Як пандемія впливає на трудову міграцію
Голова СПО об’єднань профспілок,
Голова Федерації профспілок України Григорій Осовий взяв участь у роботі конференції
на тему «Трудові права, умови праці українських трудових мігрантів у країнах Європейського
Союзу і вплив пандемії COVID-19 на трудову міграцію», що відбулась 19 серпня в
м. Одесі.
О
рганізатором заходу виступила Профспілка працівників будівництва і
промисловості будівельних матеріалів України.
Учасники зустрічі обговорили питання трудової міграції
українців у поточному році, зміни на ринках праці України та країн ЄС, викликані
карантинними заходами у зв’язку з пандемією, захист трудових прав робітників-мігрантів
з боку профспілок.
Як зазначалось, за різними даними, кількість українських
заробітчан оцінюється приблизно в 4 млн осіб. Причому число трудових мігрантів
з України в країни ЄС складає приблизно 2 млн осіб. Наприклад, на сьогодні близько
40 тис. моряків перманентно перебувають в морі, й у 15% з них контракти або закінчилися,
або продовжені.
Учасники конференції були одностайними в думці, що навіть попри обмеження
через пандемію, люди все одно працевлаштовуватимуться за кордоном. А після відновлення
економіки в країнах ЄС трудова міграція українців тільки збільшиться, оскільки робота
за кордоном для багатьох з них – єдина можливість захистити сім’ї за умови зростаючих
показників безробіття в країні. І на цьому фоні, на жаль, збільшуватиметься і
кількість недобросовісних посередників у працевлаштуванні як моряків, так і інших
трудових мігрантів. Саме тому роль профспілок у захисті прав трудових мігрантів
тільки посилюватиметься.
ПРЕС-ЦЕНТР ФПУ
Профспілка
вимагає додаткового захисту освітян через ризики COVID-19
ЦК Профспілки працівників освіти
і науки України направлено звернення до Кабінету Міністрів України, голови Комітету
з питань освіти, науки та інновацій Верховної Ради України Сергія Бабака, т.в.о.
міністра освіти і науки України Сергія Шкарлета щодо необхідності забезпечення
державою захисту педагогічних, науково-педагогічних та інших працівників закладів
освіти, які здійснюють та забезпечують освітній процес в умовах оголошеного Кабміном
карантину у зв’язку з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом
SARS-CoV-2.
З
гідно з Рекомендаціями міністерства, організація освітнього процесу
у закладі освіти має здійснюватися відповідно до рекомендацій МОЗ, ВООЗ, медичних
організацій інших країн із застосуванням практики соціального дистанціювання
та уникнення скупчення, спрямованих на мінімізацію контактування з іншими особами.
Для забезпечення вимог щодо фізичного дистанціювання
у школах, за половиною парт та столів у навчальних кабінетах має сидіти лише один
учень чи студент. За таких умов більшість класів та груп здобувачів освіти, що перебувають
у навчальних кабінетах та аудиторіях, потребують ділення на підгрупи, що вимагає
додаткових ставок вчителів, викладачів, вихователів, а отже, збільшення обсягів
фінансування.
З метою усунення неоднозначності в застосуванні Порядку
поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у ЗНЗ та зменшення ризику
поширення інфекції цей Порядок потребує відповідних змін щодо обов’язкового поділу
класів та груп на підгрупи з дотриманням норм фізичної дистанції, принаймні на
період введення карантинних заходів, пов’язаних з коронавірусною хворобою.
Зазначене підтверджує, що організація освітнього процесу в умовах
карантину має бути врегульована державними нормативно-правовими актами, а не локальними
рішеннями закладів освіти, до того ж, без відповідного фінансового забезпечення.
В умовах нового формату освітньої діяльності, зумовленого епідемічною
ситуацією, на педагогів, зокрема учителів, викладачів, вихователів, окрім функцій
здійснення освітнього процесу, покладено ще й завдання щодо організаційних заходів
його забезпечення в умовах дистанційного навчання, різноманітних комунікацій з
учнями та їхніми батьками, що призводить до підвищення інтенсифікації їхньої праці,
складності та напруженості у роботі.
Окрім цього, постійний та тривалий контакт педагогів з вихованцями
та учнями закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійно-
технічної освіти та їхніми батьками, а також студентами закладів вищої та передвищої
освіти, підвищує ризик захворювання їх на коронавірусну хворобу.
З метою компенсації за роботу в таких небезпечних умовах потребує
закріплення у постанові Кабінету Міністрів України від 30.08.2002 № 1298 «Про
оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів
з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної
сфери» норма про встановлення педагогічним, науково-педагогічним та іншим працівникам
закладів освіти фіксованої надбавки в розмірі 50% саме «у зв’язку з епідемічною
ситуацією, викликаною коронавірусною хворобою».
