Що на зміну заводській трубі?
За останні роки на Дніпропетровщині, котра споконвіку була
одним з головних локомотивів економіки, припинили своє існування радіозавод,
заводи пресів, комбайновий, гірничошахтного устаткування, лакофарбовий,
«Дніпрофарм», потужний Дніпровський машинобудівний завод, кілька великих
підприємств легкої промисловості, згортається виробництво й у металургійній
галузі.
Віктор Коврига
завідувач прес-центру Дніпропетровського облпрофоб’єднання
Дуже не хотілося б, щоб до цього жахливого мартиролога
потрапив і Дніпропетровський трубний завод, про критичну ситуацію на якому ми
неодноразово розповідали останнім часом. Тим більше, що це одне з найстаріших
металургійних підприємств країни із 124-річною славною історією ще донедавна
було досить успішним, одним з головних у галузі виробників труб із чорного
металу та біметалічних труб.
За багато років тут склався унікальний висококваліфікований
колектив, у якому працюють десятки трудових династій. І ось наразі трубники
можуть залишитися без роботи, бо підприємство зупинено ще 1 травня, а люди
відправлені у вимушені відпустки за ініціативою адміністрації. Більше того: не
вкладаючи коштів у розвиток заводу й не маючи реальних планів відновлення
виробництва, його власники, порушуючи законодавство та угоди з профспілками,
без жодних пояснень і погоджень з профорганами почали процедуру масового
скорочення 1,5 тис. із 2,5 тис. працівників (з метою маскування таких дій
видано близько 20 наказів про звільнення).
Профспілковий комітет, звичайно, відмовився давати згоду
на масове звільнення. За підтримки обкому та ЦК галузевої профспілки,
облпрофоб’єднання, народних депутатів України та преси профком почав бити на
сполох, намагаючись врятувати підприємство та його колектив. Були й намагання
організувати переговори з власниками ДТЗ, але вони й донині перебувають у
тіні. Корпорація «Індустріальний союз Донбасу», якій ще нещодавно належало це
підприємство, від нього відхрестилась.
Після втручання профспілок, обласної та міської влади, які
організували комісію з розгляду ситуації на ДТЗ, власники та адміністрація
заводу ще влітку запевняли, що розглядають варіанти відновлення виробництва
та недопущення соціального вибуху внаслідок звільнення. Проте все це виявилось
блефом.
У перші ж дні вересня профком ДТЗ заявив, що всупереч цим
обіцянкам керівництво почало методичне звільнення працівників. Перша хвиля –
30, потім ще 170 осіб і т. д. «До зими завод точно не запрацює», – заявило
керівництво ДТЗ на останній нараді в облдержадміністрації.
«Людям навіть не бажають пояснювати причин звільнення, –
розповідають у профкомі. – Дії адміністрації відзначаються брутальністю, «під
роздачу» потрапляють цілі трудові родини заводчан, пільговики, на звільнення
яких профком, звісно, не погоджувався. Вже надійшли звернення звільнених до
керівництва області. Люди сподіваються, що колись нарешті дійде їхнє звернення
двомісячної давнини й до Президента України Віктора Януковича, яке підписали
майже всі заводчани».
Поділяючи цю стурбованість трубників, так і хочеться запитати:
«Де ж ваша, пани власники та роботодавці, така широко розрекламована вами
соціальна відповідальність? І коли ж влада розбереться з несумлінними
господарями, котрі гублять промисловість та плодять безробітних?».
Цим питанням, зокрема, цікавилась у своєму запиті до Кабінету
Міністрів з приводу ситуації на ДТЗ народний депутат України Ірина Спіріна.
Але у відповідь отримала дуже неконкретну й обтічну відповідь, яка нікого не
може задовольнити. Більше того, вона викликає чимало запитань. Особливо щодо
згаданого у цій відповіді підписаного влітку Меморандуму про порозуміння між
урядом та підприємствами гірничо-металургійного комплексу, в якому їхні
власники – в обмін на суттєві преференції – обіцяли не допускати скорочення
виробництва та масового вивільнення працівників. Урядові ж відписувачі
розповідають, що розроблено заходи з реалізації Меморандуму задля «стабілізації
роботи металургійних та трубних підприємств».
Виявляючи наполегливість у обстоюванні інтересів металургів,
Ірина Спіріна 6 вересня тепер уже в своєму виступі на сесії Верховної Ради
України знову порушила питання про ситуацію на ДТЗ, звернувши увагу на
відсутність дієвої реакції органів влади на вимоги трудящих, що може
призвести до соціального вибуху. Зокрема, вона заявила: «Якщо рішення щодо
Дніпропетровського трубного заводу не буде прийнято на рівні Кабміну, це можна
буде розцінити однозначно: держава стала на вкрай небезпечний шлях повного
знищення промислового потенціалу України». Народний депутат також закликала
власників підприємств дотримуватися соціальних зобов’язань. Представник
Дніпропетровщини в парламенті наголосила на необхідності введення державного
замовлення, зокрема на продукцію тих же трубних заводів, що дозволить провести
модернізацію трубопроводів різного призначення, насамперед у ЖКГ.
06.10.2013
|