РОБОТА ПРОФСПІЛКОВОГО ТУРОПЕРАТОРА ПрАТ «УКРПРОФТУР» ПІД ЧАС КАРАНТИННИХ ОБМЕЖЕНЬ
С
учасна індустрія туризму — одна з найбільш
швидко прогресуючих галузей світового господарства, яку можна розглядати як
самостійний вид економічної діяльності, так і міжгалузевий комплекс.
Уже декілька десятиріч туризм
постійно розвивається, здобуваючи собі статус однієї з найшвидше зростаючих
галузей економіки в цілому світі. Сучасний туризм тісно пов’язаний з
Глобальними цілями сталого розвитку ООН до 2030 року й охоплює все більшу
кількість нових напрямків. Саме динамічність перетворює туризм на ключовий
рушій соціально-економічного прогресу.
За
даними Всесвітньої туристичної організації у 2019 році в світі було
зафіксовано 1,5 млрд туристичних прибуттів (international tourist arrivals), що
на 4% перевищує дані попереднього року.
У
2020 році передбачалось приблизно таке ж зростання, як і у 2019 році, а саме
3–4%, проте 11 березня 2020 року Всесвітня організація охорони здоров’я
оголосила пандемію у зв’язку з поширенням у світі коронавірусу COVID-19. У
зв’язку з цим багато країн закрили кордони, відмінили авіа- й транспортне сполучення
і ввели карантинні обмеження. Туристичний сектор став одним з найбільш уражених
від наслідків, спричинених спалахом COVID-19.
Саме
2020 рік став найгіршим в історії світового туризму. За останніми даними
Всесвітньої туристичної організації (UNWTO), світовий туризм зазнав
найгіршого року, оскільки кількість міжнародних туристів зменшилась на 74%.
Навіть
попри негативні тенденції, викликанні спалахом COVID-19, в Україні існують усі
передумови для розвитку туристичної сфери. Туристичний потенціал нашої країни
на сьогодні розкрито не повною мірою, про що свідчить досить низька частка
туристичної галузі в структурі ВВП країни.
Саме
через великий потенціал сфери гостинності в Національній економічній стратегії
на період до 2030 року, затвердженій постановою № 174 від 03.03.2021, Кабінет
Міністрів України окрему увагу приділив розвитку креативних індустрій та
індустрії гостинності. Згідно з даним документом, Стратегія передбачає:
• забезпечення розвитку туризму як
одного з драйверів соціокультурного та економічного розвитку регіонів;
• створення конкурентоспроможної
креативної економіки для збалансованого розвитку України.
У Стратегії зазначено, що Україна має
малу кількість ліжок для розміщення туристів відносно площі країни. За цим
показником ми поступаємось європейським країнам – середньоєвропейський
показник 9,2 ліжка/кв. метр проти 1,6 ліжка/кв. метр в Україні. Низька насиченість
готельними ліжками в Україні відкриває потенціал для розвитку сегмента готелів
категорії «три зірки» і «чотири зірки».
Стратегія розвитку передбачає:
• збільшення річного обсягу туристичних
потоків до 30 млн іноземних і 60 млн внутрішніх туристів;
• збільшення кількості зайнятих з 3,9 до
4,5 відсотка загальної кількості працевлаштованих.
Збільшення кількості туристів приведе до
збільшення коефіцієнта завантаженості ліжкомісць в готелях та сезонних
туристичних базах, збільшення доходів підприємств та робочих місць. Саме тому
підприємства системи ПрАТ «УКР
ПРОФТУР» вкладають
кошти в поліпшення власної матеріально-технічної бази готелів та
туристично-оздоровчих комплексів.
Туризм стимулює розвиток елементів
інфраструктури: готелів, ресторанів, підприємств торгівлі тощо. Він зумовлює
збільшення доходної частини бюджету за рахунок податків, що можуть бути прямими
(плата за візу, митний збір) або непрямими (збільшення заробітної плати
робітників спричинює збільшення сум прибуткового податку).
Крім цього, туризм має широкі можливості для
залучення іноземної валюти і різного роду інвестицій. Не менш важливою
економічною функцією туризму є диверсифікація економіки, яка утворюючи галузі,
що обслуговують індустрію туризму, забезпечує зростання доходів населення та
підвищення рівня добробуту нації.
Також вплив туризму на економічний розвиток
країни, зокрема, виявляється у підвищенні ділової активності та розширенні
виробництва товарів і послуг у результаті збільшення платоспроможного попиту
за рахунок іноземних та місцевих екскурсантів. З економічної точки зору привабливість
туризму як галузі, що надає послуги, полягає у більш швидкій окупності
вкладених коштів та отриманні доходу у вільноконвертованій валюті.
У багатьох країнах туризм входить у першу трійку
провідних галузей держави, розвивається швидкими темпами і відіграє важливе
соціальне та економічне значення, оскільки він не лише збільшує місцеві доходи,
створює нові робочі місця, а й розвиває всі галузі, пов’язані з виробництвом
туристичних послуг, а саме: розвиває соціальну та виробничу інфраструктури у
туристичних центрах, активізує діяльність народних промислів і розвиток
культури та сприяє їм, забезпечує зростання рівня життя місцевого населення та
збільшує валютні надходження.
