Україна в смартфоні?! Якою є ситуація насправді
«Україна в смартфоні», – цей гарний
вислів Президента України Володимира Зеленського можна сприймати як мету для створення
високорозвинутого суспільства. Це шлях, яким активно рухаються Японія, Китай, Швеція,
США й інші передові держави. Дійсно, інформаційні технології потрібні кожному. З
їх допомогою, наприклад, здійснюють розрахунки в маркетах, з банками, одержують
необхідну інформацію. Водночас не полишають думки, чи не вважає частина земляків,
насамперед молодь, що вислів «Україна в смартфоні» означає, що всі мають придбати
смартфони: натиснув кнопку – є робоче місце, іншу – сучасна зарплата, ще одну
– холодильник, заповнений харчами та ін. Таким людям хотілося б уточнити, що,
насамперед, усе, що пов’язане із смартфонами, інформаційними технологіями, є результатом
потужної економіки в будь
-
якій країні, запровадження
високопродуктивних технологій, постійного оновлення засобів виробництва. А там,
де працюють високі технології, надсучасне обладнання, є і сучасні робочі місця,
й омріяна нашою молоддю зарплата в декілька тисяч доларів. І якраз там інженери,
науковці розробляють, проєктують і запроваджують ці надвисокі технічні засоби.
Я
к бачимо, головними в усіх економічно потужних державах є праця, власне
виробництво. Як кажуть німці, спочатку «арбайтен»!
На жаль, у нашій державі останніми роками не приділялась
увага розвитку вітчизняного виробництва практично в усіх галузях, а це і машинобудування,
металургійні, хімічні підприємства, енергомашинобудування, підприємства, що займаються
виготовленням транспортних засобів, і будіндустрія, і надзвичайно перспективна
в Україні харчопереробна промисловість. Реально не було ні рішень Уряду, ні законів
Верховної Ради, які б надавали можливість вітчизняним підприємствам мати однакові
умови розвитку з конкурентами в інших країнах. Тут слід зауважити, що наша промисловість
працює на третьому-четвертому технологічному укладі, а розвинені країни світу (Японія,
США, європейські країни) оснащені технологіями п’ятого-шостого укладу, незабаром
буде запроваджений сьомий. Як наслідок відсутності відповідних загальнодержавних
рішень, ВВП України складає 2960 дол. США на одну людину, а, наприклад, Словаччини,
Польщі – 19580 і 15430 дол. відповідно. Не кажучи вже про Францію, Німеччину, США,
де ВВП сягає від 42870 до 62600 дол. Із цим безпосередньо пов’язані проблеми зайнятості,
робочих місць, в тому числі нових, із сучасним обладнанням, які насамперед цікавлять
молодь і де вирішується питання сучасної заробітної плати. Але навіть якщо ми запізнились
і значно відстаємо від розвинених країн, все ж маємо усвідомлювати: іншого шляху,
окрім розбудови власної економіки і виробництва, не існує. Що ж пропонуємо?
МОДЕРНІЗАЦІЯ ТЕХНОЛОГІЙ ВИРОБНИЦТВА
Більшості заводів потрібна модернізація, застарілі
обладнання та технології потребують заміни. Зрозуміло, що в державі грошей немає.
Але підприємства можуть через самофінансування закуповувати обладнання, якщо держава
надасть право залишати на це хоча б 30% від прибутку. Якби підприємства могли оновити
обладнання на вузьких місцях хоча б на 10%, це значно підвищило б їх конкурентоздатність.
Обладнання для машинобудування сьогодні коштує недешево:
середня вартість верстата механічної обробки перевищує 100 тис. дол. США.
Є ще низка фінансових інструментів, механізмів, які
б дозволили отримати кошти для модернізації. Наприклад, створення Фонду підтримки
промисловості (так роблять наші сусіди). Але головне – це усвідомлення керівництвом
Уряду і Верховної Ради, що при їх бездіяльності підприємства втрачатимуть конкурентоздатність,
що призведе до їх зупинки, а від заводів залишаться тонни металобрухту.
ІНВЕСТИЦІЇ І СПІЛЬНІ ПІДПРИЄМСТВА
Додаткове створення сучасних робочих місць, які б
конкурували із закордонними, можливе через залучення інвестицій, як зовнішніх,
так і внутрішніх. Інвестор вкладає кошти в створення сучасних високотехнологічних
підприємств, він знає ринок збуту виготовленої продукції, тож є шанс для молоді
працювати на Батьківщині, а не бути «остарбайтерами». Механізми залучення інвестицій
відомі, є досвід Китаю, є сучасний досвід Польщі і Туреччини. Але в Україні існує
проблема, що турбує можливих інвесторів. Це відсутність законів щодо захисту
інвестицій, і тут потрібні рішення Уряду, Верховної Ради, а не декларації. Нерідко
іноземні інвестори висловлюють думку, навіть коли є закони, що суди ухвалюють необ’єктивні
рішення.
Також незрозуміло, чому й досі в нашій державі немає
механізму залучення іноземних фірм для створення спільних підприємств, спільних
виробництв. Адже тут є величезний досвід країн-сусідів. За цим напрямом також
є конкуренція, і потрібно зробити так, щоб іноземний партнер, завод, фірма були
зацікавлені діяти на території України. Знову ж таки, високотехнологічні підприємства
створюють перспективу і зайнятість для наших молодих людей. І варто зазначити, що
податки від зарплати, місцеві податки від роботи на вищеназваних підприємствах
будуть надходити до бюджетів міст, регіонів, Пенсійного фонду нашої держави.
