Нове русло соцдіалогу
У рамках роботи
Миколаївської міської тристоронньої соціально-економічної ради відбулося чергове
її засідання під головуванням очільника Миколаївської облпрофради Юрія
Толмачова, за участю міського голови Володимира Чайки та його заступників, а також
голови обласної організації роботодавців «Промисловці та підприємці Миколаївщини»
Олександра Шпиля.
Занепокоєння учасників
засідання викликав стан справ у будівельному комплексі м. Миколаєва. Нагальні
проблеми підприємств будівництва докладно висвітлила голова обласної
організації профспілки працівників будівництва та промисловості будматеріалів
Таміла Білосохова, яка звернула увагу на неповний режим роботи, низьку
заробітну плату, незадовільний стан охорони праці, соціальну незахищеність
будівельників, фактичну відсутність і неможливість проведення оздоровчої та
культурно-спортивної роботи. Відсутність коштів та інвестиційних проектів
призвела до зниження кількості замовлень, зменшення робочих місць у галузі. За
таких умов украй необхідно «тримати руку на пульсі» ситуації в будівництві,
для чого запропоновано проводити регулярні зустрічі-наради під егідою міського
голови з керівниками підприємств галузі із залученням профспілок.
Доповнюючи картину стану будівництва, міський голова
Володимир Чайка та його заступник Володимир Гуллєр зазначили, що Миколаїв є одним
з восьми міст України, де розроблений генеральний план міста. У ньому
передбачено розвиток одного з мікрорайонів, де, хоч і повільно, ведеться
будівництво житла, об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури. Міська
влада також не лишається осторонь реалізації програми «Доступне житло» в
регіоні, яка, на жаль, практично не працює через низку об’єктивних причин.
Менш проблемним, але таким, що потребує постійної уваги
сторін соціального діалогу, є питання колдоговірного регулювання. За
інформацією директора департаменту праці та соціального захисту населення
Миколаївського міськвиконкому Сергія Бондаренка, кількість укладених
колективних договорів у місті щороку збільшується. Це свідчить про те, що
роботодавці стають дедалі свідомішими та відповідальнішими, а працівники –
більш захищеними. Протягом трьох останніх років у Миколаєві укладено 266
нових колдоговорів. Загалом чинними колдоговорами сьогодні охоплено 73%
працівників великих, середніх та малих підприємств. Причому якщо відсутність
колдоговору на великому чи середньому підприємстві є винятком, то покращення
стану колдоговірних відносин у малому бізнесі – це значний резерв і
першочергове завдання.
Покращенню якісних показників колективних договорів сприяє
системна робота обласних галузевих профорганізацій та облпрофради, зокрема
систематичне проведення навчальних семінарів, розробка методичних рекомендацій,
макетів колдоговорів для різних галузей, поширення кращого досвіду завдяки
проведенню галузевих конкурсів на кращий колективний договір на регіональному
рівні та інші заходи.
Щодо структури та змісту колективних договорів, то всі вони
мають передбачені законодавством розділи. На жаль, присутні і проблемні моменти:
не в усіх колдоговорах дотримуються галузеві норми щодо оплати праці
(передусім, рівень мінімальної місячної тарифної ставки), сума коштів,
виділених на комплексні заходи для поліпшення стану безпеки та гігієни праці,
на багатьох підприємствах значно нижча за встановлену законодавством. Поширена
практика застосування підприємствами відтермінування запровадження договірних
норм з оплати праці в зв’язку з фінансовими труднощами.
Однак найпоширенішим порушенням положень колективних
договорів є несвоєчасна виплата заробітної плати. Ця проблема існує на
підприємствах різних сфер економіки регіону, однак левову частку
заборгованої зарплати не виплачено працівникам містоутворюючої (й донедавна бюджетоутворюючої)
галузі – суднобудування. Безперечно, галузь перебуває в глибокій кризі. І
величезні сподівання працівників та профспілкових комітетів суднобудівних
підприємств на відродження галузі пов’язані з прийняттям 5 червня п. р. у
першому читанні законопроекту № 10360 «Про проведення економічного експерименту
з державної підтримки суднобудівної промисловості». Підтримку цим сподіванням
і переконаність у нагальній необхідності прийняття в цілому зазначеного законопроекту
висловила президія обласної ради профспілок на позачерговому засіданні 19
липня.
Зважаючи на існування проблем, хоча колективно-договірна
робота сторін соціального діалогу має і позитивні результати, стан
колдоговірного регулювання соціально-трудових відносин потребує подальшого
вдосконалення.
