« на головну 23.12.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1263)
21
Листопад
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Профпанорама

Сприяння розвитку і зміцненню профспілок в Україні

Сприяння розвитку і зміцненню профспілок в Україні

Цього року в Федерації професійних спілок України відбулася визначна подія – розпочав роботу дансько-український проект, який має на меті посилити внесок профспілок у забезпечення гідної праці, захист прав працівників та демократизацію України. Проект буде реалізовано протя­гом трьох років силами ФПУ у співпраці з Об’єднаною федерацією робіт­ників Данії, за підтримки Міністерства закордонних справ Данії та Євро­пейської програми сусідства.

Роман Підручний

учасник другої групи дансько-українського навчального проекту

ДОСВІД

10 травня розпочала навчання друга група учасників проекту, до складу якої увійшло 20 проф­спілкових лідерів з усієї Украї­ни. Семінар тривав шість днів на базі гостинного Навчально-методичного центру профспілок м. Чернігова. Проводив заняття Пер Айзенрайх – міжнародний викладач і тренер Об’єднаної фе­дерації робітників Данії − 3F, най­кращий майстер своєї справи.

Методику викладання та фор­му проведення семінарів, які ви­користовує Пер Айзенрайх, мож­на охарактеризувати як унікаль­ні. Це не нудне конспектування лекцій. Завдяки постійному діа­логу викладача зі слухачами від­бувається обмін досвідом та зна­ннями. Під час кожного тренінгу учасники спілкувалися в малих групах, кожен мав можливість висловити свою думку з того чи іншого питання, обґрунтувати і довести колегам своє бачення ви­рішення поставлених завдань.

Кожен день був інформацій­но насичений. У перший день навчань ми розглядали тему «Система та методи профспіл­кового навчання Данії». Пер Ай­зенрайх розповів про структуру Об’єднаної федерації робітників Данії – 3F, яка має 78 філіалів по всій державі та налічує майже 340 тис. членів профспілки. У 3F діють чотири навчальних центри, де члени профспілки отримують необхідні знання та мають змогу підвищувати свою кваліфікацію. 3F надзвичайно багато уваги при­діляє освіті своїх членів. Свого часу Пер Айзенрайх сказав: «Осві­та не є гарантією отримання робо­ти в майбутньому. Освіта – це не­обхідна передумова для отриман­ня роботи в майбутньому!» І з цим не можна не погодитися.

Пер Айзенрайх також розпо­вів про «Базові функції профспі­лок та їх головні послуги для членів профспілок», про відраху­вання профспілкових внесків у Данії та подальше використання цих коштів профспілкою.

Пенсійний вік у Данії і для чо­ловіків, і для жінок починається у 65 років. Саме тоді держава по­чинає виплачувати пенсію. Але завдяки створенню «пенсійно­го» фонду людина, яка працю­вала та відраховувала внески до цього фонду, може вийти на пен­сію в 60 років і отримувати пен­сію з фонду.

Крім того, у Данії діє фонд, кошти якого використовують­ся тільки на освіту членів проф­спілки, їх перекваліфікацію – на потреби та утримання навчаль­них центрів. Пер Айзенрайх про­тягом усього часу спілкування наголошував: «Якщо ти чогось хочеш досягти у житті, ти маєш постійно вчитися». І профспіл­ка 3F завжди в цьому підтримує своїх членів.

Профспілка також надає по­тужну юридичну допомогу чле­нам профспілкової громади. На законодавчому рівні обстоює їхні права та обов’язки як перед роботодавцем, так і в судових установах.

Один із навчальних днів був присвячений вивченню теми «Роль колективних договорів у регулюванні трудових відносин».

У Данії традиція укладання соціальними партнерами колек­тивних договорів, за допомогою яких регулюються умови праці та її оплата, склалася давно. Та­ким чином, соціальні партнери відіграють центральну і пози­тивну роль на данському ринку праці, який є одним із найбільш стабільних та безконфліктних ринків праці у світі. Соціальні партнери несуть відповідаль­ність, пов’язану з укладанням колективних договорів, їхні від­носини базуються на традиції взаємодовіри та діалогу, хоча інтереси часто суперечать.

Колективно-договірне регу­лювання є важливою складовою системи данського ринку праці, яку також називають данською моделлю, що базується на роз­поділі функцій між державою та соціальними партнерами. Втручання держави у регулю­вання умов праці та її оплату мінімальне доти, доки соціаль­ні партнери мають можливість вирішити проблеми власними силами. Основою данської моде­лі є існування сильних організа­цій соціальних партнерів, укла­дення між ними договорів про співпрацю та дотримання соці­альними партнерами обов’язку виконувати домовленості.

