НТСЕР ОБГОВОРИЛА ПРІОРИТЕТИ
Члени
профспілкової сторони Національної тристоронньої соціально- економічної ради
(НТСЕР) на засіданні обговорили бачення щодо пріоритетних напрямів діяльності
Національної ради на 2025–2027 роки.
На початку було
визначено завдання роботи: сформулювати ключові завдання, які з точки зору
профспілок, є найбільш важливими на поточний період – в умовах воєнного стану,
а також подивитись на майбутнє, вже у післявоєнний період, якими мають бути
пріоритети діяльності НТСЕР для повоєнного відновлення України.
Голова ФПУ,
Співголова НТСЕР від профспілкової сторони Григорій Осовий поінформував
присутніх про те, що в Україні завершилась реалізація спільного з Міжнародною
організацією праці (МОП) проєкту «Програма гідної праці для Україні», який
охоплював період 2020–2024 рр. Він нагадав, що таких проєктів в нашій країні
було реалізовано декілька. Усі вони формувались за результатами тристоронніх
консультацій щодо пріоритетів і завдань розвитку ринку праці і були спрямовані
на підтримку України з боку МОП.
На сьогодні за
результатами проведених профспілками перемовин з представниками уряду та
організацій роботодавців досягнуто домовленості про необхідність напрацювання
тимчасового документу – Стратегії гідної праці в Україні на період 2024–2025
рр. Завданням цієї роботи є, насамперед, констатація того, що допоки Україна
перебуває у стані війни соціальні партнери формулюють спільне бачення шляхів
її економічного розвитку, а також визначають перспективи повоєнного
відродження України і, що особливо важливо, – працюють над цим завданням
спільно з закордонними партнерами, зокрема – МОП.
Поки що цей
документ перебуває на розгляді в уряді. Однак ідея щодо необхідності його
ухвалення була обговорена представниками профспілок з керівництвом
Представництва МОП в Україні минулого тижня. Сторони дійшли висновку, що
прийняття Стратегії розвитку ринку праці в Україні на період до закінчення
війни могло би значно підсилити спільну роботу в цьому напрямі, адже в умовах
війни як найманим працівникам, так і їх організаціям потрібна підтримка, в
т.ч. і для зміцнення інституційної спроможності профспілок, щоб у воєнний час
профспілки могли більш результативно реалізовувати свою місію представництва
і захисту працівників, а також з метою подальшого розвитку ринку праці в
Україні.
Основні
компоненти Стратегії розвитку ринку праці на період 2024– 2025 рр., які могли б
потрапити до фокусу уваги сторін соціального діалогу, називались наступні:
– інвестиції в
людей для пом’якшення наслідків війни для працівників;
– створення
якісної зайнятості та підвищення стійкості підприємств для їх відбудови та
повоєнного відновлення економіки;
– управління
ринком праці, включаючи соціальний діалог, відповідно до міжнародних трудових
стандартів та законодавства ЄС.
Після дискусії та
обговорення пропозицій колег члени НТСЕР від профспілок сформулювали базові
пріоритети і завдання у роботі НТСЕР.
Профспілкова
сторона вважає, що діяльність Національної ради має відповідати вимогам
євроінтеграційного вектору розвитку України, а також відповідати викликам
воєнного стану та післявоєнної відбудови, охоплювати питання економічного
розвитку, сферу регулювання соціально-трудових відносин, оплати праці, безпеки
на робочих місцях, соціальну політику і, як результат, ефективну співпрацю
самих сторін соціального діалогу.
Серед пріоритетів
роботи було названо:
– участь у
розробленні та реалізації програм відновлення економіки України, зокрема,
підготовки програм збереження та розвитку трудового потенціалу;
– участь у
формуванні Бюджетної декларації та Державного бюджету України на відповідний
рік. При цьому вироблення пропозицій щодо справедливого рівня мінімальних
державних соціальних стандартів та гарантій та обстоювання принципу їх
підвищення не нижче рівня інфляції;
– робота над
осучасненням трудового законодавства, в тому числі, з питань оплати праці,
адаптування законів до існуючих міжнародних та європейських стандартів;
– вироблення
консолідованої позиції сторін соціального діалогу щодо розроблення та
впровадження стратегії зайнятості населення для збільшення пропозицій робочої
сили тощо.
Серед цілей
діяльності йшлося про: досягнення спрощення доступу до ринку праці;
забезпечення підтримки інтеграції на ринку праці жінок, молоді та вразливих
груп населення; підготовку, перепідготовку та перекваліфікацію кадрів;
створення стимулів для залучення іноземних фахівців на український ринок праці;
удосконалення державної політики у сфері безпеки і здоров'я працівників на
роботі, а також зміцнення системи пенсійного забезпечення і
загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Пропозиції
профспілкової сторони до Пріоритетних напрямів діяльності Національної ради
на 2025– 2027 роки, які затверджуються на засіданні Національної ради, буде
направлено до Секретаріату НТСЕР.
