Григорій Осовий: «Для нас на сьогодні є надважливим підвищення рівня проведення правозахисної роботи та спрямування її на конкретних членів профспілок»
Глобалізація та підвищення впливу
бізнесу на соціально-економічні процеси вимагає від суспільства особливої уваги
до проблем забезпечення прав людини, насамперед прав найманих працівників. Важлива
та відповідальна місія тут належить профспілкам, як найбільш послідовним захисникам
інтересів людей праці. Про це заявив Голова СПО об’єднань профспілок, Голова Федерації
профспілок України Григорій Осовий у своєму виступі на міжнародному науково-практичному
семінарі «Зміцнення засад у сфері бізнесу та прав людини: драйвери для України»,
що відбувся 13 листопада в м. Києві.
З
авдання профспілок – активно
та ефективно забезпечувати права членів профспілок на гідну працю, належні її
умови й оплату в рамках компетенції, що надана профспілкам вітчизняним та
міжнародним законодавством. «Для нас на сьогодні є надважливим підвищення
рівня проведення правозахисної роботи та спрямування її на конкретних членів
профспілок, – зазначив Григорій Осовий. – Назріла необхідність створення у
регіонах при об’єднаннях профспілок центрів правової допомоги, де люди могли б
отримати консультацію, правову допомогу, в тому числі адвокатський захист».
Серед завдань профспілок було та залишається
забезпечення законних прав працівників підприємств усіх форм власності, де є
члени профспілок та профспілкові організації. Це місія відповідальна і її
треба нести гідно, щоб виправдовувати довіру спілчан, яких ми представляємо,
наголосив Григорій Осовий.
Голова ФПУ окреслив низку актуальних проблем у
сфері відносин за віссю «працівники – профспілки – бізнес». Перша – право
працівників на створення професійних об’єднань. Друга – право вести колективні
переговори, укладати колективні договори та угоди. На жаль, і там, і там
профспілки нерідко вимушені долати перешкоди з боку власників бізнесу. ФПУ, її
членські організації намагаються різними шляхами – законодавчим, шляхом
переговорів та акцій протесту – донести свої вимоги та пропозиції як до органів
законодавчої і виконавчої влади, роботодавців, так і власників бізнесу.
Якщо про створення гідних умов праці, зазначив
Голова ФПУ, переговори з роботодавцями, які представляють інтереси бізнесу,
відбуваються доволі успішно, то дискусії щодо розподілу результатів праці –
процес довгий та важкий. На жаль, бізнес в Україні не бажає проводити
перерозподіл з урахуванням інтересів найманих працівників. Тут профспілки бачать
для себе велике поле діяльності. Треба наполегливо шукати нові форми, методи
та підходи для вирішення цієї дуже болючої проблеми.
На семінарі також виступили директор Інституту
економіко-правових досліджень НАН України Володимир Устименко, академік – секретар
відділення економіки НАН України, директор Інституту демографії та соціальних
досліджень ім. М.В. Птухи НАН України Елла Лібанова, яка дала високу оцінку
ролі профспілок, зокрема ФПУ та її лідера, в соціально-економічному захисті
найманих працівників, а також інші представники ділових та наукових кіл,
профспілок.
ПРЕС-ЦЕНТР ФПУ
Проблеми
мобінгу та булінгу в Україні
«Профспілки як ніхто інший стикаються з проблемами
дискримінації та стигматизації працівників на робочому місці, зокрема за
ознаками належності або бажання брати участь у профспілковому русі», – такою
була основна теза виступу керівника департаменту правого захисту ФПУ Дмитра
Ляха на засіданні круглого столу у Верховній Раді України на тему «Проблеми
мобінгу та булінгу в Україні».
О
днією з форм такої дискримінації працівників є
мобінг – систематичний психологічний тиск у вигляді цькування співробітника в
колективі з метою зниження його авторитету й, зазвичай, подальшого звільнення.
Особливо гостро постала
проблема мобінгу у сфері незадекларованих трудових відносин, де працюють
близько 6 млн працівників, які фактично позбавлені гарантій та прав на гідні
умови праці та можливості документально підтвердити порушення їхніх прав у
судовому порядку.
Українська судова практика щодо
дискримінації у сфері праці за час дії Закону України «Про засади запобігання
та протидії дискримінації в Україні» з 2012 року свідчить про неефективність
існуючої системи захисту, оскільки, незважаючи на численні факти дискримінації
у сфері трудових відносин, за цей період розглянуто не більше десятка справ,
які, на жаль, у переважній більшості вирішено не на користь постраждалих.
Проблема права доступу до
правосуддя для таких справ залишається вкрай гострою, що обумовлено насамперед
непосильним розміром для людини праці судового збору у разі висування позивачем
вимог про матеріальне відшкодування заподіяної шкоди, а також неможливістю
представити документальні докази, в тому числі показання свідків, які також
перебувають в аналогічному дискримінаційному середовищі та бояться втратити
роботу навіть в умовах примусової праці.
