Проблеми підготовки фахівців із соціології
21–22 лютого в
Академії праці і соціальних відносин ФПУ, яка й стала організатором заходу,
відбулася Міжнародна наукова конференція на тему «Проблеми підготовки фахівців
із соціології у вищих навчальних закладах». Співорганізаторами заходу були Федерація
професійних спілок України та Міжнародна асоціація навчальних і наукових
установ з підготовки кадрів для соціально-трудової сфери.
На конференції
обговорювалися кілька тематичних напрямів, зокрема освітні стандарти
підготовки сучасних соціологів, вдосконалення підходів до організації
навчального процесу в світлі вимог Болонської системи, загальноосвітні
дисципліни в системі підготовки майбутніх фахівців у галузі соціології та ін.
«Ми дещо відійшли
від традиційного проведення конференцій, яке практикували впродовж останніх
кількох років. Зокрема, раніше ми обирали широку тему, як правило, присвячену
громадянському суспільству. А сьогодні ми проводимо фахову конференцію, зосередивши
увагу на тонкощах підготовки однієї з важливих спеціальностей – соціології. І
це не дивно, адже місія Академії – працювати на користь розвитку соціальної
сфери», – підкреслив проректор з наукової роботи АПСВ Ярослав Головко.
Серед учасників
конференції були: виконувач обов’язків ректора АПСВ, доктор філософських наук,
професор Вікторія Буяшенко, доктор соціологічних наук, професор, завідувач
кафедри галузевих соціологій Київського національного університету ім. Т. Г.
Шевченка Юрій Яковенко, кандидат соціологічних наук, доцент кафедри соціальної
роботи Тернопільського національного економічного університету Анатолій
Литвин, доктор філософських наук, професор, завідувач кафедри соціології та
соціально-гуманітарних дисциплін Інституту підготовки кадрів Державної служби
зайнятості України Микола Лукашевич, доктор філософських наук, декан
соціогуманітарного факультету Міжнародного Соломонова університету Валентина
Судакова, заступник ректора з наукової роботи Брянського філіалу Російської
академії державного управління при Президентові Російської Федерації Тамара
Шульга та ін.
У рамках
Міжнародної наукової конференції завдяки технічному оснащенню Академії ФПУ за
допомогою відеозв’язку відбувся діалог між представниками вишів Росії, Польщі
та України. Так, керівництво і викладачі Брянського філіалу Російської
академії державного управління розповіли про власний досвід роботи в умовах
Болонського процесу, відсутність предмета «соціологія» в стандарті з багатьох
дисциплін різних напрямів навчання тощо. Сторони поділилися досвідом
впровадження вимог Болонського процесу при наданні освітніх послуг. Предметом
обговорення були також стандарти викладання соціології, можливість адаптації до
викликів сучасного суспільства та проблеми, які пов,язані з цим процесом.
Окремою темою обговорення стали освітні процеси в просторі сучасного
суспільства та досвід інших країн у їх розгортанні та функціонуванні.
Під час
конференції докладно розглядалася низка питань, зокрема щодо загальних аспектів
структурно-змістовного формування системи стандартів вищої освіти, практичної
реалізації положень Болонської декларації в Україні, предмета викладання
сучасної зарубіжної соціології, професійного становлення студента-соціолога
тощо.
Також було презентовано
книгу професора кафедри соціології та соціального управління АПСВ, доктора
філософських наук Івана Гавриленка «Сучасна зарубіжна соціологія».
Анна РЄПІЧ, «ПВ»
КОМЕНТАР
Нинішня
конференція має назву науково-практичної, і це підтверджують активні
дискусії, які розпочалися ще під час пленарного засідання. Питання виникають
переважно тому, що й до сьогодні на рівні держави не визначено стандартів підготовки
фахівців, у даному випадку фахівців саме з напряму «соціологія». Державні
стандарти мають визначати якість, зміст, структуру освіти й те, які кваліфікаційні
компетенції повинен мати працівник цієї сфери. Тому ми вирішили зібрати саме
фахівців соціології, які безпосередньо займаються підготовкою майбутніх
соціологів. Основна мета конференції – з’ясувати, на чому викладачі мають
акцентувати свою увагу з тим, щоб зробити освіту змістовнішою та надати їй
більш прикладного характеру, що відповідатиме попиту на ринку праці. Часто
випускник вишу не задовольняє вимоги роботодавця в тому вигляді, в якому його
підготували… І саме державні стандарти покликані врегулювати ці питання!
Вікторія БУЯШЕНКО,
виконувач обов’язків ректора АПСВ
ДОСВІД ТА
СПІЛКУВАННЯ
У рамках
конференції також відбувся круглий стіл на тему «Роль сучасної зарубіжної
соціології у підготовці фахівців із соціології у вищих навчальних закладах»,
організований з метою обміну досвідом щодо методики викладання сучасної
зарубіжної соціології.
Провідний фахівець Міністерства
освіти і науки, молоді та спорту, старший науковий співробітник Інституту інноваційних
технологій і змісту освіти В. Калініченко разом із науковцями вишів України,
практиками і професіоналами І. Гавриленко, В. Буяшенко, С. Коваленко, С.
Барматовою, В. Чепак, О. Сапєлкіною, Т. Бірюковою, А. Петренко-Лисак, Н.
Дмитрук та іншими всебічно висвітлили роль сучасної зарубіжної соціології у
підготовці фахівців у вищих навчальних закладах. Учасники круглого столу
підкреслили, що запізнілий порівняно з розвинутими країнами перехід України
до вивчення соціології у системі вищої школи висуває перед вітчизняними
науковцями і викладачами завдання термінового освоєння всього досвіду
зарубіжної соціології, що як наукова дисципліна та предмет викладання склалася
значно раніше і має вже вагомі здобутки. Тож, на думку фахівців, існує
необхідність систематичного знайомства і освоєння передового зарубіжного
досвіду, щоб підвести підготовку випускників на відповідний науковий та
ідейно-методологічний рівень, що передбачає, зокрема, створення єдиної методології
викладання сучасної зарубіжної соціології, а також своєчасне видання підручників
та навчальних посібників.
04.03.2012
|