Ситуація, що складається останнім часом у реальному
секторі економіки, вимагає більш активного впливу профспілок на економічну і промислову
політику під час опрацювання державних ініціатив. Нестандартні та нові завдання,
що постали перед ФПУ, потребують і нових інноваційних підходів для їх вирішення
та інформаційно-аналітичного супроводження.
За цих умов, для інституціонального посилення напряму участі
ФПУ у формуванні державної економічної політики, зокрема у секторі промисловості,
цінової та політики зайнятості з метою забезпечення активної участі у розробленні
реальних пропозицій щодо виведення української економіки з кризового стану та покращення
умов життя людини праці, постановою Президії ФПУ від 21 грудня 2017 року у складі
апарату створено Департамент з питань економічного розвитку та ціноутворення.
Основним напрямом діяльності департаменту є забезпечення
реалізації програмних рішень ФПУ щодо удосконалення чинного законодавства у частині
соціальної орієнтації економічного розвитку та політики ціноутворення, захисту економічних
прав та інтересів членів профспілок, соціального захисту населення.
У країні триває антисоціальна практика шокуючого підвищення
цін і тарифів на товари та послуги. Реформи в енергетичній галузі та сфері житлово-комунальних
послуг, а також підвищення Урядом ціни на природний газ для населення на 23,5% наприкінці
2018 року спричинили значне зростання тарифів на комунальні послуги, насамперед
з постачання теплової енергії та гарячої води, централізованого водопостачання.
Як наслідок, маємо абсолютно «непідйомні» для переважної більшості українців тарифи
на ці послуги, а також послуги зв’язку, транспортні послуги та ін. Окрім того, нищівного
удару по купівельній спроможності населення, особливо соціально вразливих верств,
завдала відміна державного цінового регулювання соціально значущих продовольчих
товарів, що призвело до неконтрольованого зростання споживчих цін на найнеобхідніші
продукти харчування.
Невиважена політика соціального захисту громадян, зокрема
значне погіршення умов отримання субсидій, заниження соціальних норм споживання
окремих енергоносіїв, призвела до скорочення кількості домогосподарств, які отримують
субсидії.
Протягом останніх років економічна ситуація в Україні залишається
досить складною. Після стрімкого падіння реального ВВП оздоровлення економіки
відбувається занадто повільними темпами, структура економіки погіршується. Зростання
ВВП забезпечується, в основному, за рахунок промисловості з низькою часткою доданої
вартості та продукції сільського господарства.
Несприятливі
умови та відсутність державної підтримки вітчизняних підприємств призводять до скорочення
робочих місць у різних галузях економіки, в тому числі промисловості, та зростання
рівня безробіття. Вітчизняні підприємства відчувають гостру нестачу кваліфікованих
працівників, що викликана масовим виїздом українців на заробітки за кордон. У цих
умовах, з метою відновлення функціонування реального сектору економіки, підвищення
його фінансової стійкості та забезпечення збалансованого розвитку внутрішнього
ринку виникає потреба запровадження заходів, спрямованих на редеіндустріалізацію
країни.
З моменту
створення департаменту його фахівцями здійснено експертизу понад 150 проектів нормативно-правових
актів з питань економічного та промислового розвитку, зайнятості та трудового потенціалу,
ціно- і тарифоутворення, оновлення підзаконних актів щодо надання житлово-комунальних
послуг, житлових субсидій населенню у грошовій та готівковій формах.
Упродовж
2018–2019 років нашими працівниками для членських організацій за участю сторін соціального
діалогу, наукових установ та міжнародних організацій організовано та проведено
круглі столи «Нова політика цін і тарифів на соціально значущі товари і послуги:
чи збережено принципи соціальної справедливості?», «Майбутнє сфери праці та
100-річчя МОП», «Енергетична бідність в Україні та ЄС: як гармонізувати підходи
та політику». Організовано та проведено сім засідань Робочої групи СПО об’єднань
профспілок з розгляду документів щодо питань зміни діючих тарифів (цін) для населення
(електроенергія, газ, послуги транспорту та зв’язку), що надходять від центральних
органів виконавчої влади та державних колегіальних органів.
Окрім того,
працівники департаменту упродовж 2018 року та І кварталу 2019 року проводили роботу
щодо формування позиції профспілок у сфері ціноутворення, соціального захисту населення,
економічної політики та зайнятості на засідання виборних органів ФПУ, СПО об’єднань
профспілок та обстоювали її на нарадах у комітетах Верховної Ради України, секретаріаті
Уповноваженого ВРУ з прав людини, центральних органах виконавчої влади, засіданнях
державних колегіальних органів, дорадчих органів при Кабміні, Мінрегіоні, НКРЕКП,
НКРЗІ, Мінекономрозвитку, Мінінфраструктури тощо.
