ЗМІНИ ВІДБУВАЮТЬСЯ ТАМ, ДЕ ЇХ ПРАГНУТЬ
Розбудова держави потребує вирішення
багатьох складних проблем, одна з яких – підготовка лідерів-менеджерів, озброєних
найновішими науковими досягненнями та сучасними знаннями, уміннями та навичками,
здатних визначати оптимальні шляхи перспективного розвитку суспільства, приймати
й реалізувати ефективні управлінські рішення для досягнення поставлених завдань.
Ключова роль у цьому належить Національній академії державного управління при Президентові
України як головному освітньо-науковому закладу у системі підготовки, перепідготовки,
підвищення кваліфікації, спеціалізації державних службовців та посадових осіб місцевого
самоврядування (публічних службовців). Слово – президенту НАДУ Василю Куйбіді.
– З моменту як Ви очолили НАДУ, які відбуваються новації
в її навчальному процесі і науковій роботі? Що може запропонувати Академія сьогодні
слухачеві у контексті реформування державного управління?
– Оскільки покращення якості
професійної підготовки публічних службовців впливає на кадрове оновлення
органів державного управління і загалом на ефективність публічного управління,
то НАДУ працювала і продовжує працювати над тим, щоб завтрашні випускники були
висококваліфікованими, ініціативними лідерами-менеджерами, які нешаблонно
вирішуватимуть поставлені завдання, прийматимуть нестандартні ефективні
управлінські рішення.
Щоб відповідати новим викликам,
потребам держави, Академії потрібно модернізуватися. Напрями, механізми
модернізації ми заклали у напрацьовані спільно із зарубіжними експертами
документи – Концепцію реформування розвитку Національної академії на 2017-2021
роки і Стратегію розвитку Національної академії на 2017-2021 роки. Ці документи
передбачають нову парадигму надання якісних освітніх послуг із використанням
модулів індивідуалізованої підготовки, науково-методичних та експертно-аналітичних
послуг відповідно до потреб сучасного управління державою.
Зміна парадигми підготовки
фахівців у сфері публічного управління та адміністрування, започаткована із
нового навчального року в НАДУ, передбачає не тільки відхід від традиційного
шаблону, а й запровадження нових нетрадиційних форм, методів навчання. Такий
підхід дозволить вчити мислити, конструювати та використовувати необхідні
механізми реалізації, а це, у свою чергу, покращить ефективність роботи
публічних службовців.
Зазначу, що у зв’язку із прийняттям
Закону України «Про державну службу» НАДУ долучена до розробки та впровадження
новітніх навчально-освітніх програм для службовців категорій «А», «Б», «В», а
також посадових осіб місцевого самоврядування. Адже ефективність їх роботи прямо
залежить від рівня фаховості та освіти. Надання інноваційних освітніх послуг в
Академії, особливо у контексті децентралізації публічної влади, дозволить
покращити спроможність органів місцевого самоврядування та ефективно
вирішувати проблеми територіальних громад. Сьогодні НАДУ працює над запровадженням
механізму навчання впродовж життя, налагодженням взаємодії та кооперації, а
також забезпеченням особистого розвитку кожного з них.
– Нещодавно НАДУ і Федерація профспілок України підписали
Меморандум про співробітництво. Які завдання він ставить перед сторонами, і
якими Ви бачите шляхи його реалізації?
– Упродовж року Академія підписала
низку меморандумів про співпрацю із органами державної влади, школами
публічного управління інших держав, громадськими організаціями, ВНЗ України,
Асоціацією районних і обласних рад України, Асоціацією міст України,
Асоціацією об’єднаних територіальних громад тощо. Співпраця дозволяє покращити
підготовку кадрів для органів державної влади, органів місцевого
самоврядування.
Що стосується Меморандуму із
ФПУ, то він є надзвичайно актуальним у реалізації реформаторських процесів,
які охоплюють усі сфери життя нашої держави. Зазначу, що НАДУ співпрацює із
ФПУ понад 10 років, проте тільки зараз наші відносини унормовано відповідним
документом. Метою Меморандуму є співпраця у сфері підготовки
висококваліфікованих фахівців, проведенні наукових досліджень, сприянні підвищенню
спроможності професійних спілок та їх організацій ефективно представляти та захищати
трудові, соціально-економічні права та інтереси, спрямовані на сталий
розвиток українського суспільства і розбудову української державності.
Пріоритетними напрямами співробітництва є розробка
і впровадження Центру розвитку соціального діалогу України для посилення
інформаційно- аналітичної, науково-освітньої та експертно-консультативної
спроможності Національної академії і Федерації професійних спілок України.
