Профспілки – за ефективну систему управління
У продовж 24 років незалежності в Україні говорили про те, аби
більше віддавати влади і грошей у регіони. Та увесь час високопосадовці побоювалися
розпочати цей процес.
Валерій Марценюк
Хмельницька область
Це була тільки балаканина, яка зводилася до одного – громадяни
не готові взяти на себе управління, відповідальність за бюджети тощо. Але, враховуючи
чималий досвід європейських держав, зокрема Польщі, де система влади побудована
знизу догори і влада належить громадянам, ініціатори реформ, Президент України
винесли це питання на засідання Верховної Ради. І, як на мене, дуже добре, що
зроблено перший крок. Адже ті країни, які провели реформу, далеко попереду нас.
До слова, вони швидко зрозуміли, що тільки децентралізація, дерегуляція прибирають
штучні перешкоди для бізнесу та підприємницької діяльності – зайві дозволи, інстанції,
надмірний контроль. Тільки держава, яку утворюють активні й зацікавлені громади,
починає оживати, життя її громадян покращується.
288 народних депутатів проголосували за те, аби направити проект
змін до Конституції до Конституційного Суду. Документ містить розділи щодо децентралізації
влади, а також перехідні положення закріплення особливостей місцевого самоврядування
на окупованих територіях Донбасу. Він викликав бурхливі суперечки. З цього приводу
я поцікавився у хмельничан їхньою думкою з приводу проекту змін. За словами юриста
Віктора Гордова, колишнього завідуючого організаційним відділом Хмельницького облвиконкому,
у минулому депутата обласної ради по Антонінському виборчому округу Красилівського
району, який достеменно розуміється в державному управлінні, центральні уряди
розвинених країн, передаючи повноваження на місця, розвантажили себе для справ загальнодержавної
ваги, а місцеві проблеми залишаються для вирішення органами самоврядування.
«До слова, – пояснив Віктор Арсентійович, – за центральною владою
у розвинених країнах залишаються питання національної оборони, макроекономічної
політики грошово-кредитної сфери, судова система та управління транспортними комунікаціями
державного значення, решта – за місцевим самоврядуванням».
Олег Гаврилюк – знана в освітянських колах людина. Майже 30
років поспіль він очолює вище професійне училище № 25 м. Хмельницького. Заслужений
працівник освіти України, кандидат педагогічних наук, член президії Всеукраїнської
асоціації працівників професійно-технічної освіти, голова її обласного осередку.
Його, як і більшість колег, непокоїть подальша доля профтехосвіти. І він вважає:
дуже добре, що функції освіти передаються на місцевий рівень. Але для здійснення
своєї діяльності потрібні кошти. Бо якщо передадуть повноваження, але не забезпечать
грошима, то місцеві органи самоврядування перетворяться на постійних «прохачів»
у центра.
Його думку підтримує депутат Хмельницької міської ради, головний
лікар поліклініки № 1, кандидат медичних наук В’ячеслав Мороз. Адже функції медицини
– теж проблеми місцевого рівня. І, за словами В’ячеслава Анатолійовича, це дасть
можливість більш ефективно використовувати бюджетні кошти.
Завдячую «Профспілковим вістям», що порушили на своїх шпальтах
цю важливу тему, адже профспілки не стоять осторонь конституційних змін. Профспілки
Хмельниччини підтримують ефективну систему управління. В цьому переконався, спілкуючись
з її лідерами, які висловили свої думки і пропозиції з цього питання. Зокрема,
голова профспілкової організації Державного підприємства «Новатор» Олександр
Рижанський вважає, що децентралізація розширить повноваження місцевих органів влади,
які матимуть можливість розпоряджатися коштами і будуть спрямовувати їх туди, де
найбільш потрібні у регіоні.
Заступник голови Федерації профспілок Хмельницької області
на громадських засадах, голова обласної організації профспілки працівників освіти
і науки України Анатолій Яримюк вважає, що було б дуже добре, аби завдяки децентралізації
в нашій державі поліпшилося фінансування навчальних закладів, зросла заробітна
плата вчителів, наукових працівників, підвищилася роль педагога тощо.
