – це єдина державна автоматизована
геоінформаційна система документованих відомостей про земельні ділянки, розташовані
в межах України, їх цільове призначення, обмеження щодо використання, а також
кількісна та якісна характеристика земель, їх оцінка, інформація про розподіл земель
між власниками та користувачами.