Нові правила на ринку нерухомості
Із 1 січня 2013 року виконання
функції реєстрації прав на нерухомість перейде від БТІ до Державної реєстраційної
служби. Урядовці стверджують, що нововведення має полегшити життя громадян України.
У свою чергу, експерти прогнозують можливий параліч ринку нерухомості, адже нотаріат
поки що не готовий повністю перебрати на себе функції БТІ. Тим часом пересічні
громадяни намагаються будь-що потрапити в останній потяг і вирішити питання нерухомості
за старими правилами.
ХОДІННЯ ПО МУКАХ
Той, кому не доводилося
звертатися до послуг Бюро технічної інвентаризації, взагалі нічого не знає про
рівень бюрократії у нашій країні. Черги до фахівців цього закладу, напевне, найдовші
у світі. Приміром, до столичного БТІ люди приходять удосвіта або ще з ночі, займають
чергу, щоб отримати «номерок», на якому зазначені день і час прийому, номер кабінету.
Однак із першого разу лише одиницям вдається здати «пакет документів»: зазвичай
виявляється, що якогось папірця у пухленькій теці все-таки бракує. Тож людина знову
змушена іти по колу: номерок – кабінет – пакет документів. Потрібну довідку можна
чекати не те що тижнями – місяцями.
Юристи-практики стверджують, що формально отримати довідку з
БТІ просто, але насправді співробітники цієї організації зумисне затягують процес
видачі документів і привчають відвідувачів до вжиття якихось додаткових заходів
для пришвидшення розв’язання проблеми.
Так, для того, аби вирішити питання, скажімо, з продажем квартири,
треба від
відати БТІ щонайменше п’ять разів. І це вважатиметься, що вам
дуже повезло, бо на практиці насправді це питання вирішується набагато довше. Та
для зручності говоритимемо про п’ять відвідин. Кожен етап проходження документа
з одного кабінету до іншого займає у кращому випадку тиждень-півтора. За кожен
папірець відвідувач має заплатити. Причому, якщо років десять тому за довідку в
БТІ треба було сплатити якихось 17 гривень, то нині – не менше п’яти сотень.
Клієнти скаржаться, що тарифи у БТІ – абсурдні. Часто співробітники
бюро беруть оплату за послуги, яких ніколи не надавали, або за необов’язкові послуги.
Інколи реєстратори зумисне зволікають із видачею відповідних документів, змушуючи
людей давати їм хабарі. Прискорене виготовлення документів упродовж п’яти днів
навіть офіційно коштуватиме втричі більше, але для того, щоб його добитися, клієнт
має «позолотити ручку» – від 100 до 300 умовних одиниць. І це за найскромнішими
«розцінками», бо у кожного фахівця вони свої. Скажімо, аби технік, який звіряє
реальний стан квартири з її планом, «закрив» очі на виконане перепланування, доведеться
викласти не менш як 500 американських доларів.
Чи знає про такі «узаконені» побори керівництво БТІ? Напевне.
Однак запевняє , що «бюро технічної інвентаризації керується у своїй роботі єдиними
стандартами та єдиними – доступними для населення – тарифами». Те, що БТІ самі
формують і встановлюють тарифи на послуги, уже нікого не дивує.
ЗА ПРИНЦИПОМ ЄДИНОГО ВІКНА
З 1 січня 2013 року на нотаріусів покладається виконання функції
державного реєстратора прав на нерухомість. Це означає, що вони зможуть користуватися Державним реєстром речових прав на нерухомість і самостійно
реєструвати об’єкти угоди. Відповідно, прерогатива бюро технічної інвентаризації
перейде саме до нотаріусів. Вони перетворяться на свого роду «єдине вікно» для операцій
із нерухомістю.
Із запровадженням таких новацій клієнти мають тільки виграти.
По-перше, не треба вистоювати довжелезні черги у БТІ. По-друге, не буде необхідності
шукати потрібних людей, які «допоможуть» швидко зареєструвати нерухомість. Єдине,
що непокоїть експертів: чи не злетить плата за нотаріальні послуги вище хмар, бо
тоді розмови про спрощення процедури реєстрації виявляться безглуздими.
