МИКОЛА СТАРОДУБ: «ЮВІЛЕЙ – ЦЕ ПРИВІД ЗАЗИРНУТИ В МИНУЛЕ, ПРОАНАЛІЗУВАТИ ЗРОБЛЕНЕ, І НА ЦІЙ ОСНОВІ ВИБУДОВУВАТИ МАЙБУТНЄ»
«О
станніми десятиліттями в галузі відбувались
бурхливий розвиток технічного переобладнання, переоснащення, впровадження
новітніх технологій, сталися великі зміни в організаційній структурі,
запроваджено нові сервіси, нові види сучасних послуг і стандарти
обслуговування.
Галузь переналаштувалась на
цифрове телекомунікаційне обладнання, мобільний зв’язок, у більшості міських
поштових відділень всі операції комп’ютеризовано, за новітніми технологіями
працює підгалузь частотного регулювання, готується до впровадження цифрового
телерадіомовлення.
Роки з дня утворення
Профспілки ознаменовані її рішучими діями, направленими на захист трудових, соціально-економічних
прав та інтересів спілчан. Незважаючи на політичну нестабільність, економічні
труднощі й соціальні потрясіння, реструктуризацію галузі, Профспілці вдалося
консолідувати свої зусилля і зберегти організацію.
Хочу зазначити, що наша
Профспілка є тим єдиним органом, який об’єднує всіх зв’язківців України.
Якщо говорити про
досягнення, за останні 10 років наша Профспілка кардинально змінила методи і
стиль діяльності. Відтепер ми, по-перше, сприяємо ефективній роботі галузі та
зайнятості працівників, використовуючи всі важелі впливу на роботодавців, а
по-друге, кожне соціальне досягнення закріплюємо в галузевих угодах, а їх у
нас – три. У нині діючих галузевих угодах враховано всі основні положення
Генеральної угоди та вдалося досягти компромісного рішення у визначенні
розміру тарифної ставки робітника І розряду – не менш ніж 120% прожиткового
мінімуму для працездатної особи. На всіх підприємствах, де є профспілкові
організації, що входять до складу Профспілки, укладено колективні договори,
окрім ПрАТ «Київстар» та «ВФ Україна».
Завдяки спільним зусиллям
адміністрацій, профспілкових організацій і членів Профспілки підприємства
галузі протягом цих років демонстрували позитивну динаміку зростання основних
економічних показників. Зокрема, досягнуто щорічного зростання рівня
середньої заробітної плати, збільшення витрат підприємств на соціальні
виплати та покращення умов праці, оздоровлення дітей, культурно-масові та
спортивні заходи тощо.
Одним із статутних завдань
Профспілки є здійснення громадського контролю за дотриманням на підприємствах
законодавства про охорону праці, створенням безпечних і нешкідливих умов
праці, належних виробничих та санітарно-побутових умов, а також підготовка
підприємств до роботи взимку, тож Центральний комітет Профспілки цим питанням
приділяв значну увагу.
При ЦК створено технічну
інспекцію праці на громадських засадах. Прикладом злагодженої роботи виборних
органів Профспілки і соціальних партнерів на підприємствах може слугувати
виважена працеохоронна політика, яку ми впроваджували протягом звітного
періоду. Зокрема, щорічно спільно із соціальними партнерами організовуємо і
проводимо тематичні заходи з охорони праці, приурочені до Дня охорони праці.
Таким чином, за 5 років на
підприємствах галузі виробничий травматизм знизився, порівняно з попереднім
п’ятиріччям, з 509 до 266 випадків, більш ніж удвічі знизилися летальні
випадки – з 31 до 14.
Наші спілчани з гордістю
говорили про свою причетність до таких масштабних перетворень, але разом з
тим, у своїх виступах зазначали, що протягом останніх років галузева профспілка
втратила багатьох своїх членів, наголошували на тому, що попри позитивні темпи
зростання зарплати, а вона щорічно зростала на 20–25%, а в 2018 році очікується
до 35%, і таким чином на кожному підприємстві за п’ятирічку зросла майже
вдвічі, проте залишається набагато нижчою, ніж у ІТ-секторі, мобільних
операторів, а на пошті – найнижчою в країні.
На думку спілчан,
адміністрація деяких підприємств недостатньо уваги приділяє гідній оплаті
праці, збереженню кадрового потенціалу, стабільності колективів, і як
наслідок, там відбувається великий відтік професіоналів. А це тому, що в
галузі часто змінюється керівний склад. На керівні посади окремих підприємств
призначаються менеджери без фахової, галузевої підготовки, без державницької
позиції, тож вони сприймають свою роботу винятково як бізнес. Немає
центрального органу виконавчої влади, який би визначав єдину соціальну,
державницьку, технічну політику в галузі, що потребує чітко виваженої
державної і науково обґрунтованої політики, розробки і контролю за дотриманням
відповідних правил, норм і стандартів на телекомунікаційному, телерадіомовному
та поштовому ринку послуг, галузі, технічний розвиток якої визначає і впливає
на міжнародний імідж та обороноздатність країни, органу, який об’єднав би
навколо себе всіх гравців на інформаційно-телекомунікаційному просторі.
