До 100-річчя державної служби в Україні
Десять років тому Головне управління
державної служби України у співпраці з Інститутом історії України НАН України
дослідили, з якого часу веде свій відлік державна служба в Україні як окрема інституція
для управління державою, функції якої виконують уповноважені на це службовці
за рахунок коштів державного бюджету. І це не 1993 рік, коли був ухвалений перший
Закон України «Про державну службу», а 1918-й, тобто період Української держави
гетьмана Павла Скоропадського. Отже, йдеться про набагато ширші часові рамки функціонування
державної служби в Україні та існує необхідність популяризації інформації, відомої
раніше тільки вузькому колу фахівців.
Н
апередодні прийняття відповідних законодавчих
актів відбулася низка визначних та водночас трагічних подій в новітній
історії України. 7 листопада 1917 року III Універсал Центральної Ради
проголосив Українську Народну Республіку, що, в свою чергу, змусило її
керманичів впритул зайнятися питаннями державотворення, зокрема формуванням
професійної української державної служби. Але переважне уявлення про Україну
як частину майбутньої (хоча й незрозумілої) Російської федерації призвело до
того, що на місцях фактично залишався державний апарат дореволюційного періоду.
Становлення структур центральної влади здійснювалося шляхом поєднання старих
та нових елементів, внаслідок чого державна служба так і не була інституційно
оформлена. Неефективність таких заходів невдовзі засвідчили як агресія
червоної Росії проти України, так і запізніле проголошення її незалежності IV
Універсалом Центральної Ради. При цьому не можна стверджувати, що Рада народних
міністрів та уряд Української Народної Республіки не розуміли важливості
впорядкування державної служби. Просто для цього, як і для вирішення інших
багатьох важливих питань, не вистачило ні часу, ні політичної волі.
Павло Скоропадський, ставши
гетьманом, проголосив першочерговим завданням будівництво сильної влади та
наведення порядку в державі. Після прийняття «Грамоти до всього українського
народу» та «Законів про тимчасовий державний устрій України» вийшла низка
законодавчих актів, що й започаткували державну службу в Україні.
Першим та ключовим серед них
був «Закон про урочисту обітницю урядовців і суддів та присягу військових на
вірність Українській Державі» від 30 травня 1918 року. Складання державним
службовцем присяги визначалося як обов’язкова умова набуття цього статусу. Саме
гетьманові Павлу Скоропадському вперше в українській історії вдалося окреслити
коло посадовців, для яких служба державі стала професійною справою. Після
цього можна було говорити про критерії добору кадрів, обсяг посадових
обов’язків відповідно до виконуваних функцій, та інші необхідні складові.
Другим став «Закон про нормальний розпис
утримання службовців у центральних урядових установах цивільних відомств» від
26 червня 1918 року. Запроваджувалася система класів посад (фактично – аналог
сучасних категорій та рангів), визначалися розміри річних окладів (включаючи
«тринадцяту зарплату»), умови пенсійного забезпечення та відряджень.
Затвердження схеми посадових окладів виявилося
вельми доречним, бо в останні тижні існування Тимчасового уряду чиновники
фактично не отримували заробітну плату. Гроші на утримання губернських та
повітових адміністрацій не надходили. Державні службовці забезпечували функціонування
місцевої влади за власний рахунок, що невдовзі призвело до колапсу системи
державного управління. Гетьман прагнув повернути престиж державної служби,
забезпечивши, зокрема, належне матеріальне утримання посадовців та органів
влади. Згодом гетьману неодноразово дорікали за те, що запроваджені ним
структури державного управління нагадували владні інституції Російської
імперії. Однак, за браком часу та необхідністю негайного прийняття рішень,
Скоропадським та його соратниками було застосовано найближчий аналог з
переходом на українську термінологію та запозиченням деяких елементів з
німецького та австро-угорського досвіду. Також одним з ключових органів у
системі вищих державних інституцій мала стати Державна канцелярія, серед
повноважень якої головне місце посідала кадрова політика щодо вищих посадовців,
яких призначав гетьман. Фактично то була спроба створити спеціально
уповноважений орган, подібний до нинішнього Національного агентства України з
питань державної служби. В цьому питанні гетьман також спирався на досвід
попередників: Державна канцелярія бере свій початок від Канцелярії
Генерального писарства Української Народної Республіки.
Нарешті третій «Закон про порядок призначення на
урядову службу» від 24 липня 1918 року визначив процедури призначення
службовців на посади в залежності від їхнього класу. Наприклад, гетьманські
призначення на посади заступників міністрів, директорів департаментів (ІІІ–ІV
класи) мали погоджуватися з Радою міністрів. Отже, гетьман, хоч і зосередив в
своїх руках виключні владні повноваження, тим не менш, запровадив процедурні обмеження
щодо їх реалізації, свідомо посиливши роль уряду. До того ж, ним
проголошувалися наміри про майбутні вибори до Сейму Української держави та
органів місцевого самоврядування. Як відомо, ці плани не вдалося здійснити,
але саме державна служба мала зіграти провідну роль в процесі передачі певної
частини влади ширшим верствам населення.
Сучасна державна служба в Україні хоч і
відрізняється від тієї, що народжувалася 100 років тому, проте знову на порядку
денному постають питання фахової підготовки державних службовців, їх особистих
якостей, етичних норм поведінки, підходів до відбору кадрів, їх просування по
службі, забезпечення політичної нейтральності, економічного підґрунтя державної
служби, соціальних гарантій та все те, що входить до основних цілей та
завдань реформи державної служби.
Сьогодні
йдеться про її оновлення на основі кращих європейських практик з урахуванням власних
національних традицій. Дослідження історії державного управління та врахування
цього досвіду є необхідною складовою для досягнення успіху в процесі реформування
державної служби в Україні.
25.06.2018
|