Правам працівників – ефективний захист
Відмовитись від антисоціальної політики, односторонніх дій щодо
запровадження соціальних і трудових обмежень, невідкладно розпочати діалог з профспілками
та роботодавцями для пошуку взаємоприйнятних шляхів подолання існуючих проблем,
проведення справедливих реформ в інтересах як держави, так і кожного громадянина
закликали Президента, народних депутатів та Уряд делегати VII з’їзду Профспілки
машинобудівників та приладобудівників України.
Як повідомляє Інформаційно-аналітичний центр ФПУ, Форум відбувся
15 квітня у Києві.
Перед початком з’їзду його учасники вшанували хвилиною мовчання
пам’ять про загиблих за свободу та демократію під час Революції Гідності та Антитерористичної
операції на сході України.
На з’їзді виступив заступник Голови ФПУ Сергій Українець. Він
наголосив на важливій ролі Федерації профспілок України, її членських організацій,
зокрема Профспілки машинобудівників та приладобудівників України, в подоланні
проблемних, кризових явищ в економіці та соціальному житті українського суспільства
останніх років. Активні та ефективні дії профспілок дали змогу, наприклад, зекономити
населенню 40 млрд гривень лише при сплаті коштів за електроенергію. Різниця між
тарифами на газ для населення та цінами для промисловості, на чому свого часу наполягли
профспілки, дала населенню економію ще на 50 млрд гривень. І це тільки один приклад
впливу профспілок на соціально-економічний захист прав та інтересів працівників.
Сергій Українець навів іще декілька красномовних прикладів того, як саме профспілки
забезпечили поліпшення умов праці та економію коштів для громадян країни.
«І все це при тому, що члени профспілок платять членські внески
лише 1% від своїх доходів. А що зробила для людей за цей період держава, якій
вони платять аж 15%податків? – запитав він. – Треба голосно про це говорити. І не
соромитися зробленого для працівників у той час, як держава, як бачимо, тільки
обкрадає своїх громадян».
В той же час, наголосив Сергій Українець, ФПУ, її членські організації
не можуть не реагувати на антисоціальний наступ Уряду, який посилюється. Уряд
підвищує ціни і тарифи, при цьому залишаючи замороженою і без того низьку мінімальну
заробітну плату. Не відповідають жодним цивілізованим соціальним стандартам прожитковий
мінімум, посадові оклади, умови праці, її безпека та оплата, пенсії обмежуються,
санаторно-курортне та дитяче оздоровлення за рахунок системи соціального страхування
фактично знищується. Одночасно фактично не виконуються норми вітчизняного законодавства
про працю та її оплату, соціальний діалог, положення чинної Генеральної угоди,
надзвичайно складно тривають переговори з розроблення та підписання Генугоди на
новий строк.
Заступник Голови ФПУ закликав учасників Форуму до солідарності
та активних дій для досягнення головної мети профспілок – забезпечення гідних
умов праці та життя людини праці.
У звітній доповіді голови Центральної ради профспілки Анатолія
Кубраченка, виступах делегатів з’їзду зазначалося, що діяльність Центральної
ради профспілки, профспілкових організацій та їх виборних органів проходила у
складних соціально-економічних та політичних умовах. Незважаючи на це, профспілкові
організації цілеспрямовано вирішували проблеми у сфері виробництва та соціально-трудових
відносинах, а також статутні завдання. Так, використовуючи можливості Генеральної,
галузевих угод і колективних договорів, Центральна рада профспілки, виборні органи
її організацій наполегливо обстоювали трудові, соціально-економічні права та інтереси
спілчан. При цьому були задіяні всі форми соціального діалогу, спілчани долучилися
до всеукраїнських протестних акцій профспілок.
Спільна робота виборних органів профспілки та роботодавців щодо
реалізації галузевих положень та норм колективних договорів з оплати праці, наголошували
промовці, забезпечила зростання середньої заробітної плати у звітному періоді
працюючих у промисловості членів профспілки удвічі, що в 2014 році становило два
прожиткових мінімуми на працездатну особу, на підприємствах сфери технічного регулювання
– близько чотирьох прожиткових мінімумів. Разом із тим події, які сталися в Україні
в останні два роки: анексія Криму, військові дії на сході України, де розташована
значна частина промислового потенціалу країни, розрив торговельних зв’язків з основними
споживачами української продукції вкрай негативно позначилися на роботі підприємств.
