Володимир Саєнко, заступник Голови ФПУ: «Єдиний шлях відродження економіки – підвищення зарплат»
Прем’єр-міністр Володимир Гройсман
публічно оголосив, що нинішнього року середня зарплата може сягнути 10 тис. грн,
чим фактично підтримав профспілкову позицію. У багатьох виникають запитання: чи
є в Україні економічне підґрунтя для такого зростання зарплат, і чи не завдасть
це шкоди українській економіці? Спробуймо розібратися із цим.
Н
епомітно промайнула перша половина року, працювали підприємства, вироблялась
і продавалась продукція, наповнювались бюджети, змінювались ціни і, звісно, всіх
цікавить, якою мірою цей період позначився на трудових доходах і життєвому рівні
працюючих.
Українські профспілки вже на старті переговорів щодо укладення нової
Генеральної угоди на 2018–2020 роки заявили про необхідність істотного підвищення
мінімальної зарплати та забезпечення високих темпів щорічного зростання середньої
зарплати і вказали на джерела фінансових ресурсів для цього без шкоди для подальшого
розвитку економіки. Позиція і розрахунки офіційно доведені до представників Уряду
та національних об’єднань роботодавців на переговорах.
Чому українські профспілки так категоричні? Сьогодні
мінімальна заробітна плата (3723 грн) залишається нижчою за фактичний розмір прожиткового
мінімуму для працездатних осіб (4293 грн у червні 2018 року), як гарантований Конституцією
достатній життєвий рівень, на 13%. Це означає, що багатьом працюючим повний робочий
тиждень (40 годин) потрібно відмовитись від частини елементарних власних життєвих
потреб, не кажучи вже про повну відсутність у такій мінімальній зарплаті коштів
на утримання дітей. Таких людей немало. За даними Держстату, на рівні мінімальної
або нижче отримують зарплату понад 580 тис. українців, тобто кожен дванадцятий,
а серед медиків – кожен восьмий, працівників культури – кожен шостий. Це ніщо інше,
як масштабна бідність серед працюючих.
Офіційне
й об’єктивне підтвердження такого висновку: Україна на 7-му місці в міжнародному
рейтингу бідності країн, який щороку складає видання Bloomberg, і на 112-му (зі
149) у світовому рейтингу рівня життя (The Legatum Prosperity Index™).
Серед аргументів
профспілки наводять наступний: в операційних затратах підприємств на виробництво
продукції (собівартості) затрати на заробітну плату становлять в середньому лише
6–7%. В економіках Європейського Союзу цей показник сягає 25–40%. Український працівник
у червні 2018 року отримав в середньому лише 296 євро, що ледь перевищило найнижчу
мінімальну зарплату, встановлену в єдиній серед країн ЄС Болгарії – 261 євро.
Українські
підприємства давно вже реалізують продукцію за світовими цінами і мають відповідні
доходи, порівнянні з європейськими на одиницю продукції. Це означає лише одне: бізнес
має фінансові ресурси, але не доплачує українцям сотні мільярдів гривень за таку
ж працю, як у європейських країнах. У цьому корінь несправедливого розподілу результатів
праці.
Варто зазначити,
що протистояння сторін соціального діалогу навколо мінімальної та середньої зарплати
не локальне і властиве не лише Україні. Так, наприклад, у вівторок, 7 серпня, Прем’єр-міністр
Польщі Матеуш Моравецький до пізньої ночі вів перемовини з профспілкою «Солідарність».
Польські профспілки аналогічно до українських вимагають від влади значного зростання
зарплат. Серед вимог – підвищення на 12% зарплат у бюджетній сфері, де вони заморожені
ще з 2010 року. Окрім того, наші польські колеги вимагають від уряду індексувати
на 8,5% мінімальну зарплату. Отже, домагатись більшої зарплати для спілчан – основна
робота всіх профспілок.
Опоненти
часто кивають на нібито можливу негативну реакцію економіки – різке зростання цін
на соціально значущі продукти і товари, причиною якого стає підвищення зарплат.
Насправді це не так. Практика 2000–2008 та післякризових 2010–2013 років переконала
всіх, що зростання споживчих цін, на яке далеко не в першу чергу впливає ріст зарплат,
становило менше половини показника зарплатного росту.
На переговорах
щодо Генеральної угоди позиція Федерації профспілок України однозначна: вимірювати
«мінімалку» чи середню зарплату лише за абсолютним кількісним показником – помилковий
шлях. Потрібно забезпечити постійне зростання купівельної спроможності фактичних
трудових доходів і мінімальної державної гарантії в оплаті праці. Зарплати мають
щорічно істотно випереджати зростання споживчих цін. Для цього є офіційний показник
реальної заробітної плати, і передусім на нього потрібно спиратись соціальним партнерам
та Уряду, зокрема при формуванні державної політики, визначенні макроекономічних
показників соціально-економічного розвитку та формування бюджетів.
Потрібно
розв’язати також проблему офіційного показника середньої зарплати. Та ж державна
статистика показує стрімке її зростання протягом останніх 2 років. Водночас, якщо
запитати у пересічних працівників, чи отримують вони сьогодні 9 тис. грн у середньому
по Україні або 13,5 тис. грн у м. Києві, переважна більшість скажуть, що це не
про них.
