І перспективно, і конструктивно
Інформація – продукт не менш вартісний (а, може, й більш),
ніж продукти харчування. Принаймні деякі. Тож і повелося, що паралельно з
розкруткою та зростанням популярності якогось гастрономічного дива, в міру
його географічного поширення й затребуваності, засоби масової інформації охоче
інформують свої «маси» про походження страви, її автора. Творця, сказати б.
І все ж таки ім’я людини, яка вигадала доширак, або локшину
швидкого приготування, і своєрідний ореол над цим ім’ям представлені цікавій
широкій публіці порівняно недавно.
Отже, в січні 2007
року відійшов у вічність дуже літній японець Момофуку Андо, якому належить один
з найголовніших світових винаходів минулого століття. Світ трохи здивувався,
дізнавшись, що японці серед найбільших винаходів своїх земляків у ХХ столітті
на перше місце висунули розчинний суп із локшини, на друге – караоке, й лише
потім – портативний аудіоплеєр та компакт-диск. Та зрештою, саме тоді стало
остаточно зрозумілим, хто ж придумав неперевершений за співвідношенням доступна
ціна – якість доширак.
Нині про Момофуку написано пребагато. Він народився 1910
року на окупованому японцями Тайвані, рано втратив батьків. У 22 роки вирішив
розпочати власний бізнес, для чого вирушив до міста Осаки. Здавалося, доля всміхнулася
молодому бізнесмену, однак Друга світова війна зробила його компанію банкрутом.
Більше того, за несплату податків Андо потрапив до в’язниці. А далі довелося
все розпочинати спочатку. Але не відразу.
Уявімо собі зруйновану та виснажену війною Японію, голод,
довгі черги за їжею, в яких годинами приречено вистоювали змучені скрутою
«незаможники» різного віку. Стояв серед них і Момофуку, обібраний майже до
нитки, так само голодний і холодний. Мабуть, у ці години його й відвідала
перспективна думка: «Люди не повинні відчувати нестачі їжі». На зміну їй
прийшла й конструктивна: треба створити швидкорозчинну локшину. Причому не
суху, яку вигадали китайці ще тисячу років тому, а іншу. Дешеву, смачну, що
готується миттєво! Тож амбіції справжнього бізнесмена, підживлені цілеспрямованістю
й упертою працею, змінили не лише його життя та долю, а й життя всієї планети.
Звісно, передусім хочеться запитати: чому саме локшина, а
не якийсь інший продукт? Тут є цікава особливість: японці не призвичаїлись до
хліба й не вважають його їжею, на відміну від рису та локшини.
Тож Момофуку передусім бажав позбавити своїх земляків від
принизливих черг, а вже «програма-максимум» цього незвичайного японця мала на
меті врятувати від голоду все людство. Для своїх експериментів Андо побудував
кухню-лабораторію поблизу власного помешкання в містечку Ікеда. Попервах
локшина або зовсім не мала смаку, або розварювалася настільки, що перетворювалася
на кашу. Потрібен був прорив, і він стався: Момофуку здогадався оббризкати
свою локшину бульйоном, а далі розмішував її та обсмажував у пальмовій олії,
випаровуючи вологу. А тоді висушив у вигляді брикетів. Для приготування
смачної страви потрібно було лише додати окріп. Ось так і народилася новітня
справжнісінька рамен, улюблениця нації! Оскільки, як казав колись Гете,
«перший ґудзик мундиру було застібнуто правильно», наступні ідеї приходили
легко, ніби самі собою: до кожного брикета Андо додавав два пакетики: в одному,
непрозорому, – спеції та екстракт бульйону; в іншому, прозорому, – дещиця
пальмової олії. Так з’явився славетний Chikin Ramen, шедевр з курячим
присмаком. Лише курячим! У цьому полягав переконливий бізнес-резон: у такий
спосіб винахідник спромігся «оминути релігійні табу, чинні в різних країнах.
Індійці не вживають яловичини, мусульмани – свинини, проте немає жодної
культури, релігії чи країни, яка забороняє їсти курку», – пояснював японець
(i-fakt.ru).
У серпні 1958 року перша продукція компанії Nissin Food
Products, створеної Андо, вийшла спочатку на внутрішній ринок, а далі рушила
на завоювання світу. Менш ніж через півтора десятиліття новатор дивує світ
черговою новинкою – локшина Cup Noodles у пінополіуретановій скляночці: лий
окріп і їж! Це був справжній подарунок для тих, хто прагне заощадити час.
