Базар за межами ринку
Поспішаючи вранці на роботу,
будьте обачними, коли виходите з тролейбуса чи маршрутки. Адже можете втрапити ногою
прямісінько у миску зі сметаною, яку завбачлива бабуся виставила просто на тротуарі,
сподіваючись, що хтось із самого ранку забажає посмакувати молочною продукцією.
Перебільшення? Анітрохи. Бо саме в таку халепу ризикують втрапити кияни, котрі виходять
із громадського транспорту в районі метро «Герої Дніпра». Та й не тільки там, а
практично на всіх зупинках, куди спрямовуються транспортні потоки і де постійно
розширюються межі стихійного ринку.
НАВІЩО ПЛАТИТИ БІЛЬШЕ?
Стихійна торгівля – наш національний винахід. У жодній країні
Європи такого немає. Гості Євро–2012 були вкрай здивовані тим, що в умовах антисанітарії
одні продають, а інші охоче купують. І це при тому, що у супермаркетах молочної,
м’ясної та овочевої продукції не бракує. Європейцям не збагнути, чому цю проблему
так важко побороти. Адже люди із села впродовж останніх п’ятнадцяти чи й більше
років звикли торгувати на тротуарах. І стояти на спеціально облаштованих для цього
місцях на продовольчих ринках вони категорично відмовляються. Пояснюють це тим,
що на тротуарі їхню продукцію краще видно. До того ж на ринку треба заплатити
за місце, а на тротуарі чи навіть проїжджій частині вони торгують безкоштовно.
Переважна частина таких торговців керується принципом: усі продають – і я продаю.
А покупці, своєю чергою, кажуть те саме: так усі ж купують. Тут і свіжіше, і дешевше.
Навіщо платити більше? І навіть не замислюються, що така думка обманлива. Адже,
крім бабусь, котрі торгують продукцією зі свого городу, на таких ринках зазвичай
працюють так звані перекупники. Закупивши рано-вранці товар на центральних чи
оптових ринках, вони того ж дня перепродують його на стихійних.
Звісно, що продавці приходять на такий ринок не від солодкого
життя. Їм важко довести, що вони порушують закон і продають продукцію без санітарного
контролю. Те саме стосується і покупців, які цілком свідомо порушують закони, купуючи
продукти у подібних місцях. Можна ж пройти трохи далі, до цивілізованого ринку,
де продукти обов’язково проходять санітарну експертизу. Та люди завжди відповідають,
що бракує часу. Тож через свою необачність і байдужість потрапляють до лікарень
із харчовими отруєннями: чи то попивши домашнього молочка, чи з’ївши рибу, що її
виловлено у невідомо яких водоймах, чи поласувавши домашньою курочкою. Словом,
споживши продукти, що побували на тротуарі. Не виключено, що й серед купи сміття.
Експерти санітарно-епідеміологічної служби кажуть, що побороти
стихійні ринки можуть лише покупці, коли перестануть туди ходити. А коли це станеться,
ніхто прогнозувати не береться. Тим часом торгові площі розширюють свої межі, аж
під колеса громадського транспорту. Відтак на продукти харчування на стихійних
ринках потрапляють автомобільні вихлопи й хімікати, які використовують на автомийках,
аби відмити автомобіль. Тож на таких продуктах накопичуються солі важких металів,
свинцеві сполуки, змити які навіть проточною водою практично неможливо. І все-таки
купують. Ігнорують небезпеку, що ці сполуки, накопичившись в організмі, дадуться
взнаки через деякий час.
НЕ НА ЗЕМЛІ, А НА ГАЗЕТЦІ
Якось довелося бути свідком, як сільська жіночка вмовляла інтелігентного
чоловіка купити індичку. «Продаю майже задурно, бо на електричку поспішаю. Купіть,
не пошкодуєте, лаяти мене не будете». Чоловік ввічливо, але твердо відмовлявся.
Продавчиня ж не втрачала надію заробити саме на цьому перехожому. Врешті-решт він
сказав: «Та зрозумійте, що я не збираюся купувати те, що продається з землі!»
– «А я ж не на землі тримаю, а на газетці», – простодушно відмовила жіночка.
То чому ж торговці ладні весь день стояти, в спеку й дощ, дихати
пилом, але не йдуть на спеціально обладнані для цього місця? Річ не тільки в тому,
що треба заплатити за орендне місце. З одного боку, вони побоюються не отримати
дозвільні документи від ветеринарної служби, а з іншого – конкуренції. Бо саме
на ринках покупець має вибір, який товар і у якого продавця йому придбати. Виграє
той, хто запропонує якіснішу й зовні привабливішу продукцію. Прихильники стихійної
торгівлі у якості своїх товарів невпевнені, тож, не бажаючи лишитися без виторгу,
на ринок не поспішають, а воліють пропонувати перехожим продукцію, котра лежить
у них просто під ногами, хай навіть і на газетці.
Нерідко переважна більшість таких нелегальних підприємців не
займають місця на офіційних ринках, бо не мають відповідних документів, що можуть
засвідчити якість і безпечність продукції. А заробити хочеться зараз і багато.
Про порушення ринкових правил вони навіть чути не хочуть, мотивуючи це тим, що
перебувають не на території,
а за межами ринку.
Та й покупці наші не надто примхливі, вибираючи продукти харчування.
Часто люди керуються правилом: повертаючись із роботи додому, зручно, не заходячи
до магазину, на зупинці чи біля виходу зі станції метро придбати необхідну городину.
Звідки її привезено, де вирощено, якої вона якості – байдуже. Головне – заощаджено
час, який змарнуєш у черзі в супермаркеті.