Спостерігається різке падіння обсягів виробництва та реалізації продукції, що,
у свою чергу, призвело до скорочення робочого часу, звільнення працюючих, зниження
заробітної плати, а на окремих підприємствах галузі – до виникнення заборгованості
із заробітної плати. На значне зниження економічних показників діяльності підприємств
та погіршення матеріального стану членів профспілки суттєво вплинули також високий
рівень інфляції та курсова нестабільність валюти.
У доповіді та виступах наголошувалося: поглиблення негативних
соціально-економічних процесів спричинене відсутністю ефективних структурних
реформ в економіці та відстороненням нинішніх органів влади від розв’язання проблем
промисловості. Центральна рада профспілки разом з ФПУ неодноразово зверталася
до владних структур з цих питань, вносила відповідні пропозиції, але дієвого реагування
на них так і не діждалася.
На з’їзді також відбулися вибори керівних органів профспілки.
Головою Центральної ради профспілки переобрано Анатолія Кубраченка, його заступником
– Василя Левченка.
Докладніше про це читайте на сайті ФПУ fpsu.org.ua.
ВАУЧЕРНА СИСТЕМА ОСВІТИ
ТИХ,
КОМУ ЗА 45+
Нещодавно за підтримки реформи соціального сектору в Україні
відбувся круглий стіл «Програма ваучерів на навчання дорослих: аналіз ситуації,
міжнародний досвід та перспективи».
Як повідомляє Департамент розвитку профспілкового руху
апарату ФПУ , за даними Державної служби зайнятості, триває процес
трансформації зайнятості, а професійна якість робочої сили стає найважливішим
стратегічним товаром. Через «розрив» у кваліфікаціях дорослого населення люди
старшого віку входять у групу ризику з працевлаштування. Так, серед
працездатного населення України особи старше 40 років становлять 50% у містах і
62% у сільській місцевості.
Тим часом 20 березня 2013 року Уряд України затвердив
Порядок видачі ваучерів для підтримки конкурентоспроможності осіб віком старше
45 років на ринку праці. Ваучер дає особам, які сплачували страхові внески,
право на перепідготовку, підготовку на наступному освітньо-кваліфікаційному
рівні, спеціалізацію, підвищення кваліфікації у навчальних закладах чи у
роботодавця.
Для отримання ваучера особа подає до центру зайнятості заяву,
паспорт, трудову книжку (дублікат трудової книжки), документ про
професійно-технічну або вищу освіту та реєстраційний номер облікової картки
платника податків, з яких у присутності особи знімаються копії, що
засвідчуються підписом особи.
Договір про навчання укладається між навчальним закладом та
набувачем ваучера протягом 90 днів після його видачі.
Особи, які не мають 15 років страхового стажу,
професійно-технічної або вищої освіти, які проходили протягом останніх п’яти
років перепідготовку за рахунок коштів Фонду державного соціального страхування
України на випадок безробіття або зареєстровані в центрах зайнятості як
безробітні, не мають права на ваучер.
Вартість ваучера встановлюється в межах вартості навчання і
не може перевищувати десятикратний розмір прожиткового мінімуму для
працездатних осіб, визначеного законом на момент прийняття рішення про його
видачу. Оплата ваучера здійснюється за рахунок Фонду загальнообов’язкового
державного соціального страхування України на випадок безробіття, відповідно до
його фінансових можливостей.
За статистичними даними центру зайнятості, з 2013 року
правом ваучерної освіти скористалося 26,4 тисячі громадян України.
Застосування системи ваучерів має певний міжнародний досвід.
Так, приміром, у Франції, Бельгії ваучери застосовуються для оплати послуг у
секторі домогосподарств, що сприяє переведенню трудових відносин із
неформального сектора в офіційний. У Греції їх використовують для організації
медичного обслуговування (проведення діагностики) незастрахованих осіб. У
Люксембурзі – для організації надання послуг із догляду за дітьми дошкільного
віку чи у позашкільний час.
Попри позитивні наміри держави щодо захисту осіб, які
досягли 45-річного віку, маємо низку проблем, які не дають повною мірою
реалізовувати програми уряду, що були обговорені учасниками круглого столу.
Ваучерна система має великий соціальний потенціал і
перспективи розвитку в Україні. Вдосконалення ваучерної системи має стати
складовою реформування національної політики на ринку праці в частині активних
програм.
Учасники круглого столу також обговорили та запропонували
чимало слушних пропозицій до Концепції та плану заходів з удосконалення
програми ваучерів, зокрема щодо розширення інформування про ваучери громадян,
які звертаються до центрів зайнятості.
У 2014 році Академія праці, соціальних відносин та туризму
долучилася до системи ваучерної освіти за спеціальністю «Соціальна робота» на
базі першої вищої освіти. Нині дві групи проходять навчання.
25.04.2015
|