ПРЕСЦЕНТР ФПУ
ПРОФСПІЛКИ ВИМАГАЮТЬ СКАСУВАТИ ЗАМОРОЖЕННЯ СОЦВИДАТКІВ
Уряд у Бюджетній
декларації на 2025−2027 рр. пропонує відмовитися від підвищення мінімалки та
прожиткового мінімуму, попри те, що саме від цих показників залежать розміри
соцвиплат.
Згідно з планами,
мінімальну заробітну плату (МЗП) урядовці планують залишити на рівні 8000
грн, а прожитковий мінімум для працездатних – 3028 грн.
Федерація
профспілок України, інші профспілкові об'єднання звернулися до народних
депутатів з вимогою відхилити пропозиції КМУ.
Наразі маємо
інформацію про реагування голови Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та
митної політики Данила Гетманцева, який подав свої альтернативні пропозиції
до Бюджетної декларації на 2025−2027 рр.
«Не можу
підтримати пропозиції Кабінету Міністрів України щодо встановлення розмірів
прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати на 2025−2027 роки на
рівні 2024 року».
Обґрунтовує свою
незгоду Гетманцев тим, що з урахуванням прогнозу щодо індексу споживчих цін це
означатиме, що «зазначені стандарти та гарантії у реальному вимірі у наступні
три роки скоротяться більш ніж на 30%».
Наслідки.
Замороження соціальних стандартів та гарантій на три роки призведе до
поглиблення і так значного розриву у доходах населення (насамперед
працюючого) з державами ЄС, поставить під сумнів реалізацію завдання щодо
повернення в Україну біженців, а відкриття після завершення війни кордонів для
вільного через них пересування стимулюватиме подальший відтік трудових ресурсів
за межі України.
Народний депутат
пропонує таке збільшення МЗП і прожиткового мінімуму (див. мал.).
Також
пропонується переглянути зміни ВВП на 2025 рік у розмірі 2,7% і номінального
ВВП у розмірі 8 466 млрд грн.
Наразі в
Спільному представницькому органі профспілок на національному рівні не
коментують внесену народним депутатом пропозицію щодо коригування мінімальних
соціальних гарантій на рівень індексу споживчих цін.
Голова ФПУ
Григорій Осовий зазначив: «так, безперечно, підвищувати щорічно розміри
державних соціальних гарантій на індекс споживчих цін потрібно, однак
недостатньо для убезпечення падіння реальної зарплати у більшості працівників
і це не ліквідує розрив між розміром мінімальної зарплати і фактичним прожитковим
мінімумом для працездатних осіб, який у цінах червня 2024 року вже становив
9170 гривен. Отже, потрібні більш рішучі дії для мотивації праці в Україні і
справедливої оплати праці.»
Профспілки
вважають, що в парламенті і комітетах має відбутись професійна дискусія з
даного питання і по пропозиціях, які подані профспілками і спрямовані на
збереження і розвиток трудового потенціалу для відбудови України.
ПРЕСЦЕНТР ФПУ
ВІДБУЛАСЬ НАРАДА
ЩОДО ДІЯЛЬНОСТІ ДЕРЖАВНИХ ВУГЛЕДОБУВНИХ ПІДПРИЄМСТВ
На виконання
доручення Прем'єр-міністра України Дениса Шмигаля в режимі відеоконференції
відбулася нарада щодо окремих питань діяльності державних вугледобувних
підприємств. В даній нараді взяли участь від Міністерства енергетики України
заступник Міністра Олександр Хейло та керівник департаменту Сергій Пижов, а
також представники Міністерства фінансів України. Профспілку працівників
вугільної промисловості України представляв голова Андрій Зимін.
На порядку
денному було обговорено питання погашення заборгованості з виплати заробітної
плати працівникам державних вугледобувних підприємств, визначення напрямів
збуту вугілля, надання кредитів державним вугледобувним підприємствам, встановлення
обмеження імпорту енергетичного вугілля та заміщення його енергетичним вугілля
вітчизняного видобутку.
Заступник
міністра енергетики Олександр Хейло у своєму виступі надав інформацію щодо
поточного стану державного сектору вугільно-промислового комплексу, звернув
увагу на значний рівень заборгованості з виплати заробітної плати та
накопичення нереалізованої вугільної продукції на аварійних складах шахт.
Запропонував визначити кредитні установи, у яких можуть бути залученні
кредитні кошти для закупівлі вугільної продукції з ресурсів державних вугледобувних
підприємств для забезпечення сталого проходження осінньо-зимового періоду
2024–2025 рр., та визначити можливі умови їх надання.
ПРОФСПІЛКА ПРАЦІВНИКІВ ВУГІЛЬНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ
23.08.2024
|