ІННА ЧЕРНИШОВА: «НАШІ ПРОФЕСІЇ ДУЖЕ ПОПУЛЯРНІ НА РИНКУ ПРАЦІ»
Війна ще
триває, але українці обов’язково переможуть, і розпочнеться доба відбудови
країни. Тож великі надії покладаються на будівельників, які обіцяють спорудити
ще кращі міста та села, ніж ті, що були до війни. Поки що це мрії, але ми їх
уже виношуємо. Особливо затребуваними на ринку праці будуть молоді фахівці,
яких готують різні заклади освіти. «ПВ» розмовляли на цю тему з директором
Кропивницького будівельного фахового коледжу Інною Чернишовою.
– Наразі в коледжі гаряча пора: йде набір
студентів. Які особливості нинішньої вступної кампанії – діти вступають за
власним покликанням чи батьки підштовхують?
Загалом, які прогнози на новий набір?
– Враховуючи статус нашого закладу
освіти на ринку праці, популярність професій, ми щороку маємо гарні
результати набору студентів. Нинішня вступна кампанія нас іще раз у цьому
переконала. Тішить те, що нинішні вступники (а в мене є змога з ними спілкуватися)
обирають професію свідомо. Ми, навпаки, пропонуємо подавати заяви відразу в
кілька закладів освіти, а вони відмовляються й обирають будівництво. І саме
на спеціальність «Будівництво та експлуатація будівель та споруд» маємо
значний конкурс. Особливим попитом користується «Архітектура». Тож цього року
збільшуємо набір на базі 9-го класу до п’яти груп. І лише на «Будівництво та
цивільна інженерія» набираємо 50 осіб. А ще формуємо групи на базі повної
загальної середньої освіти. Загалом маємо регіональне замовлення на 195 осіб.
Наші студенти отримують дипломи фахових молодших бакалаврів. Простіше кажучи,
це виконроби – ті головні спеціалісти, навколо яких і обертається все будівництво.
У нас вони навчаються і проєктувати споруди, і кошторис складати. Дипломна
робота передбачає проєктування будівлі – від риття котловану, облаштування
будмайданчика для своїх працівників до здачі в експлуатацію.
– Яка специфіка вступної кампанії цього
року?
– Цьогоріч вступники не складають
іспити, а проходять індивідуальну усну співбесіду. Для них ніби це легше, а
для викладачів – складніше: і організувати цей процес, і вибрати найкращих.
Співбесіда – це не просто знайомство і розмова із вступником, це виявлення
знань з певних предметів. Враховуючи нинішні обставини, ми пропонували обрати
один з предметів: математику, українську мову, історію України. Дуже приємно,
що будівельники здебільшого обирали математику, їхній профільний предмет. Я
беру участь у роботі приймальної комісії – хочу безпосередньо бачити, яке
молоде поповнення до нас приходить. Коли ми проводили профорієнтаційну роботу,
пропонували заповнювати листи вступника, де зазначалася мотивація. І в цьому
році були досить мотивовані відповіді, чому обирають саме наш заклад і ту чи
іншу спеціальність.
– Кажуть, що в середніх спеціальних
закладах викладатимуть спочатку професію, а потім студенти отримуватимуть
повну середню освіту.
– Це не стосується закладів фахової
передвищої освіти. У нашому закладі вступники на базі дев’яти класів одночасно
проходять курс повної загальної середньої освіти та набувають фахових знань.
– Чи легко навчатися у будівельному
коледжі?
– Легкого шляху взагалі немає. Наш
заклад – технічний, тому основні предмети: математика, креслення, потужні
комп’ютерні програми, фахові дисципліни. Але шлях здолає той, хто йде, головне
– мати бажання.
– Ми говорили про те, що країні потрібні
будівельники, і не просто фахівці, а якісні. Чи гарантує заклад якісну
підготовку майбутніх кадрів?
– Наш коледж на ринку праці з 1930 року.
За 92 роки його існування не було нарікань на якість підготовки. Можна з упевненістю
сказати, що наш коледж має, так би мовити, знак якості, який ми підтримуємо. І
навіть під час карантинних обмежень та війни не припиняли навчання: і в
очному форматі, і у дистанційному.