На працівників закладів покладаються додаткові функції щодо організації
гнучкої системи навчального року, координації діяльності викладачів та здобувачів
освіти у карантинних умовах.
Зазначене потребує перегляду штатних нормативів закладів загальної
середньої, дошкільної, позашкільної, професійно- технічної освіти, а саме збільшення
кількості посад вихователів, медичних працівників, прибиральників приміщень,
гардеробників, охоронників та ін.
ПРЕС-СЛУЖБА ПРОФСПІЛКИ
ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Профспілка працівників освіти і науки України розраховує
на здійснення заходів з метою:
•відповідного збільшення фінансування освітньої
галузі на період карантину та недопущення поширення коронавірусної хвороби,
якнайшвидшого запровадження державної освітньої субвенції на ці цілі;
•запровадження обов’язкового державного страхування
на випадок захворювання коронавірусною хворобою працівників закладів освіти
та розроблення відповідного порядку його здійснення;
•прийняття рішення про спрямування коштів спеціально
створеного Фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19,
спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками на період дії карантину
на фінансування потреб закладів освіти;
•повернення
Міністерству освіти і науки України вилучених з його бюджетних програм до цього
фонду видатків в обсязі понад 4,9 млрд грн згідно із Законом України «Про внесення
змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» від 13 квітня
2020 року № 553-IX.
Медіація для
профспілкових активістів
Профспілкові активісти зможуть опанувати
навички медіації за допомогою навчального відеокурсу від Федерації профспілок України.
Н
а початку вересня активісти членських організацій ФПУ отримають можливість
дистанційно навчатися основам медіації. Для цього в серпні у ФПУ розробили відеокурс
«Медіація як альтернативний метод вирішення спорів». У ньому, зокрема, розповідається,
як можна вирішити трудові спори між працівниками та роботодавцями, не позиваючись
до суду.
Розробником програми стала старший викладач кафедри соціології факультету
соціології та права «КПІ ім. Ігоря Сікорського» Дар’я Макаренко. Вона пояснює, що
мета цього проєкту – навчити активістів профспілок використовувати медіацію як альтернативний
метод вирішення трудових спорів на підприємствах. З десяти 15-хвилинних роликів
слухачі курсу дізнаються про причини і перебіг конфлікту, сучасні моделі, стадії,
техніки медіації. Головне ж, зрозуміють, як використовувати це на практиці.
За словами Дар’ї Макаренко, завдання медіації полягає в тому, щоб налагодити
порозуміння між роботодавцем та працівниками, знайти спільне рішення, яке влаштує
всі сторони конфлікту. При цьому медіатор – представник профспілки, виступає посередником:
розмовляє з працівниками і роботодавцем, з’ясовує їх позиції та мотивації, справжні
причини конфлікту, враховує фактор людських стосунків. У результаті допомагає
сторонам досягти згоди. Лекторка стверджує, що застосовувати медіацію часто ефективніше,
ніж іти до суду. «Розгляд справи в суді може тривати від 6 місяців до 2 років, тягне
за собою фінансові витрати, а результативність цього вкрай низька. До того ж, навіть
якщо працівникам вдається виграти справу, стосунки з роботодавцем псуються. Натомість
медіація націлена на те, щоб задовольнити інтереси як працівника, так і роботодавця,
і при цьому зберегти між ними нормальні стосунки», – розповідає Дар’я Макаренко.
Знання, які слухачі отримають під час курсу, також допоможуть підвищити
авторитет членських організацій ФПУ. Адже застосовуючи медіацію, профспілка допомагає
сторонам у вирішенні спору: реально захищає права працівників та інтереси роботодавців,
наголошує лекторка. Важливо здобути навички медіації, і почати використовувати
їх може кожен профспілковий активіст навіть без юридичної освіти. «Ми плануємо,
що після проходження відеокурсу членські організації, які захочуть поглибити знання
своїх активістів з медіації, зможуть запросити нас для проведення тренінгів, під
час яких учасники відпрацюють практичні навички медіації, «програючи» практичні
кейси, спрямовані на проблеми і специфіку роботи саме їхньої профспілки», – обіцяє
Дар’я Макаренко.
Отримати
доступ до відео можна буде вже з вересня на сайті ФПУ. Зазначимо, що відеокурс
розроблений Федерацією профспілок України за сприяння проєкту МОП «Інклюзивний
ринок праці для створення робочих місць в Україні», що фінансується Міністерством
закордонних справ Данії.
30.08.2020
|