Анатолій Башловка: «Дзвінки на нашу «гарячу лінію» – це барометр того, що відбувається в суспільстві»
Чи можна повернути
борги із зарплати? Як оскаржити незаконне звільнення з роботи? Як примусити
роботодавця дотримуватися трудового законодавства? На ці та інші актуальні
питання можна знайти кваліфіковані відповіді, зателефонувавши на «гарячу лінію»
«Ти і право» Федерації профспілок України. Про її роботу, а також про те, чому
консультації найдосвідченіших адвокатів не будуть коштувати тому, хто
зателефонував, ні копійки, ми попросили розповісти куратора проекту Анатолія
Башловку.
– Анатоліє Миколайовичу, з якою метою запроваджується
«гаряча лінія»?
– Перш за все, щоб надавати людям юридичну допомогу, тобто
консультації з правових питань. Однак головне завдання профспілкової «гарячої
лінії» на сьогодні – визначити основні тенденції процесів, що відбуваються в
суспільстві, аби Федерація профспілок могла оперативно й ефективно на них
реагувати. Це своєрідний барометр, який показує соціальну напругу в суспільстві
та шляхи вирішення актуальних проблем.
– Уже є перші дзвінки. Які питання найчастіше ставлять?
– Мабуть, найчастіше розповідають про невиплату або
затримку зарплати і запитують, як цьому зарадити. Це пов’язано або з банкрутством
підприємства, або з тим, що воно перебуває у важкому фінансовому становищі,
відбувається скорочення персоналу.
У кожному конкретному випадку потрібно давати таку ж
конкретну відповідь, бо немає універсальних рецептів.
Не менш часто запитують про соціальні виплати, зокрема про
правильний розрахунок пенсії, некоректні нарахування, затримки з виплатами.
Уже зараз простежується тенденція, пов’язана з відмовою соціальних служб
виплачувати спадкоємцям соціальні виплати, які були нараховані до смерті
людини. Нині ми формуємо механізм впливу, виявляємо тих, хто порушує
законодавство. Дуже часто люди звертаються також і з приводу тиску
колекторських фірм на боржників. Ми намагаємося проконсультувати, як в тому чи
іншому випадку їм протидіяти.
– Чи обов’язково той, хто телефонує, має бути членом
профспілки?
– Ні. «Гаряча лінія» «Ти і право» готова допомагати кожному
громадянинові, незалежно від його профспілкової приналежності. Ми запитуємо
про членство людини в профспілці тільки для того, аби дізнатися, яких заходів
вжила первинна профорганізація для вирішення проблеми, і не дублювати їх.
– Як Ви вважаєте, які перспективи такої форми профспілкової
роботи з людьми? Які у вас плани?
– Я вважаю, що проект має величезні перспективи. «Гаряча
лінія» може стати для людей чимось на зразок екстреного номера,
зателефонувавши на який кожен зможе отримати якісну правову допомогу. Надалі,
гадаю, будемо мати представництва у всіх регіонах України, де надаватимемо
кваліфіковану юридичну допомогу. Ми повинні налагодити зворотний зв’язок
людини праці з профспілковими органами для того, щоб вони могли брати активну участь
у вирішенні проблем, що накопичилися.
– Який механізм роботи «гарячої лінії»?
– Ви телефонуєте оператору, який приймає від вас інформацію
і питання, а також відомості про те, як з вами можна зв’язатися. Тоді наші
юристи обробляють інформацію, передають результати своєї роботи оператору,
який зв’язується з вами телефоном або електронною поштою, роз’яснює питання і
дає рекомендації.
– Який професійний рівень тих, хто дає безплатні
консультації?
– У нас працюють тільки висококваліфіковані юристи, які за
домовленістю мають можливість проконсультуватися з фахівцями з Інституту
права ім. Корецького та інших вишів, а також повністю несуть відповідальність
за подану інформацію.
Якщо вам потрібна
юридична допомога, телефонуйте на «гарячу лінію» за номером 0800 21 22 23, який
працює цілодобово і безкоштовно.
Волонтери – гості прикарпатських
оздоровниць
В організації виховної
роботи дитячих оздоровниць стає в пригоді не лише вітчизняний, а й закордонний
досвід. Нинішнє літо – не виняток.
Уже кілька років поспіль працівники спортивно-оздоровчого
табору «Смерічка» за посередництвом Асоціації працівників дитячих оздоровчих
закладів України тісно співпрацюють зі Східноєвропейською місією, що
представляє благодійну організацію штату Техас (США). Цього року американські
волонтери опікувалися не тільки вихованцями «Смерічки», а й інших оздоровниць
Прикарпаття.
Форми їхньої роботи досить своєрідні, адже вони проводили
виховні години з хлопцями та дівчатами, читаючи й коментуючи Біблію. Так, одне
з перших занять волонтери присвятили креативності. В доступній для дітей формі
за участі перекладачів відбулася розмова про створення світу, говорили про
задатки кожної людини до творчої праці та їх використання. Дітей захопила ця
розповідь. Вони демонстрували своє вміння у виготовленні різноманітних
сувенірів.