Багато років у Данії існує традиція укладання колектив­них договорів терміном на два роки. Проте трапляються винят­ки, коли договори укладають на один, три чи навіть чотири роки. Задовго до закінчення терміну дії колдоговору трудівники та роботодавці розпочинають пе­реговори, на яких обговорюють зміни, які вони хотіли б внести в чинний договір.

За місяць до переговорів профспілки, які представляють інтереси робітників конкретно­го підприємства, надсилають пропозиції своєму національно­му об’єднанню, наприклад Феде­рації, у яких враховані вимоги членів профспілки щодо покра­щення умов колдоговору. Члени профспілки висувають свої ви­моги на зборах, що відбувають­ся на кожному підприємстві, чи на загальних зборах регіональ­них відділень профспілки.

Зазвичай вимоги, що їх вису­вають до нового договору, поді­ляються на загальні та специфіч­ні. Загальні вимоги охоплюють такі питання, як рівень оплати праці, мінімальна заробітна пла­та, поправки до заробітної пла­ти у зв’язку зі зростанням про­житкового мінімуму, тривалість робочого дня, відпустки, розмір відпускних, позмінна робота, термін дії договору. Специфічні вимоги обговорюються безпосе­редньо між профспілкою і орга­нізацією роботодавців відповід­ної галузі і можуть стосуватися надбавок за особливі умови пра­ці, за вислугу років, за понаднор­мову працю, виплат у разі звіль­нення, умов роботи представни­ків профспілок на підприємстві.

АКЦЕНТИ

Пер Айзенрайх – один із най­кращих спеціалістів із переговор­них процесів, тож під час занять він багато часу приділив надзви­чано важливій темі «Техніка ве­дення колективних переговорів». Так, під час практичного тренін­гу присутні дізналися, як саме треба готуватися до переговорів і як правильно їх вести, аби досяг­нути поставленої мети, на чому треба зробити акцент та на що слід звернути особливу увагу. У переговорному процесі дрібниць не буває. Не можна упустити якесь питання чи не надати йому належного значення, адже саме воно може зіграти визначну роль у результатах переговорів.

Пер Айзенрайх розповів та­кож про гендер як складову про­цесу переговорів. Статистика свідчить, що більшість ключо­вих посад обіймають чоловіки. Тим часом мені було приємно відзначити, що у нашій другій групі перевага в кількості нале­жала жінкам – із 20 слухачів чо­ловіки становили лише третину.

Дуже цікавою виявилася тема «Теорія і практика конфліктів та методи їх вирішення». Нашу групу поділили на менші під­групи, у яких кожен отримав своє завдання, але всі вони буди пов’язані з певним конфліктом. Основна мета кожного – найти вихід із конфліктної ситуації. За цим процесом уважно спостері­гав Пер Айзенрайх і час від часу давав свої рекомендації та пора­ди. Усі «конфлікти» були благо­получно вирішені.

ЗАМІСТЬ РЕЗЮМЕ

Під час семінару я познайо­мився з учасниками нашої гру­пи. Це дуже приємні, енергійні й талановиті люди, які вже на­були певного досвіду у проф­спілці, знають її найбільш «бо­лючі» місця та проблеми, з яки­ми стикаються щодня. Та завдя­ки своїй наполегливості, умін­ням та знанням вирішують усі наболілі питання. Мені пощас­тило навчатися разом із ними. Я впевнений, що саме наша група завдяки кожному її представни­кові зможе виконати всі постав­лені перед нею завдання, проя­вити себе як найрезультативні­ша група і з гордістю показати, що ми здатні посилити внесок профспілок у забезпечення гід­ної праці, у захист прав праців­ників та демократизацію Украї­ни на шляху до євроінтеграції.

Окремо хочу подякувати за не­ординарні методи викладання, за індивідуальній підхід до кожно­го слухача проекту та надані зна­ння і вміння чудовому виклада­чу Перу Айзенрайху. Також сло­ва подяки – перекладачеві Анні Береговій за уміння не просто перекладати слова та речення, а й за прагнення точно передати смислове значення, яке вислов­лювали слухачі. Дякую куратору проекту Катерині Литвиненко за постійну турботу про групу під час навчання. Також велика по­дяка директору чернігівського Навчально-методичного центру профспілок Ірині Дорожкіній та всьому його колективу за гостин­ність. Я буду радий знову зустрі­тися з усіма вами.

Хочу висловити щиру подяку всім, хто долучився до організа­ції проекту, – Федерації профспі­лок України та Об’єднаній феде­рації робітників Данії – 3F.

Будьте впевнені у нас! Ми вас не підведемо!

05.07.2015



ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

17.12.2024 21:58

17.12.2024 21:57

25.11.2024 20:08

25.11.2024 20:07

25.11.2024 20:06

25.11.2024 19:49

11.11.2024 21:24

11.11.2024 21:23

25.10.2024 21:44

11.10.2024 22:50

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання