ПРОПОЗИЦІЇ УЧАСНИКІВ ДАНСЬКО-УКРАЇНСЬКОГО ПРОЕКТУ
ЗАГАЛЬНА СИТУАЦІЯ
Сьогодні в Україні основними проблемами, що призводять до
порушення соціально-економічних прав працівників, є недосконале
законодавство, недоступність до справедливого правосуддя, відсутність
належного соціального діалогу під час розв’язання гострих соціально- трудових
проблем, слабка обізнаність та низький рівень самозахисту населення.
На тлі складної економічної ситуації триває наступ на права
профспілок. Спостерігаються непоодинокі випадки втручання державних органів у
їх діяльність, тиск на профспілкових лідерів та членів профспілок, перешкоджання
з боку влади та роботодавців діяльності профспілкових організацій.
АКТУАЛЬНІСТЬ ЗМІН
У сучасному профспілковому русі сформувалося чимало проблем,
серед яких, зокрема, постійне скорочення профспілкового членства, недостатнє
представництво молоді у складі вищих виборних органів, голів первинних
профспілкових організацій, зниження престижу роботи у профспілках у зв’язку
із незахищеністю профспілкових працівників та залежністю голів профкомів від
роботодавців.
Ці проблеми тісно пов’язані із незнанням рядових членів про
діяльність профспілок щодо захисту їхніх прав, невмінням профспілкових
активістів ефективно обстоювати свої позиції, недостатнє володіння профспілковців
знаннями для залучення нових членів до лав профспілок, органайзингу, формування
свідомої мотивації профспілкового членства тощо.
Усе це зумовлено відсутністю ефективної системи профспілкового
навчання та підготовки високопрофесійних лідерів на всіх рівнях профспілкових
структур. Профспілкове навчання має несистемний характер, дається взнаки
відсутність належного рівня фінансування цих заходів.
З метою удосконалення системи профспілкового навчання
Президія ФПУ Постановою від 18.05.2015 № П-33-6 затвердила Концепцію розвитку
системи профспілкового навчання. Утім, більшість положень цієї Концепції і
досі не втілені в життя, тим часом у профспілковому русі сталися певні зміни.
Так, при Академії праці, соціальних відносин і туризму номінально створено
Інститут профспілкового розвитку.
ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ УДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ ПРОФСПІЛКОВОГО
НАВЧАННЯ
Основні цілі модернізації профспілкового навчання:
l його побудова у вигляді системи з обов’язковим залученням
до навчання профспілкових активістів та лідерів усіх рівнів профспілкової
структури;
l збереження існуючої мережі навчально-методичних центрів
та її поступове розширення аж до створення в кожному обласному центрі.
Основні принципи організації профспілкового навчання:
l системність;
l безперервність;
l універсальність;
l доступність;
l публічність;
l практичність;
l гендерний підхід;
l теорія – 20–30%;
l практичні заняття – 70– 80%;
l запровадження дистанційних методик навчання;
l робота у невеликих групах до 25–30 осіб;
l збереження оплати праці під час навчання;
l застосування інтерактивних методів навчання;
l часткове централізоване фінансування за рахунок ФПУ в
рамках «профспілкового» цільового замовлення.
Розмір видатків на профспілкове навчання у бюджетах організацій
усіх рівнів профспілкової структури має поступово збільшуватися і в 2020 році
становити не менше 20%.
ФПУ при Інституті профспілкового розвитку до 2018 року має
розробити механізм та створити окремий Фонд для акумулювання цільових коштів
з метою організації централізованого фінансування профспілкового навчання.
ФПУ разом з Інститутом профспілкового розвитку за рахунок
коштів Фонду має щороку формувати та здійснювати так зване «профспілкове»
цільове замовлення на проведення профспілкового навчання у профспілкових
навчальних закладах для всіх категорій профспілкових активістів та лідерів
відповідно до квот.
Профспілкове навчання насамперед орієнтоване на підготовку
високопрофесійних профспілкових лідерів. Разом з тим навчання, окрім суто
профспілкової складової, здійснюється на засадах всебічного, гармонійного розвитку
особистості, формування загальнолюдських цінностей, дотримання основних прав
та свобод людини і громадянина, демократії, відкритості та прозорості.
