Міжнародна діяльність ФПУ в інтересах членів профспілок
Приймаючи Стратегію діяльності «Європейський
вибір», з’їзд ФПУ виходив з того, що Європейський Союз – ядро формування нової
спільності народів, єдність якої в розмаїтті. Причому формування такої єдності
не можна пояснити лише економічними причинами, хоча, звичайно, бажання жити в багатій
Європі є одним з важливих мотивів прагнення в ЄС країн Центральної та Східної Європи,
в тому числі України.
Я
кщо говорити про джерела притягальної сили ЄС у сукупній якості життя,
економічний добробут – лише одна з його складових. У якість життя входить те, що
називають «спільними цінностями». Це і функціонуюча демократія, і фундаментальні
свободи, і соціально-економічна модель економіки, і безпека.
ЄС відіграв важливу роль у тому, щоб зробити європейський
спосіб життя таким, яким він є сьогодні. Він приніс безпрецедентний економічний
та соціальний прогрес і продовжує приносити відчутну користь громадянам, працівникам
і підприємствам усієї Європи.
Реалізуючи Стратегію діяльності «Європейський вибір»,
ФПУ активно співпрацює з Пан’європейською регіональною радою МКП, Європейською конфедерацією
профспілок, Міжнародною конфедерацією профспілок, глобальними профспілками, національними
профспілковими центрами, міжнародними урядовими та неурядовими організаціями з метою
сприяння реалізації прав та інтересів членів профспілок.
На засіданнях статутних органів МКП та ПЄРР МКП, засіданнях
регіональних тематичних мереж ПЄРР представники ФПУ постійно привертають увагу до
викликів, які постали перед профспілками в Україні, зокрема ситуації з дотриманням
прав трудящих та профспілок, відчуженням майна.
З метою забезпечення участі профспілок у здійсненні
моніторингу адаптації національного законодавства до законодавства ЄС в інтересах
реалізації трудових і соціально-економічних прав та інтересів членів профспілок,
ФПУ та її членські організації, починаючи з 2014 року, беруть активну участь у заходах
з імплементації Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та ЄС, Європейським
Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої.
Насамперед, представники ФПУ беруть участь у численних
робочих групах, створених Кабміном, міністерствами та іншими центральними органами
влади, опрацьовуючи проекти відповідних законів та інших нормативно-правових
актів, надають пропозиції щодо внесення змін до існуючих та прийняття нових законів
з метою гармонізації національного законодавства із законодавством ЄС та врахування
інтересів працівників.
Так, органами влади здійснюються заходи щодо наближення
вітчизняного податкового законодавства до європейського. Це, насамперед, стосується
ПДВ, акцизного оподаткування алкогольних, тютюнових виробів та енергопродуктів.
Однак у цих заходах поза увагою залишається проблема податкової несправедливості
та соціальної нерівності в доходах населення. Осторонь також залишається проблема
податкової несправедливості, що стосується непрямого оподаткування, яке головним
чином позначається на населенні з низькими доходами. У цих випадках доводиться
акцентувати увагу урядових структур на відповідних положеннях директив ЄС, адже
в країнах ЄС принцип соціальної справедливості реалізується завдяки прогресивній
шкалі оподаткування, запровадженню неоподатковуваного мінімуму доходів громадян,
зниженої ставки ПДВ на соціальні товари тощо.
ФПУ часом використовує інформацію, отриману від наших
колег за кордоном, щоб продемонструвати тенденційність фактів, які наводяться
деякими державними установами. Нещодавно НКРЕКП оприлюднила дані щодо вартості
централізованого опалення в Україні та деяких країнах ЄС: Данії, Естонії, Латвії,
Словаччини, Чехії, яка дійсно значно вища, ніж в Україні. Однак через ЄКП ми отримали
інформацію щодо рівня зарплат у цих країнах. При порівнянні середніх зарплат виявилося,
що українець повинен заплатити за 1 Гкал понад 19% своєї зарплати, данець –
2,4%, естонець – 7,4%. Про що ми й повідомили громадськість.
