Профспілка автотранспортників Закарпаття б’є на сполох
Сергій Баранчиков
завідувач відділу організаційно-гуманітарної роботи Закарпатської
облпрофради
Захищаючи права й інтереси трудящих, Закарпатська обласна організація
профспілки працівників автотранспорту та шляхового господарства (голова Олександр
Воронін) намагається використати всі можливі шляхи для вирішення наболілих проблем
галузі. Про це йшлося на черговому пленумі Закарпатського обкому профспілки.
Серед обговорюваних питань
– участь в обласних зібраннях, що стосуються діяльності автомобільного транспорту,
засіданнях конкурсного комітету та ради перевізників при обласній державній адміністрації
спільно з громадською організацією «Закарпатська обласна асоціація автомобільних
перевізників» тощо.
Проблеми галузі, яких накопичилося чимало, передусім пов’язані
з недосконалою законодавчою базою: окремі постанови уряду суперечать Закону України
«Про автомобільний транспорт». Затягування з їх вирішенням негативним чином впливає
на фінансово-економічний стан трудових колективів галузі та перевізників.
Галузеву профспілку, зокрема, турбує невизначеність з тарифами
на перевезення пасажирів автобусами. Вкрай незадовільною (і далеко не в повному
обсязі) залишається система погашення збитків за перевезення пільгових категорій
пасажирів. Ще одна проблема – велика кількість нелегальних перевізників, які не
сплачують податків до бюджету. Через нестачу коштів вчасно не оновлюються транспортні
засоби, що викликає претензії до роботи перевізників з боку Державтоінспекції.
Проте це не заважає водіям відповідально ставитися до своїх безпосередніх обов’язків.
Так, останнім часом в області сталася лише одна аварія.
На пленумі також розглядалося питання «Про роботу обласного
комітету профспілки щодо захисту соціально-економічних прав спілчан». Гострою і
конструктивною була доповідь голови обласної організації галузевої профспілки
Олександра Вороніна, діловими, часом емоційними – виступи учасників пленуму.
В підсумку обласна галузева профспілка ухвалила зважене рішення: враховуючи те,
що більшість порушених питань пов’язані з недосконалістю законодавчої бази, привернути
увагу владних структур області до їх першочергового розгляду.
Зокрема, галузеву профспілку турбує те, що рівень тарифів на
перевезення пасажирів і багажу автобусами приміського та міжміського внутрішньообласного
сполучення не відповідає економічним реаліям. З квітня 2012 року, коли тариф у розмірі
0,266 грн був затвердже-ний розпорядженням голо-ви Закарпатської облдержадміністрації
Олександра Ледиди, відбулося значне підвищення мінімальної заробітної плати,
інших складових тарифу (запасні частини, мастила, шини, акумулятори, вартість
транспортних засобів тощо), що призвело до значного скорочення заробітної плати
працівників галузі. Торік, до прикладу, оплата праці автомобілістів була значно
нижчою, ніж у виробничому секторі області, й складала 1400–1500 грн. Тож завдання
полягає в тому, щоб зробити ці тарифи вільними, без довготривалого затвердження
органами влади.
Інше проблемне питання – неможливість райдержадміністрацій організувати
проведення конкурсів для визначення переможців – призвело до незабезпеченості
дозвільними документами близько 600 рейсів у приміському сполученні та неотримання
перевізниками субвенцій на пільгове перевезення пасажирів. Станом на 1 червня
2013 року перевізниками області, за актами виконаних робіт, фактично перевезено
пільгових категорій громадян на суму 11 млн грн, з яких відшкодовано лише 6,5
млн грн, у тому числі 1 млн – взаємозаліком. Заборгованість становила майже 5 млн
грн, що негативно вплинуло на фінансовий стан автотранспортних підприємств. Насамперед
тут потрібні зміни в законодавстві. На думку профспілок, єдиним шляхом виходу
з цієї ситуації є адресна допомога держави пільговикам – незахищеним верствам
населення.
Крім того, бездіяльність обласних контролюючих органів компрометує
державну політику в сфері автотранспорту, призводить до тінізації пасажирських перевезень
і утворення нелегальними перевізниками несанкціонованих стоянок навколо автостанцій
та інших суспільних об’єктів. Водночас це не дозволяє підприємствам галузі вчасно
оновлювати рухомий склад і зміцнювати економічне становище для захисту соціально-економічних
прав своїх працівників.
За дорученням учасників пленуму голова обкому профспілки Олександр
Воронін звернувся з листом до голови Закарпатської обласної держадміністрації
Олександра Ледиди про сприяння у вирішенні першочергових проблем галузі.
Безпека пасажирів – спільний
обов’язок
У Федерації профспілок Черкащини відбулася зустріч пасажироперевізників,
галузевого профспілкового активу з працівниками ДАІ та територіального управління
Укртрансінспекції в Черкаській області.
Відкрив захід начальник управління Укртрансінспекції Віктор
Лещенко, сконцентрувавши увагу на обговоренні проблемних питань безпеки дорожнього
руху на пасажирському транспорті. У своєму виступі він охарактеризував законодавчі
нововведення в галузі, наголосив на необхідності покращення умов та контролю організації
пасажироперевезень, взаємовідносин між усіма їх учасниками і т. ін.
Про стан аварійності на пасажирському транспорті в країні та
області зокрема доповів начальник відділу обласної автотехнічної інспекції УДАІ
Олег Ткаченко. Він зазначив, що, на превеликий жаль, кількість резонансних пригод
на дорогах за участю водіїв пасажирського транспорту не зменшується. Низка профілактичних
заходів, проведених працівниками ДАІ з метою запобігання дорожнім пригодам, виявила
факти виходу в рейс автобусів із технічними несправностями, що є неприпустимим,
оскільки може призвести до трагічних наслідків у дорозі.
До дискусії активно долучилися й перевізники. Їх турбують такі
наболілі питання, як переобладнання автобусів, використання тахографів і пасків
безпеки, виявлення нелегальних перевізників, якість організації перевезення дітей,
дотримання режиму праці й відпочинку водіїв, навчання персоналу тощо.
Актуальність обговорюваних питань підтвердив і голова Федерації
профспілок Черкаської області Петро Шевченко. Він повідомив, що сьогодні уряд намагається
адаптувати законодавство до європейських стандартів, запроваджуючи відповідні нововведення.
Проте, як не прикро, рівень пасажирських перевезень за кордоном значно вищий, ніж
в Україні. На підтвердження своєї думки він навів приклад, коли в гонитві за прибутками
водії міських маршрутних таксі один поперед одного на великій швидкості намагаються
першими припаркуватися на зупинці, щоб забрати більшу кількість пасажирів. Така
поведінка, безперечно, наражає громадян на небезпеку.
Петро Шевченко також розповів про дії профспілок із захисту прав
людини праці, посилення громадського контролю за безпекою автоперевезень, зокрема
пасажирів, своєчасними розрахунками держави на компенсацію різниці вартості перевезень
певних категорій населення.
Голова обласної організації профспілки працівників автомобільного
транспорту та шляхового господарства Петро Жигайло поінформував присутніх із питань
тарифної політики на пасажирські перевезення місцевих державних організацій та щодо
необхідності підвищення заробітної плати.
27.08.2013
|