Насправді
ж кваліфіковані працівники отримують заледве більше від «мінімалки», а поряд за
рахунок тих же працівників топ-менеджери приватних і державних підприємств декларують
особисті мільйонні «трудові» доходи. Отже, на сьогодні середня зарплата – це «середня
температура по палаті». Тому потрібно змінювати методику визначення цього показника,
бо на державному рівні формується викривлене враження, що трудовій людині, простим
робітникам живеться заможно і з кожним днем все краще.
Для цього
в світі напрацьовано, наприклад, обчислення так званої «медіанної» середньої зарплати,
коли в розрахунок не беруться по 10% найвищих та найнижчих зарплат, а середня рахується
по 80%. Тоді остаточні цифри будуть максимально відповідати реальному стану речей
і більш чесно відображати фактичні доходи та життєвий рівень трудового люду.
Профспілки
добре розуміють, і їм постійно доводиться переконувати соціальних партнерів, що
зростаючі заробітна плата і купівельна спроможність українців – це основа розвитку
нашої економіки. На сьогодні немає більш потужного інвестора в українську економіку,
ніж власні громадяни. Загальний фонд оплати праці та бюджет Пенсійного фонду перевищують
1400 млрд грн. Саме на ці гроші купуються товари та послуги наших підприємств,
забезпечуються діюче і нове виробництво. Тільки через стабільне зростання прибутків
українців можливо відродити нашу економіку.
Зростаючі
зарплати і похідні від них пенсії навіть без залучення кредитів та зовнішніх інвестицій
стають основним джерелом:
– розширення
внутрішнього споживчого попиту, зростання обсягів виробництва в реальному секторі
економіки;
– підвищення
якості кваліфікованої робочої сили та стримування виїзду на заробітки за кордон;
– збільшення
надходжень податків і зборів до бюджетів всіх рівнів, Пенсійного фонду та фондів
соціального страхування;
– створення
умов для легалізації трудових відносин та виведення з тіні зарплат, захисту мільйонів
нинішніх безправних «нелегалів» трудовим законодавством.
Не враховувати
такі важливі фактори при формуванні та реалізації державної політики – недалекоглядно
і соціально безвідповідально.
Ось чому
профспілки твердо стоять на позиції забезпечення справедливого розподілу результатів
праці на користь працівників, передусім високих темпів зростання мінімальної та
середньої заробітних плат, і ця позиція лежить в основі колективних переговорів
щодо нової Генеральної угоди.
ПРЕС-ЦЕНТР
ФПУ
Мінсоцполітики у відповідь ФПУ:
«Сьогодні немає можливості фінансово забезпечити мінімальну зарплату у 4200
грн»
Законом України «Про Державний бюджет України на 2018
рік» мінімальну зарплату з 1 січня 2018 року було встановлено у розмірі 3723
грн, на рівні на 7,2% нижче від фактичного прожиткового мінімуму для
працездатних осіб у цінах січня ц.р. (4011 грн). Це стало кроком назад у забезпеченні
гарантованого державою мінімального рівня оплати праці. У червні цей розрив
зріс до 13,3% (фактичний прожитковий мінімум для працездатних осіб склав 4923
грн).
У
своїх пропозиціях до Держбюджету–2018 ФПУ та СПО
об’єднань профспілок наполягали на встановленні з 1 січня 2018 року мінімальної
зарплати на рівні не нижче фактичного прожиткового мінімуму для працездатних
осіб (4023 грн) та підвищенні її розміру протягом року з урахуванням прогнозного
індексу споживчих цін.
За наполяганням профспілок та
на виконання завдання Президента ЗУ «Про Державний бюджет України на 2018
рік» Уряду доручено на основі моніторингу виконання Держбюджету на 2018 рік
за підсумками І кварталу розглянути питання щодо можливості підвищення розміру
мінімальної зарплати з визначенням його на рівні 4200 грн на місяць з ІІ
кварталу 2018 року.
Проте, Уряд та Верховна Рада
зволікають з прийняттям зазначеного рішення, традиційно аргументуючи це
відсутністю коштів у держбюджеті.
Відповідна Заява Федерації
профспілок України з вимогою щодо якнайшвидшого підвищення розміру мінімальної
зарплати з ІІ кварталу 2018 року до фактичного розміру прожиткового мінімуму
для працездатних осіб, а саме не менше 4200 грн, була схвалена Президією ФПУ 21
червня 2018 року та направлена Кабінету Міністрів та парламенту.
Наразі Мінсоцполітики у
відповідь на Заяву ФПУ щодо зволікання з підвищенням мінімальної заробітної
плати повідомляє, що «згідно з оперативними даними Державної казначейської
служби України недовиконання дохідної частини загального фонду державного
бюджету за січень – червень 2018 року становить 14,9 млрд грн, тому на сьогодні
немає можливості фінансово забезпечити встановлення мінімальної заробітної
плати у розмірі 4200 грн».
ДЕПАРТАМЕНТ З ПИТАНЬ БЮДЖЕТУ ТА ОПЛАТИ ПРАЦІ ФПУ
02.09.2018
|