ФПУ бере активну участь у реалізації політики Східного партнерства,
адже «Пояс добросусідства», створюваний ЄС, у який, зокрема, входить Україна, Молдова,
Вірменія, Азербайджан, Грузія, є доброю основою для включення профспілок цих країн
у єдиний європейський профспілковий простір. У декотрих з них – Вірменії, Грузії,
Молдові, Україні – законодавство в основному орієнтується на законодавство Євросоюзу,
прийнято відповідні закони про гармонізацію національного законодавства з європейським.
Усі ці країни прагнуть до ратифікації в повному обсязі Європейської соціальної
хартії, введення систем соціального, медичного страхування, аналогічних німецькому
або скандинавському. Більшість з цих країн є членами Ради Європи, і їх громадяни
звертаються із скаргами до Європейського суду.
ФПУ послідовно відстоює свої інтереси під час зустрічей з членами
місій МВФ у Києві та під час зустрічей МКП із керівництвом МВФ та Світового банку
у Вашингтоні. Так, представники ФПУ неодноразово доводили, що МВФ своїми вимогами
до Уряду підриває Генеральну угоду з Урядом та роботодавцями, піддавали сумніву
ефективність поспішної приватизації під час зустрічей у Представництві МВФ у Києві.
Нещодавно МВФ виступив з черговою необґрунтованою заявою про те, що
підвищення мінімальної зарплати викликає скорочення робочих місць, завдає шкоди
працівникам, ставлячи під загрозу економічне зростання (детальніше про це йшлося
у № 15 «ПВ»). Характерно, що в той же час генеральний директор МБП Гай Райдер стверджує,
що нинішнє «зростання реальної заробітної плати на рівні 0,8% є найнижчим з
2008 року. А це означає, що ми все ще йдемо шляхом зростання нерівності і соціальної
несправедливості». У разі реалізації цих рекомендацій в Україні, де, за словами
директора Світового банку з питань України, Білорусі та Молдови Сату Кахконен,
25% населення живе за межею бідності, це призведе до подальшого поглиблення бідності
та зростання міграції.
Європейський комітет соціальних прав Ради Європи (ЄКСП) за результатами
розгляду 10-ї доповіді України щодо дотримання положень Європейської соціальної
хартії (переглянутої) констатував, що ситуація в Україні із забезпеченням себе
або залежних осіб не відповідає вимогам Хартії, оскільки «після усіх передбачених
відрахувань зарплати працівників з найменшими ставками є недостатніми».
Зрозуміло, що протистояти контрпродуктивній політиці МВФ самостійно
ФПУ не в змозі, як і не в змозі це робити будь-яке окреме національне профоб’єднання.
Невипадково грудневий 2018 року 4-й Всесвітній конгрес МКП у розгорнутій
Заяві «Посилення впливу трудящих: змінити правила», що по суті являє собою програму
дій на майбутній період, закликав: «Повернути назад тенденцію до зниження заробітних
плат, забезпечити через колективні переговори збільшення мінімальної оплати праці
та посилення соціального захисту, скоротити гендерний розрив в оплаті праці».
Виступаючи на конгресі, Голова ФПУ у зв’язку з цим наголосив, що «реформи
в економіці й соціальній сфері України нерідко межують з наступом на права трудящих».
ФПУ намагається максимально використовувати можливості МОП для забезпечення гідної
праці в Україні. Україна та МОП уклали Програму Гідної праці, погоджену за підсумками
масштабного процесу тристоронніх консультацій з МОП. У Програмі враховано заходи
з планування розвитку, що здійснюються в країні, та міжнародні програми дій, зокрема
Рамкову програму партнерства Уряду України з ООН на 2012–2016 роки, Стратегію подолання
бідності та Стратегію сталого розвитку «Україна–2020».
