ВІД КРИТИКИ ПАТЕРНАЛІЗМУ ДО БЕЗПРАВНОСТІ ТРУДЯЩИХ
Огляд змін у сфері захисту індивідуальних
трудових прав, що сталися під впливом неоліберальних реформ останнього 30-річчя.
Гарантованість прав людини
у сфері праці визначається можливістю їх відстояти на практиці. Доводиться
визнати, що збереження прогресивного КЗпП в Україні поєднується з доволі неефективною
системою захисту трудових прав. З початку 1990-х під гаслами про критику патерналізму
стався перекіс до безправності трудящої більшості.
Під правовим захистом трудових
прав вчений В.Я. Бурак має на увазі сукупність матеріально- правових заходів,
організаційних і процесуальних способів запобігання і припинення порушень
трудового законодавства, відновлення порушених трудових прав громадян і
відшкодування заподіяної внаслідок цього шкоди. Він виділив такі форми
захисту: судовий, адміністративний, громадський і самозахист.
Адміністративний захист
Органи, що здійснюють адміністративний
захист трудових прав, уповноважені видавати приписи про припинення, усунення
порушення законодавства, а в разі невиконання – застосовувати до винного
роботодавця штрафні санкції. Відповідні повноваження покладені на Державну
службу України з питань праці (Держпраці) та її територіальні органи. Зниження
ефективності здійснюваного ними нагляду і контролю за додержанням
законодавства про працю прямо пов’язане з упровадженням ліберальних реформ.
Ще у 2007 році було ухвалено вигідний бізнесу Закон України «Про основні
засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» № 877,
який наклав обмеження на діяльність Держпраці. Виписаний у відповідності до
цього закону порядок перевірок № 823 від 21.08.2019 критикувався
представниками Міжнародної організації праці через обмеження права
інспекторів праці проводити інспекції без попереднього повідомлення. Нині
Держпраці підпорядковано Міністерству економіки, тобто органу, який
займається захистом інтересів суб’єктів господарювання. Це також стримує дієвість
адміністративного захисту.
Тривалий час прокуратура
здійснювала нагляд за додержанням і правильним застосуванням законодавства
про працю. Надання таких повноважень прокурорам мотивувалося тим, що значна
частина громадян не могли звернутися до суду, а звернення до різних посадовців
не давали ефекту. Проте ухвалений у 2014 році новий Закон України «Про
прокуратуру» вже не передбачає здійснення прокурорами функції нагляду за
дотриманням трудового законодавства. Тепер, як можна зрозуміти з окремих заяв,
потенціал прокуратури спрямовується на захист прав підприємців.
Судовий
захист
Зміщення акцентів у судовому
способі захисту трудових прав відбулося наприкінці 1980-х. Зі статті 234 КЗпП
було виключено норму, за змістом якої звільнення без законної підстави або з
порушенням встановленого порядку тягнуло поновлення на попередній роботі.
Тепер КЗпП у статті 235 встановлює, що працівник підлягає поновленню на
роботі лише у разі звільнення без законної підстави. Вчені вважають це
суттєвим недоліком чинного законодавства. На практиці суди оцінюють
дотримання порядку звільнення, хоча існуюче формулювання не дозволяє точно
передбачити результат розгляду спору.
У 1992 році в новій
редакції було викладено Главу
XV
КЗпП «Індивідуальні трудові спори». Вона
вже не містила норми про те, що працівник підлягає поновленню на роботі, якщо
в ході судового процесу профспілка відмовляє у наданні згоди на звільнення.
У 2004 році було ухвалено
новий Цивільний процесуальний кодекс України, який більше не передбачав права
профспілок бути представниками сторін і третіх осіб у суді. Нині інтереси може
представляти адвокат, а у справах незначної складності – представник на
підставі нотаріальної довіреності.
Додатковим тягарем стало
впровадження 2015 року нових правил сплати судового збору. Позивачі звільняються
від сплати судового збору лише у справах про стягнення заробітної плати та
про поновлення на роботі. Причому суди зрозуміли вказані норми вкрай вузько,
вимагаючи сплати збору при пред’явленні вимоги про стягнення середнього
заробітку за час вимушеного прогулу. Це означає необхідність сплачувати кошти
за звернення до суду в усіх спорах про оскарження незаконного звільнення!
Оскарження доган стало ще менш вигідним для працівника: необхідно буде
сплатити певну суму, а в разі скасування догани працівник може розраховувати
хіба що на повернення судового збору. Буквально із закону випливає обов’язок
позивачів сплачувати судовий збір при поданні позову про оформлення трудових
відносин.
Громадський
захист
До громадських організацій,
які мають займатися захистом трудових прав, традиційно відносяться професійні
спілки. Слід визнати, що в умовах лібералізації профспілки були позбавлені
низки важелів впливу, а діяльність державних органів не змогла компенсувати
втрату працівниками захищеності. Утворені при профспілках правові інспектори
праці мали право надавати адміністрації підприємств, установ, організацій
обов’язкові приписи про усунення порушень трудового законодавства та
контролювати їх своєчасне виконання. Також вони могли накладати штрафи на посадовців.
При відмові адміністрації підприємства скласти акт про нещасний випадок або
при незгоді потерпілого з викладеними в акті фактичними обставинами
потерпілий міг звернутися до профспілкового комітету, а його постанова з
приводу складення або змісту акта була обов’язковою для адміністрації.
Відповідна стаття 171 КЗпП діяла до початку 1994 року. Важливо, що профкоми
раніше виступали ланкою розгляду трудових спорів. Робітники і службовці
могли звертатися до них при незгоді з рішенням комісії по трудових спорах.
ВІТАЛІЙ ДУДІН
Державний «арбітраж»
Держава відійшла від ролі захисника працівників як слабшого суб’єкта
трудових відносин і все частіше декларувала безсторонність, а подекуди навіть
оголошувала себе захисником підприємців. Це було рухом у бік системи, в якій, за
влучним висловлюванням одного з прем’єрів, «люди зможуть домовлятися між собою
без примусу держави й державу використовувати виключно у вигляді арбітра». Дотримання
такого неоліберального ідеалу призвело до розчарування значної частини населення
щодо можливості добитися справедливості у власній країні.
Віталій Дудін
кандидат
юридичних наук, голова ради ГО «Соціальний рух»
Роботодавці схильні до
порушушень трудового законодавства. Безумовно, у кращому становищі опиняються члени
профспілок, які протистоять свавіллю, зокрема через систему колективних договорів
і угод. Однак і цих скромних гарантій їх можуть позбавити. Яскравим прикладом є
проштовхування законопроєкту № 5555. Його ухвалення вигідне лише тим, хто бажає
порушувати трудові права працівників.
11.02.2022
|