СТРУКТУРА ПРОФСПІЛКОВОЇ ОСВІТИ
ФПУ здійснює загальну координацію проведення профспілкового
навчання.
З цією метою діє відповідний дорадчий орган – Науково-методична
рада ФПУ, яка призначається Президією ФПУ. Відповідні науково-методичні ради
можуть створюватися при кожному профоб’єднанні.
ФПУ забезпечує повноцінне функціонування Інституту профспілкового
розвитку, який на вищому рівні здійснюватиме:
l організацію й координацію навчання, підвищення кваліфікації
профспілкових кадрів та активу, розвиток мережі навчальних і навчально-методичних
закладів ФПУ;
l проведення заходів, які сприятимуть формуванню духовних і
світоглядних цінностей у профспілкового активу;
l узагальнення й поширення досвіду роботи членських організацій
ФПУ та міжнародного досвіду щодо організації навчання.
Інститут профспілкового розвитку, який створений при Академії
праці, соціальних відносин і туризму, до 2018 року має стати повноцінною
структурою зі статусом юридичної особи, яка фінансуватиметься ФПУ на постійній
основі.
Навчально-методичні центри профоб’єднань серед основних
напрямів своєї діяльності мають здійснювати:
l планування організації навчання;
l відбір потенційних учасників для навчання;
l безпосередньо організацію і проведення навчання;
l організацію проходження практики та стажування для забезпечення
реалізації практичної складової профспілкового навчання;
l аналіз проблем, невдач, нових потреб, тематики та обсягів
проведення навчання;
l поширення передового досвіду та кращих практик організації
навчання.
СИСТЕМА ПРОФСПІЛКОВОЇ ОСВІТИ
Система підготовки профспілкових активістів і лідерів у
рамках профспілкової освіти на принципах безперервності має передбачати
обов’язкове проходження ними певних рівнів профспілкової освіти, серед яких:
I. Базовий.
II. Основний.
III. Диференційований поглиблений.
IV. Вищий.
V. Актуалізуючий (для всіх рівнів):
– Стажування.
Категорії осіб, які навчаються:
l профактив;
l апарати профспілкових організацій усіх рівнів;
l голови первинних профспілкових організацій;
l голови міських, районних, вузівських, обласних профспілкових
організацій;
l голови галузевих профспілок і територіальних
профоб’єднань.
РІВНІ ПРОФСПІЛКОВОЇ ОСВІТИ
I. Базовий рівень (до 1 тижня)
Навчання проходять:
– профактив;
– апарати профспілкових організацій усіх рівнів;
– голови первинних профспілкових організацій.
Орієнтовні теми для навчання:
l Основи організаційної роботи у профспілках (історія
профруху, структура профспілок, нормативна база профспілок, статути, звіти і
вибори).
l Основи колдоговірного процесу (нормативна база, структура
колдоговору, ведення колективних переговорів, контроль за виконанням тощо).
l Основи мотивації профспілкового членства (органайзинг) та
психологічні основи комунікацій.
l Діловодство у ППО.
l Основи фінансової діяльності профспілок (розподіл
профвнесків, бюджет та кошторис ППО, ревізійні комісії).
l Основи охорони праці.
II. Основний рівень (до 2 тижнів)
Навчання проходять:
– апарати профспілкових організацій усіх рівнів;
– голови первинних профспілкових організацій;
– голови міських, районних, вузівських, обласних профспілкових
організацій.
Орієнтовні теми для навчання:
l Основи лідерства.
l Ведення організаційної роботи та розвиток профспілкового
руху.
l Техніка ведення переговорів та управління конфліктами.
l Формування мотивації профспілкового членства (органайзинг).
l Основи ораторського мистецтва.
l Основи менеджменту профспілкової організації.
l Соціально-економічний захист.
l Правовий захист.
l Фінансова діяльність профспілок.
l Імідж організації та інформаційна робота (PR, комунікації
зі ЗМІ, сайти, соцмережі).
l Основи організації та проведення масових заходів.
l Основи молодіжної політики у профспілках.
III. Диференційований поглиблений рівень (до 2 тижнів)
Навчання проходять:
– апарати профспілкових організацій усіх рівнів;
– голови первинних профспілкових організацій;
– голови міських, районних, вузівських, обласних профспілкових
організацій;
– голови галузевих профспілок і територіальних проф--
об’єднань.
