Коли підемо на заслужений відпочинок?
Фахівці Федерації профспілок України провели попередню експертну
оцінку основних положень проекту Закону України «Про заходи щодо законодавчого
забезпечення реформування пенсійної системи», зареєстрованого у Верховній Раді
України 13 грудня 2010 року, реєстр. № 7455.
Пропонуємо аналіз змін у солідарній системі пенсійного
страхування. З повним текстом експертної оцінки можна ознайомитися на сайті
ФПУ.
1. Підвищити пенсійний вік для жінок з 55 до 60 років, кожні
півроку збільшуючи його на 6 місяців, починаючи з 1 лютого 2011 року.
ФПУ пропонує відкласти розгляд питання підвищення пенсійного
віку на більш пізній термін, після завершення відповідної підготовчої роботи.
Як з’ясували експерти Федерації, за рахунок підвищення пенсійного віку для
жінок із 55 до 60 років економія коштів Пенсійного фонду України у 2011 році
становитиме лише 554 млн грн із подальшим збільшенням цієї суми у наступні
роки. Профспілки запропонували заміщення цієї суми за рахунок проведення таких
заходів: виведення з тіні (легалізації) заробітної плати з нарахуванням на неї
внесків до Пенсійного фонду України; розширення зайнятості незайнятих громадян
України; збільшення фонду оплати праці завдяки підвищенню частки оплати праці
в операційних затратах на виробництво продукції. Обсяги додатково залучених
внесків до бюджету Пенсійного фонду можуть становити не менш як 75 млрд грн на
рік.
Окрім того, слід зазначити, що не було проведено прогнозних
розрахунків впливу підвищення пенсійного віку для жінок на ситуацію на ринку
праці, не вирішено проблему працевлаштування молоді та жінок передпенсійного
віку. Ці питання вже сьогодні стоять дуже гостро.
2. Збільшити тривалість страхового стажу, необхідного для призначення
пенсій за віком, із 5 до 15 років.
Внесена пропозиція погіршує умови пенсійного забезпечення
громадян. Наприклад, якщо особа матиме стаж роботи всього 13 років, то,
відповідно до зазначеного вище, права на пенсійні виплати вона не матиме. Це не
зовсім справедливо, адже вона (і за неї) упродовж 13 років сплачувала
(сплачували) страхові внески. Якщо все-таки ухвалюється рішення про збільшення
необхідного стажу роботи, то слід передбачити пенсію за віком при неповному
стажі, як це було передбачено раніше діючим законодавством (за наявності не
менше 5 років страхового стажу).
3. Збільшити тривалість страхового стажу з 20 років у жінок і
25 років у чоловіків до 30 і 35 років відповідно, необхідних для призначення
мінімальної пенсії на рівні прожиткового мінімуму. При цьому підвищення до
пенсій за понаднормовий стаж у розмірі 1% обчисленого розміру пенсії
провадитиметься лише за кожний повний рік роботи понад зазначених вище 30 і 35
років.
Це фактично призведе до зниження рівня пенсійного забезпечення
багатьох пенсіонерів, у яких була низька заробітна плата й відносно невеликий
стаж роботи.
Нині у чоловіків і жінок середня тривалість страхового стажу
становить лише 35 років, тому значна частина громадян не матиме права на
підвищення до пенсій. Значно збільшиться кількість пенсіонерів, які
одержуватимуть пенсії нижче мінімальної. У зв’язку з цим пропонується залишити
діючу норму.
4. Для обчислення розмірів пенсій використовувати заробітну
плату лише за період страхового стажу після 1 липня 2000 року за даними персоніфікованого
обліку.
У цілому пропозиція підтримується. Відповідно до чинного
законодавства, під час призначення пенсії враховується заробітна плата за
будь-які 60 календарних місяців роботи підряд до 1 липня 2000 року і за весь
період, починаючи з 1 липня 2000 року, до моменту звернення за призначенням
пенсії. Разом із тим перед виходом на пенсію, особливо з огляду на складний
фінансово-економічний стан підприємств і організацій, працівники можуть мати
значно нижчу заробітну плату, ніж, приміром, 15–20 років тому.
Тому слід залишити діючу норму, але за бажанням працівника.
Тобто, якщо працівник бажає додатково до заробітної плати за період із 1
липня 2000 року до виходу на пенсію взяти ще заробітну плату за будь-які 5
років роботи за період до 1 липня 2000 року, то таку можливість йому необхідно
забезпечити.
5. Під час обчислення коефіцієнтів заробітку передбачається за
періоди одержання допомоги із безробіття враховувати мінімальну заробітну
плату.
Зазначена пропозиція не підтримується, оскільки більша частина
безробітних одержують допомогу із безробіття у значно вищому розмірі, ніж
мінімальна заробітна плата. Тому слід враховувати розмір допомоги із
безробіття або дати можливість вилучати зазначені періоди під час визначення
коефіцієнтів заробітку.
6. Під час призначення пенсій визначати їх розміри із
застосуванням середньої заробітної плати в Україні за три календарні роки перед
зверненням з приводу призначення пенсії.
Унесена пропозиція суттєво знижує розміри пенсій. Слід залишити
діючу норму, тобто під час обчислення пенсії має враховуватися середня заробітна
плата в Україні за календарний рік, що передує року звернення з приводу
призначення пенсії. В іншому разі, ніякого осучаснення заробітної плати
працівника за минулий період (а це головна мета коригування заробітку) не
відбуватиметься.
7. Перерахунок пенсій працюючим пенсіонерам передбачається
провадити лише з урахуванням стажу роботи після призначення пенсії (не менше 2
років) або із застосуванням стажу роботи і заробітку після призначення пенсії,
але розрахунок пенсії провадити із застосуванням показника середньої заробітної
плати в Україні, відповідно до якого раніше було призначено (перераховано)
пенсію.
Внесена пропозиція не підтримується. Пенсіонери, продовжуючи
працювати, сплачують (і за них сплачуються) внески на пенсійне страхування,
розмір яких є високим. Тому для них пенсії мають підвищуватися у більш вищому
розмірі порівняно з непрацюючими пенсіонерами.
Пропонуємо у законопроекті передбачити норму щодо перерахунку
пенсій працюючим пенсіонерам з урахуванням середньої заробітної плати в
Україні за календарний рік, що передує року звернення з приводу перерахунку
пенсії.
Департамент
із питань соціального захисту
06.01.2011
Коментарі
#1 24.01.2011 14:29 добавил: Киянин | додати коментарВиявляється є ще грамотні фахівці в Україні - всі висновки вірні. А коли чую тігіпковську брехню, то думаю чи людина настільки неграмотна, чи цинічна
|
|
|