Європейський
зелений курс стоїть на роздоріжжі – між політикою надії та політикою страху –
з наближенням червневих виборів.
ВТРАЧЕНИЙ
РІК
Минулий
рік став проблемним для Європейського зеленого курсу, коли надія перетворилася
на розчарування і глибоке занепокоєння. Цей рік ризикує стати переломним – коли
зневіра і страх візьмуть гору над потребами та амбіціями. Але так не повинно
бути. У 2024 році реалізація Зеленого курсу та створення оновленого порядку
денного надії є надзвичайно важливими – не лише для того, щоб виконати обіцянки
та подолати потрійну кризу клімату, біорізноманіття та забруднення, але й
для того, щоб скористатися численними можливостями для трансформаційних дій.
Регулювання
та інвестиції сприятимуть створенню нових робочих місць і навичок. У 2024 році
кількість робочих місць у сфері відновлюваної енергетики становитиме 13,7
мільйона у всьому світі, і ця цифра значно зросте. На кліматичній конференції
COP
28 в
Дубаї 130 країн взяли на себе зобов’язання потроїти потужності відновлюваної
енергетики до 2030 року та подвоїти середньорічний приріст енергоефективності
до 4%.
Десятки
документів Зеленого курсу ще мають бути обговорені в Раді ЄС, проголосовані в
Європейському Парламенті та стати предметом «тристоронніх» переговорів з
Європейською
Комісією.
Закони про моніторинг ґрунтів і лісів можуть створити основу для визнання і
просування довгострокових переваг і життєздатності цих екосистем, чиє здоров’я
і стійкість мають важливе значення для суспільства і біорізноманіття, а також
для секторів економіки. Трилоги про «зелені» вимоги можуть вирішити, з яким
типом (дезінформації) громадяни зіткнуться і чому вони можуть довіряти. Закон
про класифікацію, маркування та пакування хімічних речовин може допомогти
користувачам приймати обґрунтовані рішення щодо небезпечних хімічних речовин.
Рішення
щодо екодизайну та директива про енергоефективність будівель можуть заощадити
енергію та дохід домогосподарств, а також вирішити питання паливної безпеки.
Повітря, яким ми дихаємо, можна зробити безпечнішим завдяки амбітному перегляду
директиви про якість атмосферного повітря.
Усі ці
документи спрямовані на покращення життя людей та планети. Однак у 2023 році ці
та інші законопроєкти зіткнулися з негативною реакцією як з боку парламенту,
так і з боку Ради ЄС – часто з дуже сумнівною тактикою та дезінформаційними
кампаніями, які підривають віру в процес вироблення політики та довіру до
інституцій ЄС, одночасно підриваючи демократію. Ключові документи були навіть
відкладені до запуску, такі як вкрай необхідний закон про стійкі харчові
системи та перегляд регламенту щодо хімічних речовин «
REACH
».
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ
НА БЕЛЬГІЇ
Бельгія
перебрала на себе мантію головування в Раді 1 січня. Вона несе відповідальність
за завершення роботи над багатьма справами, що залишилися в рамках Зеленого
курсу, причому лише січень і лютий будуть повністю відкритими для трилогів,
а в березні – обмежений набір пріоритетів, оскільки в червні відбудуться вибори
до парламенту. Відповідальність цього члена-засновника ЄС є значною.
Бельгійське
головування також проведе в середині січня неформальну зустріч міністрів, на
якій обговорюватимуться питання справедливого переходу, стійкості та адаптації
екосистем, а також циркулярної економіки. Справедливість і люди повинні бути
в центрі трансформації. Нам потрібно прийняти безпрограшну логіку інвестування
в циркулярність: економія енергії та ресурсів, доступ до матеріалів, створення
ринку, стійкість до цінових коливань і зменшення впливу на навколишнє середовище.
Екологічний порядок денний – це соціальний порядок денний, порядок денний
безпеки та порядок денний можливостей.
ТРИВОЖНА
ТЕНДЕНЦІЯ
Ми не
повинні сприймати європейську демократію як належне. Нещодавні дослідження
показують, що стабільна підтримка демократії зменшується серед європейських
громадян на всьому континенті, і це відбувається вже кілька років поспіль.
Сама
демократія переживає кризу, коли зловмисний зовнішній вплив і дезінформація
намагаються маніпулювати виборцями, щоб змусити їх голосувати всупереч їхнім
інтересам або взагалі не дати їм можливості висловити свою думку. Нещодавні
вибори показали, як ультраправі експлуатують і поширюють часто сконструйовану
атмосферу страху, щоб посилити почуття безправ’я і відчуження, знижуючи довіру
до демократичних інститутів і надію на майбутнє.