Майже всі, з ким мені довелося спілкуватися, чекають змін на
краще в Україні, зокрема, територіального устрою держави, більш ефективної системи
управління, бюджетного розподілу. Що ж, початок є. Тепер справа за Конституційним
Судом, а потім – за народними обранцями.
НАРОДНІ ДЕПУТАТИ МАЮТЬ ВРАХОВУВАТИ ГРОМАДСЬКУ ДУМКУ
Оперативно провести відповідну роботу з народними депутатами
України для офіційного внесення ними профспілкових пропозицій до законопроекту
№ 2983 «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських
формувань» під час обговорення в комітетах та голосування на пленарному засіданні
ВР запропонував заступник Голови ФПУ Сергій Українець 12 серпня на нараді з керівниками
всеукраїнських профспілок, повідомляє прес-центр ФПУ.
Сергій Українець проінформував учасників наради про хід роботи
над пропозиціями профспілок, про дії керівництва та апарату ФПУ щодо донесення
їх до народних депутатів, відповідного парламентського Комітету, а також звернувся
до присутніх із пропозицією забезпечити на всіх рівнях, у тому числі на міжнародному,
максимальну підтримку профспілкових пропозицій до законопроекту.
До речі, цю пропозицію вже підтримано низкою інших всеукраїнських
профспілкових об’єднань. З ними досягнуто домовленості про необхідність об’єднання
зусиль задля захисту профспілкових організацій.
На нараді зазначалося, що Федерація профспілок України та її
членські організації вкрай занепокоєні ситуацією щодо можливих змін законодавства
під час державної реєстрації профспілок. Адже, попри заперечення Спільного представницького
органу всеукраїнських об’єднань профспілок, Верховна Рада України 14 липня
2015 року прийняла в першому читанні проект Закону України «Про державну реєстрацію
юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» (реєстр. №
2983), яким значно обмежуються права профспілок, ускладнюється процедура їх державної
реєстрації. Законопроектом передбачено також дискримінаційні зміни статті 16 Закону
України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», з висуненням
жорстких вимог і посилення державного контролю за утворенням та діяльністю профспілок.
Фактично державна реєстрація профспілок матиме дозвільний характер,
чим порушуються норми Конвенції Міжнародної організації праці № 87 «Про свободу
асоціації та захист права на організацію», ратифікованої Україною, та рішення
Конституційного Суду України від 18.10.2000 № 11-рп-2000.
Проект дістав негативну оцінку Міжнародної конфедерації профспілок.
Про його протиправний характер повідомлено Міжнародну організацію праці.
Робочою групою членських організацій та фахівців ФПУ напрацьовано
проект змін до зазначеного законопроекту, які рішенням Президії ФПУ від 11 серпня
ц. р. затверджено.
Президія Федерації професійних спілок України доручила Голові
ФПУ Григорію Осовому направити пропозиції ФПУ народним депутатам України, Голові
ВР, парламентським комітетам та депутатським фракціям для їх внесення й підтримки
при підготовці законопроекту «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних
осіб-підприємців та громадських формувань» до другого читання, а також Уповноваженому
Верховної Ради України з прав людини – для здійснення парламентського контролю.
Президія ФПУ запропонувала Комітету Верховної Ради України з
питань промислової політики та підприємництва – головному у підготовці проекту
№ 2983 до другого читання – утворити робочу групу за участю представників профспілок,
роботодавців, Мінсоцполітики, МЗС, Мін’юсту, Уповноваженого Верховної Ради України
з прав людини, Національного координатора МОП в Україні для напрацювання узгоджених
пропозицій щодо усунення порушень норм Конвенцій МОП № 87 «Про свободу асоціації
та захист права на організацію» та інших міжнародних зобов’язань України.
Під час наради заступник Голови ФПУ Євген Драп’ятий проінформував
присутніх про низку організаційних питань, відповів на запитання щодо організаційних
проблем, які виникають у членських організаціях.
22.08.2015
|