ГРИГОРІЙ ОСОВИЙ: «ПРОФСПІЛКИ ОБСТОЮЮТЬ ПРИНЦИПИ СОЦІАЛЬНОЇ СПРАВЕДЛИВОСТІ ПРИ ВПРОВАДЖЕННІ ПЕНСІЙНИХ НОВАЦІЙ»
Усупереч повідомленням окремих ЗМІ,
що профспілки беззастережно підтримали пенсійну реформу Уряду, насправді обговорення
ними переданого наприкінці червня до парламенту законопроекту № 6614, яким передбачається
підвищення пенсій та перегляд трудового стажу, триває.
Саме на цьому питанні зосередили
увагу члени Спільного представницького органу об’єднань профспілок під час двох
останніх засідань 3 та 10 липня. Свою позицію щодо перспектив пенсійного реформування
профспілки обстоювали під час зустрічі з міністром соціальної політики Андрієм
Ревою, який презентував спілчанам головні кроки цієї реформи, а також у ході тематичного
круглого столу, що відбувся у м. Києві за участю соціальних партнерів, міжнародних
експертів та представників Міжнародної організації праці.
У чому співпадають і різняться позиції
профспілок та урядовців щодо змін у пенсійному законодавстві? Про це розповів Голова
СПО об’єднань профспілок, Голова ФПУ Григорій Осовий.
У
профспілок позиція однозначна – пенсійна реформа
необхідна, вона давно назріла. Більшість українських пенсіонерів (за
статистичними даними, 70%, тобто близько 8 млн) на сьогодні отримують пенсію
менше 1500 грн, що ставить їх на межу виживання. Тому пенсії конче потрібно
підвищувати. Але з іншого боку, існує колосальний дефіцит Пенсійного фонду,
який більш ніж на третину фінансується з держбюджету, щоб мати можливість
здійснювати навіть такі невисокі для більшості пенсіонерів виплати.
Тому нам потрібно шукати
компромісне рішення між потребами людей у пенсійному забезпеченні та
об’єктивною фінансовою спроможністю.
Що пропонується Урядом і
вважається позитивним?
1. Осучаснення існуючих
пенсій, тобто їх підвищення.
2. Скасування спеціальних
пенсій для окремих категорій громадян.
3. Скасування обмежень при
виплаті пенсій працюючим пенсіонерам.
4. Поступове звільнення
Пенсійного фонду від невластивих для нього виплат, а також підвищення розміру
ЄСВ для підприємств, де існують шкідливі та небезпечні умови праці і
працівники мають право на достроковий вихід на пенсію.
Зокрема, для цього нами
запропоновано законопроект, узгоджений трьома сторонами соціального діалогу,
яким передбачається збільшення розміру сплати власником Єдиного соціального
внеску із встановлених 22% за працівників, які працюють за Списком 1, на 15%, а
за Списком 2 – на 7%.
Потрібно зазначити, що для
великої кількості нинішніх пенсіонерів (за розрахунками ПФ, для 5,6 млн) вже з
1 жовтня 2017 року розмір пенсії збільшиться на суму від кількох сотень до 1
тис. грн щомісячно. Для цього додатково знадобиться понад 12 млрд грн, а
наступного року – ще близько 30 млрд грн додаткового фінансування. Важливо, що
таке осучаснення пенсій планується проводити в кілька етапів – у 2017 році з
урахуванням середньої заробітної плати в країні 3764 грн, а в 2019 році – вже
перерахувати виходячи із середньої зарплати 5600 грн, що торкнеться вже всіх
пенсіонерів, і таким чином за ці 3 роки вирівняти розміри пенсій для тих, хто
вийшов на пенсію раніше, й тих, хто виходитиме невдовзі. А з 2021 року пенсії
для всіх пенсіонерів збільшуватимуться в автоматичному режимі з урахуванням
двох факторів: темпів зростання середньої зарплати й індексу інфляції, але не
менш ніж на 50% від росту середньої заробітної плати.
До позитивів також можна зарахувати пропозицію
Уряду більш жорстко прив’язати розмір пенсії до страхового стажу і забезпечити
нарахування пенсій залежно від кількості років страхового стажу працівника і
розміру сплачених ним до Пенсійного фонду внесків. Маєш більший стаж роботи –
отримуєш більшу пенсію. І це справедливо, тому що на сьогодні склалася
ситуація, коли ті, хто має невеликий стаж роботи (15 років), і ті, хто
відпрацював 30–40 років, отримують фактично однакову пенсію, що викликає у
людей заперечення. На нашу думку, саме за таким принципом відновлюється
соціальна справедливість при визначенні розміру пенсій, а з іншого боку, це
стимулюватиме виведення трудових відносин з тіні.
