Висока вода: чекаємо катастрофи?
В Україні практично
не було жодного міста чи села, котрі б оминула серпнева дощова стихія. Навіть
у традиційно посушливих зонах негода завдала їхнім мешканцям чимало лиха й
відчутних збитків. У Запоріжжі від потужної зливи постраждала ціла вулиця. Рятувальники
виявляли подвір’я приватних будинків, де після триденної стихії вода сягнула
даху. Місцями навіть утворювалися озера завглибшки три й більше метрів. Та
мешканців міста це не тішило.
ЯКЩО ЗАВТРА ПОЧНЕТЬСЯ ЗЛИВА
Гідрометцентр нині закликає українців не розслаблятися.
Адже щомиті можна очікувати рясних дощів. Експерти стверджують, що клімат на
планеті стрімко змінюється, і синоптики не завжди встигають відстежувати
такі зміни. Про перспективу на рік, два чи більше взагалі говорити не варто.
Не приховують синоптики й комунальники тільки того, що
достатньо кількох сильних дощів – і катастрофи уникнути не вдасться. Такої
думки вони дійшли з огляду на події середини серпня, коли Київ ледве не
спіткала екологічна біда. Очисні споруди дивом витримали водне навантаження.
Сюди надійшло води і нечистот у півтора раза більше, ніж могли витримувати
резервуари. Бортницька станція аерації впоралася з таким навантаженням на
межі людських зусиль. Старший диспетчер станції Юрій Шельпов пригадує: «Було
все на критичній межі. Все, що можна, ввімкнули, і все одно не встигали
забирати ці стоки. Все текло потужним потоком, виливалося, бурлило». Керівник
станції Володимир Бражник відкидає нарікання на низьку кваліфікацію своїх
кадрів і зауважує: «В місті існує думка, що, мовляв, станція розрахована на
мільйон вісімсот метрів кубічних, але зараз споруди перебувають у такому
стані, що навіть мільйон – уже критична межа для станції». Директор підприємства
порівняв ситуацію з катастрофою і з острахом очікує чергової грози.
Не виключено, що під час прийдешньої негоди на станції
змушені будуть боротися з нечистотами в екологічно небезпечний спосіб: фекалії
і все, що потрапляє до каналізації від мешканців столиці та багатьох підприємств,
опиниться у Дніпрі. «Доведеться просто відкрити всі споруди на суцільний
потік і випустити воду в Дніпро. В іншому разі, станція буде розмита», –
застерігають у Бортничах. Не додає оптимізму й те, що нинішнього року станція
не отримала ще жодної копійки хоча б на поверховий ремонт. Тож киян попереджають,
аби вони готувалися не тільки побачити фекалії у воді, а й нечистоти під власними
вікнами. «При великих потоках ми не встигаємо прокачувати стоки, тож вони
накопичуються в колекторах і може трапитися виливання на територію Києва», –
застерігають комунальники.
Фахівці Гідрометцентру прогнозують, що в майбутньому дощі
литимуть щедро й рясно. Тож киян очікує перспектива опинитися не в столиці, а
у Венеції. Адже після кожної зливи київськими вулицями клекочуть брудні ріки.
Навіть вхід до станцій метрополітену заливає водою. Її рівень підіймається на
півтора метра, а то й вище.
Експерти вже визначили особливо небезпечні місця
підтоплення. Одні кажуть, що таких точок на карті столиці 40, інші стверджують,
що їх більш як півсотні. Одностайно називають чотири райони міста, які
перебувають у зоні підвищеного ризику: Оболонь, Русанівка, Позняки та
Осокорки. Тим часом події місячної давності спричинили занепокоєння мешканців
Куренівки. Там вода піднялася на півтора метра, а безпосередньо біля колектора
людей просто збивало з ніг і їх довелося визволяти з епіцентру негоди за
допомогою надувних човнів. На деяких вулицях столиці вода вирувала суцільним
потоком. У київському водоканалі застерігають, що внаслідок проливних дощів
і зношеності каналізації у столиці можливі численні провали ґрунту.