Анна Шарова,
завідувачка відділу соціально-економічних питань облпрофради
– секретар Миколаївської міської тристоронньої соціально-економічної ради
Колдоговір має
працювати…
Ефективно виявляти роботодавців, що ухиляються від
переговорів з укладання колдоговорів, дозволяє проведення профспілками
двомісячника, запровадженого за ініціативою ФПУ. Унинішньому році прикладів
ухилення від переговорів не зафіксовано. Водночас профспілковий моніторинг
свідчить, що в більшості галузей надається перевага не укладенню нових, а
автоматичному подовженню дії норм раніше укладених договорів для збереження
рівня закладених у них соціальних гарантій. Також у регіоні є низка
підприємств, на яких ініціювання колективних переговорів з укладання нового колдоговору
відкладається з об’єктивних причин або переговори тривають з великими
перервами. Водночас саме цього року на деяких підприємствах після тривалої
перерви колдоговірну роботу було відновлено і прийнято нові колективні
договори.
Звернення
до Президента України В. Ф. Януковича та Прем’єр-міністра
України М. Я. Азарова
Вельмишановні Вікторе
Федоровичу та Миколо Яновичу!
Профспілка державних
санітарно-епідеміологічних установ Донецької області вже вкотре звертається до
вас із приводу необхідності скасування протиправних дій щодо руйнування Державної
санітарно-епідеміологічної служби Донецької області.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від
14.11.2011 № 1184 «Про затвердження граничної чисельності працівників територіальних
органів виконавчої влади» передбачено скорочення не менше 6 тис. працівників,
у тому числі державних санітарно-епідеміологічних установ Донецької області
(щоквартально 521 працівник).
Незважаючи на неодноразові звернення профспілки до вас,
Вікторе Федоровичу та Миколо Яновичу, а також до віце-прем’єр-міністра Р. В.
Богатирьової, до сьогодні не прийнято рішення про призупинення неправомірного
скорочення працівників державних санітарно-епідеміологічних установ Донецької
області.
За січень – червень 2012 року з причини недофінансування
заробітної плати (9495,84 тис. грн) скорочено 1022,5 штатних одиниць.
Профспілка державних санітарно-епідеміологічних установ
Донецької області з розумінням ставиться до необхідності системних змін за
рахунок реформування та оптимізації діяльності санітарно-епідеміологічної
служби, але не за допомогою заходів, які руйнують державний
санітарно-епідеміологічний нагляд. Профспілковими організаціями ФПУ,
ЦКпрофспілки працівників охорони здоров’я України за участю МОЗ України, згідно
з наданим листом від 16.05.2012 № 06/01-26/864, засвідчено, що 12.03.2012
прийнято остаточне рішення щодо припинення скорочення працівників Державної
санітарно-епідеміологічної служби. Але попри це, з причини відсутності розпорядних
документів Кабінету Міністрів України, МОЗ України, Державної
санітарно-епідеміологічної служби України та недофінансування коштів на заробітну
плату продовжується скорочення працівників в умовах їх соціальної незахищеності,
низького рівня заробітної плати, пенсійного забезпечення та ін.
Протягом 2011–2012 років в Україні зареєстровані спалахи
масових інфекційних захворювань, харчових отруєнь серед населення, запобігання
та ліквідація яких потребують значних людських ресурсів з високим професійним
рівнем. Скорочення чисельності кваліфікованих та досвідчених працівників
призведе до непоправних наслідків.
Скорочення працівників державних санітарно-епідеміологічних
установ проводиться без внесення відповідних змін до чинних законодавчих
актів «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення»,
«Положення про державну санітарно-епідеміологічну службу України» в частині
обов’язків, здійснення порядку організації служби, державного
санітарно-епідеміологічного нагляду та ін.
Прийняті Кабінетом Міністрів України рішення щодо
скорочення чисельності працівників державних санітарно-епідеміологічних
установ не були погоджені з представниками профспілок та суперечать п. 4 ст.
49 Конституції України в питаннях забезпечення санітарного та епідемічного
благополуччя населення.
Профспілка державних санітарно-епідеміологічних установ
Донецької області просить вас прийняти спільне позитивне рішення про
призупинення неправомірного скорочення працівників і разом із профспілками
розробити заходи щодо справедливої, відповідно до законодавства України,
раціональної оптимізації державної санітарно-епідеміологічної служби.
З повагою,
О. П. ПОРОННІК,
голова Ради профспілкових комітетів державних
санітарно-епідеміологічних установ Донецької області
09.08.2012
|