Стосовно запропонованого для обговорення проекту
Закону України «Про внесення змін до деяких законів України (щодо запобігання
мобінгу)» (№ 7005 від 25.07.2017), Дмитро Лях наголосив на його необхідності
за умови кардинального доопрацювання.
Так, визначення понятійних норм утиску/мобінгу
повинно міститися в статті 1 Закону України «Про засади запобігання та
протидії дискримінації в Україні», як основоположного закону щодо дискримінації.
Також необхідно запровадити спрощену процедуру фіксації факту мобінгу/утиску
як адміністративного правопорушення.
Новели, запропоновані авторами законопроекту до
статті 172 Кримінального кодексу України, також потребують доопрацювання,
оскільки недостатньо визначені суб’єкти і суб’єктивна сторона кримінального
правопорушення, об’єктивна сторона з причинним зв’язком між діянням та важкими
наслідками для людини від утиску/мобінгу.
Наприкінці свого виступу Дмитро Лях висловив
готовність ФПУ брати участь у доопрацюванні цього законопроекту.
ДЕПАРТАМЕНТ ПРАВОВОГО ЗАХИСТУ ФПУ
Результати пенсійної
реформи
21 листопада в Комітеті Верховної
Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення
відбулися слухання на тему «Результати пенсійної реформи».
В
арто зазначити, що з 1 жовтня
2017 року здійснено осучаснення пенсій – із загальної чисельності пенсіонерів
11,7 млн осіб розмір пенсії підвищено 10,2 млн, або 90%. Середній розмір
пенсії після перерахунку зріс на 561,17 грн (з 1886,78 грн станом на 1 липня
2017 року до 2447,95 грн станом на 1 жовтня 2017 року).
Автоматично перераховано на загальних підставах
пенсії, призначені за спеціальними законами держслужбовцям, посадовим особам
органів місцевого самоврядування, журналістам, науковцям та ін.
Скасовано особливий порядок виплати щодо 476 тис.
працюючих пенсіонерів.
З 1 квітня 2018 року 2,7 млн осіб, які станом на 1
березня 2018 року набули страховий стаж після призначення (або попереднього
перерахунку пенсій автоматично, без особистого звернення), проведено
перерахунок пенсії з урахуванням стажу та заробітної плати.
З 1 березня 2019 року планується провести
індексацію пенсій шляхом збільшення зарплати, з якої вони розраховані, на
коефіцієнт, який відповідає 50% зростання споживчих цін та 50% показника
зростання середньої зарплати доходу в Україні, з якого сплачені страхові
внески.
Незважаючи на проведені зміни, одними з головних
недоліків системи пенсійного забезпечення залишаються низький рівень пенсійних
виплат і незбалансованість бюджету Пенсійного фонду України.
У своєму виступі перший заступник голови комітету
Сергій Каплін зазначив, що 4,8 млн українців з 1 жовтня 2018 року отримали
підвищення пенсії на 200 грн, проте 57% отримуватимуть, як і раніше, пенсії у
розмірі до 2 тис. грн. У нинішніх умовах це не є підвищенням, тож потрібно
шукати більш дієві механізми зростання пенсій.
Завдяки зусиллям членів комітету вдалося відновити
фінансування заробітних плат поштарів. За результатами зустрічей з Прем’єр-міністром,
керівництвом соціального блоку досягнуто домовленості щодо виділення у наступному
році 500 млн грн на оплату праці 57 тис. поштарок, які доставлятимуть пенсії.
Комітет сьогодні турбує питання підвищення пенсій
військовим пенсіонерам, яке досі не вирішено, а також виплати пенсій
внутрішньо переміщеним особам. Також Сергій Каплін зупинився на питаннях
фінансового забезпечення пенсійної системи, зокрема збільшення рівня оплати
праці, детінізації зайнятості та заробітної плати, розбудові другого рівня
пенсійного забезпечення – накопичувальної системи.
Член СПО об’єднань профспілок, заступник голови
Профспілки нафтової і газової промисловості України Сергій Українець зазначив,
що позитивними моментами внесених змін було осучаснення пенсій, відновлення виплати
пенсій у повному обсязі працюючим пенсіонерам, запровадження з 2019 року
щорічного підвищення пенсій з урахуванням зростання середньої зарплати в країні
та інфляції. Разом з тим, сьогодні мінімальна пенсія (1452 грн) майже вдвічі
нижча від фактичного прожиткового мінімуму, який визначається Мінсоцполітики (в
цінах жовтня ц. р. – 2765 грн). При цьому зазначеного показника не досягає
навіть середній розмір пенсії, який на 1 липня 2018 року склав 2562 грн. Пенсії
на рівні й менше фактичного прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність,
отримують понад 70% пенсіонерів. Співвідношення середньої пенсії до середньої
зарплати вже становить близько 30% і продовжує знижуватися.
УПРАВЛІННЯ СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ І ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФПУ
02.12.2018
|