Третій проект Андо взагалі вразив: усе те саме, лише в розчинній мисочці з
сушених овочів. З’їв супчик – і тарілочкою закусив!
Одне слово, Момофуку Андо став справжнім монополістом та
імператором у кулінарній сфері. Його компанія виробляє майже 20 видів локшини
з найрізноманітнішими смаками та складниками, заводи імперії розташовані по
всьому світу.
До речі, смачна, поживна, доступна швидкорозчинна локшина
й справді врятувала життя тисяч людей у різних країнах, що постраждали з
цілковито різних причин. А сам Андо неодноразово підкреслював, що прожив таке
довге життя, бо постійно вживав продукт власного винаходу.
І маленька
ложка
дьогтю…
Ідеться, зрозуміло,
про пальмову олію. Можна її вживати чи ні? Доводилося чути діаметрально
протилежні думки. Одні стверджують, що пальмова олія дуже корисна для судин,
запобігає інфарктам та інсультам, поліпшує діяльність мозку. Інші доводять, що
вона надзвичайно шкідлива для людини, бо спричиняє цукровий діабет,
онкологічні та серцево-судинні захворювання. То кому ж вірити? Втім, у покупця
є простий вибір: прочитати напис на етикетці й прийняти рішення. Однак,
принаймні, приклад самого Момофуку Андо спростовує «контраверсійні» аргументи.
І зрештою, безкомпромісна правда в тому, що своєї мети нагодувати світ він,
безперечно, досягнув.
Морозиво: майже
олімпійські завдання
Людина є невтомною в
пошуках чогось «іще смачнішого». В холодних широтах вигадують гарячі страви,
в теплих – холодні десерти. Так із давніх-давен з’явилися прообрази морозива.
Приміром, на Русі в
спеку смакували замороженим у льоху й наструганим довгими паличками молоком.
Утім вважається, що морозиво винайшли китайці. Вони ж першими придумали й
пристрій для його виготовлення. Французи ідею підхопили й вдосконалили.
Принцип роботи перших «морожениць» був простим: використовувалося багато
криги, селітра або сіль. Скажімо, солона вода замерзає за температури нижче
нуля, отже, змішування криги з сіллю (селітрою) охолоджує солодку суміш до
нульової температури, що для морозива є цілком достатнім. Кмітливі англійці
домовилися з Норвегією, звідки до Британії транспортували кригу в промислових
розмірах. Що в різних країнах являла собою суміш – інша історія, так чи
інакше, а морозиво підкорило світ.
А перший вафельний ріжок для морозива з’явився в Америці на
початку ХХ століття. Переказують, що в продавця морозива закінчилися картонні
тарілки, й продавець сирійських вафель, якому забракло покупців, запропонував
йому скооперуватися та продавати морозиво в загорнутих вафлях. Нині США
вважаються світовим лідером споживання морозива: на кожну людину тут щороку
припадає 23 кг
цього продукту.
Але холодний десерт має свої варіанти. Італійці, скажімо,
віддають перевагу джелато – суміші нежирного молока та яєць. А в Малайзії
популярна страва айс-касанг, що готується з льоду, сиропу, червоних бобів та
згущеного молока.
...cочевиця походить
із Середземномор’я? Її з любов’ю вирощували в сиву давнину й вирощують нині.
Про це свідчить хоча б той факт, що зерна сочевиці було знайдено під час
археологічних розкопок будівель на палях бронзової ери.
Приміром, давні египтяни вкладали сочевичний хліб у гробниці
померлих – як їжу, що супроводжує людину не лише в земному, а й у потойбічному
житті. Німці досі зберігають зворушливу любов до сочевиці й неодмінно подають
її на новорічний стіл як святкову страву: за легендою, це забезпечить родині
добробут.
Сочевицю рекомендують їсти всім, хто прагне схуднути, але
річ не лише в цьому. Наші пращури знали про ще одну властивість цієї бобової
культури: лікувати шлункові й нервові розлади. А давньоримські лікарі
взагалі стверджували, що систематичне вживання сочевиці не лише оздоровлює
людину, а й робить її, так би мовити, соціально ідеальною – спокійною,
стриманою, толерантною. Приблизно тоді ж і дещо пізніше вітчизняні медики,
констатуючи, що сочевиця корисніша за горох та боби, все ж не рекомендували
зловживати нею. Мабуть, слушно: все, що надміру, не піде на користь!
Сторінку
підготувала
Тетяна МОРГУН,
«ПВ»
24.10.2012
|