Результати щорічних перевірок міських санітарно-епідеміологічних
служб вражають: кількість захворювань на гострі кишкові інфекції та харчові отруєння
серед населення зростає чи не в геометричній прогресії. Причина – продукти з тротуару.
Особливо молочні, рибні та м’ясні. Тут вам запропонують іще й кишкову паличку
на додачу.
І ще один аргумент проти стихійної торгівлі: ваги у стихійних
торгівців «накручені». Вас щоразу обважують на двісті-триста грамів. Тож про яку
економію йде мова?
Але, як відомо, попит породжує пропозицію. Стихійні ринки,
всупереч здоровому глузду й застереженню лікарів, продовжують з’являтися. Торгують
де кому заманеться. І жодні штрафи, попередження відповідних служб на продавців
не діють.
ХТО ВІДПОВІСТЬ ЗА БАЗАР?
Практично щороку, особливо з настанням весняно-літнього періоду,
влада порушує питання про ліквідацію стихійних ринків. До обговорення залучаються
комунальники, представники санітарно-епідеміоло-гічної служби, правоохоронці.
Аналізують причини й виробляють стратегію ліквідації цього явища, узагальнюють
інформацію про стихійні торжища. На тому й усе закінчується. А стихійні ринки продовжують
з’являтися як гриби після дощу.
Лікарі СЕС застерігають, що стихійних ринків не має бути. Адже
торгівлю на таких ринках неможливо проконтролювати. Жодних важелів впливу на
«тротуарних бабусь» медики не мають. Стихійні ринки, наголошують у СЕС, є виключно
полем діяльності правоохоронців. Але останні беруться вживати заходи тільки за
наявності скарги. А хто буде скаржитися? Покупці, котрі самі стимулюють появу нових
точок? Стихійну торгівлю, кажуть зі свого боку правоохоронці, підтримує та підживлює
наш менталітет. Міліція час від часу проводить рейди, складає протоколи на порушників
правил торгівлі. Але, зауважують правоохоронці, цим стихійний ринок особливо не
залякаєш. Адже штраф, залежно від ступеня порушення, становить від 17 до 119 гривень.
Що така сума проти стихії?
«Ліквідувати стихійні ринки – не така вже й велика проблема,
– зазначають в адміністрації одного з районів столиці. – Тільки слід чітко сформувати
громадську думку з цього приводу. Споживачі мають зрозуміти, що все, що вони придбають
«з асфальту» на кілька копійок дешевше, вже найближчим часом обернеться для них
проблемами зі здоров’ям. І на лікування доведеться витратити набагато більше.
Певною мірою річ іще й у нашій культурі або, швидше за все, у її відсутності. Адже
доки ми самі цього не усвідомимо, доти нічого не зміниться. Зрозуміло, що попит
породжує пропозицію. Але якщо покупець ігнорує якість продукту, отже, і своє здоров’я
теж».
Отож виходить, що лише наш менталітет допоможе ліквідувати стихійні
торговища, відтак запобігти харчовим отруєнням від продуктів з асфальту. Має
спрацьовувати наша щоденна обережність, турбота про власне здоров’я. А також повага
до власного міста, в якому мешкаємо. Погодьмося, в ньому не місце торгівлі «з землі».
Чи то Київ, чи Глухів.
Є ЗАКОНИ!
Відповідно до законів України «Про міліцію» та «Про місцеве
самоврядування в Україні» недопущення торгівлі у невстановлених місцях належить
до компетенції органів міліції та місцевого самоврядування. Однак вони практично
не діють. У міліції та місцевих органах влади сподіваються, що громадяни самі відмовляться
купувати продукти харчування у місцях стихійної торгівлі.
ТЕПЕР РОЗЧАРУВАЛАСЯ
Киянка Леся Варнава ділиться: «Раніше купувала продукти лише
у точках стихійної торгівлі. Приходила туди зрання, аби купити найсвіжіше, зазвичай
це були сир, сметана й домашнє молоко. Намагалася брати в охайних господинь. Якщо
раптом брала курку, то просила документ від ветлікаря. І, ясна річ, довіряла чесному
слову продавців, котрі божилися, що курка здорова. Та якось розчарувалася у вуличній
торгівлі. Спокусилася й купила на тротуарі домашнє вершкове масло. Дуже вже жіночка
припрошувала, агітувала взяти смачний, корисний і недорогий продукт. За кілограм
правила 70 гривень. Купилася, власне, бо дешево, адже в супермаркеті штучний спред
коштує 50–65 гривень, а тут – натуральне вершкове масло. Вдома вирішила приготувати
канапки. Відрізала шматок, а всередині – магазинний спред, з усіх боків обліплений
«корисним, смачним і недорогим» домашнім маслом.
Стихійна торгівля загрожує епідемічному благополуччю населення.
Осередки стихійної торгівлі функціонують майже в усіх місцях, де є великий потік
людей. Така торгівля розрахована на тих, хто повертається з роботи і хоче купити
щось перекусити або просто зараз придбати якісь продукти і швиденько вдома приготувати.
Продукція зі стихійних ринків не проходить санітарно-епідеміологічну експертизу,
відтак СЕС не несе відповідальності за наслідки вживання таких продуктів.
Уживаючи їх, людина наражається на ризик виникнення гострих інфекційних
кишкових хвороб, як-от дизентерія, сальмонельоз, гепатит А. Щодо статистики захворювань
у 2011 році, то на гострі кишкові інфекції зі встановленими збудниками перехворіло
майже 64 тисячі населення, із невстановленими – іще 32 тисячі.
Віктор Ляшко, начальник
відділу організації державної СЕС України
25.09.2012
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|