Уже традиційно більшість доленосних для країни рішень
розробляються та приймаються кулуарно. Державний бюджет України на 2016 рік
був підготовлений Кабінетом Міністрів з порушенням принципів соціального
діалогу та ігноруванням рішення Національної тристоронньої соціально-економічної
ради щодо участі соціальних партнерів у формуванні бюджетної політики.
Національний колективний трудовий спір профспілок з Урядом,
масові акції протесту, численні пікетування Кабміну та Верховної Ради, звернення
до парламентарів не отримали належної реакції – влада не бачить і не чує
профспілок, що представляють інтереси понад 7 млн працівників.
За 2014–2015 роки інфляція склала 177%, тарифи на
житлово-комунальні послуги, воду, електроенергію, газ зросли майже на 200%.
Номінальне ж зростання соціальних стандартів та гарантій відбулося лише у
вересні 2015 року на ганебних 13%, при цьому падіння реальної заробітної
плати в минулому році, навіть з урахуванням цього підвищення, склало 21%.
Прийнятий ЗУ «Про Державний бюджет України на 2016 рік»
передбачає «замороження» розмірів державних соціальних стандартів та гарантій
на рівні вересня 2015 року, і лише з 1 травня нинішнього року закладено
зростання на 5,2%, а з 1 грудня – ще на 6,9%. Тобто цьогорічне підвищення
компенсуватиме лише прогнозований на цей період рівень інфляції – 12% (досвід
попередніх років свідчить, що фактичний рівень інфляції більш ніж удвічі
перевищував прогнозний).
Крім того, розмір прожиткового мінімуму з 1 січня 2016 року
встановлено вдвічі менше за його фактичну величину, офіційно оприлюднену на
сайті Мінсоцполітики. Таким чином, удвічі заниженими є державні соціальні гарантії
– мінімальна заробітна плата та мінімальна пенсія.
Також спеціальними законами «під бюджет» «Про внесення змін
до деяких законодавчих актів України» (реєстр. № 911- VIII) та «Про внесення
змін до Бюджетного кодексу України» (реєстр. № 914-VIII) визначено, що шляхами
стабілізації фінансового стану країни є економія на працівниках, дітях,
інвалідах, ветеранах та пенсіонерах. Із цією метою:
– передано на місцеві бюджети фінансування пільг, навісивши
на них камінь зобов’язань вагою в 62 млрд грн. Прогнозоване недофінансування
на ці цілі становить приблизно 25 млрд, а отже, існує реальна загроза
обмеження пільг для пільговиків;
– поріг індексації зарплат, пенсій, стипендій, допомог
збільшено із 101 до 103%, тобто, на думку влади, інфляція у 2,9% не вважається
знеціненням і не потребує компенсації;
– продовжено ще на рік обмеження пенсій працюючим пенсіонерам
та змінено прядок виходу на пенсію працівників освіти, охорони здоров’я,
соціального захисту, льотно-випробного складу;
– обмежено права дітей на отримання державної допомоги та
безкоштовного харчування;
– внесення змін до держбюджету можливе за умови його
перевиконання за три квартали на 15%. Таким чином влада «подбала» про народ,
і реальна можливість підвищення соціальних гарантій та стандартів фактично
зведена нанівець, бо реалізувати це право можливо не раніше 1 грудня цього
року.
Профспілки звернулися до Гаранта Конституції України з проханням
застосувати право вето до ЗУ «Про Державний бюджет України на 2016 рік», який
передбачає продовження урядової політики жорсткої економії на людях, та забезпечити
встановлення основних державних соціальних стандартів і гарантій на 2016 рік на
законодавчо гарантованому рівні. На жаль, це звернення при прийнятті рішення
Президентом України не враховано.
ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ ДАВ ВІДПОВІДЬ НА ПРОФСПІЛКОВУ ЕЛЕКТРОННУ
ПЕТИЦІЮ
«Враховуючи важливість забезпечення одержання особами,
застрахованими в системі загальнообов’язкового державного соціального
страхування, та їх дітьми профілактичних соціальних послуг, Прем’єр- міністру
України А. Яценюку запропоновано вжити заходів для всебічного та ґрунтовного
опрацювання центральними органами виконавчої влади питання щодо визначення
ефективних механізмів державної підтримки надання відповідних послуг і за
підсумками проведеної роботи ухвалити необхідні рішення», – про це йдеться у
відповіді Президента України Петра Порошенка на профспілкову електронну
петицію «Відновити оплату санаторно-курортних путівок для працюючих за
рахунок коштів соціального страхування».