УСІ ТЕРМІНИ СПЛИВЛИ
Збитками від стихії можуть «похвалитися» практично всі
міста України. Однакові у всіх і причини, що призвели до значних матеріальних
втрат: каналізаційні колектори вичерпали свій ресурс, а оновлювати його, як
завжди, бракує коштів.
Модернізація мережі каналізаційних колекторів – актуальна
проблема не тільки для столиці. Скажімо, для вінничан це не просто біда, а
катастрофа. Вінницю заливає під час кожного дощу. Причина та сама: застарілі
комунікації, яким понад півстоліття. Труби діряві, та ще й тонкі. Пропускна
здатність зливових колодязів надто мала, аби справлятися з потужними потоками
води. Та не тільки діаметр труб турбує комунальників. Вони змушені прочищати
каналізаційні колодязі та стоки від різноманітного непотребу. Камінці,
поліетиленові пакети й пляшки, сміття – найбільший ворог каналізаційної
мережі. І небесна канцелярія, котра завідує дощами й грозами, тут ні до чого.
Тим часом термін експлуатації значної частини столичної мережі
каналізаційних колекторів давно сплив, і експерти порахували, що на її модернізацію
знадобиться не один мільярд гривень. Цифри називають різні. В середньому міському
бюджету доведеться викласти на ремонт і оновлення не менш як 2,5 мільярда гривень.
Фахівці вже пропонують програму реконструкції. Фронт робіт чималий. Окрім латання
старих труб, треба добудувати очисні споруди й розширити русла стоків у Дніпро
та Либідь, біля яких найчастіше підтоплює території. Загалом програма передбачає
кілька етапів. Генеральний директор Київавтодору Георгій Глинський розповідає:
«Треба починати знизу вгору, з русла Дніпра, з русла входження в річку Дніпро
– очисні споруди, які там треба добудувати та реконструювати. Далі – впорядкування
русла відкритих водойм, куди впадає наша зливова система. Треба збільшити її пропускну
здатність. Далі йдуть колектори. Також говоримо про систему «Плесо», тобто відкриті
русла річок, які впадають в наші колектори, особливо річки Либідь, яка завжди
переповнюється під час великого дощу. Програма передбачає розширення річки Либідь
і збільшення її пропускної здатності».
За підрахунками економістів, збудувати нову зливну каналізацію
під таку кількість опадів столиці не під силу.
Поглиблення колодязів і постійне проведення ремонтів – це практично
єдиний вихід, аби міста не потопали у воді. Та головне, кажуть комунальники, люди
самі можуть уберегтися від потопів, якщо не засмічуватимуть усе навкруги.
ЧОМУ МІСТА ІДУТЬ ПІД ВОДУ?
Фахівці одностайно стверджують, що опади такого масштабу самі
по собі не можуть завдати великої шкоди населенню: причина у поламаних, дірявих
чи погано прочищених комунікаціях, від яких міста «йдуть під воду» навіть під
час незначних дощів. Щоби виправити ситуацію, слід проаналізувати кілька моментів.
Влада на місцях має відстежувати щонайменші зміни у комунальному
господарстві. Звертати увагу на колектори й водовідводи. Нині все запресоване
гнилим сміттям. Відтак, воді немає куди пробитися. Візьмемо столичний район Оболонь.
Він був у епіцентрі серпневої повені. Колектори виявилися неспроможними утримати
високу воду. Експерти зазначають, що каналізація в змозі впоратися з відведенням,
якщо кількість опадів буде утримуватись на рівні 30–40 мм. Якщо ж понад 70 мм – проблеми виникнуть неодмінно,
незалежно від того, в якому стані перебуває каналізація. Навіть якщо у зразковому.
Але такого, запевняють фахівці, не знайдеш навіть у столиці.
