Гідна праця: чи варто шукати в Україні?
Всеохоплююча проблема,
з якою стикаються уряди країн світу як на національному, так і міжнародному рівні,
полягає в досягненні згоди щодо вироблення ретельно збалансованого підходу до сталого
розвитку, який би повною мірою інтегрував у собі соціальну, економічну й екологічну
складові. І однією з них є забезпечення гідної праці.
Заробітна плата
Першочерговим завданням держави, роботодавців, профспілок має
бути підвищення заробітної плати в Україні. Наслідком заниженої зарплати є деградація
трудового потенціалу цілих галузей економіки, регіонів, країни.
Низька оплата праці – це фактор, який протидіє економічному
зростанню і становленню інноваційної економіки. Вона обмежує матеріальне відтворення
працівника та його сім’ї, скорочує джерела інвестування в економіку і можливості
формування бюджету та соціальних фондів. Тому завдання збільшення заробітної плати
і підвищення її купівельної спроможності має стати пріоритетним для держави.
Незважаючи на те, що в Україні практично створено законодавчо-правову
базу регулювання оплати праці відповідно до міжнародних трудових норм, які діють
у ринковій економіці, механізми державного і колективно-договірного її регулювання
повною мірою не використовуються.
Певне зростання зарплати, яке відбувалося протягом останніх
років, лише частково компенсувало населенню втрату її купівельної спроможності.
Сьогодні рівень середньої заробітної плати не повною мірою задовольняє об’єктивно
зумовлені фізіологічні потреби людини в продуктах та послугах. Так, середня зар-плата
в Україні в 15–20 разів менше порівняно з розвиненими країнами ЄС. Інститут мінімальної
зарплати не виконує покладеної на нього функції. Фактично українська «мінімалка»
набула невластивих їй функцій, перетворившись на розрахункову одиницю при визначенні
розмірів соціальної допомоги, штрафів, державного мита тощо, і становить 36,7%
середньої зарплати, тоді як Європейським комітетом із соціальних прав її визначено
на рівні 60%!
Отже, фахівці ФПУ вважають, що головна мета для нашої країни
– довести гарантії з оплати праці до рівня країн ЄС, зокрема встановлення мінімальної
заробітної плати на рівні фактичного прожиткового мінімуму для працездатної особи
з урахуванням сімейної складової та досягнення нею розміру трьох фактичних прожиткових
мінімумів. Окрім цього, з метою забезпечення розширеного відтворення здатності
працівника до праці найближчим часом слід вивільнити з-під оподаткування доходи
громадян, нижчі за розмір фактичного прожиткового мінімуму…
Справедливе оподаткування
Останнім часом тема справедливого оподаткування є особливо популярною.
Інтерес до неї викликаний, зокрема, ситуацією, пов’язаною з гігантським розривом
між доходами багатих і бідних громадян. На жаль, статистика свідчить, що бідні
продовжують залишатися дуже бідними, а багаті – дуже багатими.
За даними Організації економічного співробітництва і розвитку,
найбільша прірва між багатими й бідними позначилася в США, Німеччині, Фінляндії,
Ізраїлі, Люксембурзі і Новій Зеландії. Проте цей розрив залишається найвищим у
найбідніших країнах, таких як Мексика та Чилі. Тут доходи найбіднішої частини населення
в 25 разів нижче, ніж найбагатшої. В США, Туреччині та Ізраїлі співвідношення між
доходами становить 1:14, а Великобританії – 1:10, найменша ж різниця спостерігається
в Данії, Норвегії, Бельгії та Чехії.
Водночас в Україні цей розрив перевищує 40 разів. При цьому
10% найбідніших громадян отримують 2% обсягу соціальних пільг, тоді як 10% найбільш
заможних громадян отримують 22% таких пільг, тобто вдесятеро більше. Більш того,
за даними Науково-дослідного центру проблем оподаткування Національного університету
Державної податкової служби України, бідні в нашій країні платять у 50 разів більше
податків, ніж багаті!
ФПУ в цілому підтримала ідею введення податку на багатство й
оподаткування офшорів, як певний крок до справедливості. Хоча варто зазначити,
що в проекті Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про перелік офшорних зон
для цілей справляння збору на обов’язкове державне пенсійне страхування» відсутня
така країна, як Кіпр, куди, за офіційною інформацією на 1 жовтня 2011 року, було
спрямовано найбільше інвестицій з України – 6,353 млрд доларів, або 92,6% загального
їх обсягу.
Безпечна праця
За участю ФПУ та її членських організацій на всіх рівнях значно
активізувався діалог з питань охорони праці. Законодавчо врегульовано обов’язок
уряду
щодо взаємодії з всеукраїнськими
об’єднаннями профспілок із питань розроблення та здійснення державної політики
в сфері охорони праці. Уповноваженому профспілок надано можливість брати участь
у засіданнях уряду та парламентських комітетах і представляти власну позицію
під час розгляду питань, які стосуються соціально-трудової сфери, зокрема охорони
праці.
Сталою практикою є погодження з профспілками проектів законодавчих
і нормативно-правових актів, які стосуються прав працівників на безпечні та здорові
умови праці. Керівники ФПУ та її членських організацій делеговані до складу колегій
центральних органів влади, громадських рад, міжвідомчих комітетів, що дозволяє
не тільки забезпечувати представництво інтересів спілчан, а й здійснювати громадський
контроль за діями влади.