– Чимало коледжів разом із
спеціальністю дають студентам робітничі професії. Чи практикується це в
будівельному коледжі?
– Так. Ми паралельно даємо також
робітничі професії. Це дуже важливо, адже щоб керувати людьми, потрібно
самому вміти щось робити руками. Усе починається з навчальної практики,
дисципліни «Вступ до спеціальності», вивчаючи яку, студент крок за кроком
опановує свій фах. І навички управління набуваються, й уміння спілкуватися з
підлеглими. І відповідно, керівник середньої ланки повинен сам показати робітнику,
наприклад муляру, як виконати кладку цегли.
– Як коледж співпрацює із роботодавцями,
адже студентам потрібно і практику проходити, і працевлаштовуватися?
– На сьогодні ми підписали понад 150
угод з базами практик. Попри коронавірус, воєнний стан студенти проходили
практику. Не завжди роботодавці, посилаючись на фінансові труднощі,
оплачували технологічну практику, але студенти її проходили, набуваючи
практичних навичок.
– Головне, заради чого діти навчаються –
майбутнє працевлаштування. Напевне, у Вас є дані, скільки випускників
знаходять роботу за фахом. І чи одразу випускника беруть на роботу відповідно
до його диплома?
– Із цим проблем немає,
адже усі наші професії завжди користуються попитом. Уже під час технологічної
практики роботодавці приглядаються до студентів і пропонують роботу. Тоді у
студента є можливість продовжити навчання за індивідуальним планом і одночасно
працювати. Це, звісно, про тих студентів, які добре навчаються. Щороку 1
вересня ми маємо інформацію про працевлаштування випускників. Є певний
відсоток тих, хто продовжує навчання, а найбільший показник – це
працевлаштовані за спеціальністю. Зовсім незначна частина випускників, через
певні обставини, не знаходять себе у професії. Чи одразу беруть за фахом? Тут
усе індивідуально. Є випускники, яким надають випробувальний термін,
придивляються до них, якщо вони проявляють себе, то їх однозначно беруть на
роботу за фахом. У нас чимало таких прикладів. Багато залежить від роботодавця.
Одні побоюються брати молодих, інші, навпаки, довіряють новоспеченим
фахівцям, а декотрі кажуть: дайте їх нам, ми самі будемо формувати з них
спеціалістів, тільки порадьте старанних дітей.
І такі є випадки. Співпраця з
роботодавцями налагоджена і воєнні дії її не порушили.
– Інно Анатоліївно, за фахом Ви філолог, а
очолюєте будівельний заклад. Ви, мабуть, єдина в Україні така керівниця? Чи
легко філологу управляти технічним потенціалом закладу?
– Не думаю, що я така одна.
Не скажу, що легко, працювати завжди складно: ставиш перед собою завдання і
маєш їх виконувати, тому що поруч із тобою колектив.
І це не лише твої надії
та сподівання, а й іще 700 людей.
МАРІЯ ІВАНОВА
ЗУСТРІЧ З ПРОФАКТИВОМ
Напередодні професійного свята будівельників
Сумщину з робочим візитом відвідав заступник Голови Федерації профспілок України,
голова ЦК Профспілки будівельників України Василь Андреєв.
На
базі Сумської обласної ради професійних спілок було організовано зустріч з
профактивом підприємств і навчальних закладів профтехосвіти галузі
будівництва. Учасники зустрічі обговорили стан справ на підприємствах, участь
профспілкових організацій у підтримці військових, волонтерську діяльність і
гуманітарну допомогу членам профспілки. Василь Андреєв акцентував увагу
присутніх на основних завданнях та напрямах діяльності профспілкових організацій
у період воєнного стану, умовах обмеження прав працівників змінами в трудовому
законодавстві, а також поінформував про загальний стан розвитку будівельної
галузі. Присутня на зустрічі голова Сумської облпрофради Тетяна Євдокимова
привітала учасників заходу з Днем будівельника. За вагомий особистий внесок у
розвиток профспілкового руху Грамотою ЦК Профспілки будівельників України
були нагороджені Анатолій Бугара, Олена Серженко, Людмила Калантай та Ірина
Меркун.
СУМСЬКА ОБЛАСНА РАДА ПРОФСПІЛОК
02.09.2022
|