Екологи спантеличені. Головна загроза повені – основна водна
артерія країни річка Дніпро. У разі рясних дощів вода в річці підніметься і затопить
найближчі райони. Причому, як свідчать події серпневих днів, проблема якраз не
в підвищенні рівня води, а в тому, що їй просто немає куди втікати.
Другий момент теж багато значить. Великі міста України активно
й хаотично забудовуються. Будинки зводяться на вільних землях без урахування особливостей
і зміни природи. Через це змінюється традиційний хід підземних річок і вода елементарно
не знає, куди подітися. В результаті вона виплескується на дороги й тротуари, котрі
практично миттєво перетворюються на потужні водні потоки.
Ще одним суттєвим моментом, котрий призводить до повеней під
час негоди, експерти називають знищення зелених зон. Дерева, котрі віками утримували
воду, безжально вирубуються, а на їх місці виростають висотні будинки. У великих
містах з’явилися житлові спальні масиви, де фактично не залишилося місця для паркових
зон. Усе буквально залито бетоном. Тож вода немає куди стікати. Бетон сильніший
за неї.
Перераховані фактори стали наслідком безладної та безвідповідальної
політики місцевих органів влади. А це, своєю чергою, призводить до надзвичайних
ситуацій, як-от літня повінь 2012 року, перед якою українці виявилися беззахисними.
Чи обійдеться без людських жертв, коли трапиться чергова стихія, – прогнозувати
ніхто не наважується.
КАНАЛІЗАЦІЯ ВІДСУТНЯ
За даними Міністерства регіонального розвитку, будівництва та
житлово-комунального господарства України, станом на початок 2012 року 159 тис.
км, або 95,5% загальної протяжності вулиць із твердим покриттям узагалі не обладнані
дощовою каналізацією. За попередніми підрахунками, на поліпшення стану зливної
системи в Україні необхідно 2,3 млрд грн.
РАЗ НА ДВІСТІ ЧИ НА СТО
РОКІВ?
Учені попереджають про ймовірність повеней. Ту, що трапилася
в 1931-му, можна очікувати раз на 200 років, а та, яка спіткала Київ на початку
70-х років минулого століття, – раз на сто років, переконують дослідники. Однак
такі прогнози екологи давали тоді, коли клімат не мав стійкої тенденції до змін.
Статистика минулого століття нині не спрацьовує. Вчені всерйоз замислюються над
перспективами нових кліматичних умов на найближчі сто років. Та вже зараз очевидно,
що частина районів столиці потерпатиме від повеней раз на 20 років. Останні розрахунки
екологів 1980 року потребують негайних змін. Так само, як і власне визначення,
що таке повінь. Це не обов’язково танення снігів. Швидше за все, повені супроводжуватимуть
столицю під час кожного рясного дощу.
ЧОГО ТУТ ТІЛЬКИ НЕ ТРАПЛЯЄТЬСЯ…
Упродовж року на гарячу
лінію приватного акціонерного товариства «Київводоканал» надходить близько 15
тисяч звернень киян про засмічення каналізаційних мереж. Така кількість звернень
свідчить про нецільове використання системи. Люди ігнорують заклики не викидати
все підряд у каналізацію. Так, із грабельного відділення Бортницької станції аерації
за добу вивозять дев’ять тонн сміття при загальному прийомі 900 тисяч кубічних
метрів стічних вод. Що тільки не потрапляє на станцію – від дитячих іграшок до
бетонних уламків!
«Під час усунення засмічень
трапляється різне, та найскладніше, що нам доводилося витягати, це… передній міст
401-го «Москвича». Роботи тривали протягом трьох днів, порвалися шланги гідромашини
та розлізлася п’ятитонна лебідка», – ділиться начальник управління експлуатації
каналізаційних мереж і насосних станцій ПАТ «АК «Київводоканал» Микола Герлянд.
18.09.2012
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|