Активну участь
у роботі щодо підготовки проекту Генеральної угоди на 2019–2021 роки брали фахівці
департаменту. Окремі положення Генугоди на новий строк сприятимуть розвитку економіки
і вітчизняного виробництва, зростанню продуктивної зайнятості, збереженню і створенню
робочих місць.
Немає сумнівів,
що Україні, як державі, яка хоче здобути реальну економічну силу, незалежність,
добробут громадян, потрібна потужна промислова політика. Але багату країну без
сучасної промисловості неможливо побудувати. Україна, як країна сировинна, не має
жодної перспективи в сучасному світі. Без потужної промислової політики, основою
якої повинна стати Стратегія розвитку промислового комплексу, не може бути взагалі
відродження економічного добробуту та стабільності у суспільстві. Промислова та
інноваційна політика прокладають шлях до багатства країни. Тому саме промислова
політика – це насправді центральний вектор економічної політики.
Відповідно
до домовленості трьох сторін соціального діалогу було створено Національний комітет
з промислового розвитку, який напрацьовує пропозиції щодо реформ у вітчизняному
промисловому комплексі. Сьогодні комітетом вже розроблено низку проектів документів,
однак, на жаль, процес їх системного перетворення на рішення Уряду ще остаточно
не запущено.
Для реалізації
державної промислової політики, що забезпечить життєві інтереси країни, а також
соціальний та культурний рівень життя народу, має стати Стратегія розвитку промислового
комплексу України. Вже майже 2,5 року Мінекономрозвитку займається її розробленням.
Профспілки
активно долучилися до цієї роботи, пропозиції до проекту Стратегії щодо забезпечення
кадрами промисловості та розвитку трудового потенціалу України двічі надсилалися
головному розробнику, але не були враховані.
Необхідно
зазначити, що остання редакція, яка надходила на розгляд профспілок у березні
2019 року, має описово декларативний характер. Значна частина документа полягає
в констатації відомих, в основному негативних, фактів розвитку промислового комплексу,
переважно з наведенням застарілих даних. Як і в попередніх редакціях, у доопрацьованому
проекті Стратегії не відображено пріоритети розвитку окремих галузей промисловості,
їх конкретні проблемні питання та не передбачено державної підтримки галузевого
розвитку, відсутні подальші наміри щодо розроблення Державної цільової програми
розвитку промисловості України та галузевих програм розвитку.
Ми неодноразово
підкреслювали, що проект Стратегії потребує суттєвого доопрацювання із залученням
фахівців та експертів відповідного напряму сторін соціального діалогу. Це питання
також обговорювалось і на зустрічі представників ФПУ з представниками Федерації
роботодавців України, що відбулась у листопаді минулого року, за результатами якої
був підписаний спільний Меморандум, у якому підтверджено взаємні прагнення щодо
необхідності прискорення темпів і якості економічного розвитку, висловлено оцінки
ситуації на ринку праці України та щодо забезпечення прав працівників, визначено
основні проблемні питання, на вирішенні яких необхідно зосередити спільні зусилля
соціальних партнерів.
На жаль,
профспілкові ініціативи щодо проведення цільового засідання Уряду із збереження
та розвитку трудового потенціалу України за рішенням НТСЕР у квітні 2018 року проігноровані
Кабміном. Натомість, у січні 2019 року проведено лише формальну нараду Мінсоцполітики,
яка не дала очікуваних результатів, адже зазначені питання не були обговорені належним
чином.
Також фахівці
департаменту підтримали активну діяльність ФПУ з організації та проведення минулорічної
Всеукраїнської акції протесту до Міжнародного дня боротьби з бідністю, сформувавши
дві вимоги з шести, які висувалися до Уряду країни. А саме: забезпечити пріоритетний
розвиток вітчизняного виробництва для створення робочих місць в Україні; не підвищувати
ціни на природний газ, паливо, тарифи на електроенергію та житлово-комунальні
послуги, транспортні послуги, коли люди не мають змоги заплатити. Забезпечити захист
населення через механізм субсидій.
Як позитив,
реакцією влади на вимоги профспілок стало проведення понад 30 зустрічей з урядовцями,
на яких було обговорено перспективи розвитку промисловості, проблеми шахтарів,
галузеві питання тощо.
ДЕПАРТАМЕНТ
З ПИТАНЬ ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ
ТА ЦІНОУТВОРЕННЯ
Враховуючи актуальність напрямів роботи Департаменту з питань економічного
розвитку та ціноутворення у діяльності профспілок, закликаємо до активної та плідної
співпраці.
Шановні читачі, у разі наявності
пропозицій з удосконалення формування профспілкової позиції у відповідних напрямах
звертайтеся до фахівців департаменту за телефонами:
– щодо соціального спрямування цінової
та тарифної політики: (044) 205-76-31;
– щодо розвитку
економіки та питань зайнятості: (044) 205-76-30.
За послідовної, ґрунтовної та наполегливої роботи фахівців
департаменту вдалося реалізувати профспілкові ініціативи щодо: