ПРОЖИТКОВИЙ МІНІМУМ ОБЧИСЛЮВАТИМУТЬ ПО-НОВОМУ
К
абінет
Міністрів схвалив для внесення до Верховної Ради проєкт закону України про заходи
щодо упорядкування системи розрахунків розмірів прожиткового мінімуму, соціальних
виплат, грошових платежів і стягнень та плати за надання адміністративних послуг
(адміністративного збору).
Це один із законопроєктів, який попередньо розглядався
СПО об’єднань профспілок і до якого профспілки вносили свої зауваження та пропозиції,
а також висловлювали їх на засіданнях урядових комітетів.
Голова СПО об’єднань профспілок, Голова Федерації профспілок
України Григорій Осовий, як представник профспілок, висловив позицію щодо цього
документа на засіданні Уряду 27 січня.
Профспілки підтримують підхід, запропонований у законопроєкті,
який полягає в тому, щоб прожитковий мінімум не був прив’язаним до штрафів, пені
та інших адміністративних норм, оскільки збільшення прожиткового мінімуму автоматично
тягне за собою додаткове податкове навантаження: збільшення розмірів штрафів, зборів,
платежів і стягнень, що зазвичай викликає певні суперечності.
Водночас прожитковий мінімум має застосовуватися винятково
для визначення основних соціальних гарантій, які є для людини основним джерелом
доходів: мінімальна заробітна плата, мінімальна пенсія за віком, державна соціальна
допомога малозабезпеченим сім’ям, інші види державної соціальної допомоги.
Щодо розрахунків прожиткового мінімуму, у профспілок
є певні розбіжності з тим, що запропоновано Міністерством соціальної політики
України. Зокрема, СПО висловив своє заперечення стосовно звуження сфери застосування
прожиткового мінімуму, який не застосовується для встановлення величини неоподаткованого
мінімуму доходів громадян, розмірів соціальних допомог у сфері загальнообов’язкового
соціального страхування, стипендій тощо. Ця пропозиція звужує зміст та обсяг існуючих
прав та свобод громадян, що гарантовані статтею 46 Конституції України. Зазначені
види виплат для тих, хто їх отримує, зазвичай є основним і єдиним джерелом доходів,
тому їх розмір має бути не меншим за величину прожиткового мінімуму.
Окрім цього, профспілки виступають проти скасування законопроєктом
норми щодо встановлення прожиткового мінімуму лише після проведення науково
-
громадської експертизи. Профспілки
вважають, що така експертиза дає підстави говорити про об’єктивність та неупередженість
розрахунків основної державної соціальної гарантії, якою є прожитковий мінімум.
А її скасування, як це наразі передбачено в законопроєкті, усуває соціальних партнерів,
зокрема профспілки, а також громадянське суспільство від контролю над визначенням
розміру прожиткового мінімуму. Це суперечить і статті 421 Угоди про асоціацію України
та ЄС щодо залучення усіх зацікавлених сторін до впровадження та встановлення відповідних
соціальних стандартів і гарантій.
Профспілки наполягають на тому, щоб питома вага продовольчої складової
у структурі прожиткового мінімуму була зменшена з 60 до 40%, зокрема для працездатних
осіб, що відповідає показнику в країнах ЄС. Пропозиції щодо цього відповідають змісту
Рекомендацій парламентських слухань, які відбулися минулого року й були присвячені
темі прожиткового мінімуму.
У даному питанні розробник законопроєкту – Мінсоцполітики частково
пішов назустріч профспілкам, знизивши питому вагу продовольчої складової для основних
соціальних і демографічних груп населення з 60 до 50%.
Разом з тим, розробник законопроєкту врахував зауваження СПО об’єднань
профспілок щодо необхідності визначення алгоритму обрахунку «базової величини»,
оскільки його відсутність унеможливлювала надання оцінки обґрунтованості зазначеного
показника.
Встановлення базових величин також передбачається в Законі про Державний
бюджет України. Наразі пропонується з 1 січня 2022 року встановити базову величину:
●
для соціальних виплат населенню – у розмірі прожиткового мінімуму,
визначеного законом для осіб, які втратили працездатність, станом на 1 грудня
2021 року;
●
для соціальних виплат на дітей – у розмірі прожиткового мінімуму
для дітей;
●
для грошових платежів і стягнень та адміністративних зборів – у розмірі
прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Також передбачено щорічне збільшення базової величини для соціальних
виплат з урахуванням показника зростання споживчих цін.
ПРЕС-ЦЕНТР
ФПУ
Григорій
Осовий,
Голова Федерації профспілок України:
«В Україні назріла
необхідність запровадження нової, більш сучасної системи обчислення величини прожиткового
мінімуму».
до
40%,
за наполяганням профспілок, мала б бути
зменшена питома вага продовольчої складової у структурі прожиткового мінімуму,
зокрема для працездатних осіб, що відповідає показнику в країнах ЄС. Розробник законопроєкту
знизив питому вагу продовольчої складової для основних соціальних і демографічних
груп населення з 60 до 50%.
КОЖЕН ДРУГИЙ
УКРАЇНЕЦЬ – ЗА МЕЖЕЮ БІДНОСТІ
Людмила
Черенько,
завідувач сектору дослідження
рівня життя Інституту демографії та соціальних досліджень ім. Птухи НАН України:
«Ситуація невтішна. 2020 рік однозначно приніс суттєве підвищення
бідності, зниження реальних доходів та споживчих можливостей населення. Сьогодні
ми маємо дані за І півріччя. Вони гірші, ніж за рік, оскільки І квартал – це повністю
карантинний період, коли були практично погіршені усі соціальні показники. Порівняно
з тим же періодом 2019-го рівень бідності зріс із 41 до 51%. Це катастрофічне річне
зростання. Коли ж ми матимемо дані за весь рік, ці показники дещо вирівняються,
але не суттєво».
ЗАПРОВАДЖЕННЯ ЗАГАЛЬНООБОВ’ЯЗКОВОЇ НАКОПИЧУВАЛЬНОЇ ПЕНСІЙНОЇ СИСТЕМИ
В УМОВАХ КРИЗИ В УКРАЇНІ НЕ НА ЧАСІ!
Володимир
Саєнко,
заступник Голови Федерації
профспілок України:
«27
січня ц.р.
парламентський Комітет з питань соцполітики та захисту прав ветеранів відкликав
своє рішення рекомендувати Верховній Раді законопроєкт про загальнообов’язкове
накопичувальне пенсійне забезпечення (реєстр. № 2683), поданий народними депутатами
України Галиною Третьяковою та ін., і готує до реєстрації новий законопроєкт,
спрямувавши його на попереднє опрацювання.
Від самого початку керівництво Федерації профспілок України займало
принципову позицію, що запровадження загальнообов’язкової накопичувальної пенсійної
системи в Україні є одним з найбільш чутливих питань для простих людей і потребує
виваженого підходу з урахуванням міжнародного досвіду, а в умовах економічної
кризи в країні є вкрай ризикованим і передчасним.
Натомість запропонований парламентським комітетом законопроєкт є
складним для сприйняття, не підготовленим належним чином і не надає достатніх гарантій
збереження пенсійних накопичень від інфляції і можливих шахрайських дій.
Сьогодні
головну увагу доцільно приділити зміцненню солідарного пенсійного забезпечення,
а запровадження другого рівня пенсійної системи потребує широкого експертного
і громадського обговорення».
07.02.2021
|