Що краще: Постійно себе хвалити чи критично підходити до проблем?
  
 
 
 У «Профспілкових вістях» у № 25–26 від 2 липня ц. р. над- 
 
 рукований матеріал про дев’яте засідання Ради Федерації 
 
 профспілок України. Дещо дивним у дописі є те, що у пре- 
 
 амбулі проведення наступного з’їзду ФПУ пов’язане з кар- 
 
 динальними змінами в суспільно-політичному житті, зниженням рівня профспілкового членства, з пропозиціями членських організацій, а не тому, що 25 березня 2016 року 
 
 спливає 5-річний термін повноважень Ради ФПУ і як цього 
 
 вимагає стаття 33 Статуту ФПУ. Цього нюансу можна було б 
 
 не зауважити, якби він не був повчальним для профактиву, 
 
 який має чітко знати – чому і з яких причин проводяться чер- 
 
 гові з’їзди. 
 
 Мирон ІВАНКІВ 
 
 голова Львівської обласної організації 
 
 профспілки працівників держустанов, 
 
 член Ради ФПУ 
Якщо вдатися до узагаль- 
нення, то слід відзначи- 
ти, що у доповіді з осно- 
вного питання, у висту- 
пі Голови ФПУ багато 
розповідалося про те, скільки 
разів керівництво ФПУ зустрі- 
чалось із урядовцями, голова- 
ми депутатських фракцій, Голо- 
вою Верховної Ради України, по- 
відомлялося про результати со- 
ціального опитування спілчан 
та ін. Звичайно, це слід робити. 
Але чи є від нього для спілчан 
хоч якийсь позитив? На резуль- 
тати ще треба почекати. 
Як кожного разу, їдучи на чер- 
гове засідання Ради, найбільшо- 
го профспілкового об’єднання 
України, в якому нараховується 
8 млн членів профспілок, споді- 
вався, що на засіданні Ради буде 
даватися глибокий аналіз при- 
чин, як внутрішніх, так і зовніш- 
ніх, які довели українців до най- 
нижчого рівня життя в Європі. 
Проте жодного аналізу причин 
невпинного падіння об’ємів про- 
мислового виробництва, суттє- 
вого зниження зайнятості насе- 
лення, практично кризового ста- 
ну працевлаштування молоді, в 
тому числі тієї, яка закінчила на- 
вчання в українських вишах, на 
цьому засіданні не прозвучало. 
Тут, до речі, нагадаю, що Укра- 
їна за освітнім рівнем населен- 
ня займає у Європі перше місце. 
В Україні на сьогодні 350 вищих 
начальних закладів. Для порів- 
няння – у Німеччині їх 70, при- 
чому, що населення у Німеччині 
удвічі більше. Риторичне запи- 
тання – а що Україна, наше сус- 
пільство має від своєї освіченос- 
ті, коли лише 3 випускники ви- 
шів із 10 мають можливість вла- 
штуватися на роботу, 
причому не завжди за 
отриманим фахом? 
Зарплати і пенсії у 
державі, незважаючи 
на високий рівень ін- 
фляції та суттєве подо- 
рожчання найнеобхід- 
ніших для людей то- 
варів, ціни на газ, уже 
тривалий час не індек- 
суються. За весь пері- 
од роботи нового Уря- 
ду, Президента кри- 
тично мало зроблено для лікві- 
дації корупції, яка роз’їдає сус- 
пільство та стала загрозливим 
чинником розбудови (а скоріше 
знищення) держави. Немало по- 
літиків уже зазначили, що вну- 
трішні чинники, а це корупція і 
відсутність ефективних реформ, 
є більш загрозливими для Укра- 
їни, ніж російська агресія, як зо- 
внішній чинник. Проте, якщо 
керуватися висловлюваннями 
російського керівництва і те, що 
організував і реалізує Кремль 
на Сході України, є серйозною 
загрозою нашій державі. Чому 
про це пишу? Ось головне пи- 
тання, яке Президією Ради Фе- 
дерації внесено на розгляд засі- 
дання. «Про завдання Федерації 
профспілок України щодо захис- 
ту соціально-економічних прав 
