ГРИГОРІЙ ОСОВИЙ: «СИСТЕМА ОПЛАТИ ПРАЦІ В ДЕРЖАВІ МАЄ БУДУВАТИСЯ НА ПРИНЦИПАХ ЗАКОННОСТІ І СПРАВЕДЛИВОСТІ»
19
серпня у Верховній Раді України було зареєстровано
законопроєкт № 5857 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України
щодо оплати праці». Він безпосередньо стосується прав і гарантій найманих
працівників, і цілком зрозуміло, що природа появи цього законопроєкту має
об’єктивні підстави. У чому суть документа і яка позиція щодо його прийняття у
профспілкової сторони? За коментарем «ПВ» звернулись до Голови СПО об’єднань
профспілок, Голови Федерації профспілок України Григорія Осового.
«Насамперед слід зазначити, що законопроєкт №
5857 – це реалізація записаних ще у 2019 році соціальними партнерами в чинній
донині Генеральній угоді зобов’язань, – сказав Григорій Осовий. – Нагадаю,
коли приймалося рішення Уряду і Верховної Ради про підвищення з 1 січня 2017 року
вдвічі розміру мінімальної зарплати – з 1600 до 3200 грн, тобто до фактичного
на той час прожиткового мінімуму для працездатної особи, на чому активно наполягали
профспілки, бізнес рішуче заперечував проти такого різкого одномоментного
підвищення зарплат. Бо вважав, що це може призвести до негативних наслідків:
згортання виробництва, скорочення робочих місць, неспроможності підприємств
своєчасно виплачувати зарплату і в цілому може зашкодити розвитку економіки.
Тому тривалий час проводилися консультації сторін Генеральної угоди, а також з
парламентськими комітетами, як пом’якшити для бізнесу перехід від 1600 до 3200
грн. І як компроміс такого пом’якшення, до структури розміру мінімальної
заробітної плати було внесено зміни, які визначали, що можна включати до цього
розміру певні надбавки, доплати. При цьому слід зазначити, що до 2017 року
вони виплачувалися понад розмір мінімальної зарплати. Але вже тоді профспілки
зазначали, що це тимчасова дія. Час покаже, наскільки бізнес упорався з таким
підвищенням, і чи не призвело це до негативних наслідків. Ми пересвідчилися,
що підвищення відбулося і не призвело до кризових явищ, про які вони говорили.
Під час консультацій було домовлено, що через рік
-
півтора ми повернемося до теми очищення мінімальної
зарплати від цих штучно доданих надбавок і доплат.
У 2019 році, коли ми укладали Генеральну угоду
на 2019–2021 роки, в розділі «Оплата праці» було прописано два пункти 2.5 та
2.16 щодо вдосконалення законодавства у сфері оплати праці. А саме в І півріччі
2019 року провести консультації щодо складових заробітної плати, які
обчислюються при визначенні мінімальної зарплати, і за результатами
підготувати узгоджені пропозиції щодо внесення змін до законодавства. А також
розробити в 2019 році й узгодити зміни до законодавства про працю щодо
встановлення підвищеної оплати праці на важких роботах та роботах зі шкідливими
і небезпечними умовами праці, підвищеним ризиком для здоров’я на умовах та в
розмірах, визначених галузевими угодами та колективними договорами. Таким
чином, запуск цієї роботи було зроблено в 2019 році. Але, як відомо, після
виборів у Верховну Раду, змін урядів, в умовах карантину і локдауну вирішення
цих питань було відтерміновано.
Підготовлений на сьогодні законопроєкт № 5857
було розглянуто 18 серпня на засіданні Уряду й передано на розгляд до
Верховної Ради України. Як вказано у пояснювальній записці до нього, сторона
роботодавців погодила законопроєкт, а профспілкова сторона погодила із
зауваженнями. Одразу зазначу, що вони не є критичними для подальшого розгляду
документа.
Яка користь цього законопроєкту для людини
праці? По
-
перше, це очищення мінімальної зарплати від надбавок
і доплат, які штучно завищують її розмір. Якщо вони не будуть входити до
мінімальної зарплати, вона фізично зросте. А всілякі надбавки і доплати будуть
виплачуватися понад мінімальну зарплату. І це плюс для працівників, зростання
зарплати в цілому. По-друге, зміщення акценту з визначення розміру доплат і
надбавок за особливі умови, напруженість роботи, у тому числі психологічну, на
колективно
-
договірному рівні спонукатиме працівників
об’єднуватись у профспілкові організації, професійно та результативно вести
переговори, і тільки завдяки цьому профспілки зможуть ефективно захищати права
працівників на встановлення об’єктивно гарантованих розмірів надбавок і
доплат. Там, де немає профспілкової організації, це буде самостійно вирішувати
роботодавець, але розміри підвищення мають бути не менше, ніж визначено
Генеральною угодою.
На національному рівні ми це будемо робити під
час переговорів з укладення Генеральної угоди. Галузеві профспілки мають
відповідно задіяти свої ресурси і можливості, виходячи з особливостей
функціонування своїх секторів економіки. На територіальному рівні теж є свої
особливості. Зокрема, наприклад, гірничі райони мають свої надбавки та доплати
за особливі умови праці. Це має, звичайно, відтворюватися і в територіальних
угодах. Ну і, зрозуміло, в самих трудових колективах, де діють профспілки, це
вирішується у колективно-трудових договорах. ФПУ налічує понад 46 тис.
первинних профспілкових організацій, і у нас практично стовідсоткове охоплення
працівників колективними договорами.
На наше глибоке переконання, система оплати
праці має будуватися на принципах законності і справедливості».
КОМЕНТАР
ЗАПИСАВ
ОЛЕКСІЙ ПЕТРУНЯ
05.09.2021
|