СПО ОБ’ЄДНАНЬ ПРОФСПІЛОК НЕ ПІДТРИМУЄ ПРОЕКТ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ПРОФЕСІЙНУ ОСВІТУ», РОЗРОБЛЕНИЙ ТА ДООПРАЦЬОВАНИЙ МІНОСВІТИ
Голова Спільного представницького органу об’єднань профспілок,
Голова ФПУ Григорій Осовий надіслав міністрові освіти і науки України Лілії Гриневич
листа, в якому поінформував, що СПО об’єднань профспілок не підтримує проект ЗУ
«Про професійну освіту», розроблений та доопрацьований Міністерством освіти і науки
України.
Задля узгодження окремих позицій у питанні реформування системи
професійно-технічної освіти СПО об’єднань профспілок пропонує створити робочу групу
із представників профспілок, професійно-технічних навчальних закладів та організацій
роботодавців.
У листі, зокрема, зазначається: «… Змінам у законодавстві про
професійну освіту має передувати, крім конституційних та законодавчих змін з питань
реформування органів місцевого самоврядування, прийняття нового базового закону
«Про освіту».
У законопроекті не визначено, як розподілятимуться повноваження
щодо управління, а відтак фінансування професійних закладів, яким чином відбуватиметься
взаємодія між органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, засновниками
закладів професійної освіти, професійними об’єднаннями, громадськими об’єднаннями,
роботодавцями, їх організаціями тощо, які у законопроекті визначені суб’єктами
управління у сфері професійної освіти.
При передачі таких повноважень суб’єктам управління на місця
не передбачено забезпечення державою їх належного фінансування, чого вимагає стаття
85 Бюджетного кодексу України, згідно з якою передача державою органам місцевого
самоврядування права на здійснення видатків можлива лише за умови відповідної передачі
фінансових ресурсів як у вигляді закріплених за відповідними бюджетами загальнодержавних
податків і зборів або їх частки, так і трансфертів із Державного бюджету України.
У зв’язку з цим неможливо погодитися з нормою щодо повноважень місцевих державних
адміністрацій розміщувати регіональне замовлення на підготовку кадрів та щорічно
формувати на бюджетний період показники обсягу видатків місцевих бюджетів на підготовку
кадрів з професійною освітою.
Проектом Закону передбачено чотири нових типи професійно-технічних
навчальних закладів (регіональні центри професійної освіти, професійні коледжі,
професійні ліцеї, центри професійної підготовки) замість існуючих нині вісімнадцяти
типів таких закладів, що тягне за собою необхідність їх реорганізації або ліквідації.
Питання забезпечення якості професійної освіти має залишатися
повноваженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та
реалізує державну політику у сфері освіти, оскільки формування мережі професійно-технічних
навчальних закладів державної форми власності з урахуванням пропозицій органів
виконавчої влади та органів місцевого самоврядування віднесено до його повноважень.
Неможливо погодитися з пропозицією щодо встановлення центральним
органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику
у сфері освіти, обсягів освітньої субвенції та субвенції на підготовку робітничих
кадрів «в межах бюджетних асигнувань», оскільки для повноцінного функціонування
та надання якісної освіти потреба у видатках на функціонування професійних закладів
має бути забезпечена у повному обсязі.
Не передбачені гарантії педагогічних та інших працівників цих
навчальних закладів на оплату праці, пенсійне забезпечення тощо. Звужені права
керівників закладів професійної освіти щодо перебування їх на цих посадах не більше
двох термінів по 5 років.
Проектом закону не врегульовані питання забезпечення прав осіб,
які навчаються, зокрема щодо їхнього стипендіального забезпечення, проживання у
гуртожитках, харчування, забезпечення випускників професійних закладів, які вперше
здобувають кваліфікацію певного рівня, першим робочим місцем тощо…
Підтримуючи в цілому необхідність реформування професійно-технічної
освіти, зауважуємо, що проблема якісної підготовки кваліфікованого працівника
потребує комплексного вирішення. Важливим при цьому є питання ресурсного і матеріально-технічного
забезпечення такого реформування.
Для підвищення якості підготовки працівників та збільшення попиту
на робітничі спеціальності необхідне підвищення оплати праці як педагогічним працівникам
у навчальних закладах, так і майбутнім працівникам на підприємствах.
Відсторонення держави від процесу відродження професійно-технічної
освіти, яка фактично знищена за останні роки, та перекладення цього завдання на
місцеві органи влади за відсутності достатнього матеріально- технічного забезпечення
призведе до її стагнації і остаточного занепаду в умовах нинішнього стану економіки.
З метою узгодження окремих позицій у питанні реформування системи
професійно-технічної освіти пропонуємо створити робочу групу з числа представників
профспілок, професійно-технічних навчальних закладів і організацій роботодавців».
ПРОЕКТОМ ЗАКОНУ НЕ ВРЕГУЛЬОВАНІ ПИТАННЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВ ОСІБ,
ЯКІ НАВЧАЮТЬСЯ, ЗОКРЕМА ЩОДО:
– стипендіального забезпечення;
– проживання у гуртожитках;
– харчування;
– забезпечення випускників професійних закладів, які вперше
здобувають кваліфікацію певного рівня, першим робочим місцем.
НЕ ПЕРЕДБАЧЕНІ гарантії педагогічних та інших працівників цих
навчальних закладів на оплату праці, пенсійне забезпечення тощо.
ЗВУЖЕНІ ПРАВА керівників закладів професійної освіти щодо перебування
їх на цих посадах не більше двох термінів по 5 років.
ДОДАТКОВІ ГАРАНТІЇ ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ УЧАСНИКАМ АТО
До статті 14 Закону України «Про зайнятість населення» щодо додаткових
гарантій у сприянні працевлаштуванню учасників бойових дій, які брали безпосередню
участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, внесено зміни.
Як повідомляє Правова та технічна інспекції праці профспілок,
відповідні зміни до статті 14 Закону України «Про зайнятість населення» розширюють
перелік категорій громадян, які мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню.
Так, до переліку внесено учасників бойових дій, зазначених у пунктах 19 та 20 частини
першої статті 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального
захисту».
Прийняті додаткові гарантії учасникам бойових дій, які брали
участь в АТО, сприятимуть їх працевлаштуванню, оскільки відповідно до статті 26
Закону України «Про зайнятість населення» роботодавцеві, який працевлаштує на нове
робоче місце за направленням Державної служби зайнятості зазначених осіб строком
не менше ніж на два роки, щомісяця держава компенсує фактичні витрати у розмірі
єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
МІНФІН ТА ДФС ПІДТРИМАЛИ ПРОФСПІЛКИ
У Міністерстві фінансів 26 липня відбулася консультативна нарада
стосовно напрацювання змін до постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження
Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових
підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру» від
13.07.2016 р.
Як повідомляє Департамент захисту соціально-економічних прав
апарату ФПУ, у нараді взяли участь представники Міністерства фінансів, Державної
фіскальної служби, Українського незалежного центру політичних досліджень (у рамках
проекту «Громадяни в дії»), заступник голови Громадської ради при ДФСУ, а також
представники ФПУ.
За результатами зустрічі досягнуто домовленостей щодо необхідності
внесення змін до Постанови та підготовки офіційного роз’яснення ДФС про застосування
положень цієї Постанови з урахуванням особливостей діяльності профспілок.
05.08.2016
|