та інтересів членів профспілок 
в умовах реформ і європейської 
інтеграції України». 
Пропоную тим, хто буде чи- 
тати цей матеріал, задуматися 
над тим, що закладено у назву 
питання? ФПУ збирається захи- 
щати соціально-економічні ін- 
тереси спілчан від реформ, які 
нібито активно проводить вла- 
да, і від європейської інтеграції 
України, яка ніби теж ефектив- 
но реалізується владою. 
Найперше хочу відзначи- 
ти, що якщо у будь-якій краї- 
ні є ряд негараздів у промисло- 
вості, сільському господарстві, 
освіті, охороні здоров’я, соціаль- 
ній чи інших сферах, то для того 
щоб досягнути тут успіху, уряди 
проводять ефективні реформи. 
У нас, крім балачок про рефор- 
ми, практично мало що робить- 
ся. МВФ, країни Західної Євро- 
пи уже заявляють, що допомо- 
ги Україні надавати не будуть 
через відсутність реформ. Тож 
від яких наслідків реформ ФПУ 
буде захищати своїх спілчан? 
Ще гірше, а фактично брутально 
звучить вираз захист 
спілчан від євроінте- 
грації України. Вини- 
кає запитання. Особи 
чи особа, які формулю- 
вали це питання, уже 
забули, чому спалах- 
нула і відбулася Рево- 
люція Гідності в Укра- 
їні? То нагадаю. Через 
те, що тодішній прези- 
дент України під тис- 
ком Кремля нахабно 
зірвав початок євро- 
інтеграції України. За тиждень 
до Вільнюського саміту, на яко- 
му повинна була бути підписана 
Україною Угода про асоціацію, 
президент – зрадник зробив зая- 
ву про відмову її підписання. 
При затвердженні порядку 
денного засідання Ради я запро- 
понував до основного питання 
внести зміни. Замість «…євро- 
пейської інтеграції України» за- 
писати «…військової агресії Ро- 
сійської Федерації проти Укра- 
їни». Оскільки пропозиція не 
була підтримана Радою, то це 
означає, що члени Ради євроін- 
теграцію України сприймають 
значно більшим злом для спіл- 
чан і України в цілому, ніж ре- 
альну війну на Сході України, з 
її численними жертвами. 
За моєю пропозицією згаду- 
ване питання повинно було зву- 
чати таким чином: «Про завдан- 
ня ФПУ… в умовах затягування 
проведення реформ та військо- 
вої агресії Російської Федерації 
проти України». 
Якщо відштовхуватись від за- 
твердженого порядку денного, 
то констатуюча частина поста- 
нови Ради повинна відображати 
проблеми 
у соціально-економічній 
сфері, викликані реформами 
і процесами євроінтеграції Укра- 
їни. Відповідно і доповідь, з якою 
виступив заступник голови ФПУ 
С. Кондрюк, теж повинна була 
містити аналіз реформ та ходу 
євроінтеграції, результати яких 
суттєво вдарили по соціально- 
економічних 
інтересах спілчан, 
яких Федерація мала б захищати. 
Проте такого причинно- 
наслідкового зв’язку ні постано- 
ва, ні доповідь не містять. 
Поряд із цим у постанові 
Ради ФПУ виписано цілий ряд 
проблем і негативних соціаль- 
них явищ, які слід вирішувати 
уряду, бо вони насправді суттє- 
во впливають на зниження рів- 
ня життя спілчан, всіх громадян 
України. 
Невеликою таємницею є те, 
що центральна влада, а відповід- 
но і регіональна, доволі зневаж- 
ливо ставляться до профспіл- 
кового руху в країні. Це чітко 
проглядається у стосунках між 
владою та центральними ви- 
борними органами профспілок 
і їх об’єднаннями. Приміром, 
вкрай рідко у засіданнях Ради 
ФПУ беруть участь представни- 
ки Кабінету Міністрів і відпо- 
відних міністерств. Оскільки 
на засіданнях Ради ФПУ, її Пре- 
зидії переважно розглядають- 
ся важливі питання соціально- 