Чиновники в один голос переконують, що після того, як запрацюють
нові правила, процедура оформлення прав на об’єкти нерухомості скоротиться з двох
місяців, як зараз, до двох тижнів. А з 2014 року – й узагалі до 5 днів. До того
ж чиновники обіцяють, що ні про яке вимагання грошей не може йти мова. Тим часом
впевненість про те, що нововведення справді спростить життя покупцям і продавцям
нерухомості, юристи не поділяють. Більшість експертів не очікує позитивних зрушень
уже з січня наступного року. Адже процедура спрощена лише формально, а фактично
державна реєстраційна служба має перебрати на себе функції з перевірки документів
про перехід прав на нерухомість і провести власне процедуру реєстрації. Відтак
складність криється не в юридичній площині, а у фактичній готовності Державної
реєстраційної служби справно виконувати функції сотень БТІ по всій Україні.
Експерти побоюються, що нотаріуси можуть у кілька разів підвищити
вартість своїх послуг. Самі нотаріуси, схоже, не розуміють, як працюватимуть із
нового, 2013 року, а до новацій на ринку нерухомості ставляться з пересторогою та
певною мірою нерозуміння. Єдиний
позитив,
на якому акцентують увагу державні реєстратори й нотаріуси, – це відсутність черг.
А решта моментів вирішуватиметься у робочому порядку.
Головний спеціаліст Державної реєстраційної служби України Денис
Спесивцев пояснює: «Нотаріус, здійснивши нотаріальне посвідчення і маючи доступ
до Державного реєстру, проведе реєстрацію і особа стане щасливим володарем нерухомого
майна».
Однак люди, що стоять у чергах біля кабінетів БТІ, котрі, до
речі, наприкінці року стали набагато довшими, його оптимізму не поділяють. «Новині,
що функції БТІ передадуть територіальним управлінням юстиції, може радіти тільки
людина, котра ніколи не стикалася з бюрократами від юстиції. Може, впродовж двох
тижнів вони й оформлять документ на право власності, однак де гарантія, що ціна
питання не матиме кілька нулів? Та й купюри, швидше за все, вимагатимуть лише
зеленого кольору», – ділиться Марина Шоптенко, яка впродовж трьох місяців не може
оформити квартиру у спадок за чинними правилами.
Через те, що нова система реєстрації не має чітких формулювань
– хто і за що точно відповідатиме та яким чином працюватиме, – експерти застерігають,
що у перші рік чи два ухвалені зміни пробуксовуватимуть. Тим більше, що для оформлення
деяких угод (насамперед це стосується перепланованих приміщень) вимагатимуть технічний
паспорт, який, як і зараз, оформлятимуть у БТІ. Деякі юристи вважають, що процедуру
технічної інвентаризації доцільно було б віддати у приватні руки, а держава її
жорстко контролюватиме. В усякому разі, це нівелювало б повноваження бюро технічної
інвентаризації, які нині залишаються ганебним атавізмом радянської системи.
А доки точаться розмови, як і коли на повну силу запрацюють нові
правила, у БТІ довшають черги та зростає вартість послуг посередників, котрі за
великі гроші розв’яжуть будь-яку проблему клієнтів. Особливо тих, хто поспішає
оформити нерухомість за чинною схемою.
ПОТЕНЦІЙНІ РИЗИКИ
Серед потенційних ризиків нової системи реєстрації нерухомості
– можливі шахрайство та рейдерство. Олії у вогонь додають самі фахівці БТІ, які
виключно у темних тонах представляють перспективи нововведення. На їхнє переконання,
послуги державних реєстраторів і нотаріусів виявляться непомірно дорогими, і в
цій системі пануватиме хаос.