Зазначу, що тематика соціального діалогу є
невід’ємною складовою адаптації українських стандартів до європейських і займає
особливе місце в Угоді про асоціацію між Україною та ЄС. Тому, вважаю, що Центр
розвитку соціального діалогу України вирішуватиме проблемні питання,
спричинені конфліктністю та складністю проблем, з якими стикається українське
суспільство загалом та публічне управління зокрема. Переконаний, що Центр стане
дієвим інструментом подолання конфліктів, узгодження рішень та досягнення
успіху, демократизації управління та невід’ємною складовою належного
врядування.
Також ми спільно працюватимемо над удосконаленням
механізму соціального діалогу, формуванням та реалізацією державної політики у
сфері державного управління та місцевого самоврядування, розвитком
профспілкового руху.
Не менш важливим завданням є розробка спільних
пропозицій, зокрема до законодавчих та нормативних актів, щодо вдосконалення
законодавства з питань правового та соціального захисту, зайнятості населення,
проведення наукових досліджень тощо.
Документом також передбачено підготовку для
заінтересованих виборних органів Федерації професійних спілок України
аналітичних матеріалів, пропозицій з актуальних теоретичних і прикладних
проблем державотворення, державного управління, місцевого самоврядування,
розвитку колективно-договірної роботи та профспілкового руху.
Вагомим завданням також стане навчання та
підвищення кваліфікації працівників профспілкових організацій. Коли в
суспільстві відбуваються динамічні зміни, профспілки також мають модернізувати
свою діяльність. Щоб ФПУ на належному рівні виконувала свою місію, у першу
чергу потрібні кваліфіковані кадри. І саме тому для кожного члена профспілки
важливо отримати сучасні знання, що надає НАДУ, з питань кадрової політики,
правового і соціального захисту, зайнятості, соціального діалогу, державного
управління, місцевого самоврядування та ефективно їх використовувати у своїй
роботі.
– Співробітництво між Академією і профспілками, безумовно,
матиме свою специфіку, виходячи з пріоритетів, що визначені у Меморандумі, але
й передбачає відповідні зобов’язання. В чому вони полягають?
– Наші зобов’язання випливають із нашої мети: не
тільки сприяти, а й бути активними учасниками реформ в Україні, брати активну
участь в публічному врядуванні в ній.
Тому ми спільно будемо на підставі досліджень
розробляти пропозиції, ініціювати проекти законів та інших нормативно- правових
актів, державні програми і плани дій, реформи у сфері розвитку громадянського
суспільства, соціального діалогу та соціального захисту населення.
– Чи розглядаєте Ви співпрацю з найчисельнішим
громадським об’єднанням країни як певний крок для залучення широкої
громадськості до підготовки, прийняття та реалізації державних рішень, і яку
роль в цьому процесі можуть відігравати профспілки?
– Сьогодні профспілки є потужною силою, яка об’єднує
та представляє інтереси близько 50% працездатного населення. Окрім того, вони
володіють особливими механізмами та інструментами, зокрема у вирішенні
соціально-трудових, соціально- економічних питань тощо.
Тому тільки завдяки консолідації і солідаризації
із профспілками, іншими громадськими інституціями ми можемо сформувати
орієнтири конкретних дій у державно-управлінських процесах, покращити
управлінську систему, яка є стрижнем державності, та вирішити нагальні
проблеми сучасного українського суспільства.
Спільно із профспілками ми здатні підготувати і
провести реформи, що не будуть порушувати конституційні права людини.
– Вступна кампанія до Національної академії на
стадії завершення. Хто у цьому році мав право вступити до цього елітарного
закладу і на яких підставах, та чи буде додатковий набір на навчання?
– Дійсно, вступна кампанія на фініші. Зараз
проходять вступні випробування усі ті, хто виявив бажання вступати до нашого закладу.
Це особи, що працюють на посадах державної служби, що належать до 1–5-ї груп
оплати праці, та посадові особи місцевого самоврядування, посади яких
віднесені до 1–4 категорій посад в органах місцевого самоврядування. Серед
цьогорічних абітурієнтів є народні депутати України, керівники органів державної
влади, голови обласних та районних держадміністрацій, міські голови.
Також зазначу, що в серпні буде здійснено
додатковий набір на навчання за контрактом.
Термін навчання в НАДУ та наших регіональних
інститутах у Дніпрі, Львові, Одесі та Харкові за денною формою складає 18 місяців,
за вечірньою, заочною та заочно-дистанційною
−
30 місяців.
Переконаний, що тільки спільними зусиллями ми зможемо
провести потрібні реформи та вирішити актуальні проблеми, які сприятимуть
розвитку суспільства і держави.
Розмовляв Юрій РАБОТА
17.07.2017
|