Серед основних негативів змін у пенсійному
забезпеченні профспілки вбачають:
1. Зменшення коефіцієнта страхового стажу при
виході на пенсію з 1,35 до 1,0, що загрожує суттєвим скороченням розміру пенсій
для майбутніх пенсіонерів.
Така норма порушує вимоги статті 22 Конституції
України, якою не допускається звуження змісту та обсягу вже існуючих прав і
свобод для громадян, а також не відповідає Конвенції МОП № 102, яку Україна
ратифікувала 2016 року. Положеннями цієї конвенції передбачено, що пенсія за
віком на момент виходу на пенсію встановлюється на рівні 40% від заробітку
працівника після 30 років стажу, який враховується для призначення пенсії.
2. Поступове (протягом 10 років) збільшення
страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком, з 15 до 35
років.
Така норма пропонується як альтернатива
непідвищенню пенсійного віку, а також як засіб, що сприятиме детінізації
трудових відносин, де, за окремими даними, нелегально працюють біля 5 млн
осіб, за яких не перераховується до пенсійної системи жодної копійки.
Однак, профспілки вважають, що верхня межа
страхового стажу є завищеною, а темпи її запровадження мають бути більш
повільними. Наскільки? Тут ми готові до дискусії у пошуку взаємоприйнятного
рішення, оскільки не варто забувати, що у 90-ті роки, у період розрухи в
економіці, масового безробіття та невиплати зарплат, не кожен був здатен
знайти постійне робоче місце і здійснювати перерахунки до Пенсійного фонду.
Тоді держава не створювала для людей належних умов зайнятості, і цей фактор
потрібно враховувати.
3. Передчасним, з погляду профспілок, також є
скасування пенсій за вислугу років, що позбавить такого права працівників
освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, льотного складу авіації,
геологорозвідки, низки робітничих спеціальностей, спортсменів, артистів та ін.
Вирішення цього питання полягає у запровадженні професійних пенсійних систем,
а оскільки їх ще не створено, то погіршувати умови пенсійного забезпечення людей
неприпустимо.
У законопроекті містяться низка норм, що не
пов’язані з питаннями пенсійного забезпечення і потребують окремого
обговорення, зокрема щодо обчислення і сплати єдиного внеску, призначення і
виплати щомісячних страхових сум потерпілим на виробництві й т. ін.
Шляхи збалансування позицій Уряду і профспілок
При проведенні пенсійної реформи потрібно
віднайти формулу соціальної справедливості, що дозволить врахувати інтереси
пенсіонерів, які отримують пенсію сьогодні, і тих, хто виходитиме на пенсію в
майбутньому. Фактично йдеться про суспільний діалог поколінь. Адже шляхом
зменшення коефіцієнта страхового стражу та збільшення кількості років,
необхідних для отримання права виходу на пенсію, зекономлений ресурс
передається нинішнім пенсіонерам на підвищення їм виплат.
Проте законопроект з’явився нещодавно, і такого
публічного діалогу ще не відбулося. Люди не мають з цього приводу об’єктивної
інформації, а політики часто вдаються до небажаних спекуляцій навколо цього
соціально важливого питання. СПО профспілок визначив, що потрібен час для
більш ретельного аналізу законопроекту. Якщо така позиція буде підтримана, і
буде неможливим зберегти коефіцієнт страхового стажу на рівні 1,35, а на це
тільки в цьому році потрібні додатково близько 40 млрд грн, яких немає у ПФ, то
ми могли б запропонувати встановити верхню межу необхідного страхового стажу не
в 35, а в 30 років, запровадити диференційовану шкалу стажу при призначенні
пенсій: чим більша тривалість легальної праці, тим вищий коефіцієнт, наприклад,
починати з коефіцієнта 1,0 при невеликому стажі роботи, а за 30 років стажу і
більше – 1,35. Тим самим не звужувати права пенсіонерів, а запровадити
стимулюючий механізм для більш пізнього виходу на пенсію.
Не повинно бути зрівнялівки, ми за соціальну
справедливість, яка полягає в тому, що на гідну пенсію мають розраховувати
насамперед ті, хто офіційно працював і сплачував соціальний внесок. Тим, хто
на момент виходу на пенсію не матиме необхідної кількості років страхового
стажу, вочевидь має виплачуватись соціальна допомога, але не за рахунок
Пенсійного фонду, а з державного бюджету, тому що один з головних обов’язків
держави – убезпечити людей від бідності.
Записав
Олексій КОРЕЦЬКИЙ,
прес-центр ФПУ
17.07.2017
|