З’їзд доручив звернутися з цього питання до
Прем’єр-міністра України, зокрема щодо утворення центрального органу виконавчої
влади, що забезпечуватиме формування та реалізацію державної політики у сферах
ІКТ та зв’язку, розвитку інформаційного суспільства, інформатизації,
телекомунікацій, програмування, інформаційної та кібербезпеки, впровадження
технологій електронного урядування, електронного документообігу, електронного
підпису тощо.
Що ж до ведення соціального діалогу, скажу так:
там, де керівник сприймає свою роботу не тільки як бізнес, а займає
державницьку позицію, працює не тільки для себе, а й на галузь і споживачів, з
таким керівником вести діалог завжди приємно, ми знаходимо взаєморозуміння і єдині
рішення. А коли міністр протягом року не знаходить часу, щоб поспілкуватися з
профспілкою, то з таким керівником, мабуть, буде важко вести соціальний
діалог.
Разом з тим, потрібно прямо й самокритично
сказати, і це зазначали в своїх виступах делегати з’їзду, що ми не змогли
ефективно протистояти багатьом негативним процесам, які останнім часом
відбувалися і відбуваються на підприємствах зв’язку.
Ми не навчилися працювати в умовах ведення
бізнесу з капіталістичним присмаком, коли вся інформація незаконно стала
конфіденційною, коли зарплати працівників в одному структурному підрозділі на
однакових посадах різняться в рази, коли так звана оптимізація «з’їдала» в
Укртелекомі щороку по 5 тис. працівників, коли ми бачимо, що такий же курс
взяла Укрпошта, коли новий менеджмент нехтує позицією Профспілки, стверджуючи,
що профспілки це «совдеп», який заважає йому працювати. А дехто з них вважає,
що живе при капіталізмі і діє за його законами, а тому жодної соціальної
сфери на підприємстві бути не повинно, оскільки «…я плачу зарплату». Не
працівник заробляє, а «...я плачу, тому жодного захисту працівник не
потребує». В такій ситуації роль первинної профспілкової організації є
патовою, особливо коли її голова працює на громадських засадах.
За нових умов ведення бізнесу Профспілка повинна
бути готовою професійно сприймати нововведення з тим, щоб конструктивно,
вмотивовано захищати своїх спілчан і не допускати безпідставного, незаконного
звільнення, кулуарного визначення керівником заробітної плати, впровадження
неповного робочого часу, відпустки без збереження зарплати або інших
непопулярних заходів.
Тому в заходах на перспективу ми значну увагу
приділили навчанню профспілкових працівників та активу, щоб вони могли
передбачити ті чи інші ситуації та протистояти наступу роботодавців на права
членів профспілки.
На виконання рішень VІ з’їзду ми запланували до
закінчення І кварталу п. р. провести розширене засідання президії ЦК
Профспілки за участю керівництва Держспецзв’язку як соціального партнера та
керівництва Концерну РРТ щодо припинення використання радіоелектронних засобів
аналогового телевізійного мовлення та впровадження в країні цифрового
телерадіомовлення, а також впливу цих процесів на фінансово- економічну
складову концерну, зміни в організації виробництва і праці, зокрема скорочення
робочих місць. Адже завдання Профспілки – вжити всіх дієвих заходів для
збереження трудового, кадрового потенціалу на підприємстві, аби запобігти звільненням
чи звести їх кількість до мінімуму, пом’якшити несприятливі наслідки цих
процесів.
Насамкінець хочу зазначити, що головним
здобутком звітного періоду, на мій погляд, є те, що під час реформування
галузі, структурних змін на більшості підприємств, оптимізації чисельності і
скорочення робочих місць, а відповідно й кількості працюючих, бойових дій на
сході країни та інших процесів, що відбувалися в умовах економічної кризи в
країні, відсутності державної підтримки в компенсації витрат за надані телекомунікаційні
та поштові послуги пільговикам, завдяки злагодженій роботі адміністрацій і
профспілкових організацій на наших підприємствах і в компаніях
впроваджувалися нова техніка та технології, своєчасно виплачувалася заробітна
плата, відсутня її заборгованість, тому в колективах панує нормальний
морально- психологічний клімат, який дозволяє нашим спілчанам зосереджуватися
на виконанні виробничих завдань та покращенні якості надання послуг. І заслуга
в цьому належить, насамперед, профспілковим лідерам, які завжди в колективі,
поряд з працівниками. Це свідчить про дієздатність нашої Профспілки».
Микола СТАРОДУБ,
голова
Профспілки працівників зв’язку України
14.02.2018
|