«Ми намагаємося прищепити дітям моральні цінності, –
розповідає волонтер П. Паркер, – адже завдяки їм діти стають кращими. Нас
приємно вразило, що українські діти розвивають такі риси характеру, як
доброта, любов до ближнього».
Американські волонтери брали активну участь у різноманітних
виховних заходах, які проводилися в «Едельвейсі». Вони також виявилися
заповзятими туристами, разом із дітьми піднялися на вершини гір Хом’як та
Маковиця, захоплювалися мальовничими краєвидами Карпат.
Як зазначила начальник туристсько-оздоровчого комплексу
«Едельвейс» Мар’яна Катрич, гості зі США істотно збагатили зміст виховної
роботи з юними вихованцями. Біблейські заповіді, подані в своєрідній формі, мелодійні
пісні залишили глибокий слід у душі дітей. Сподіваємося, що це сприятиме їх
позитивному розвиткові та вихованню як гідних громадян своєї Вітчизни.
Сергій Лизанчук,
Івано-Франківська
обл.
Проблеми оздоровчого
сезону
У газеті
«Профспілкові вісті» протягом літа було надруковано чимало позитивних публікацій
про дитячі табори різних регіонів, про задоволення потреб та інтересів дітей,
які там оздоровлювалися. І це справді так. Але мене непокоїть те, що в жодній
публікації не порушуються проблеми, які існують у цій справі і щороку стають
гострішими.
Одна з головних
проблем – щорічне зменшення кількості дітей, охоплених ефективним відпочинком
чи оздоровленням у позаміських стаціонарних таборах. Основна причина цього –
висока вартість путівок у позаміські табори. Не кожна сім’я може викласти за 14
днів відпочинку своєї дитини в таборі 1000–1500 грн. За таку суму малозабезпечена
родина може харчуватися протягом місяця.
Раніше в ціну путівки входили вартість харчування, медичне
й культурне обслуговування дітей, зарплати працівників табору. Цю частину
витрат покривав Фонд соцстраху. Решта господарських витрат покривалися за рахунок
підприємств галузі, до якої належав табір. Держава не брала жодних податків із
табору. Тому батьківська доплата за перебування дитини в таборі протягом 26
днів становила 8–9 грн.
Сьогодні ж усі витрати лягли на власників оздоровниць, серед
яких є і профспілки, які не спроможні витримати цей фінансовий тягар. Тому всі
витрати тепер включаються у вартість путівки.
Виникає питання: якщо в державі існує Програма оздоровлення
дітей, якою передбачено охопити до 70% школярів, то для цього треба не лише
давати вказівки, але реально щось робити. Передусім це має бути відображено
в держбюджеті.
Як було сказано вище, раніше за рахунок коштів Фонду
соцстраху покривалися витрати на зарплату працівників таборів. Зараз – ні.
Чому? Адже це кошти, відраховані підприємствами й організаціями до бюджету
Фонду. В той час як дві третини членів правління Фонду – роботодавці та
профспілкові функціонери. Чому ж вони з цим погоджуються? Вважаю, що треба
скорочувати організаційні витрати Фонду, а не обсяги фінансування
оздоровлення дітей.
Або візьмемо інше питання. Цього року Фонд виділяв на
харчування дітей щодоби 37 грн плюс 3 грн – на культурне та медичне обслуговування.
Як можна за нинішніх цін забезпечити за цю суму ефективне п’ятиразове
харчування, щоб діти одержували в достатній кількості овочі, фрукти, м’ясо,
рибу, молочні продукти? А от у санаторіях, на базах відпочинку триразове
харчування обходиться в 70–100 грн. Виходячи з цих підрахунків, на мою думку,
вартість харчування у таборі має бути не менше 50 грн на добу.
Для того, щоб кожен табір правильно організовував свою
роботу, має бути затверджений Типовий порядок його роботи. В ньому, зокрема,
мають бути передбачені дата відкриття і закриття табірної зміни, заходи, які
мають обов’язково проводитися, екскурсії тощо. Всі ці нормативи повинні бути
відображені, щоб кожен табір відповідно до них, а не на свій розсуд, будував
роботу.
Вважаю, що всі ці питання вимагають невідкладного вирішення.
Треба вже зараз зібратися разом усім, хто причетний до організації
оздоровлення дітей, порадитися і знайти шляхи вирішення цих питань. Адже
медики б’ють на сполох з приводу погіршення здоров’я дітей, але ніхто не хоче
цього почути.
Галина Сваричевська,
Голова Закарпатської облпрофорганізації працівників і підприємців
торгівлі, громадського харчування та послуг, заслужений працівник соціальної
сфери України
29.08.2012
|