Але позитивний вплив туризму на економіку
держави відбувається тільки в тому випадку, якщо він розвивається всебічно,
тобто не перетворює економіку країни в економіку послуг. Іншими словами, економічна
ефективність туризму передбачає, що він в державі повинен розвиватися
паралельно і у взаємозв’язку з іншими галузями соціально-економічного
комплексу.
Охоплюючи багато секторів економіки, майже
неможливим стає визначення точної оцінки кількості працівників, зайнятих у
сфері туризму. Крім того, вирішення проблеми реальної оцінки ускладнюється ще й
специфічним характером праці (сезонність, робота за сумісництвом, тимчасова
робота тощо). І все ж кількість зайнятих у туристичній сфері постійно зростає.
Це одна з небагатьох галузей економіки, де залучення нових технологій не
призводить до скорочення працюючого персоналу. Це має важливе значення,
оскільки, поглинаючи більше робочої сили, туризм зменшує соціальну напругу в
суспільстві. Крім того, світовий досвід показує, що індустрію туризму можна
розвивати і в період економічних криз.
У багатьох країнах світу туризм є однією з
найбільш пріоритетних галузей, внесок у валовий національний дохід яких
складає 20–45%, а надходження від іноземного туризму є основним джерелом
отримання валюти. Отже, галузь туризму не тільки приносить значну частину
прибутку до бюджету туристично-розвинутих держав, а й є надзвичайно
перспективною і безсумнівно може стати одним з головних джерел надходжень до
держбюджету країн.
Задля повноцінного розвитку ринку туристичних
послуг України держава повинна брати активну участь в процесі розвитку туризму
в Україні. Основними напрямами державної політики повинні стати: збереження
туристичних ресурсів, вдосконалення нормативної бази, створення економічних
умов для стимулювання розвитку туризму, надання пільг для організації туристичної
роботи, залучення інвестицій в розвиток туристичної індустрії, забезпечення
безпеки туристів, участь у міжнародних програмах розвитку туризму.
Розвиток туризму в Україні дозволить створити
додаткові робочі місця, поповнити валютний запас, відновити занедбану
інфраструктуру, зміцнити авторитет у світовій спільноті.
Одним з найважливіших кроків державної політики
у сфері туризму має стати створення позитивного іміджу України, як туристичної
держави та активне просування туристичного продукту. Лише спільними зусиллями
більшості громадян та державних органів влади вдасться вивести Україну на
новий туристичний ринок.
Приватне акціонерне товариство «УКРПРОФТУР» є найбільшим
профспілковим туристичним об’єднанням в Україні, яке має власну майнову базу готельно-ресторанних
та туристично- оздоровчих комплексів.
У структурі ПрАТ «УКРПРОФТУР»
на сьогодні діють та приймають гостей 11 власних готелів та 8
туристично-оздоровчих комплексів, номерний фонд яких становить понад 1000
номерів, а туроператорську діяльність здійснюють п’ять постійно діючих бюро
подорожей та екскурсій в різних регіонах країни.
Оздоровленням дітей
шкільного віку в літній період поточного року займалися усі діючі туристично-
оздоровчі сезонні господарства системи ПрАТ «УКРПРОФТУР». Через те, що сезон
літнього дитячого оздоровлення у 2020 році не проводився взагалі, у зв’язку з
обмеженнями КМУ, викликаними пандемією COVID-19, фінансові показники поточного
року варто порівнювати з аналогічним періодом 2019-го.
Незважаючи на діючі
карантинні обмеження, Правлінням Товариства забезпечено виконання усіх основних
фінансових показників господарської діяльності Товариства, як за підсумками
роботи 8 місяців, так і за очікуваними основними показниками 2021 року.
Так, літнім оздоровленням у
2021 році сезонними базами системи «ПрАТ «УКРПРОФТУР» було обслуговано 5 тис.
800 туристів, що з об’єктивних причин на 33% менше в порівнянні з аналогічним
періодом 2019 року.
Кількість людино-днів
становить 60500, що на 30% менше показників аналогічного періоду 2019 року.
За підсумками роботи 2021
року надано послуг по сукупних доходах із сезонного оздоровлення на 18% менше в
порівнянні з аналогічним періодом 2019 року.
Основними реалізаторами
послуг літнього відпочинку за результатами сезону 2021 року є наступні бази системи
ПрАТ «УКРПРОФТУР», а саме:
• ДЗСТ ЛОК «ВЕРХОВИНА» та
ДЗСТ ЛОК «Карпатські зорі» ПрАТ «Івано-Франківськтурист» – обслуговано разом
1350 туристів, відсоток завантаженості номерного фонду баз складає 75%.
• ОК «Лісовий» та ОК
«Збруч» ПрАТ «Тернопільтурист» обслуговано разом 1125 туристів, відсоток завантаженості
номерного фонду баз складає 90%.
• Пансіонат «Шацькі озера»
ПрАТ «Волиньтурист» обслуговано 2010 туристів, відсоток завантаженості номерного
фонду складає 45%.
• ТОВ «ОСК «ОЧАКІВ»
обслуговано 500 туристів, відсоток завантаження ліжкомісць становить 18%.
08.10.2021
|