Зa результатами проведеного ґрунтовного аналізу стану безпеки
та умов праці фахівці ФПУ та представники науково-дослідних установ дійшли висновку,
що в Україні склалась загрозлива ситуація з охороною праці. Недооцінка, ігнорування
факторів створення належних умов для безпечної праці є причиною високого рівня
виробничого травматизму і професійних захворювань, завдаючи непоправної шкоди
здоров’ю працівників і негативно впливаючи на рівень продуктивності праці.
У зв’язку з критичним станом охорони праці в Україні, масштабністю
проблеми та потенційними загрозами для майбутнього розвитку держави ФПУ звернулась
до Президента з пропозицією про необхідність розроблення національної Стратегії
безпеки праці. За дорученням Віктора Януковича Кабмін, проаналізувавши існуючу
в країні систему безпеки праці, підтримав зазначену ініціативу ФПУ, водночас Адміністрація
Президента запропонувала уряду розробити відповідний окремий розділ Стратегії
розвитку України на період до 2020 року.
За активної участі членських організацій ФПУ та членів СПО профспілок
опрацьовано пропозиції до Загальнодержавної програми поліпшення стану безпеки
та гігієни праці, виробничого середовища на 2012–2016 роки, які були схвалені рішенням
СПО. За ініціативи департаменту охорони праці ФПУ опрацьовано і подано до ВРУ низку
законопроектів.
Соціальний діалог
За визначенням МОП, соціальний діалог є одним із чинників гідної
праці. Тож серед пріоритетних напрямів діяльності ФПУ – поглиблення соціального
діалогу з керівництвом та урядом країни, роботодавцями тощо. В основу цієї роботи
покладено затверджену на VI з’їзді ФПУ Програмну резолюцію «Про підвищення ефективності
соціального діалогу», а також Закон «Про соціальний діалог в Україні», який було
прийнято в грудні 2010 року і в опрацюванні якого ФПУ брала активну участь протягом
останніх років. Крім того, 27 січня за ініціативою ФПУ відбулася зустріч із Прем’єр-міністром
України Миколою Азаровим, на якій обговорювалися питання взаємодії уряду з профспілками
в процесі реалізації соціально-економічних реформ у країні. Було прийнято рішення
проводити такі зустрічі раз на півріччя, а з членами уряду – регулярно. Адже уряд
має бути обізнаний з усіх питань та проблем, що стосуються людини праці, щоб
оперативно вирішувати їх. Хід реалізації переданих під час зустрічі з Прем’єр-міністром
України 177 пропозицій із вирішення проблемних питань загальнодержавного, галузевого
та регіонального значення перебуває на контролі профспілок.
Відпрацьовано чіткий механізм погодження зі Спільним представницьким
органом профспілок законопроектів, проектів рішень уряду, наказів міністерств,
які стосуються умов та охорони праці, заробітної плати, соціального захисту. Наприклад,
у 2011 році крізь профспілкове «сито» пройшло понад 900 проектів, до кожного четвертого
з яких були висловлені конструктивні пропозиції, здебільшого враховані. Тим самим
не допущено погіршення існуючих умов, а в деяких питаннях досягнуто кращого результату.
Зокрема, забезпечено випереджаюче зростання ставок заробітної плати в бюджетній
сфері порівняно із зарплатою в економічній.
Представництво профспілок в уряді забезпечує заступник Голови
ФПУ Григорій Осовий, а в міністерствах та облдержадміністраціях фактично повсюдно
є профспілкові представники. Таким чином, через делегування до складу колегій
та громадських рад забезпечується представництво профспілок на всіх рівнях виконавчої
влади, що дозволяє безпосередньо впливати на прийняття рішень, які стосуються прав
та інтересів наших громадян.
Пріоритети діяльності
Соціальна політика будь-якої держави охоплює питання заробітної
плати, зайнятості, охорони праці, соціального захисту. А зблизити позиції соціальних
партнерів і досягти позитивних домовленостей можливо тільки в процесі проведення
соціального діалогу. За визначенням Міжнародної організації праці, соціальний діалог
є одним із чинників гідної праці.
Одним із пріоритетних напрямів діяльності ФПУ є поглиблення
соціального діалогу з Кабінетом Міністрів України, об’єднаннями організацій роботодавців
на національному рівні та ін.
Гідна праця – це основа соціального добробуту, право людини
на безпечні і здорові умови праці, мета щоденної роботи і принципової боротьби
профспілок за права трудящих!
З історії
Питання справедливого оподаткування досліджувалося такими економістами,
як Сміт, Локк, Руссо, Мілль, Пігу, Масгрейв та ін. Про відсутність однозначного
підходу до визначення поняття справедливості свідчить і розмаїття вимог щодо того,
на яких власне принципах повинне будуватися справедливе оподаткування: рівності,
платоспроможності, вигоди і т. ін. Система оподаткування, яка вважається несправедливою,
може бути причиною серйозних конфліктів у суспільстві й таким чином підривати
стабільність соціально-економічного розвитку.
У низці країн світу ідея справедливих податків отримала законодавче,
а часто й конституційне закріплення. Так, у конституції Ліхтенштейну передбачено,
що держава встановлює справедливе оподаткування, звільняючи від нього мінімум для
існування й обкладаючи підвищеними ставками більш високі доходи та майно.
19.06.2012
Анна РЄПІЧ, «ПВ»
|