Створити в Україні відкриті для всіх можливості зайнятості покликана
5-річна програма МОП. Ця програма, на яку виділено 8,6 млн дол. США урядом Данії
через данську Програму добросусідства, – найбільша з усіх, які МОП реалізує в Південно-Східній
Європі. Вона будується на розвитку місцевих мережевих спільнот і партнерств, адже
ніхто краще за них не зможе вирішити проблеми зайнятості на місцях. У рамках проекту
профспілкою Данії проведено оцінку потреб ФПУ та напрацьовано рекомендації з інституційного
розвитку до Дорожньої карти заходів проекту, спрямованих на підвищення сталості
Федерації.
ФПУ активно використовує контрольний механізм МОП з метою спонукання
українських урядових структур до погашення заборгованості із зарплати, підвищення
ефективності інспекцій праці, дотримання одного з основоположних принципів права
на створення організації та проведення колективних переговорів. Нині на контролі
у МОП перебувають скарги ФПУ з цих питань, надіслані відповідно Комітету з питань
свободи об’єднань та Комітету експертів.
У червні МОП відзначає своє сторіччя. Профспілки працюють над тим,
щоб переконати її прийняти на 100-річній конференції сміливу та орієнтовану на
майбутнє Декларацію для забезпечення гідного майбутнього сфери праці. Адже сьогодні
праця не дає жодних гарантій виходу з бідності. Щоб зробити свій внесок у прийняття
значимої Декларації і зобов’язань щодо подальших дій, представники ФПУ у складі
тристоронньої української делегації під час Міжнародної конференції МОП у червні
цього року візьмуть участь у низці заходів, що будуть проводиться в її рамках.
Адже для прийняття такої Декларації буде важливим кожен голос та участь у кожному
заході, зокрема в обговоренні доповіді «Майбутнє сфери праці».
ФПУ разом з МКП та ЄКП працюють над тим, щоб 100-річна конференція
МОП принесла позитивні результати для людини праці. Напередодні в Києві має відбутися
конференція «Майбутнє сфери праці» за участю фахівців МОП. Будуть запрошені представники
центральних органів виконавчої влади та соціальних партнерів. Очікується, що у
конференції візьмуть участь усі члени Ради ФПУ.
ФПУ активно співпрацює з ООН, її Економічною і соціальною радою, комісіями
зі становища жінок, народонаселення та розвитку, Європейською економічною комісією.
Визнанням ролі, яку відіграє ФПУ в міжнародному профспілковому русі,
стало обрання Голови ФПУ віце-президентом МКП. Уперше в історії представник українських
профспілок був обраний на цей високий пост. Голова ФПУ також обраний титулярним
членом Генеральної ради МКП і заступником титулярного члена Виконавчого бюро МКП.
Підтвердженням цьому є й численні запрошення представників ФПУ та її членських
організацій на різноманітні заходи глобальних профспілок, зокрема делегації ФПУ
на 14-й конгрес ЄКП, який відбудеться 21–24 травня ц. р. у Відні. Словом, уся міжнародна
діяльність ФПУ підпорядкована захисту та покращенню умов праці трудівників.
ДЕПАРТАМЕНТ МІЖНАРОДНИХ ЗВ’ЯЗКІВ АПАРАТУ ФПУ
Василь Шилов,
керівник Департаменту міжнародних зв’язків
апарату ФПУ:
«Лише спільно можна протистояти політиці міжнародних
фінансових інститутів та Світовій організації торгівлі, ось чому так важливо членство
ФПУ у міжнародних та європейських профспілкових об’єднаннях. Потрібно усвідомлювати,
що те, що відбувається в Україні, не є проведенням якоїсь ізольованої політики.
Ця політика цілком вписується в канони неоліберальної політики і є одним з її проявів».
Дані Глобального індексу прав МКП за 5 років (2014–2018) свідчать про:
• зростання випадків насильства
проти профспілкових активістів (раніше відзначалися в 41 країні, нині в 65 країнах
– зростання на 59%);
• збільшення арештів і затримань
на 69% у 59 країнах;
• скорочення демократичного простору:
обмеження свободи слова в 54 країнах – на 50% більше, ніж на початку періоду;
• відмова в свободі об’єднання для
різних груп працівників у 93 країнах;
• обмеження
права на страйк у 123 країнах.
29.04.2019
|