Для
майбутнього Європи важливо, щоб на виборах перемагали факти, а не брехня, і
щоб дебати були змістовними, враховували різноманітність і нюанси та уникали
занурення в поляризаційні «культурні війни».
ЄС багато зробив для своїх громадян, часто
без належної оцінки, і багато хто не усвідомлює його ролі та переваг: поліпшення
якості повітря і води, підвищення ремонтопридатності продукції, економія енергії
для домогосподарств через стандарти будівництва та продукції, захист і
сприяння доступу до природи, просування глобальних амбіцій щодо біорізноманіття,
клімату та пластикового забруднення тощо.
ЄС має
потенціал зробити набагато більше, але вкрай важливо, щоб його громадяни
вирішили брати участь у європейській демократії та голосувати по совісті, а
не через страх.
ВИЗНАЧАЛЬНИЙ
ВИБІР
Ще
занадто рано говорити про те, чи отримає Урсула фон дер Ляєн другий президентський
термін. Так само рано говорити про те, яким пріоритетам будуть віддані нові
політичні орієнтири.
Чи
буде продовження «Зеленого курсу» – далекоглядного європейського пакту про
наше спільне майбутнє, пов’язаного з новим суспільним договором, де громадяни
мають право довіряти уряду і спільно творити майбутнє? Чи це буде лише «зелене
світло», яке зосередиться на реалізації окремих заходів та кількох нових
документів, але в іншому – боротьба з кризою, втрачаючи при цьому можливості
для системних змін? Або ж це буде зовсім інший порядок денний?
Це
суворий вибір, який стоїть перед європейськими політичними лідерами, тими,
хто веде кампанію до нового парламенту, і громадянами, які за них голосують.
Їхні рішення у 2024 році визначать десятиліття і наше майбутнє.
ПАТРІК
ТЕН БРІНК
, генеральний секретар Європейського екологічного бюро,
ФОСТІН
БАС-ДЕФОСС
, директорка з питань природи, здоров’я та довкілля в
Європейському екологічному бюро,
КРІСТІАН СКРИВЕРВІК
, відділ комунікацій Європейського екологічного бюро.
ЗАХИСТ ПРАЦІВНИКІВ ЦИФРОВИХ
ПЛАТФОРМ В ЄС
Уряд Франції очолив коаліцію країн, яка заблокувала угоду, досягнуту раніше
між іспанським головуванням в Раді та делегацією Європейського парламенту.
Генеральний секретар ЄФПГО:
«Це дуже розчаровує десятки мільйонів працівників, які думали, що можуть розраховувати
на кращий соціальний захист та умови праці. Французький уряд, зокрема, не має
жодної поваги до тих працівників, яких експлуатують недобросовісні роботодавці».
РЕАКЦІЯ ЄКП
Працівників платформ часто
помилково класифікують як самозайнятих. Таким чином, вони позбавлені основних
прав і соціального захисту. Європейський парламент і Рада міністрів досягли згоди
щодо критеріїв визнання працівників платформ і надання їм захисту та трудових прав
13 грудня 2023 року. ЄКП підкреслює, що правозастосування на національному рівні
матиме вирішальне значення і вимагає збільшення кількості трудових інспекторів.
ЄКП ПІДКРЕСЛЮЄ, ЩО КОМПРОМІС
ВКЛЮЧАЄ В СЕБЕ
– Перерозподіл тягаря доведення, що означає,
що платформи тепер повинні доводити відсутність трудових відносин.
– Перевірки на робочому місці, які будуть
обов’язковими в разі однієї перекваліфікації – це означає, що якщо один працівник
проходить процедуру, роботодавець повинен буде оцінити ситуацію його колег.
– Прозорість алгоритмів, які використовувалися
компаніями- платформами для встановлення та регулювання роботи. Вони використовувалися
для покарання працівників, які брали участь у легальній профспілковій діяльності.
– Центральна роль профспілок і колективних
договорів у розвитку економіки платформ.
Відомими прикладами працівників
платформ є кур’єри та водії таксі. Ми бачимо, як все частіше доглядальників змушують
до фіктивної самозайнятості, щоб уникнути сплати відпускних, лікарняних або соціального
забезпечення.
ПОЗИЦІЯ ЄКП
Парламент у своїй заяві підкреслює, що директива
вперше в історії ЄС встановила правила алгоритмічного управлін?
09.02.2024