УКРАЇНСЬКИЙ КЛОНДАЙК
Це наша земля. Земля для нашої держави набагато більше означає, ніж
нафта в Саудівській Аравії, Кувейті чи золото в Клондайку. З надр колись все викачають,
а земля, при розумному ставленні до неї, вічна. Проблема надзвичайно велика, але
водночас надзвичайно перспективна. Питання у запровадженні глибокої переробки
сільськогосподарської сировини. Практично сучасні технології переробки сировини
безвідходні й дозволяють отримати понад 20 найменувань продукції глибокої переробки.
З цього приводу є досвід розвинених країн Європи, США, але і в нас сьогодні закордонні
інвестори надають пропозиції щодо глибокої переробки сільгосппродукції. Але з
того, що нині відомо, більшість наших аграріїв не знають і не розуміють її суті.
Щодо ефективності наведемо лише один приклад. За минулий рік фермери Нідерландів
зібрали 9 млн тонн зерна. Нічого не продали за кордон, навіть придбали 1 млн тонн
української пшениці і все піддали глибокій переробці, за рахунок чого держава отримала
120 млрд дол. США. Порівняємо цей досвід з нашими реаліями. Врожай зернових у нашій
державі за минулий рік склав понад 51 млн тонн, з них 41 млн було продано за кордон,
за що аграрники України отримали лише 9 млрд дол. США. Уявіть, наскільки ефективніше
працює АПК Нідерландів!
На сьогодні ми вдячні нашим хліборобам і керівникам провідних агрогосподарств,
які в надзвичайно складних умовах за останні роки придбали «Джон Діри», «Кейси»,
«Нью Холланди», використовують сучасну технологію вирощення врожаїв. Але виростити,
зібрати і продати – це вчорашній день. Знову слід наголосити, що кожен етап глибокої
переробки – це нові сучасні підприємства, а отже, нові перспективні робочі місця
для молоді. Тому ми могли б зацікавити наших заробітчан, щоб повертались на Батьківщину,
але для цього потрібно діяти в усіх вищезгаданих напрямах – від використання смартфонів,
машинобудування до виробництв глибокої переробки сільгосппродукції.
МОРАТОРІЙ НА ЕНЕРГОНОСІЇ
Вище керівництво держави має зрозуміти, що без створення умов конкурентоздатності
наших підприємств насамперед не варто погіршувати їх фінансову ситуацію. Усвідомити,
що кінцевим результатом в реальній економіці є зайнятість, робочі місця і продукція,
в тому числі на експорт, що виробляється заводами і фабриками. Підвищення ціни
на енергоносії автоматично призводить до підвищення собівартості, а отже, вихідної
ціни продукції. І в більшості випадків така продукція є неконкурентоздатною за
ціною, не має попиту на ринку, підприємство зазнає фінансових збитків і, по суті,
зупиняється. Не можна на догоду нашим енергомонополістам ставити на коліна сотні
тисяч працюючих. Пропонуємо щонайменше на 3 роки запровадити мораторій на підвищення
цін на енергоносії.
КАДРИ І В НАШ ЧАС ВИРІШУЮТЬ ВСЕ
У світі є правило: головне багатство будь-якого підприємства, будь-якої
фірми – кадри. Безумовно, це стосується і держави. З України виїхали на заробітки
близько 10 млн людей, в основному молодих, більшість з яких вже були підготовленими
спеціалістами. Але державної програми (плану дій, заходів) щодо їх повернення на
Батьківщину влада поки не затвердила. Молодь продовжує виїжджати.
Найбільш відповідальна тема – управлінські кадри. Останнім часом в
суспільстві панує думка, що молодь і тільки молодь зможе привести на всіх рівнях
влади до успіху. І ми бачимо, що призначаються на відповідальні посади молоді люди,
подеколи навіть без профільної вищої освіти, а відповідно, без досвіду. Як результат,
з часом на тому чи іншому напрямі, який вони очолюють, крах неминучий.
Першою рисою керівника має бути компетентність. Французи стверджують,
що компетентність – це знання, вміння, особистий досвід. Людина не може бути компетентною,
якщо одного з цих параметрів немає. Поміркуйте самі, чи можна непідготовлену людину
призначити пілотом авіалайнера, на борту якого перебувають 300 пасажирів. Безумовно,
це божевілля. Тому чи правильно призначати керівниками людей без відповідної підготовки,
за якими тисячі, сотні тисяч працівників, простих людей, цілі галузі, доля суспільства?
В Японії, одній з найбільш розвинених країн світу, яка не має своїх
газу, руди, інших копалин, існує жорстке правило-аксіома: перед тим, як керівник
обійматиме вищу посаду, він повинен подолати всі сходинки, що стосуються управлінської
роботи.
ІВАН ДУНЕЦЬ,
ГОЛОВА СОЮЗУ ПРОМИСЛОВЦІВ І ПІДПРИЄМЦІВ ОБ’ЄДНАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙ РОБОТОДАВЦІВ
ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ
ОБЛАСТІ
15.11.2019
|