Орієнтовні теми для навчання за власним вибором:
l Лідерство та публічність.
l Стратегічне планування розвитку профспілкового руху.
l Впровадження та реалізація молодіжної політики.
l Ефективні переговори та соціальний діалог.
l Менеджмент профспілкової організації.
l Соціально-економічний захист.
l Правовий захист.
l Фінансова діяльність та майно профспілок.
l Імідж організації та інформаційна робота (PR, комунікації
зі ЗМІ, сайти, соцмережі).
l Організація та проведення масових заходів, страйків, пікетувань,
мітингів, фестивалів, спартакіад тощо.
l Охорона праці.
l Зайнятість та профспілки.
l Страхування членів профспілок.
l Міжнародна співпраця та обмін досвідом, базове володіння
іноземними мовами.
l Підготовка профспілкових тренерів.
l Фандрайзинг.
IV. Вищий рівень (до 2 тижнів)
Навчання проходять:
– голови обласних профспілкових організацій;
– голови галузевих профспілок та територіальних
профоб’єднань.
Орієнтовні теми для навчання:
l Лідерство та публічність.
l Стратегічне планування розвитку профспілкового руху.
l Соціальний діалог.
l Менеджмент організації.
l Нормотворчість щодо соціально-економічного захисту.
l Організація та проведення масових заходів, страйків, пікетувань,
мітингів тощо.
l Міжнародна співпраця та обмін досвідом, спеціалізоване
володіння іноземними мовами.
l Фандрайзинг.
l Представництво і взаємодія з елементами громадянського
суспільства.
V. Актуалізуючий рівень (до 1 тижня)
Навчання проходять:
– профактив;
– апарати профспілкових організацій усіх рівнів;
– голови первинних профспілкових організацій;
– голови міських, районних, вузівських, обласних профспілкових
організацій;
– голови галузевих профспілок та територіальних
профоб’єднань.
Орієнтовні теми для навчання:
l Актуалізуючий рівень на кожному рівні профспілкової освіти
застосовується 1 раз на два роки для актуалізації та оновлення знань за
відповідними напрямками.
Стажування:
l Обов’язкове стажування для новообраних голів ППО.
l Обмін досвідом між організаціями у галузі (стажування
спеціалістів профспілки – від тижня до місяця).
l Оплата праці в повному обсязі під час стажування.
l Міжнародне стажування.
Центр з реалізації дансько- українського проекту
Удосконалення системи профспілкового навчання сприятиме
розв’язанню низки проблем, що заважають сталому розвитку профспілкового руху, і
допоможе:
сформувати надійну систему підготовки та функціонування
кадрового потенціалу;
якомога ширше залучати молодь до лав профспілок;
профспілковим лідерам усіх ланок оволодіти ефективними
знаннями щодо механізмів ведення переговорів та захисту соціально- економічних
і трудових прав членів профспілок
-
ОСНОВНІ НАПРЯМИ (БЛОКИ) НАВЧАННЯ:
1. Профспілкова ідеологія:
l Що таке профспілка?
l Історія профспілкового руху.
l Профспілки і політика.
l Профспілки та економіка.
l Профспілки і суспільство.
2. Профспілкове законодавство:
l Правовий статус.
l Трудове право.
l Соціальне страхування.
l Охорона праці.
l Податковий облік і звітність.
3. Колективні угоди і переговори:
l Колективні переговори.
l Колективні угоди та договори.
l Колективні трудові спори та конфлікти.
4. Органайзинг:
l Мотивація профспілкового членства.
l Особливості створення профспілкових організацій.
l Акції протесту.
l Діловодство.
5. Психологія і комунікація:
l Конфліктологія.
l Ораторське мистецтво.
l Лідерство.
l Вплив.
l Комунікації.
6. Інформаційна політика:
l PR-технології.
l Іміджмейкерство.
l Мас-медіа.
l Інформаційна робота.
7. Навчання профспілкових викладачів (за окремими проектами
та напрямами підготовки):
l Створення групи профспілкових викладачів, які на
постійній основі проводитимуть навчальні семінари.
l Термін навчання (залежно від напряму) – 2–4 місяці.
l Базовий мінімум: фахова освіта.
l Обов’язкове профспілкове членство.
l Стажування за кордоном (мінімум 1 тиждень).
|