Нагадаємо, що Голова СПО об’єднань профспілок Григорій
Осовий звернувся до Президента України з проханням задовольнити вимоги цієї
електронної петиції, яка станом на 22 грудня 2015 року зібрала 25 246 підписів
громадян України.
НА ВАРТІ ПРАВ ТА ІНТЕРЕСІВ ПРАЦІВНИКІВ
Як повідомляє прес- центр ФПУ, коментуючи хід та підсумки засідання
Уряду, Голова СПО об’єднань профспілок, Голова ФПУ Григорій Осовий відзначив як
позитивний момент затвердження Кабміном Концепції державної програми розвитку
аграрного сектору на період до 2020 року. Він зауважив, що питання про розроблення
відповідної програми ставилось профспілками під час Всеукраїнських зборів голів
первинних профспілкових організацій. Це було також серед основних вимог, що висувались
ФПУ до Уряду. Після обговорення, з певними застереженнями, ця концепція була схвалена.
«Ми також очікували і підтримували схвалення Урядом Закону
про внесення змін до статті 20 Закону України «Про Кабінет Міністрів України»,
– зазначив Григорій Осовий. – Цим законом вносилося доповнення, що Кабмін затверджує
прогнозні щорічні баланси виробництва та споживання паливно-енергетичних ресурсів
в Україні і заходи щодо їх виконання за поданням центральних органів виконавчої
влади, що забезпечує формування державної політики в паливно-енергетичному комплексі.
Це питання неодноразово порушувалося, зокрема, шахтарями, наприклад під час пікетування
Кабміну та парламенту 23 грудня.
Ця вимога була серед інших направлена Уряду, який повинен зрозуміти,
що такий баланс створює умови певного стабільного розвитку і в ядерній енергетиці,
і теплоенергетиці, і вугільній галузі, оскільки всі ці сектори ПЕК мають бути пов’язані
виробництвом, постачанням і розподілом. Відсутність чіткої координації, прогнозування
і забезпечення діяльності з боку Уряду може розбалансувати енергетичний ринок,
а це вже створює загрози національній безпеці України, дискомфортні умови для
населення країни, яке може раптово опинитися і без опалення, і без теплопостачання.
На жаль, це питання з невідомих причин було знято з обговорення, хоча попередньо
його включили до порядку денного».
Дуже важливим для працівників, усіх простих людей питанням
назвав профспілковий лідер забезпечення комерційного обліку споживання населенням
побутового газу. Наразі в законодавстві чітко й однозначно вказано, що лічильники
такого обліку мають встановлювати організації, що займаються постачанням газу
споживачам. Але на засіданні Кабінету Міністрів чомусь було запропоновано внесення
змін до урядової постанови, якими передбачається, що встановлення будинкових
лічильників може здійснюватися як за рахунок тих організацій, що постачають газ,
так і за рахунок самих споживачів, «якщо вони ініціюють встановлення таких лічильників».
Представник профспілкової сторони Григорій Осовий на засіданні Уряду звернув
увагу на невідповідність цих змін і запропонував перенести розгляд, аби привести
їх до вимог закону. Проте постанову Кабміну було прийнято.
«Навіть коротке обговорення цільової програми розвитку аграрного
сектору на період до 2020 року на засіданні Уряду показало, що в чиновників ще немає
єдиного бачення, а головне – фінансового забезпечення та відповідних ресурсів.
Міністр фінансів навіть заявила, що для реалізації такої програми немає коштів.
Водночас міністр аграрної політики все ж наполіг на необхідності затвердження
саме концепції, як початкового, стартового етапу роботи над майбутньою програмою,
оскільки йдеться не тільки про залучення внутрішніх коштів, а й можливість створення
привабливих умов для іноземних інвесторів».