економічного стану спілчан, то 
у цих засіданнях зобов’язані бра- 
ти участь представники Мінсоц- 
політики, якщо не сам міністр, 
то обов’язково його заступник. 
Керівники ФПУ, члени Ради Фе- 
дерації, члени Президії Ради 
зобов’язані задуматись над про- 
блемою, чому засіданнями Ради 
не цікавляться журналісти дру- 
кованих і електронних засобів 
масової інформації? Очевидно, 
що їм те, що і як обговорюється 
на вказаних засіданнях, є не ці- 
кавим. Керівництву ФПУ слід це 
глибоко проаналізувати. 
Профспілкам України ще по- 
передні Уряди нав’язали свою 
методику взаємного спілкуван- 
ня. Нас назвали соціальними 
партнерами, і це профспілкове 
керівництво прийняло. А якщо 
ми соціальні партнери, то парт- 
нери для вирішення проблем- 
них питань ведуть так званий 
соціальний діалог. І щось у цьо- 
му питанні робиться, але, на 
жаль, немає конкретних резуль- 
татів. Пропоную один із варі- 
антів, який пояснює, чому соці- 
альне партнерство і соціальний 
діалог не працюють в Україні. 
Розглянемо приклад. Реально 
об’єднались для ведення спіль- 
ного бізнесу три суб’єкти, які 
стають партнерами. При цьому 
один партнер має 80% активів 
цього спільного бізнесу, другий 
– 15%, а третій лише – 5%. Пере- 
конаний, усі зрозуміли той факт, 
що управляє цим бізнесом пер- 
ший партнер. Чи прислухається 
він до двох інших? Це залежить 
від його зацікавленості. 
Хто займає перше, головне 
місце у трикутнику соціальних 
партнерів: Уряд – СПО робото- 
давців – СПО профспілок? Оче- 
видним є, що головний партнер 
– це Кабінет Міністрів України. 
Рівновеликим партнером Уряду 
є роботодавці. Роботодавці рів- 
новеликими, рівносильними з 
Урядом є у зв’язку з наявністю у 
них великих коштів, за які вони 
куплять те, що їм потрібно, в 
т. ч. і урядовців. Профспілки те- 
оретично для України мають у 
своєму арсеналі можливості ста- 
ти рівносильними, рівновелики- 
ми щодо двох інших партнерів 
– це страйк. Проте організува- 
ти страйк можна лише у випад- 
ку наявності відповідних сум 
страйкового фонду. А у восьми- 
мільйонного членства ФПУ він 
складає «0» (нуль). Пікетуван- 
ня Кабміну чи Верховної Ради 
України працівниками апаратів 
профорганів, із залученням на 
3–4 години навіть декількох ти- 
сяч спілчан, є не зовсім ефектив- 
ним заходом. Без страйкового 
фонду українські профспілки не 
зможуть ефективно виконувати 
класичні функції профспілок. 
Це було б нереальним навіть 
для профспілок країн із висо- 
ким рівнем демократії, з патріо- 
тичним та жертовним щодо сво- 
го народу і землі Урядом. У нас 
же всі Уряди, які були і є, зара- 
жені не патріотизмом і жертов- 
ністю, а тим, якби найбільше за- 
робити для себе. 
Є надія на молоде покоління 
українців, які переймуть досвід 
країн із розвинутою демократі- 
єю, зрозуміють, що тільки жер- 
товне служіння своїй країні, видворення 
з неї ворожої 5-ї колони, 
ліквідації всеохопної корупції і 
розкрадання державного бюдже- 
ту буде тією основою, яка приве- 
де до успішного розвитку держа- 
ви та ефективного профспілково- 
го руху. Сьогодні в Україні фор- 
мується національна еліта. Без 
неї жоден народ у світі не здобув 
успіхів у розбудові держави. 
Закликаю численний проф- 
спілковий актив долучитися до 
цього важливого історичного 
явища у житті нашого народу, в 
результаті чого будемо ставати 
будівничими успішної України.__ 
 
02.08.2015 
 
  
 |