Голова асоціації БТІ «Укртехінвентаризація» Леонід Черненко
оцінює нововведення досить скептично: «Приватні підприємства, згідно зі своїм
статусом, встановлюватимуть захмарні ціни. Крім того, знизиться якість надання
послуг у зв’язку з відсутністю кваліфікованих кадрів і навчальних програм з їх
підготовки». На думку пана Черненка, так закладаються корупційні ризики ще на
етапі підготовки впровадження нових правил. Чиновник переконаний: «Щоб перевести
архіви в електронний вигляд, потрібні роки і мільйонні суми. А це якраз і буде
на руку шахраям, які спеціалізуються на захопленні чужої власності. Сфальсифікувати
документ виявиться елементарно просто. І те, що маємо сьогодні як поодинокі випадки
– і не завжди з вини БТІ, далі робитиметься дуже просто й масово. Кількість нападів
на квартири літніх людей значно зросте».
Голову асоціації підтримують і деякі фахівці. Так, заступник
керівника столичного БТІ Дмитро Мартиш теж висловлює занепокоєння: «Нотаріуси
не знають, хто реально є власником. Тобто людина може прийти з фальшивим документом
до нотаріуса, і квартиру продадуть без відома власників за підробленими документами.
Тим часом зловити злочинців виявиться дуже важко».
Своєю чергою, голова правління Спілки консультантів із нерухомості
Віктор Несін вважає, що страхи стосовно випадків шахрайства і рейдерства вкрай
перебільшені. І додає, що такі випадки трапляються і за чинної системи діяльності
БТІ.
Багато експертів переконані, що потенційним ризикам запровадження
нової системи можна запобігти. Безумовно, у процесі роботи вноситимуться певні доповнення
чи зміни. Адже стверджувати, що нововведення бездоганні зі всіх поглядів, ніхто
не наважиться. Прогалини, звісно, є. Одна із них, що може виявитися корупційним
ризиком, – це низькі зарплати реєстраторів Державної реєстраційної служби. Юристи
з освітою та досвідом навряд чи погодяться працювати реєстратором за 800–900 гривень.
Особливо, якщо зважити, що зарплата реєстраторів на комунальних підприємствах БТІ
становить близько 3000–4000 гривень. Чи втримаються нові реєстратори від спокуси
брати додаткові гроші з громадян – покаже час.
-
Отримати
у
спадок
можна
не
лише
квартиру…
…а й великі неприємності,
аж до загрози власному життю. Якщо попередній власник помешкання проводив у ньому
несанкціоновані будівельні роботи (нехай навіть із найкращих міркувань), іншими
словами – перепланував житло на свій смак і розсуд – і не зареєстрував зміни, то
проблеми ляжуть на плечі нового господаря. Зазвичай будь-яке перепланування чи реконструкцію
житлового приміщення слід узгоджувати з архітектурно-будівельною інспекцією, і вже
тоді оформляти нову технічну документацію, у якій зазначаються всі виконані роботи.
Такі зміни фіксує бюро технічної інвентаризації. Проте, як стверджують експерти,
досить часто працівники бюро просто закривають очі на зміни під час планування
квартири і видають потрібні власникові документів за попередню «подяку», простіше
кажучи, за хабар. Досі, залежно від масштабів перепланування, суми коливалися від
500 доларів і вище.
Із 1 січня наступного року функції БТІ переходять до державної
реєстраційної служби. І багатьох експертів непокоїть той факт, що віднині зросте
кількість власників житла, котрі приховуватимуть перепланування у власному помешканні.
Люди просто не попереджатимуть про це відповідні органи. Відтак фахівці сподіваються,
що цей момент проаналізують і виправлять до набуття чинності нових правил на ринку
нерухомості, тобто повернуть обов’язкову інвентаризацію майна під час купівлі-продажу.
Іншого дієвого способу запобігти несанкціонованим будівельним роботам у багатоквартирних
будинках, як переконують експерти, не існує. Практика засвідчує, що несанкціоновані
будівельні чи ремонтні роботи, пов’язані з переплануванням, можуть загрожувати
життю та здоров’ю усім мешканцям будинку. Юрист Віталій Бойчук застерігає: «Угоду
про купівлю-продаж, чи то дарування, чи щодо вступу в спадщину нотаріус зможе провести
без інвентаризації та документів про це; у ній не фіксуватиметься факт перепланування
і нікому про це не буде відомо, тож і ніхто не знатиме, що існує загроза життю сусідів
у принципі».
06.12.2012
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|